Ga naar inhoud

konijn die geen wortel eet??


Liefs_mij

Aanbevolen berichten

haaij!

wss zijn er wel al wat topics over maarja vraag het wel nog een keer, want dit is echt raar!

mijn konijn eet alleen maar appel en banaan!!:P hij krijgt 2x in de week hiervan allebei een stukje! want anders eet hij geen biks en hooi meer.. maar ja laatst probeerde ik dus wortel uit.. hij keek me aan op een manier, denk je nou echt dat ik dat ga eten?? zelfde probleem bij andere groentesoorten.. heb het echt al op zoveel manieren geprobeert. wortel heeft hij 1x een heeel klein stukje van op.. maar draaide daarna zijn kont ernaar toe:he: ik heb het al geprobeerd om het in zijn bakje te doen. het op te hangen. uit de hand..

is dit normaal of heb ik gewoon een konijn die net als ik niet zo van gezond houd:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appel en banaan is dan weer niet zo gezond.. ;)

Heb je al geprobeerd om een schaal met verschillende groenten te geven? gewoon laten staan tot de volgende dag. Hier lustte ze ook niet alles meteen, maar nu ze eraan gewend zijn wel.

Zit je konijn alleen? Een maatje is sowieso verstandig omdat konijn groepsdieren zijn. En zien eten doet eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2x in de week een stukje appel en banaan is prima, als hij dat lekker vind kun je hem dat rustig geven! Poo lust het ook graag. Hij is trouwens ook heel kieskeurig, veel dingen raakt hij niet aan of eet hij pas op na een tijdje. Kan best dat je nijn wortel gewoon niet zo lekker vindt, de ene nijn is de andere niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook liggen aan de soort wortel? :P Mijn konijn lust geen winterwortels (die iets gezonder schijnen te zijn), maar alleen die kleine(re) worteltjes.

Ik zou zeker hem laten proeven aan vanalles. Hier staat witlof, selder (die kleine zakjes van de AH waarop staat selderie, hangt bij de kruiden), krulpeterselie en paardenbloemen (gewassen en gedroogd/vers) samen met af en toe die kleinere wortel standaard op het menu. Andijvie is ook een favoriet hier, en stiekem krijgt hij ook wel van die Italiaanse gemengde sla (lollo rosso/bianco en rucola enzo), maar daar moet je mee oppassen (kans op diarree).

Ow ja, als je bijv. Andijvie of witlof eet, gewoon even een klein beetje bewaren en constant blijven geven. Ik zou zeker 2 of 3 dagen proberen (wel steeds vers aanbieden :P).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De smaak en eetgewoontes van een konijn kunnen veranderen.

Mijn konijn at eerst geen wortel, waar ik mee geplaagd werd door andere konijnenbaasjes: "Lust hij geen wortel?! Dan is hij geen konijn;-)" Het wortelloof at hij trouwens heel graag. Later, toen Daffy de Grote Wortelverslindster hier kwam wonen, is Tony haar gaan imiteren en wortel gaan eten.

Zo raar vind ík het dus niet. Konijnen die geen wortel eten bestaan:)

Overigens is het niet eens zo erg dat je konijn geen wortel lust. Wortel is niet de meest gezonde groente voor konijnen vanwege de suikers. Ze mogen dit met mate. Daarbij vergeleken vind ik appel niet eens zo heel veel slechter. Mijn konijnen krijgen elke dag een heel klein stukje appel (minder dan een achtste appel voor hen samen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet ook gewoon een bak groenten neer savonds. soms eten ze niet gelijk alle groenten maar bijv. alleen de andijvi, die vinden ze het lekkerst. Maar toch is de volgende dag de schaal leeg, dus ze moeten aan sommige dingen wennen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt mijn konijn zit op het moment alleen. ben al druk bezig om hem te laten castreren zodat ik op zoek kan gaan voor een vriendinnetje. maar het stukje appel en banaan dat ie krijgt is echt minimaal!

maar ik heb inderdaad ook van die mensen die dan zeggen dan is het geen konijn! (heeeel flauw) maarja..

maar hoe kan ik dat dan het beste opbouwen? want om nou een stukje wortel,selderij en witlof enz op een schaaltje te leggen zie ik ook niet echt gebeuren.. gewoon elke dag een ander soort? en dan een heel klein stukje? want dadelijk heb ik een konijn dat plakpoep ofzo krijgt en dat wil echt voorkomen!:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik heel eerlijk ben he.. Vind ik het overdreven dat er telkens bij fruit word gezegt dat het ongezond is of niet goed. Wij eten toch ook elke dag wel wat lekkers? Mijn nijnen krijgen elke dag een plak wortel, en zolang ze op een gewicht blijven, niet aankomen en de keutels mooi blijven kan je gewoon fruit geven hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja ik denk dat het gewoon afhankelijk is van de situatie.. Een konijn met een gezond dieet (veel hooi, groente en een minimum aan brokjes) en een ruim hok (veel beweging) zou ik best elke dag een worteltje geven (dat doe ik zelf in elk geval) maar een konijn met een bak gemengd, in een klein hok.. En de meeste konijnen op BB worden niet zo gehouden, maar het gros van de "niet BB"konijnen wel. Met dat in m'n achterhoofd snap ik heel goed dat dan maar gewoon als "algemene regel" gezegt wordt dat je beter met mate fruit kunt geven en zeker niet elke dag. Een konijn dat gezonde voeding krijgt zal dat stukje appel immers niet missen terwijl dat konijn met overgewicht alleen maar meer risico gaat lopen. Mensen die zo bewust bezig zijn met de voeding van hun dier, kunnen ook zelf de afweging wel maken of ze nu wel of niet dat stukje wortel gaan geven, mensen die maar wat in de bak flikkeren laat ik liever in de waan dat elke dag fruit héél slecht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies.. :)

Mijn FH krijgt ook best wel vaak dingen die bekend staan als ongezond, dikmakers, en weet ik wat..

Maar net wat Dollie zegt, als je konijn op een goed dieet staat en veel beweging krijgt (zoals ook mijn FH) dan moet af en toe wat lekkers wel kunnen hoor. Mijn FH krijgt ook elke dag een kwart van een winterwortel, en als ik zelf fruit eet dan krijgt hij daar soms ook een kwart van mee (zo'n 3x per week). En hij zit hartstikke goed op gewicht. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die hier nieuw komen op BB weten vaak niet dat een appel/banaan niet zo gezond is. Dat mensen dan weer zo'n probleem van maken als ik dat zeg... je kunt het maar beter een keer extra zeggen dan helemaal niet.

Hier krijgen zo ook heus wel eens een stukje banaan. Maar als je konijn helemaal geen groenten eet kun je misschien eerst eens proberen om ze dat te laten eten.

Weer on topic.

Ik zou wel een schaaltje maken met verschillende soorten groenten. Gewoon van alles een heel klein beetje, dan krijgt je konijn echt niet meteen plakpoep. Hebben ze bij mij trouwens nooit gehad van de groenten. Of beginnen met bijvoorbeeld witlof. Dan na 1-2 dagen andijvie er bij en zo uitbreiden kan ook.

Maar ik begrijp uit je start bericht dat als je hem bij wijze van spreke dagelijks een stukje banaan en appel geeft dat hij dan geen biks en hooi meer eet? Dat is wel raar op zich, want zo'n groot stuk geef je toch niet?

Welke biks geef je als ik vragen mag? en hoeveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nja dat heb ik miss niet helemaal goed aangegeven! nee de appel echt een plakje. en banaan een stukje wat net zo groot is als de onderkant van me duim!

ik koop mijn biks altijd in op de markt. maar op de één of andere manier doet hij overal zo lang over met eten! ik geef hem de biks alleen in de avond. (handje vol) weet niet exact hoeveel gram dat is, maar de volgende dag ligt dat er gewoon nog.. en ik vertik het om dan (lekker) voer te geven. waar van alles en nog wat in zit.

maar amatjuh, ik begrijp dan uit jou verhaal dat ik dan nu even moet stoppen met appel en banaan? en dan gewoon proberen met witlof of iets? en dan als hij dat wel eet dat ik het daarna kan gaan afwisselen?

nogmaals hij krijgt dit maar 2xin de week.. voor de rest gewon veel hooi en bergweihooi.. en dat eet ie wel gewoon de hele dag door. maar over zijn biks doet ie heel lang!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je eens naar zijn tanden laten kijken. Het is heel goed dat hij heel veel hooi eet, maar wel een beetje vreemd dat hij geen biks wil.

Biks van de markt, weet je de samenstelling wel? Het is niet zo aan te raden om biks "zonder samenstelling" te geven, omdat je dan niet weet wat je geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik Mystique en de meiden in huis nam, waren ze een paar maand oud en hadden ze haast nog nooit iets van groenvoer gekregen.

Ik ben toen begonnen met op de eerste dag elk drie blaadjes witloof te geven.

Na een paar dagen kregen ze wat meer blaadjes, elk zo'n zes of zeven blaadjes.

Toen witloof goed ging, ben ik met wortel begonnen. Dus zes blaadjes witloof en een stukje wortel.

En zo de wortel telkens vermeerderd. Toen witloof en wortel goed ging, daarna broccoli enz.

Hout vasthouden, maar ze hebben nooit plakpoep gehad.

Groenvoer krijgen ze hier 's avonds, en ik laat hun bord staan tot de volgende avond.

Telkens eten ze eerst hun lievelingseten op, maar ten laatste tegen de ochtend is alles op,

ook hetgeen waar ze niet zo fan van zijn. Tomaat bv, of radijs en raap, blijven nogal eens liggen, maar uiteindelijk is alles op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nja dollie, het is niet zo dat hij het niet wil. maar het duurt gewoon lang. terwijl als hij *lekker* voer krijgt dan weet ie niet hoe snel hij daar bij moet zijn. tandjes zijn verder prima in orde. al naar laten kijken! maar ik weet eerlijk gezegd niet de samenstelling van die biks.. dus ja ik weet nu niet of ik die dan moet blijven geven of dat ik naar een *merk* over moet stappen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .