Ga naar inhoud

en dan heb je ineens 2 patientjes......


wupsie

Aanbevolen berichten

Zie je het mss zitten om de problemen, symptomen, behandeling even achter elkaar op te schrijven?

Ik heb niet zo heel veel tijd en kan de tekst zo snel niet helemaal goed volgen (en ik heb het idee dat er al ergens een topic aan vooraf is geweest, maar ik kan verkeerd zijn).

Wanneer heeft hij voor de laatste keer tolfedine gekregen? Dat is namelijk een erg krachtige pijnstiller en kan onderzoek lastiger maken natuurlijk...aangezien je geen eerlijk beeld krijgt van de 'pijn'.

Ivm kiezen trekken ben ik nogal sceptisch, zeker als haken het probleem is. Maar zover ben je natuurlijk nog lang niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 125
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

vrijdag begon hij minder te eten. ook kwamen er maar geen keuteltjes. hij at steeds kleine beetjes. naar de DA geweest. Diagnose: gas in zijn maag. Hij heeft daar een injectie tolfedine en een injectie primperid gekregen en ik moest vanaf zaterdag morgen beginnen met ciseral en zijn buikje regelmatig masseren om het gas weg te krijgen.

Zaterdag ging het eigenlijk best goed. hij at redelijk goed en keutelde ook weer redelijk. Voor de zekerheid toch door gegaan met de ciseral en 's avonds carpofen gegeven omdat we midden inhet weekend zaten en niet meer ellende wilden in het weekend.

Zondag rond 12 uur de ren en toilletjes schoon gemaakt omdat ik vermoedde dat hij weer niet keutelde, Het was weer ent als vrijdag. Steeds kleinebeetje eten en niet keutelen. 1.5 ml ciseral gegeven, pijnstilling en lactulose aangezien hij erg verhaard en ik tijdens de massage een klont in zijn buikje dacht te voelen. tegen 8 uur de eerste keutel gevonden tijdens de massage (waarbij de klont overigens weer weg was, dus zal zn maagje wel geweest zijn wat ik voelde)

Vanmorgen lagen er in het Max zijn deel van de ren niet veel keutels. Toen ik de ss brokken in zn bakje deed sprong hij er op af en nam 1 brokje. na dat brokje trok hij wat aan de voerbak en sloeg er een keer op en ging hij weer in een hoek van de ren zitten om even later toch een deel van de brokken op te eten. het heeft tot een uur of 3 geduurd voordat alles op was.

Ook plast hij sinds vrijdag naast de wc'tjes. de plassen zijn wit en smurrie-achtig, maar hij heeft veel kruiden gehad omdat hij dit nog een beetje beter at. Daarnaast drinkt hij niet veel. tegelijk met de medicatie geef ik dan ook wat water (heb hem dan toch vast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

de symptomen dan op een rijtje:

Slecht eten. Wel beginnen maar niet door eten

niet/slecht drinken

niet tot nauwelijks keutelen. keutels die komen zijn normaal formaat maar wel hard en erg donker

Knarsetand NIET

is erg rustig maar reageert wel allert op dingen om hem heen en wast zichzelf en mini regelmatig

eventueel symptomen, maar kan ook door de kruiden komen

naast de toilletjes plassen, maar wel droog van onderen

witte plasjes. beetje smurrieachtig

de tolfedine heeft hij dus als laatste vrijdag middag gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien toch een blaasprobleem? mijn flappie heeft 2 maal blaasgruis gehad en had dan witte urine die de laatste keer echt ook al wittige modder opdroogde. niet of slecht eten zou dan kunnen door zich niet lekker voelen waardoor je dan ook minder keutels krijgt. het slechte drinken zou kunnen doordat plassen pijn doet en de blaas al vol zou kunnen zitten met gruis. door minder willen drinken krijg je ook hardere keutels door minder vocht. knarssen deed flap ook niet en schoon was ze ook. bij flap was het te zien op een rontgenfoto van de buik. als het dit is volgt er een operatie om de blaas schoon te spoelen, wat overigens bij een mannetje beter zou moeten gaan als bij een vrouwtje. eerste keer gaf ze tekenen van pijn (ongemakkelijke zithouding) en de tweede maal was ik er sneller bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

overigens was het bij mij zo dat je gewoon aan haar buik kon komen en de dierenarts ook niks voelde maar er op stond om een rontgenfoto te maken waardoor het probleem ontdekt werd. helemaal 100% zeker zag ze het de eerste keer niet wat er met de blaas was. wel dat die wittig uitzag op de foto. ze stond er toen op om te opereren en te zien wat ze zou aantreffen. aangezien flap toen heel ziek was heb ik gelukkig op haar vertrouwd en een spoedoperatie diezelfde zaterdagmiddag laten uitvoeren waardoor ze het gered heeft toen. de tweede keer zag de foto eender uit maar toen wisten we zeker dat het weer zover was. weer een operatie. dit was met tussenpoos van 2 jaar en de eerste keer was ik gewaarschuwd dat het zou kunnen terug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar heeft de da hem grondig op onderzocht. En de keutels zijn niet klein.

Maar als meneer zo door blijft gaan is het pobleem opgelost. Hij vreet er weer op los! Dan hebben we gewoon een monster dat er van houd zn baasje bang te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wupsie, neem eens een kijkje op mijn site!

Ik denk dat ik dat met die witte smurrie urine (blaaszand) op mijn site heb staan.

Als dat zo is, dan mag je Max enkel groene groenten geven als eten. Dan zit er in het voer een teveel wat hij opslaat in de blaas. Dan is hij 1 van de weinige konijnen die daar last van heeft. Bij mij heeft ie het nog nooit gehad, dus het zou aan het voer kunnen liggen.

De blaas zou gespoeld moeten worden. Het konijn op mijn site hebben we geopereerd, omdat de brok zand die in de blaas zat, te groot was om eruit te kunnen spoelen. Zijn blaas was namelijk alleen maar zand, kon niks meer bij, dus die was zichzelf al aan het vergiftigen, doordat de urine terug gaat naar de nieren en heeft het daardoor ook niet overleefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bel net Lilian dat ze op mijn site moet kijken voor die plasjes, maar ik zie net dat ik alleen het brok zand op mijn site heb staan, die operatief verwijderd is. Ik ga de andere foto er even bij zetten.

Hmz... ik moet mijn externe harde schijf erbij gaan halen, want ik heb schijnbaar nooit het idee gehad om ze op mijn site te gaan zetten. Duurt dus was langer, als ik hem heb, zet ik hem hier ook neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmz... ik heb blijkbaar niet een heel duidelijke foto van een plasje zelf. Heb alleen maar deze, daar zit het op een pootje (tijdens de operatie gemaakt). Heb wel meer operatie foto's. Maar op die brok die op mijn site staat, zie je wel dat het van binnen dunner is als van buiten. Zo dun is blaaszand dus als het eruit komt, maar ''droogt snel op'', omdat het vocht eruit gaat natuurlijk.

Foto tijdens operatie gemaakt. Een beetje blaaszand op het pootje.

DSCF06889.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat Max hier eerder geen last van had? Die plasjes? Maar omdat hij alleen gedroogde kruiden (met veel calcium) wil eten, zou het daar aan kunnen liggen. Klopt dat Lilian??

Misschien dat je hem ook even de tijd moet geven om weer op te knappen.. Volgens mij is het niet ongewoon dat het even duurt voor ze zich weer goed voelen en 100% normaal "werken"?

Oh, en Loes, misschien ook handig om voor jou te vermelden: Max heeft enige tijd geleden haken op de kiezen gehad.. Twee maanden geleden ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat Max hier eerder geen last van had? Die plasjes? Maar omdat hij alleen gedroogde kruiden (met veel calcium) wil eten, zou het daar aan kunnen liggen. Klopt dat Lilian??

Misschien dat je hem ook even de tijd moet geven om weer op te knappen.. Volgens mij is het niet ongewoon dat het even duurt voor ze zich weer goed voelen en 100% normaal "werken"?

Oh, en Loes, misschien ook handig om voor jou te vermelden: Max heeft enige tijd geleden haken op de kiezen gehad.. Twee maanden geleden ofzo?

Als er veel calcium in de kruiden zit, dan zou ik inderdaad stoppen met de kruiden. Want een teveel aan calcium is veelal de oorzaak van blaaszand.

Ik had Lilian al verteld dat ze geen brokjes meer moest geven tijdelijk, omdat daar voor sommige konijnen teveel calcium in zit. Maar als er in de kruiden zoveel calcium zit, denk ik dat dat inderdaad de oorzaak is.

Dat het weer even duurt dat ze zich weer goed voelen is inderdaad niet meer dan normaal. Maar die witte smurrie urine kunnen ze aan overlijden als je dat niet op tijd aanpakt. Dus dat is zeker niet onbelangrijk om zo snel mogelijk aan te pakken/op te lossen.

aangepast door kaatje-kim
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik een konijn met blaaszand heb gehad, ben ik daar van op de hoogte hoor.. ;) Maar als de grote hoeveelheid kruiden (die hij pas krijgt sinds hij ziek is hè, in deze mate) de oorzaak van de smurrie zijn, is dat een secundair probleem.. Is pas ontstaan toen hij stopte met eten.. Stel dat hij nu nog steeds niet op knapt, dan is het de vraag waar je naar moet kijken.

Ik weet ook niet hoe snel blaaszand kan ontstaan? En ook niet hoeveel kruiden hij at?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de smurrie op het pootje lijkt wel op wat er op het kleed ligt. heb voor donderdag die eccho gepland staan, misschien toch maar door laten gaan. al eet hij beter.

de witte plassen heeft hij inderdaad sinds hij zoveel kruiden krijgt. Eerst om Mini aan het eten te krijgen en later om hem zelf aan het eten te krijgen. Dan zou dat nu dus minder moeten zijn, omdat hij geen pure kruiden meer krijgt.. ik heb nog wel brokken staan met een laag calcium gehalte http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/voer/dwergkonijnen/jr_farm/159853. toen ik het kreeg stond er op de verpakking dat er 0.5%calcium in zat. Maar voer nu SS. Dit kan toch niet in die 2 maanden dat hij bij mij is al problemen geven?

zal vanmiddag een foto maken van de plekken als dat lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb geprobeerd een foto te maken van de plekken op het kleed. 1 plek heeft mini over heen geplast en is niet goed meet te zien. heb op het andere kleed gekeken en daar zaten nog wel vlekken, maar je kunt het op de foto neit zien hoe het er echt uit ziet. het is echt een harde plak op/in het kleed. in tegenstelling tot andere plasjes zit er dus ook een laagje op en niet alleen er in. heb nu trouwens geen nieuwe plekken meet op het kleed gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zat wel een klein plekje inhet wc-tje, maar hij heeft ook niet meer naast de bakjes geplast voor de zekerheid laten we de echo toch doorgaan donderdag. omdat mini net zoveel kruiden heeft gehad en niet die smurrie in de urine had. en stel dat er wel stenen zitten? tegen de tijd dat we er dan achter komen is het misschien te laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk was het dus naar zijn kiezen kijken en als dat niet de oorzaak is een echo maken, maar die kiezen zijn de oorzaak niet omdat hij nu wel weer beter eet (nog niet super maar wel beter. ing acceptabel) maar wilde het nu dus maar omdraaien.

Maak maar een echo en als hij dan toch onder narcose is, bekijk dan ook zn kiezen maar:p (weet niet was kiesjes bekijken kost, maar volgens mij meer dan die 15 euro van de echo :P)

het kan zijn dat het toeval is, maar vind hem ook wel warm voelen..... maar misschien dat het me nu pas opvalt:p het is nu ook warmer natuurlijk. maar zn temp is wel opgenomen vrijdag en die was goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .