Ga naar inhoud

Konijnen inenten; wie doet dat


Nane

Aanbevolen berichten

Volgens mij worden zowel myx als VHD, de ziekten waar ze tegen geënt worden dus, (o.a.) verspreid door vliegen, vlooien, via besmet voer (bijv. gras) en ook als jij in contact bent geweest met een besmet dier, kun je het virus overbrengen. Nou ja, en natuurlijk is direct contact met een besmet dier ook gevaarlijk, maar dat is niet aan de orde voor veel van ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het ook, maar ik ken zat mensen die het niet doen en mij raar aankijken als ik bezig ben over inenting bij een konijn. Veel mensen vinden deze 'zware' kosten niet waard. Ik vind mijn konijn evenwaardig als mijn katten en als ik ze door 2 maal per jaar in te enten kan besparen van een enge ziekte zal ik dat zeker niet laten voor die kleine kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hier krijgen 2x per jaar een enting, die 7.50 en anderhalfuur is het me dik waard! Overigens deed ik het niet toen ik op kamerswoonde en de konijntjes op een dakteras 3 hoog hun huis hadden. Omdat er dan geen andere konijnen bij kunnen was het niet echt nodig. Ik had begrepen dat alleen andere konijnen voor besmetting kunnen zorgen en niet de muizen, maar hoe het zit met de muggen weet ik niet. ;)

aangepast door Rifca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik een stomme vraag stellen, als je een goeie hor maakt voor je hok en ren, dan is er toch eigenlijk geen risico op besmetting? Dierenartsen houden ervan om veel geld te verdienen aan bange diereneigenaars hoor. Ik heb eens naar Utrecht gebeld over inentingen bij katten, of dat wel elk jaar nodig was, omdat ik verschillende geluiden hoorde daarover. Toen gaven ze toe dat het maar eens in de twee jaar nodig is. Ik vind de stress van naar een dierenarts gaan wel een hele belasting voor ze. Ik kan ze nu sowieso niet laten inenten want ze zijn allebei nog aan de enrofloxoral. Als de enting maar voor een maand beschermt, dan houdt iedereen zichzelf dus voor de gek als het om totale bescherming gaat. Ik weet wel dat er uitbraken zijn van myxomatose, maar denk je nou echt dat een mug/vlieg tientallen kilometers vliegt? Denk het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel zo dat een konijn dat regelmatig geënt is, meer weerstand heeft tegen myx, ook na die maand. Ik geloof ook niet dat vliegen kilometers vliegen, ik geloof ook niet dat het besmettingsrisico enorm is, ik weet dat wil je echt zekerheid, je elke maand moet enten.. Maar ik weet ook dat de entingen er zijn en ik zou me voor m'n kop slaan als mijn konijnen wél net die twee pechvogels zijn die aan myx overlijden. Want dan is het toch maar de vraag, hadden ze dit ook gekregen als ze geënt waren? Ik ga niet het risico lopen mijn konijnen te verliezen en dat ik dan met een enorm schuldgevoel zit voor die paar euro.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze 2 x per jaar inenten, dat was ik al van plan voor dat ik ze kocht maar sinds er 3 konijnen zijn overleden van mijn buren 2 waarschijnlijk myxomatose vond dat hun veel klachten daarvan hadden (weet het dus niet zeker), en bij ons zijn er ook veel muggen enz... En ik wil geen risico nemen met mijn nijntjes(L)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn kan ook ziek worden door besmet gras.. als je lekker in het park wat gras plukt en er heeft een ziek konijn opgezeten.. tuurlijk ook die kans is klein, maar het zal je maar gebeuren....

-----

VHD is een veel voorkomende dodelijke virus ziekte de ziekte wordt over

gebracht via besmettelijk groen voer.waar wilde konijnen mee in aanraking

zijn geweest.maar kan ook via kleding een schoeisel door mensen over gebracht worden.

en via muisen en ratten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witje en Bunny zijn vanavond geent (32 euro voor 2 konijnen).. tegen vhs en myxomatose ofzo.. In het najaar moeten ze weer voor een enkele.

Ze zitten hier gewoon binnen maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat omdat ik het niet belangrijk genoeg zou vinden, ze door een simpel lullig mugje zou kunnen gaan sterven. Je ent je zelf ook in als het nodig is.. Heb die mexicaanse ook gehad :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

-----

VHD is een veel voorkomende dodelijke virus ziekte de ziekte wordt over

gebracht via besmettelijk groen voer.waar wilde konijnen mee in aanraking

zijn geweest.maar kan ook via kleding een schoeisel door mensen over gebracht worden.

en via muisen en ratten.

Dit en het verhala van de Muggen, mijn info was dus niet correct..

Niet dat ik nog snel in een studentenhuis zal wonen, maar voortaan laat ik mijn konijnen dus gewoon waar ik ook woon enten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat Poo ook 2x per jaar inenten. Net zoals ik mijn kat laat inenten, en net zoals ik als kind werd ingeent tegen ziektes waarvoor je ingeent kon worden.

Als het middel er is, maak ik er gebruik van. Ik bedoel, zonnebrand wordt ook niet verkocht omdat het leuk is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .