Ga naar inhoud

Aan biks laten wennen


Elise24

Aanbevolen berichten

Hee konijnenliefhebbers,

spijtig genoeg hebben onze konijnen altijd al (1jaar) vanaf ze bij ons wonen gemengde korrels gekregen.

Dat vonden ze heel lekker.

Maar nu wil ik ze biks geven, dat is veel gezonder.

Ik hield een stukje biks in mn hand en Bunny snuffelde eraan, deed zn kin erover en huppelde weg..

Ik ben echt bang dat ze t gaan laten liggen..

En ja hoor, ik weet dat ik dom ben geweest om ze niet meteen vanaf ze jong waren biks te geven..

Tips gezocht, ik wil liefst dat ze gezond eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weeg je konijntjes en doe dan hun gewicht x 25 gram: Zo veel gemengd voer en/of biks mogen ze hebben. Weeg dat af, doe dan ong 3/4e gemengd voer en 1/4e biks (of nog iets minder biks en iets meer gemengd is ook goed) en meng dat dan. Geef ze niet eerder nieuw voer voor alles op is. Als ze alles goed op eten, doe je de helft biks/de helft gemengd enzo maar door.

Ze moeten sowieso niet (veel) meer dan 25 gram per kg biks krijgen, dus dan heb je ze gelijk op de juiste hoeveelheid. Ze moeten gewoon geen keuze hebben, dan wil het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens SS (Science Selective)?! Wat doet doe ik ook met mijn konijn. Hij moet weinig weten van biks. Sinds een paar maanden heb ik een grote hoeveelheid extra biks tussen z'n gemende voer gedaan. Dat afgewogen tot 50 gram voer in z'n bak (ik heb een middelgroot konijn) met wat SS korrels erin.

De volgende ochtend is SS gelukkig op en een groot gedeelte van het biks ook. En met dat kleine beetje moet hij de dag doorkomen (met voldoende hooi natuurlijk ;)). s'Avonds is z'n bakje prima leeg voor een verse bak brokjes.

Straksals z'n gemengde voer op is, gaat hij volledig over op biks en SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het totaal ander voer is zou ik mijn konijn laten wennen(net als met groenvoer ed) alleen als het alleen volledig op biks is zou ik gewoon zn bak neerzetten.

Heel simpel, hij of zij krijgt vanzelf honger. en als dat het enige is, hebben ze niet veel keus.

Jij vind toch ook niet altijd alles lekker wat op je bord ligt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut Selective biks, ze zijn wat duurder, maar in deze biks zitten alle voedingstoffen die ze nodig hebben...compleet voedsel dus, verder kunnen ze dan ook niet kieskeurig zijn.

En uiteraard altijd hooi, en misschien belonen met iets lekkers als ze hun eten ophebben, denk aan groenvoer.

Mijn konijntjes smullen van biks, onze baby's geven we de Selective junior variant.. 2 maaltijden (afwegen en verdeeld)en elke dag geven we iets aan groenvoer als tussendoor, en sávond een knabbelnootje...

En blij zijn ze :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS is een heel goede biks ja, maar ook vrij prijzig. Het belangrijkste is de samenstelling en die kan ook van gewone biks prima zijn. Op konijnen.nl staat wel hoe de samenstelling er uit moet zien.

Hope Farms Super Trio is ook heel goed en een stuk goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten ze goed hooi? En groen?? Dan hoef je je namelijk niet te veel zorgen te maken als ze een dagje hun brokjes laten liggen.

Je kunt het beste de hoeveelheid gemengd voer minderen tot de hoeveelheid die ze naar hun gewicht mogen hebben (20-25 gram per kilo lichaamsgewicht). Dan ga je rustig aan mengen met het nieuwe voer. Laat het bakje staan tot ze het leeg hebben. Is het bakje leeg vul je het de volgende dag weer gewoon, met net weer wat meer nieuw voer, en wat minder oud voer. En zo ga je door tot ze alleen nog maar nieuw voer eten. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .