Ga naar inhoud

Kieskeurig?


nibs

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen...

Ik heb brownie ong een week nu van MP afgehaald, hij is 2,5 en een rammetje en zit samen met zijn vriendinnetje stip... alleen hij eet niets anders dan alleen konijnenvoer.

Hij moet niets hebben van witlof, paardebloemblaadjes en ander gezond lekkers.

Is hij gewoon alleen kieskeurig of is er iets anders aan de hand?

Mijn andere nijntjes vinden het juist allemaal zo lekker....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zal het waarschijnlijk niet gewend zijn.

Misschien als je een beetje een vast ritme aanwend: 's morgens biks en 's avonds een schaaltje groenten, dan hij dan op een gegeven moment toch wat gaat mee eten?

Misschien krijgt hij te veel biks en dat hij daarom de groenten niet wil?

Het is geen ramp als een konijn geen groenten lust, als hij maar hooi eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen eens iets minder konijnenvoer te geven en dan zien of hij wel groente gaat eten, misschien geef je te veel biks en heeft hij daarom geen behoefte aan groente. Hoeveel gram geef je hem nu aan biks?

Het is zeker handig om je konijntje te wegen (als ze nog niet volwassen zijn moet je uitgaan van het volwassen gewicht en is wegen iets minder van belang) om zo een goede hoeveelheid biks te kunnen bepalen. Voor SS geldt 10-15 gram per kilo konijn, voor de andere soorten biks is het, dacht ik, 20-25 gram per kilo konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, eerst eens de konijntjes wegen en hun biks ook afwegen, zodat je daarvan niet te veel geeft.

En verder zou ik steeds weer wat groenvoer blijven aanbieden.

Best paardebloem of zo, dat is gratis, dan is het niet zo erg als je het de dag nadien weg moet werpen.

Als die dieren in meer dan twee jaar nooit groenvoer hebben gehad, is het normaal dat ze dat nu niet meteen gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het uitgevonden... Meneer houd van een rozijntje. Ik heb er vandaag 1 gegeven en hij at zelfs uit me hand. ( moet hij normaal niets van weten, het is niet echt een knuffel konijn. Hij moet eerst aan je wennen en je gaan vertrouwen )

Hij eet altijd heel graag biks, en is altijd als eerste bij het voerbakje. Stip heeft meer intresse in het groenvoer, wortel loof en andijvie.

Ze wegen allebei iets meer dan een kilo. En ze krijgen samen 50 gr. en een flinke dot hooi en stro...

of het voer iedere dag op gaat? waarschijnlijk niet, maar stip houd er van om met de voerbak te spelen en daarna alles onder te graven.

(Nou snap ik gelijk waarom brownie z s m gaat eten, want als stip de kans krijgt ligt alles begraven ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het dwergen dan? Een kilo is niet

zoveel voor een konijn van 2,5 jaar?

Wat betreft het biks zit je volgens mij op een prima hoeveelheid. Ik zou gewoon elke avond groenvoer blijven aanbieden, je hebt best kan dat ze het op den duur toch wel willen proeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit op dit moment ook nog niet zoveel vlees op, te minste ik vind ze niet echt op gewicht... kan het er aan liggen dat brownie in de rui is en stip een schijnzwangerschap net achter de rug heeft? Maar ze eten allebei op dit moment goed dus het moet goed komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb hem gister zover gekregen... hij heeft een stukje wortel geproefd :)

Hihi, zie je? Geduld! Het komt vanzelf, hij moet er gewoon echt aan wennen, het is natuurlijk ook wel een hele openbaring als je het niet kent. Heb je een fransman wel eens een dropje gegeven? Ze gaan de eerste keer zowat over hun nek! Ze kennen het niet! Zo zal het bij konijnen ook wel zijn:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat steeds beter met brownie... vandaag al een stukje paardenbloem blaadje geproefd maar voor hij kon beslissen of hij het lekker vond pikte stip het zo uit zijn bekkie. Arme brownie... Morgen weer proberen het is ook af en toe zo'n push over... ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn niet van klein af aan gewend is groenvoer te eten, is het soms nog best lastig aan te leren! Daarom kun je ook gewoon maar beter bij jonge konijntjes gewoon groenvoer geven, als je maar rustig aan doet en diarree in de gaten houd!

Succes met het aanleren in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .