Ga naar inhoud

Konijn heeft last van diarree


PYT

Aanbevolen berichten

Eén zo'n panelenren heb je inderdaad niet veel aan. Maar je kunt ook twee (of nog meer) setjes aan elkaar verbinden. Ik heb zelf een deel van de tuin afgesloten met zo'n ren. Ik weet niet hoe jouw tuin in elkaar zit natuurlijk, maar als bijv. alleen de achterkant niet goed dicht is, zou je halverwege zo'n ren als hek kunnen opzetten. Dat heb ik ook gedaan, omdat ik ze niet achter in de tuin wil hebben, waar ik ze veel moeilijker in de gaten kan houden. Mijn konijnen kunnen er met gemak over heen, ze kunnen een enorme aanloop nemen wat het nog makkelijker maakt. Maar ze doen het niet. 'Vroeger' had ik drie konijnen, drie rammen, en dan zette ik dus meerdere rennetjes op. Inmiddels zijn twee van de drie overleden en heb ik alleen Fred nog. Hoewel hij toen echt een uitbreekkampioen was met die rennetjes, hij ging er onder door of hij sprong er overheen of hij maakte het deurtje open, doet hij nu niks. Met andere woorden, het verschilt echt per konijn en ik denk ook per situatie.

Wat je met haar staartje aan moet.. Ik weet het niet.. Zou je met alle plezier komen helpen maar je woont "ietsiepietsie" ver weg. Bij twijfel niks doen en gewoon naar de dierenarts gaan om hem het te laten verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat is wel een goed idee ja!

De tuin is nergens dicht dus dat is wel stom :P

Maar ik kan wel iets bedenken en ik ga in ieder geval over een twee weken zeker beginnen aan de ren! :)

Ik zal het dan zeker in de gaten moeten houden hoe ze het in die ren doet

Jammer dat het zo ver is idd, ik zou je hulp zeker kunnen gebruiken! Is wel lief van jou :)

Ik kan het nog es een andere keer proberen, want ze heeft nu wel genoeg stress gehad voorlopig,

Ik zal nog wel zien

ze zit nu bij me in de veranda, en ze heeft weer wat diarree ..

ik hoop dat ze er rap vanaf komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat het geen slecht idee is om haar ontlasting eens te laten onderzoeken door een dierenarts. Als ze op dit moment echt een beperkte hoeveelheid Science Selective krijgt en daarnaast alleen hooi (en dat ook redelijk eet), zou ze nu eigenlijk geen diarree meer moeten hebben. Tenminste, nu ga ik er van uit dat haar darmpjes zich toch wel zo snel kunnen herstellen, misschien is dat onterecht, ik weet van mijn eigen konijn dat hij na een antibiotica kuur wel een paar weken nodig had om weer 100% normale ontlasting te krijgen.

Maar haar overgewicht zou geen invloed moeten hebben op de keuteltjes zelf denk ik. Tenzij het toch (misvormde) blinde darm keutels zijn die je vindt, en geen diarree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan ik misschien maar eens beter doen..

Het is wel niet dat ze constant diarree heeft, ik vind ook wel eens mooie keuteltjes

en ik zie ook geen BDKs eigenlijk

Als het een paar weken zou duren dan zou het ongeveer volgende week in orde moeten zijn..

Ze krijgt namelijk sinds afgelopen zondag SS en hooithee

Kan ze ook diarree krijgen omdat ze de SS niet gewend is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als voeding zou ik inderdaad zo'n 10 à 15 gram nemen per kg lichaamsgewicht. Rekening houdend dat dit konijn te dik is en eigenlijk zo'n 1,500kg tot 1,800kg zou moeten wegen zou ik dus 15 à 20 gram geven. Daarnaast onbeperkt hooi en eens de diarree weg is, opbouwen met groenten.

Ik maak zelf ook gebruik van panelen rennen. Ik heb er twee aan elkaar vastgemaakt en voor mijn twee kleintjes is dat voorlopig zeker OK. Ik heb de mijn online besteld op www.zooplus.nl. Ik heb 2 rennen gekocht van Ruby, maar wel de hoogste (91.5cm). Dat is alleszins beter dan niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit konijntje inderdaad een nondwerg is (geen idee hoe ik een non dwerg moet herkennen dus ik neem maar aan dat het zo is :P) mag ze wel iets meer wegen dan 1500 à 1800 gram.. Maar ik zou (voorlopig) toch niet meer dan 40 gram geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is geen non dwerg mensen...ik heb tussen door gemailt en het is een kruizing met lion...

Over de fokker zijn we nog bezig voor meer informatie ouders.

Dus laat dat nhd gewicht maar eff in de ijskast staan.

vandaar mijn advies om maar eerst af te gaan vallen naar 2, 5 kilo en dan eens kijken.

Aangezien ze geen groen voerd ivm de diaree is en blijft mijn advies 20 gram per kilo konijn.

( dit kun je altijd nog minderen) Immers het konijn word al geminderd.

Ze mag dus 50 gram per dag. Je kunt zelf kiezen op je dat in tween geeft of in een keer.

Naast onbeperkt hooi.

Oorzaak diaree in dit geval wijt ik puur aan overgewicht en de blinde darm keutels niet op eten of kunnen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klontjes/ harde ontlasting, dat vast zit in het vacht knip ik nooit.. Ik ga dan heel rustig en geduldig te werk met een gewone kam.

En dan ga ik met de buitenste pin steeds een een plukje haar onder die klont weg halen. Beetje bij beetje.

Je begint eerst gewoon daar waar je die pin makkelijk onderdoor kunt halen maar wel hele kleine plukjes per keer want anders is het voor je konijn ook niet meer leuk.

Mijn konijn had ook regelmatig last van klontjes omdat ze ook wat te dik is en haar bdk niet opat.. Nu ze sinds 19 mei voor 100% op ss zit is het echt inmiddels gewoon over met de vieze kont. Ik heb haar wel daarvoor laten wennen aan het voer door een kleine zat wat ze at (hf select) met een kleine zak ss te mengen en dat eerst geven tot dat op was en dus daarna alleen nog maar ss.. Dus ik hoop dat jij ook rondstreeks de 2e week op ss verbetering ziet..

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is geen non dwerg mensen...ik heb tussen door gemailt en het is een kruizing met lion...

Over de fokker zijn we nog bezig voor meer informatie ouders.

Dus laat dat nhd gewicht maar eff in de ijskast staan.

vandaar mijn advies om maar eerst af te gaan vallen naar 2, 5 kilo en dan eens kijken.

Aangezien ze geen groen voerd ivm de diaree is en blijft mijn advies 20 gram per kilo konijn.

( dit kun je altijd nog minderen) Immers het konijn word al geminderd.

Ze mag dus 50 gram per dag. Je kunt zelf kiezen op je dat in tween geeft of in een keer.

Naast onbeperkt hooi.

Oorzaak diaree in dit geval wijt ik puur aan overgewicht en de blinde darm keutels niet op eten of kunnen eten.

Zo verschrikkelijk veel hoeft een konijn ook niet te hebben als ie geen groen eet.. Maar goed. Dat de BDK het probleem zijn dat zeg ik ook aldoor, maar PYT vindt geen BDK en ook geen misvormde BDK dus dat lijkt me niet.. Er zit toch wel een duidelijk verschil tussen diarree en BDK.

Enne, JIJ kwam aan met non dwerg........ Zou niet weten wat een non dwerg van een normaal konijn onderscheid dus mij zul je niet met zulke termen zien smijten hoor..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Mieketje, is zo'n ren van 2 bij 1 wel groot genoeg om een konijn veel beweging toe te laten?

en BRC, ik geef haar idd 50gr, om tussen de 15-20gr per kilo konijn te zitten. Voor de rest krijgt ze hooi

@bunny06, Ik knip het weg omdat ook die vacht eigenlijk "dood" is zeg maar, het is gewoon zover aan elkaar geklit dat ik er moeilijk kan aan trekken.

Ik vind dat ze er nu wel heel goed uitziet, en proper!

en ik ben wel direct overgeschakeld naar SS, ze vindt het wel lekker hoor dus :)

@ dollie, ik vind wel van die keutels die wat dradig aan elkaar hangen? Maar niet zo vaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dood haar? Of verharing dat vast is komen te zitten... Lijkt mij niet dat het allemaal dood haar is.

Dat haal ik allemaal weg met de kam. Echt kleine plukjes per keer van misschien 10/20 haren of misschien iets meer die je dan makkelijk los kan trekken zonder het haar te beschadigen. Uiteindelijk komt de klont los te zitten samen met de verharing/klitten..

Waar woon je?

Oh en als er draadjes in de ontlasting zit kan dit haar zijn (zolang ze niet bewegen ;)).. Hiermee moet je oppassen dat ze door de verharing dus geen verstoppingen kan krijgen.

Ananassap zou werken en groenten (weegbree?). Zelf kun je zoveel mogelijk borstelen zodat je al veel haar weg haalt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar dat er eigenlijk uit moet ruien maar aan elkaar komt vast te zitten

Tis ook zo'n lastige plaats om te kammen, net onder haar staartje :)

Ik zie eigenlijk ook precies geen klont meer hangen, tis echt geminderd

Ik woon in Neerpelt (België), best ver van jou dus :P

Daarnet nog een beetje SS gegeven en ik hoorde de keuteljes eruit vallen :P

Dus ze zal wel niet verstopt zijn lijkt me, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is best heel erg ver van mij ja :P

Als ze keutelt en je ziet ze vallen dan is het niet verstopt. Je moet alleen uitkijken dat de ontlasting wat hard geworden is bij de 'uitgang' waardoor het wel verstopt kan raken omdat het niet naar buiten kan.

Is zijn kont al helemaal schoon?

Anders nog maar een keertje wassen en kammen.. Want het kan nu heel snel gaan he, met maden.. Binnen een dag kunnen die maden uitkomen, als er eitjes gelegd zijn en dat wil je echt niet..

Jij had toch ook dat anti parasiet voor konijnen? Dat is een pipet die je in de nek doet maar niet echt werkt.

Er staat als het goed is op dat het tegen vlooien/mijten e.d. is en het ook gelijk ontwormd. Maar dat werkt niet goed.

Voor vlooien kun je bijv. beter weer iets anders gebruiken (stronghold voor kittens dacht ik) en mijt moet je via de dierenarts controleren en behandelen met surolan dacht ik.. Tegen maden heb je Anti Myasis nodig en er is nog iets dat dacht ik via bunnybin te verkrijgen is.

Ik gebruik zelf ook anti myasis in de warme periodes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het kwam er allemaal mooi uit gevallen :P

Haar kont is schoon, behalve dat het staartje dan nog wat vieze haren heeft..

Maar ik heb haar in water laten weken en het is nu wel veel beter!

Vanmorgen kwam ik ook plukken haar tegen in haar hok?

Ik weet nu niet of dat gewoon rui is want ik ben een konijn met zo'n lange haren niet gewend.

Ik heb anti parasieten ja.. dus dat werkt niet goed? :s

Ik wil gewoon iets tegen de maden omwille van de diarree, voor de rest heeft ze nergens last van

Dus dan kan ik best die anti myasis halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die anti parasiet werkt niet tegen maden.

Anti myasis of rearguard

Die plukken kunnen rui zijn maar daarvoor kun je het beste even haar vacht bekijken op kale plekken e.d.

Mocht je kale plekken vinden en je ziet schilfers, huid is geïrriteerd en je konijn krabt er aan, dan kunnen het mijten zijn.

Om het helemaal uit te sluiten kun je de kale plek laten controleren bij de dierenarts die een huidonderzoekje kan doen.

Onder de microscoop zien ze dan of er mijt zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag geen kale plekken gelukkig.

Het zal wel zijn omdat ik haar geknipt heb en dan zal ze misschien zelf wat verder doen

want er was wel opvallend minder geklit haar op een bepaalde plekje dat ik gisteren heb proberen knippen

maar hoe doen wilde konijnen met lange haren dat dan, die hebben toch ook geen klitten en die worden nooit gekamd? :P

aangepast door PYT
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ PYT: ik persoonlijk vind die twee panelen rennen wel ruim hoor aan elkaar. Het kan wel zijn dat ik met de toekomst die panelen ren gebruik om de helft van de tuin af te zetten en dan is de ruimte nog groter, maar dat zijn pas ideeën voor als ze groot zijn ;).

Hieronder een foto van de twee rennen aan elkaar. Hij kan nog ruimer, want toen stond hij wat raar en hoekig. Ondertussen staat hij wat meer open.

IMG_1402.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er wel aan wat voor soort ren je hebt, ik heb twee sets die uit 8 panelen bestonden en eentje die uit 6 bestaat. Twee keer zes of twee keer acht maakt natuurlijk wel een verschil. Bovendien zijn mijn panelen ook kleiner. Maar jouw ren is hartstikke ruim. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is waarschijnlijk een kruizing nhd met lionheadlop.

Die hebben een rokje haren aan de achterkant.

Dit hoord zo maar kunnen inderdaad bdk in blijven zitten.

Ik heb ook een van de lions hier waar ik wekelijks een sliert dood haar af moet knippen.

Met de fokker zijn we nog bezig om meer duidelijk heid te krijgen wat ze nu wel of niet is.

Maar nu met het ss voer komen er geen klonten meer bij vermoed ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ren ziet er idd wel zeer ruim uit :)

En dan in het weekend nog maar eens wegen zeker?

Hoeveel mag ze eigenlijk wegen als ze een kruising zou zijn tussen ndh en zo'n lionheadlop

Ze heeft trouwens achter haar oortjes een paar langere haren steken wat precies ook op de foto van BRC is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .