Ga naar inhoud

wat is het beste voer??


ellen1705

Aanbevolen berichten

Als je echt voor de beste biks wil gaan, dan ga je ook gelijk voor de duurste :P

Dat is Science Selective (ook wel SS genoemd hier op het forum). Deze heeft eigenlijk de beste samenstelling van alle bikssoorten.

SS is wel duur in vergelijking met andere bikssoorten. Mocht je het té duur vinden, dan is Hope Farms een goede tweede.

Een stuk goedkoper maar wel een goede biks!!

En je kan inderdaad beter geen gemengd voer geven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om de samenstelling, die moet 12 à 14% eiwitten bevatten, 1% calcium (liefst minder), zo veel mogelijk vezels, zo min mogelijk ruwe as, 3% of minder vet.. Hope Farms Super Trio voldoet aan deze samenstelling, Science Selective ook. (SS bevat wel wat meer vet, maar dit zijn voornamelijk onverzadigde olie. Van SS geef je ook minder.)

Mocht je gemengd voer geven dat aan deze samenstelling voldoet en je konijnen eten ALLES op, niet alleen de lekkere stukjes, is dat ook prima op zich. Maar dat komt niet veel voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgt 'ie Science Selective. Vind ie heeeeeeeeeeeeeeerlijk! Niet wetend voor hem dat het gewoon 'vieze biks' is, hihihihi.

Ik heb het aangeschaft op aanraden van de DA en doordat ik hier hele positieve berichten heb gelezen.

Maar het is inderdaad knap prijzig in verhouding, maar dat heb ik er wel voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij mag er max. 10% in zitten. Ruwe as is, volgens mij, dat wat een konijn niet opneemt van het voer. De hoeveelheid voedingsstoffen die niet gebruikt worden of iets in die richting.

Dat kon weleens kloppen Dollie. Ik weet dat we bij het kopen van hondenvoer altijd deden opletten dat er zo weinig mogelijk ruwe as in zit omdat een hond bij te veel ruwe as ook veel moest poepen.. dus het lijkt me logisch dat het voedingsstoffen zijn die niet gebruikt worden en dus niet opgenomen worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het alles beste konijnen voer wat er te krijgen is, is Bunny Basics/T op basis van timothy hooi. En natuurlijk ook het duurste ;)

Hier krijgt 1 koppel dit voer, omdat er 1 tandproblemen heeft. Het andere koppel krijgt nog Science Selective, als ik dit op heb gaan ze ook over op Bunny Basics/T.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen naar gewone biks, dus zonder die gekleurde stukjes is dan al wat beter. Kost niet meer dan gemengd voer hoor. En Hope Farms supertrio is ook goed voer en is ook even duur als gemengd voer. Dus dat is nog het overwegen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ruwe as te maken had met de mineralen die in de voeding zitten.

Iets van dat die na bewerking, verhitting, niet meer te meten/wegen zijn,

en dat ruwe as dan gebruikt word als benaming? Had ik toch gelezen op een site van hondenvoeding,

al weet ik niet of mijn uitleg helemaal klopt. Ik weet er nog iets van, maar niet alles.

Of zou het bij konijnenvoeding dan zo anders zijn? Ik heb even gezocht maar de site niet meteen teruggevonden.

Alleszins, ik heb zo mijn twijfels van die hond die teveel p**pt door de hoeveelheid ruwe as.

Ofwel kan het en is het vreselijk toeval dat die hond daarop reageert, maar het kan,

ofwel ligt het niet aan de ruwe as, maar aan de voeding, dat die en die voeding niet geschikt waren

voor die specifieke hond, maar dan lag het niet enkel aan de ruwe as, maar aan die voedingen in het algemeen.

On topic: mijn konijnen krijgen SS, Science Selective.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen naar gewone biks, dus zonder die gekleurde stukjes is dan al wat beter. Kost niet meer dan gemengd voer hoor. En Hope Farms supertrio is ook goed voer en is ook even duur als gemengd voer. Dus dat is nog het overwegen waard.

tja, 2 redenen waarom dat ook niet kan. mijn moeder vind het zielig (!!!) dat hij dan geen 'snoepjes' meer heeft. en ik woon in een dorp met alleen de pets place waar je het gewoon met een schepje in een zakje doet en betaalt aan de hand van de kilo's. geen merk dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ruwe as te maken had met de mineralen die in de voeding zitten.

Iets van dat die na bewerking, verhitting, niet meer te meten/wegen zijn,

en dat ruwe as dan gebruikt word als benaming? Had ik toch gelezen op een site van hondenvoeding,

al weet ik niet of mijn uitleg helemaal klopt. Ik weet er nog iets van, maar niet alles.

Of zou het bij konijnenvoeding dan zo anders zijn? Ik heb even gezocht maar de site niet meteen teruggevonden.

Alleszins, ik heb zo mijn twijfels van die hond die teveel p**pt door de hoeveelheid ruwe as.

Ofwel kan het en is het vreselijk toeval dat die hond daarop reageert, maar het kan,

ofwel ligt het niet aan de ruwe as, maar aan de voeding, dat die en die voeding niet geschikt waren

voor die specifieke hond, maar dan lag het niet enkel aan de ruwe as, maar aan die voedingen in het algemeen.

On topic: mijn konijnen krijgen SS, Science Selective.

Volgens mij had het te maken met de mineralen die niet opgenomen worden ofzo. Ik weet het niet zo goed meer, ik zal eens kijken of ik er wat nog over kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zo kan vinden, zijn het mineralen in het voer die niet (helemaal?) verbranden. Als ik het goed begrijp althans.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=4077.0

Ruwe as is niet iets wat uit de asbak komt. Ruwe as is een afkorting voor ruwe Anorganische Stof.

Het is ook meer een analysegetal van de Weenderanalyse dan een werkelijke inhoud.

'door een monster te verbranden verdwijnen vocht en all organische stoffen. De anorganische stoffen blijven als residu over. Deze verassing wordt uitgevoerd in een moffeloven bij +/- 600 graden'

Zou je dus op het idee komen om je zak voer te verbranden in een moffeloven, dan blijft er een bepaald percentage van over. Dit zou dan je ruwe as zijn.

'de ruwe as wordt verdeeld in twee fracties, te weten zand en mineralen'

(uit algemene veevoeding, P v Ast)

Ik wil dus even uit de wereld helpen dat as iets slechts is. Doen die voederfabrikanten allemaal moeite om waardevolle stoffen toe te voegen, gaan wij roepen dat ze er balaststoffen in gooien. Beetje jammer........

en dit:

Ruwe as heeft geen nut an sich. Het blijft over mocht je het leuk vinden je voer te verbranden.

Het is deels een bestanddeel van de ingredienten (bijvoorbeeld de granen) en deels een toevoeging in de vorm van (vitamine en) mineralen pallets.

Als je paard zijn voer verteert komt (een deel van) deze mineralen vrij en heeft hij dus iets aan deze mineralen. Hij kan ze dan opnemen in zijn lichaam en gebruiken voor verschillende lichaamsprocessen. (calcium, magnesium, kalium fosfor etc.)

Nogmaals, Ruwe Anorganische stof is is niet iets wat los toegevoegd wordt.

het is dus niet perse restmateriaal van iets wat verbrand is. plantensoorten bevatten bijv. ook kleine hoeveelheden ruwe as. stel dat je dit zou hakselen en als bestanddeel in het voer zou doen dan kan het ook onder ruwe as vallen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1235751&start=1325

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

:yes: vinden ze appel of aardbei ook echt lekkerder dan sla ofzo??

en mogen ze peultjes?? stond niet op de lijst van giftige, of gezonde planten. knijn heeft de tijd van z'n leven, de hele groentetuin is klaar! 5 verschillende soorten sla, aardbeien, wortels, wortelloof, en dingen die ze niet mogen natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ze het echt lekkerder vinden kan ik niet zeggen, elk konijn lust andere dingen en soms zullen ze liever sla hebben dan bijvoorbeeld appel, maar appel kun je wel beschouwen als een lekkernij, je kunt ze er beter niet te veel van geven door de suikers erin, dus als ze dat af en toe krijgen is het wel een verwennerij en zullen ze het ook best waarderen hoor. Of ze peultjes mogen weet ik niet zeker.

@Iris: Ik snap wel ongeveer wat ze bedoelen. Eigenlijk zeggen ze gewoon dat (bepaalde) voedingsstoffen voor een deel anorganische stoffen bevatten die niet/voor een deel bruikbaar zijn en de rest is eigenlijk gewoon afval, dat door het lichaam gewoon weer wordt afgevoerd omdat het er niets mee kan. De Ruwe Anorganische Stoffen (Ruwe AS) zijn dus geen losse bestanddelen van de voeding, maar bevinden zich in andere bestanddelen (voedingsstoffen) van de voeding.

Ruwe as is dus deels bruikbaar, deels onbruikbaar.

Het stukje over verbranden is eigenlijk een beetje bijzaak en dient vooral ter illustratie.

aangepast door Flitzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .