Ga naar inhoud

en dan heb je ineens 2 patientjes......


wupsie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 125
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mensen, mensen, wat een diagnoses.

Troebele/ smurrieachtige plasjes hoeven NIET perse te duiden om blaasproblemen.

Een te hoge calciuminname kan idd ook gewoon de reden zijn.

Het naast het toilet plassen, kan ook gewoon door ziekte zijn (ze voelen zich niet zo goed en kunnen mogelijk tijdelijk niet helemaal zindelijk zijn, maar dit hoeft niet).

Het is wel goed om in de gaten te houden.

Het slechter eten kan mogelijk ook nog zijn door zijn darmproblemen van vrijdag. Dit heeft echt een tijdje nodig om terug goed op gang te komen. Teveel achteruitgang mag er natuurlijk niet zijn. Ben je op een gegeven moment gestopt met de cisaral? Dit kan ook een mogelijke oorzaak zijn. Darmstimulerende middelen kan je beter nooit onmiddellijk stoppen, maar kan je beter afbouwen.

Opnieuw een tandprobleem is niet uit te sluiten. Haakjes kunnen zelfs veel sneller dan 2 maanden terug komen. Daarnaast is een paar dagen niet eten bij een konijn met aanleg tot haakjes ook zeer funest.

Ik zou nu zeker niet van voer veranderen.

Ik zou hem in de mate van het mogelijke nu heel even laten opknappen, voor je veel verdere stappen onderneemt. Hij mag natuurlijk niet achteruit gaan of als je echt het gevoel hebt dat er iets met zijn kiesjes/darmen/… is dan moet je natuurlijk aan de bel trekken.

Maar zoals je hem beschrijft is alle stress van en naar de DA voor hem nu ook niet super.

Ik zeg absoluut niet dat je hier niet verder mee moet gaan. Maar als hij het beter lijkt te doen, zou je kunnen kijken of je hem niet heel even de tijd kan geven om verder op te knappen (maar volg ook zeker je gevoel).

En dan moet ik toch nog even opmerken dat ananas een verstopping echt niet kan oplossen.

Héél veel beterschap voor Max en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje voor je reactie :)

Wat mij verontrust van de smurrie plasjes is dat max ze wel heeft en mini niet, met de zelfde voeding. en mini zal er zelfs meer van op hebben dan max. De afspraak voor de echo staat er nu toch, en om zelf ook maar gerust te zijn zit ik er wel over te denken die wel door te laten gaan. Dan weten we dat in iedergeval zeker.

De ciseral ben ik overigens door blijven gebruiken omdat ik geen gedoe wilde in het weekend alleen reageerde hij daar dus op een gegeven moment minder op. nu gisteren de laatste keer gegeven, maar het gaat nog steeds hetzelfde, hij eet niet minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ zwarte panter. je verwijt ons diagnose te maken en doet vervolgens hetzelfde. mag ik er wel even op wijzen dat wupsie vroeg naar wat er mogelijk met max mis kon zijn en dit dus ook mogelijke diagnoses zouden kunnen zijn en niet dat we ze als vaststaande diagnoses bedoelen want wij zijn tenslotte geen dierenarts.

@ wupsie. als max nog steeds smurrie plast zou ik inderdaad voor de zekerheid dat blaasonderzoek gewoon laten doen. dan weet je het maar zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ zwarte panter. je verwijt ons diagnose te maken en doet vervolgens hetzelfde. mag ik er wel even op wijzen dat wupsie vroeg naar wat er mogelijk met max mis kon zijn en dit dus ook mogelijke diagnoses zouden kunnen zijn en niet dat we ze als vaststaande diagnoses bedoelen want wij zijn tenslotte geen dierenarts.

@ wupsie. als max nog steeds smurrie plast zou ik inderdaad voor de zekerheid dat blaasonderzoek gewoon laten doen. dan weet je het maar zeker.

Verschil hierbij is dat ZP dierengeneeskunde doet en er natuurlijk iets meer verstand van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 ding ben ik het dan toch niet mee eens, het is juist de ananassap wat Cookie er doorheen heeft getrokken, die had een ernstige verstopping en gas in dr maag.

Niks hielp tot ik dat ging geven, toen pas kwamen er bubbeltjes los en heel veel en kwam alles weer langzaamaan op gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan ook liggen aan het feit dat het vocht in het sap de ontlasting zachter maakt?? de werking van ananas sap is niet bewezen en er zijn veel twijfels over..

maar goed, ik heb overlegd met de DA en ze gaan morgen de echo maken zonder narcose :) de kiesjes laten ze dan maar even zitten. Narcose vond ik niet prettig omdat hij 2 maanden terug ook al onder narcose is geweest en hij er toen best veel last van heeft gehad. hij was echt heel lang nog een zielig hoopje. Daarnaast eet hij weer, dus zijn keizen zullen de oorzaak niet zijn geweest.

denk dat ik mini dan ook maar meeneem. Dan hebben ze steun aan elkaar en kunnen ze bij mini ook gelijk het reserveknoopje verwijderen van haar castratie. anders moet ik vrijdag weer heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen, mensen, wat een diagnoses.

Troebele/ smurrieachtige plasjes hoeven NIET perse te duiden om blaasproblemen.

Een te hoge calciuminname kan idd ook gewoon de reden zijn.

Het naast het toilet plassen, kan ook gewoon door ziekte zijn (ze voelen zich niet zo goed en kunnen mogelijk tijdelijk niet helemaal zindelijk zijn, maar dit hoeft niet).

Het is wel goed om in de gaten te houden.

Volgens mij zei ik ook dat het kwam door een teveel calcium (dat slaat neer in de blaas). Maar ik heb naar mijn weten nooit gezegd: hij heeft blaasproblemen... Die problemen hebben een oorzaak en dat is een teveel aan calcium. Die oorzaak moet worden weggenomen, anders blijft je aan het behandelen. Dus als hij het zou hebben door de brokjes, dan zou hij (wat ik van mijn konijnkundige dierenarts heb geleerd toen ik daar stage liep, die had dit overlegd met een andere konijnkundige kliniek) wel ander voer moeten hebben. Maar in dit geval kwam het (hoogstwaarschijnlijk), door de kruiden die hij meer kreeg dan normaal. Dat Mini, die minder kruiden kreeg er geen last van had, is helemaal zo raar niet. Want het ene konijn is er gevoeliger voor dan het andere konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:grrrrrr:>piep< pieperdepieppiep< >piep< Hij eet weer niet!!!!!!!:grrrrrr:

hij vreet wel heel de grasbal kapot, maar geen brokken!! hij smijt ook weer heel erg met alles. misschien toch naar de kiezen moeten laten kijken........(of zelf een kijkertje aanschaffen:p) ik ga nog falliet aan hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

overleg gehad met de DA. De kans is toch sterk aanwezig dat hij toch weer last heeft van zijn kiezen. ook gezien zijn kiezen maandag rechts onder wat aan de lange kant waren. Vandaag hebben ze geen plek meer om hem te helpen, dus moet hem maandag morgen brengen. Tot die tijd de brokken vervangen door dwangvoer. Zal Frank blij mee zijn. ik ga morgen naar antwerpen dus mag hij het dwangvoeren over nemen:p tot nu toe heeft hij steeds geweigerd om het een keer te doen als ik erbij was, maar hij gaat er anavond toch echt aan geloven. Laten we hopen dat het met voer op te lossen is en het niet weer binnen 2 maanden terug komt......

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben er nu wel bijna zeker van dat het zijn kiezen zijn. net een spuit dwangvoer voor zn neus gehouden en hij eet het gewoon zelf uit de spuit, hij heeft gewoon honger de lieverd. zelf van een lepeltje heeft hij ook wel geprobeerd, maar houd daar ook wer mee op. hij zal ook wel weer een zere tong hebben denk ik. dan doet oplikken natuurlijk ook al zeer. ben wel blij dat hij het zelf aanpakt, scheelt een hoop geworstel :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een stuntel met de gezondheid of niet?

Maar hij is dus heel stress gevoelig, er staan geen rare dingen meer op het programma waardoor hij weer stress kan krijgen. wie weet duurt het dan ook wel wat langer voor hij weer kies problemen krijgt.

Of is dit nu een hele rare gedachte kronkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een stuntel met de gezondheid of niet?

Maar hij is dus heel stress gevoelig, er staan geen rare dingen meer op het programma waardoor hij weer stress kan krijgen. wie weet duurt het dan ook wel wat langer voor hij weer kies problemen krijgt.

Of is dit nu een hele rare gedachte kronkel?

Nee dat is helemaal geen rare gedachtenkronkel. Want toen hij hier woonde heeft hij daar nog nooit last van gehad (je mag mijn dierenarts bellen). Ik baal er ook enorm van dat hij er nu al voor de 2e keer last van heeft. Want als hij hier al last had van haakjes, dan had ik hem niet eens weg gedaan, omdat ik iemand anders daar niet mee wil ''opzadelen''.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja die vorige haken zijn wel bij jou ontstaan, alleen heeft hij het niet laten merken. de haken waren echter te groot om in een week te zijn ontstaan volgens de dierenarts. Maar dat het zo snel weer terug is kan volgens de dierenarts ook komen doordat het de vorige keer toch niet helemaal perfect recht gemaakt is. Daar gaat hij dus nu ook extra goed op lekker. en ik ga straks ook de voeding aanpassen zodat ze nog meeer hooi gaan eten. de groenten zullen dus geen dagelijkse kost meer worden maar een lekkernij. ook de kruiden ga ik alleen nog gebruiken door het hooi heen. heb dit de afgelopen dagen ook gedaan en er wordt opmerkelijk veel hooi gegeten. mocht dit alles er niet voor zorgen dat het langer wegblijft gaan we verder kijken voor een andere oplossing. want elke 2 maanden narcose is voor max niet te doen, maar voor mij ook niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .