Ga naar inhoud

Vieze achterpoten


Marjolijn

Aanbevolen berichten

Om nog even terug te komen op mijn eerdere topic...

http://www.bunnybunch.nl/community/huisvesting/37578-altijd-vieze-achterpoten.html

In eerste instantie dacht ik dat meneer het een stuk beter deed op aubiose. Zijn achterpoten waren niet 100% schoon maar het scheelde een hele hoop. Maar vrij snel daarna ging het weer minder..

Zijn achterpoten blijven gewoon ontzettend vies! :bad: Hij zit dus in een hok zonder bodembedekking, alleen in zijn toilet ligt aubiose. T is wel zo dat het de ene dag erger is dan de andere dag. Nu haalde ik hem net na het eten weer uit zijn hok, en ik dacht pff wat ruik ik! Nouuu en weer zulke vieze poten!! Kan hij er misschien niks aan doen?? Ik weet het niet meer.. Ik heb even wat foto's gemaakt, misschien komt t jullie bekend voor? Ik heb hem er ook af en toe op betrapt dat ie plukjes haar van zijn poten knaagt, soms vind ik ze ook in zijn hok. De huid raakt nu ook al geirriteerd (zie dat roze plekje op de laatste foto).

Linkerpoot

Foto-4QMZG4FV-1.jpg

Rechterpoot

Foto-PMR8B8EG-1.jpg

Foto-TO6ZIXH3.jpg

Even ter informatie:

Mijn konijn is een Franse Hangoor ram van ongeveer 5,5 maanden oud. Hij is nog niet gecastreerd (doet mijn DA pas vanaf 6 maanden).

Wat is nu wijsheid? Afwachten en kijken hoe het gaat? Hem 'helpen' door het te wassen? Of een telefoontje naar / bezoekje aan de DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. Ik zou in elk geval dat vieze haar aan de zijkanten wegknippen, dat wordt niet meer schoon. Maar daar los je niks mee op, je moet weten waardoor het zo vies wordt. De binnenkant van zijn poten lijkt gewoon schoon, toch?

Lastig, als het alleen aan de buitenkant zit, piest hij niet over zijn poten heen.. Dus of een dierenarts hier wat mee kan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom zat ik daar dus ook over te twijfelen.. de binnenkant is inderdaad schoon dus hij plast niet over zijn eigen poten heen. Ik zal in ieder geval het vieze haar wegknippen. :)

Maar lastig hoor.. ik snap gewoon niet hoe hij ze zo vies krijgt :s Want aubiose neemt de plas echt zooo goed op!! Het kan echt niet zijn dat hij in zijn eigen urine zit. In ieder geval niet dusdanig dat hij er zulke vieze poten van krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de zijkanten lijkt net alsof het allemaal klitten zijn. Misschien dat het gewoon beetje bij beetje vocht vast houd waardoor het steeds groter word, de vlek.

Ik zou de klitten gewoon weg knippen en dan zijn zooltjes even wassen met shampoo voor konijntjes.

Heeft hij een wondje aan de rechterkant van zijn rechterpoot?

Als het wel een wondje is dan zou ik het alleen wassen met gewoon lauw water. En dan goed droog maken.

En dan kijken hoelang het duurt voor het weer zo is en misschien moet je het vaker herhalen, 2/3x per week ofzo tot je weet waar het vandaan komt. En misschien dat het na de castratie over is.

En waar loopt hij op? Alleen abiose?

Hij lijkt ook de verkleuring op zijn buik e.d. te hebben. Lijkt mij dan dat de 'bodem' iets afgeeft..

Is het geen urinebrand? Ik weet zo niet wat de symptomen hiervan zijn namelijk.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben ook vieze poten, maar dat komt omdat ze nog niet zindelijk zijn en hele tijd in hun pies staan. Aangezien ze recht voor de deur van de ingang van het hok plassen en keutelen.. Maar er lijkt verandering in te komen. Heb nu ook geen bodembedekking en alleen kattenbak korrels in het toilet. En het lijkt of ze het beginnen te snappen (voorzichtige juich). Ik legde eerst ook trouw steeds de keutels en plas in het toiletje, maar ze bleven toch op de bodembedekking plassen en poepen. Nu gaat het een stuk beter.

Heb je al een afspraak gemaakt voor castratie? Is dat op korte termijn? Misschien kun je je DA dan ook meteen naar de poten laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ga de vieze haren morgen wegknippen en de voeten wassen :).

Mijn konijn staat in een groot binnenhok van 2 verdiepingen (via bunnybunch besteld). Onderin zit hij gewoon op het laminaat, bovenin zit ie op de bodem van zijn hok (volgensmij kunststof/plastic?). Alleen in zijn toilet zit aubiose.

Hooi/stro in het hok wil meneer niet, dat graaft hij eruit. Komt door zijn dikke vacht, daar ligt ie al lekker genoeg op ;)

Ik kan niet goed zien of het echt een wondje is op zijn poot, wel is duidelijk dat de huid geirriteerd is, maar volgensmij is het niet open.

En die verkleuring op zijn buik...... dat is gewoon zijn vachtkleur. In het begin was hij prachtig eenkleurig, blauw. Maar sinds een maand krijgt hij steeds meer bruine haren. Niet alleen op zijn buik hoor, over zn hele lichaam. Fokfoutje? :P Nouja mij maakt het niet uit! :)

Ik denk niet dat het urinebrand is. Het konijn van Dollie (vorige reageerder) heeft dit gehad dus ik denk dat zij het anders ook wel had gezegd..

Ik weet verder ook niet wat dat precies allemaal inhoudt.. :$

In ieder geval bedankt voor je reactie en de tips :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben ook vieze poten, maar dat komt omdat ze nog niet zindelijk zijn en hele tijd in hun pies staan.

Heb je al een afspraak gemaakt voor castratie? Is dat op korte termijn? Misschien kun je je DA dan ook meteen naar de poten laten kijken.

"

Mijn konijn is al wel een hele tijd zindelijk, hij doet alles netjes op zijn toilet... :)

Afspraak voor castratie is nog niet gemaakt. Dat zou op zijn vroegst over 2 weken kunnen, maar ik ben de komende tijd erg druk met van alles en ook af en toe weekenden weg (heb wel oppas hoor :)). Daarna ga ik met zomervakantie. Dus daarna kan ik hem eigenlijk pas laten castreren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen, de witvoeten alvast, hebben ook vuile voeten. Ze hebben geen bodembedekking in hun hok, en ze lopen in de hele kamer, waar laminaat ligt. Ze hebben enkel aubiose in hun toiletjes. Niet dat het zo vreselijk is, maar als ik zie hoe wit Coquille's voeten waren toen ik hem net had en dat ze nu gelig zijn, schaam ik me wel. Nochthans kuis ik een maal per dag de kamer, maar ja, ze zijn niet zindelijk, even ging het beter, maar nu zit ik terug bij af, dus ze lopen continue door de plas en de poep. Al valt de plas mee, die komt meestal wel in het wc'tje, maar één plas is al genoeg om door te kunnen lopen. Hoe dan ook, ik kan niet veel bijdragen aan dit topic, behalve dan te zeggen dat er wel meer mensen zijn met konijnen met vuile voeten. Zucht, het is al laat. Het zal daar aan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En die verkleuring op zijn buik...... dat is gewoon zijn vachtkleur. In het begin was hij prachtig eenkleurig, blauw. Maar sinds een maand krijgt hij steeds meer bruine haren. Niet alleen op zijn buik hoor, over zn hele lichaam. Fokfoutje? :P Nouja mij maakt het niet uit! :)

Ik heb het zusje van jouw konijn en zij heeft ook altijd vieze poten, maar ja zij zit buiten dus is het logisch

Ik zou het inderdaad een aantal keren schoonmaken en kijken of het erger wordt, anders naar de DA

Grappig trouwens die bruine haren, onze Fien is gewoon een echte blauwe(tenminste, tot nu toe)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urinebrand is simpelweg dat de huid en vacht kapot gaat doordat hij zoveel blootgesteld wordt aan urine. In zekere zin is dit wel urinebrand, mijn konijn heeft dit ook gehad. Verschil is alleen wel dat mijn konijn het voornamelijk aan de binnenkant van zijn poten had, en later zijn kontje, ook deels boven de staart, en dus ook aan de buitenkant waar Dibbes het heeft.

Kijk maar eens een stukje van dat filmpje. Dat is toch een heel ander verhaal dan bij Dibbes.

Indy is het laatste jaar van zijn leven niet meer wit geweest onder zijn voeten en rond zijn staartje, eerst omdat de haren die door de urinebrand van de EC aangetast waren, geel bleven en daarna begon het feestje dus opnieuw. Maar in principe zou een wit konijn (of nou ja, geen enkel konijn, ongeacht de kleur) geen gele zolen moeten hebben. Helemaal wit zal natuurlijk ook moeilijk gaan, zeker als ze niet zindelijk zijn, maar mijn Feline heeft ook witte voetjes en zij zijn niet 100% zindelijk, dus ze loopt wel eens door een plasje heen, ze loopt over zand, tegels, gras.. En haar voetjes zijn eigenlijk nog bijna gewoon wit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig trouwens die bruine haren, onze Fien is gewoon een echte blauwe(tenminste, tot nu toe)

Bij Dibbes zie ik het eigenlijk ook alleen maar bij bepaald licht. Zoals nu zit ie voor me in de woonkamer en is ie gewoon helemaal blauw. Maar met ander licht zie ik ook af en toe een soort bruine 'waas'.. bruine haren.. ik weet t niet hoe ik het goed moet uitleggen. Achja het maakt ook niet uit,.. hij is er niet minder leuk om :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Dollie, zijn voeten horen gewoon niet zo vies te zijn. Ik ga zometeen even een schaar kopen (mijn vriend heeft onze schaar heel handig, meegenomen naar zijn werk en is hem nu kwijt .. ) en dan zal ik de vieze haren wegknippen en alles even wassen.

Kijken hoe het dan gaat.

Wel 'jammer' dat ik morgen een weekend op Vlieland ben bij mn schoonfamilie.. dan kan ik het natuurlijk niet goed in de gaten houden.

Een vriend van me komt oppassen, zal hem ff op de hoogte brengen. Dan kan hij me ook blijven informeren via de telefoon :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk is het met 1 keer wassen weg te krijgen..

Misschien dat het er al van jongs af aan zit maar dat je het nu ziet.

Want klitten krijg je ook niet 1 2 3.. En laminaat slijt ook niet.. Al lopen ze hier ook op fleece en hebben ook geen klitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dibbes is nu klitvrij (dat viel nog mee) en de vieze haren zijn weggeknipt. Ben er wel een tijdje mee bezig gweest gister (was bang dat ik in zn vel zou knippen) dus toen ik klaar was, was ik nog t meest gestresst :P en Dibbes had ook geen zin meer.

Het is nu superwarm hier dus ik ga straks zn voeten wassen en dan mag hij straks op het dakterras lekker opdrogen, kan ie zelf kiezen of ie in de schaduw of in de zon wil liggen. :)

Het ziet er nu in ieder geval al een heel stuk beter uit!! :D

Vanmiddag ga ik een weekendje weg naar Vlieland, dus ben benieuwd hoe het er maandag uitziet als ik terugkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies? Als de vacht zo vies is als het op deze foto aan de zijkant van Dibbes' voetjes is:

Foto-TO6ZIXH3.jpg

Wordt het niet meer schoon hoor.

Dit was eind mei, Indy had er toen net zes weken Panacur op zitten. Dit was in Augustus en het was toen nog steeds geel. Ik heb hem in de tijd daartussen niet meer in bad gedaan, maar voor de eerste foto genomen is bijna dagelijks. Urine is echt rotspul, dat dringt in de vacht door..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leek me ook niet dat dat nog schoon zou worden... maar de vieze vacht en de klitten zijn nu verdwenen :)

Bedankt voor alle goede tips! Ik wens jullie een fijn weekend, ik ga nu mn koffer pakken en ben straks

onderweg naar Vlieland.. dus eventuele reacties lees ik over een paar dagen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja pff, nu voel ik mij ook een beetje schuldig. Mijn hok heeft ook geen bodembedekking en hun WC'tjes worden toch wel een paar keer in de week schoongemaakt, maar hun zooltjes waren al een beetje geel toen ze bij mij kwamen wonen en dat is nu nog steeds zo. Ik heb al eens zitten denken om hun voetjes te wassen, maar ik wil hen die stress niet onmiddellijk aandoen. Het is wel niet zo erg als bovenstaande foto, maar heel proper zijn ze ook niet. Moet ik ze nu toch best eens in bad steken met een klein beetje lauw water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen bodembedekking en mijn Witje heeft gewoon wit/zacht gele zooltjes..

En Bunny heeft ook gewoon grijze zooltjes en Bugs heeft deze week natte pootjes gehad maar dat kwam door de urine waar hij in is gaan staan omdat hij geen toilet heeft op dit moment. Dit heb ik gewassen en is weer schoon.

Je zou het kunnen wassen, 1 keer om te kijken of het iets uitmaakt maar ze lopen er ook op dus het kan best zijn dat ze gewoon die kleur hebben gekregen door al het lopen. Denk ook dat het sneller vies word buiten dan binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze net allebei een beetje gewassen. Neen beter is om te zeggen proberen een beetje te wassen aan hun pootjes, maar het ging niet zo goed. Toch zijn de pootjes iets beter. Ze zitten nu in de grote gang en ze vinden het super. Vriendjelief zou het moeten weten (is niet thuis deze middag), want ze mogen niet binnen van hem, maar ik kon ze toch moeilijk halfnat terug buiten zetten in dit miezerig weer :).

aangepast door MiEkEtJe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maar weer even een update :P

Gisteravond laat thuisgekomen van mn weekend Vlieland.

Dibbes zat er heerlijk bij in een schoon hok met lekkere groentes, dus hij is goed verwend door de oppas :)

En ik werd al helemaal blij toen ik zag dat zijn voetjes nog steeds mooi schoon waren!! :D

Ik denk dat ik zijn voeten nu gewoon per 2 weken ofzo blijf bijhouden.. denk dat die lange dikke vacht ook wel eens

het probleem kan zijn geweest. Ik zorg nu gewoon dat de vacht onder zijn voeten mooi bijgeknipt blijft, geen kans meer

op klitten en zo blijft het een stuk schoner :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .