Ga naar inhoud

Een groep voeren


MelanieB

Aanbevolen berichten

Over een paar weken hopen we onze groep van zes te gaan maken. Drie ex-heren en drie dames.

Nu vraag ik mij af hoe dat gaat met voeren/eten. De kleinste van het stel is 1,4 kg en de grootste 2,6 kg.

Ik wil de komende week overgaan op HF supertrio en daarvan moeten ze dus ieder een andere hoeveelheid eten.

Ik neem aan dat het zichzelf regelt, maar heeft iemand tips en/of ervaringen? Ben vooral bang dat er nijnen tussen zitten die zich gehaast gaan overeten om maar wat binnen te krijgen.

Nu voer ik twee keer per dag en blijf even kijken of iedereen wel eet en dat wil ik ook blijven doen.

aangepast door MelanieB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er dus ook 6 en weeg gewoon het voer wat ze allemaal mogen hebben af en doe het bij elkaar in de bak

En dat gaat eigenlijk heel erg goed, ze gaan allemaal gelijk eten en ik zie ze ook apart eten...er is geen 1 bij die niks krijgt, dus neem ik aan dat ze uit zichzelf genoeg nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ik het doe, maar het loopt nog niet perfect, is: bij het geven van de tussendoortjes (paardenbloem of hazelaar) maak ik vier hoopjes in de ruimte, zodat elk konijn in principe zijn eigen hoopje heeft. Wanneer ze 's avonds hun groenvoer krijgen, doe ik alles op één bord, maar blijf erbij en houd in de gaten dat elk konijn eet. Ik let erop dat iedereen tot aan het bord raakt, dat iedereen te eten krijgt. Enkel wat de biks betreft, zijn er nog wat twijfels. Die krijgen ze als laatste, dus hun buikjes zijn al goed gevuld en dus gaat het eten van de biks tamelijk rustig. Enkel, met één kleintje, twee tussenin en één reus is het moeilijk te zien dat elk konijn exact de juiste hoeveelheid krijgt, het groepje krijgt per dag 105 gram (gewicht van konijn in kg maal 15 gr = 105 gr voor de groep), maar wie nu precies hoeveel eet, dat weet ik niet. Ik vraag me af of anderen een idee hebben hoe dit op te lossen, want Tulli is geobsedeerd door zijn biks, dus telkens ik een pot met biks neerzet, trekt hij die naar zich toe en duikt meteen vol in de pot, ben bang dat hij zich overeet in biks. Even wachten op de reacties van de anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowiezo zijn mijn 6 konijnen die echt niet uit een eigen bakje zouden gaan eten, het bakje van een ander konijn is altijd veel beter natuurlijk haha

Zou ook niet weten hoe je het dan wel moet doen

Ik ga er maar gewoon vanuit dat ze allemaal genoeg krijgen, ze zien er goed uit dus.....

En ze hebben de gehele dag hooi waar ze ook allemaal gek op zijn.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is bij mij een beetje het probleem, of ze er goed uitzien en op gewicht blijven. Ik weeg ze om de vijf weken, en dus word ook de hoeveelheid biks elke vijf weken opnieuw uitgerekend zodat het blijft kloppen. Maar er zitten grote schommelingen in, van rond de honderd gram zwaarder of lichter per vijf weken. Bovendien waren/zijn het nog jonge konijnen die nog wat groeien. Tulli is bv honderd gram zwaarder geworden op vijf weken tijd, maar hij was maar zes maand toen ik hem gehaald heb en dus nog een beetje aan het groeien. Ofwel is hij dus zwaarder geworden door het groeien, ofwel doordat hij teveel biks krijgt. Maar dit is het topic van iemand anders, ik zal vanmiddag mijn eigen topic openen over gewichtsschommelingen bij konijnen en wat normaal is en wat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig eten ze hier in ieder geval ook allemaal graag hooi. Ik heb alleen twee wat selectieve eters en daarom besloten om over te gaan op HF supertrio, zodat ze in ieder geval niet meer selectief eten en wel alles binnen krijgen. Of ze dan voldoende krijgen... tja, is weeg ze toch regelmatig, dus moet ik het daar aan afmeten.

Eerst de groep maar eens vormen... hopelijk gaat dat lukken. We gaan wel ruim voor die tijd over op HF, zodat ze dat al kennen als voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Mystique: 100 gram groeien lijkt me voor een konijn van zes maanden niet verkeerd hoor. Mijn voedster is uiteindelijk nog een paar honderd gram gegroeit de laatste maanden, ze is nu een maand of negen en kwam bij me met zes maand. Maar goed, daar ging het topic inderdaad niet over.. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi, tenzij het toch stiekem kwam van het eten in een groepje hè? Ik heb er inderdaad ook nog een meisje van zo'n vijf a zes maanden bij zitten en zij zal ook nog wel wat groeien lijkt me. ((Ik kijk later nog wel bij het nieuwe topic :yes: .))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi, tenzij het toch stiekem kwam van het eten in een groepje hè? Ik heb er inderdaad ook nog een meisje van zo'n vijf a zes maanden bij zitten en zij zal ook nog wel wat groeien lijkt me. ((Ik kijk later nog wel bij het nieuwe topic :yes: .))

Aangezien een konijn van zes maanden nog in de groei is en dus, eh, nog groeit :whistle2: zou ik me eerder zorgen maken als zij (of Tulli van Mystique) gelijk bleef. Tot een maand of acht horen ze nog wel wat te groeien. Feline woog 2050 toen ze hier kwam (halverwege februari, ze is van 1 september) zal zo eens kijken wat dat nu is. Maar ik zal mijn mondje nu maar houden want dit heeft niks met groepen te maken, sorry.. :$:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen ze een keer per dag een bak groenvoer en twee handvol SS. En dan regelen ze dat onderling wel wie hoeveel eet.

@ Saf: Hahaha, ik zie het al helemaal voor me. Een paar van die maffioze konijnen rond de voerbak: hoeveel krijg je vandaag? Wat heb je gedaan voor de kost?

Ff serieus: die van jou zijn ook van verschillend formaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat het ook prima. Ze krijgen hun hoeveelheden bij elkaar in één bak. Ik heb wel expres een grote bak met een lage rand gekocht om te zorgen dat elk konijn er bij kan zonder weggedrukt te worden. Noor is wel wat schraal, maar zeker niet te dun of te licht. Denk dat dat gewoon haar bouw is.

Ook met groentes gaat het prima. Ze vissen er allemaal uit wat ze lekker vinden, en meestal gaat het wel gelijk op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb een franse hangoor, twee vlaamse reuzen, een thiranta en een rasloosje bij elkaar zitten. formaat varieerd van zeg 2 tot 7 kilo.

Merk geen problemen. Regelt zich echt prima strooi het groenvoer en de biks uit in de ren (droge gedeelte dan natuurlijk anders word het een bende) en dan vermaken ze zich er maar mee.

De kleintje eten gewoon minder dan de grotere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij regelt zich dat ook vanzelf. Een FH van 6,5 kg, 5 rasloosjes van rond de 2 kg en een dwerg van 700 gram. Vooralsnog geen problemen, als spreid ik het groenvoer wel. Bruce ( FH) is wat sneller dan Lola ( de dwerg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgt de groep van twee Hollanders en twee Fransen ook tegelijk eten. Allemaal samen uit een bak. Ze regelen het zelf wel. Ik weeg ze wel regelmatig om te kijken of ze niet aankomen of afvallen. Ik heb gewoon de hoeveelheid biks voor elk individueel konijn bij elkaar opgeteld en dat doe ik in een grote schaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een groep van 7 konijnen. Hier krijgen ze ook allemaal tegelijk eten. Wel verdeeld over 4 bakjes. Ze krijgen de helft van het totale gewicht aan bix en groente.

S'avonds krijgen ze de rest van hun bix maar gooi ik dat gewoon in de ren.

(of ze krijgen het met de hand gevoerd)

Ze zullen echt niet allemaal 'genoeg' bix binnen krijgen. Maar sommige konijnen vinden het duidelijk minder lekker dan de groente die ze erbij krijgen. Maar ik kijk of ze er goed uitzien en niet te magen ogen. (ik weeg eigenlijk nooit)

Ze zitten in de ze opstelling nu bijna 4 maanden en het gaat al die tijd goed.

Zou je er dus ook niet al te druk om maken.

In principe is bix alleen de verzekering dat ze genoeg voedingstoffen binnen krijgen. Als ze genoeg (of veel) groente en hooi krijgen hebben ze er meestal ook al genoeg aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .