Ga naar inhoud

Konijn heeft last van diarree


PYT

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Het onderwerp zegt het al zelf, mijn konijn heeft last van diarree. Ze heeft ook nog eens vrij lang haar waardoor het allemaal zo wat vast blijft plakken.

Ik geef haar gewoon gemengd voer, het merk is Cuni Crispy.

Groentjes enzo lust ze denk ik niet aangezien ze het laat liggen.

Ik heb al eens een poedertje (kwam wel niet van de dierenarts) geprobeerd, maar dat werkte ook niet echt.

Het is nu toch al een tijdje aan de gang en ik wil natuurlijk niet dat ze iets ernstigs krijgt!

Heeft er iemand misschien tips voor mij alsjeblieft want ik zou het toch fijn vinden als ik haar eens fatsoenlijk kon vastpakken :$

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zolang ze het heeft goed schoonmaken!.. Elke dag! Want maden zijn liefhebbers van plakkerige keutelbendes op konijnen..Verder is het belangrijk wat voor konijn je hebt, hoe zwaar zij is en hoeveel je haar van elk voer geeft.Hooi moet ze 24 uur per dag ter beschikking hebben en als het echt diarree is kun je wat water koken en het water met wat hooi in een glas laten weken.. Als het afgekoeld is kun je het je konijn geven en het werkt ook tegen diarree.. Maar de oorzaak moet nu aangepakt worden om ervoor te zorgen dat de diarree wegblijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Bunny06 zegt, zeker goed schoonmaken! Weeg je haar eten af? Zou je ook best doen, overgewicht bij konijntjes zorgt namelijk wel voor wat problemen!

Maar wat is de oorzaak van haar diarree? En wat raar trouwens, dat ze geen groenten eet. Wat geef je zoal?

Je kan eens rondkijken hier voor leuke snacks enzo : http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/36077-jouw-top-vijf-lekkerste-snacks.html . Er moet toch iets zijn dat ze lekker vindt? Geef haar ook niet veel sla, dat zorgt er namelijk voor dat je konijntje diarree krijgt!

Je kan hooithee geven zoals Bunny06 uitlegt.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op BB!

Hoe ziet de diarree eruit? Zit er een sterke geur aan? Hoe oud is je konijn? Gedraagt het zich anders dan normaal?

Drinkt je konijn voldoende? Wat geef je precies (fruit, groente, hoeveel gram) te eten naast het gemengde voer?

Het kan zijn dat je konijn een parasiet heeft in de darmen die diaree veroorzaakt. Vooral bij wat jongere konijnen komt dit voor. Hiervoor moet je zeker naar de dierenarts. Het kan ook zijn dat je konijn de blindedarmkeutels niet opeet. Dan is een verandering van dieet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oorzaak kan zijn dat je te veel biks geeft. Hoeveel geef je precies? En wat weegt je konijn?

Gemengd voer is ook niet goed voor konijnen. Er zitten te weinig vezels in en vaak te veel vet. Konijnen kiezen ook alleen de lekkere stukjes eruit waardoor ze juist de goede stukjes niet binnen krijgen (selectief eten). Beter is om gewone biks te geven (alleen staafjes). Bijvoorbeeld van hope farms super trio.

Als een konijn diarree heeft moet je minderen met de biks en voor de rest alleen water en hooi geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de vele reacties!

Ze is een Nederlandse hangoorkonijn, ze is bijna twee jaar oud en volgens mij weegt ze toch wel zeker 2,5Kg. Ze krijgt enkel dat gemengd voer en hooi is ook ter beschikking.

Ze eet inderdaad enkel al het lekkers en laat de biks liggen.

Maar als ik haar nu groenten en fruit geef krijgt ze toch meer last van diarree toch?

Een ander probleem is dat ze het niet fijn vind als ik haar daar schoonmaak, ze begint dan te spartelen. Ook heb ik geprobeerd haar in wat lauw water te zetten maar dat hielp niet veel. Ik durf er nu ook weer niet hard aan te trekken ofzo.

De diarree heeft inderdaad een felle geur, hoezo?

En ze gedraagt zich ook niet anders, ze blijft heel actief en leuk

Ze krijgt enkel dat mengvoer en hooi, omdat ik denk dat als ik fruit en groenten geef ze nog meer diarree krijgt?

waar kan ik nu best op overschakelen qua eten? die hooithee lijkt me in ieder geval al een goed idee, maar wat moet ik haar nu geven om te eten?

ze heeft een drinkflesje van 250ml en dat moet toch 2 à 3 keer worden bijgevuld per week, is dit te weinig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze een raszuivere Nederlandse Hangoor Dwerg? Dan heeft ze echt overgewicht, een NHD hoort 1500 gram te wegen, iets meer kan ook wel maar niet een kilo meer.. Dat ze al het lekkers eet en de rest niet is ook echt niet goed, gemengd voer is sowieso niet goed maar zéker niet als ze selectief gaan eten. Hoeveel gemengd voer geef je haar?

Het is heel belangrijk dat ze schoon blijft omdat een vies kontje een geweldige plek is voor maden, je konijn zal dan levend opgegeten worden... Je kunt je voorstellen dat dat heel gevaarlijk is. Je zult haar dus wel echt moeten wassen.

Hoe ziet de diarree er uit? Klik. Bij nummer drie zie je blindedarm keutels. Deze eten konijnen normaal gesproken op, maar als ze te veel voer krijgen stoppen ze daar vaak mee. Bovendien kunnen konijnen met overgewicht niet meer met hun koppie bij hun kontje om ze op te eten, waardoor ze ze ook niet eten en ze aan hun kontje blijven plakken. Gezien je verhaal lijkt het me waarschijnlijker dat ze 'last heeft' van blindedarmkeutels, dan van diarree. Zeker omdat BDK ook behoorlijk stinken....

Wat je moet doen als mijn idee klopt (wat je eigenlijk sowieso moet doen) is zorgen dat ze haar overgewicht kwijt raakt en haar op goed voer zetten. Ik zou haar Hope Farms Super Trio of Science Selective biks gaan geven en dan in een beperkte hoeveelheid (Hope Farms 50 gram, Science Selective 25 of 30, echt niet meer) en zorgen dat ze véél hooi gaat eten. Als dit probleem verholpen is, kun je langzaam beginnen met het opbouwen van gezonde groentes (andijvie, witlof, komkommer, tomaat, wortelloof en er is nog veel meer, maar geen fruit of wortel eerst) omdat dat eigenlijk ook bij een gezond konijnendieet hoort.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Dollie aan.

Als het echt een raszuiveren NDH is, mag de biks misschien zelfs nog wat minder als je als streefgewicht de 1,5 kg aanhoud. Dan zou hope farms supertrio 37 gr worden en indien je voor Science Selective kies 20 gr per dag. Maar dan moet het wel een raszuivere zijn anders kun je beter de richtlijn van Dollie aan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op dat ze echt niet precies 1500 gram moet wegen hè, volgens mij is twee kg ook nog wel een net gewicht. 1800 gram sowieso, dat staat volgens mij ook in de rassenstandaard.

Heb je toevallig een foto van haar?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is ze wel raszuivere NDH, de verkoper heeft me dat niet echt uitdrukkelijk gezegd, maar zij had toch enkel dit soort konijnen dus

ik geef haar 's morgens en 's avonds een handje vol gemengd voer aangezien er altijd nog veel biks in haar kommetje ligt. En hooi is er ook.

drinkt ze trouwens genoeg?

Heeft er iemand mss goede tips voor het wassen, want ik heb het daarnet nog even geprobeerd met een doekje maar ze begint te spartelen? Door haar lange haren plakt het zo?

ik zie niet echt die blindedarmkeutels zitten, het is eigenlijk één smurrie?

Ik ga zeker op haar voeding letten en als het dan goed gaat eens wat groenten uitproberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je even een handdoek over haar hoofd leggen zodat ze wat kalmeert.

En verder inderdaad geen gemengd voer meer geven, maar gewoon alleen biks (Bijvoorbeeld Hope Farms supertrio of Science Selective) en zorgen dat ze veel hooi heeft want dit stimuleert de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat het zo plakt door haar lange haren.. Bedoel je dat ze langer haar heeft dan gemiddeld? Dan zal ze geen NHD zijn, dat zijn gewoon kortharige konijntjes namelijk.

Ik denk dat ze wel genoeg drinkt hoor, daar is niet zo veel mis mee. Mijn twee konijnen doen drie dagen over twee flesjes, dus dat is ongeveer hetzelfde denk ik.

Kan iemand je misschien helpen met wassen? Je kunt het beste een laagje lauw water in de gootsteen of in bad laten lopen en haar daar in zetten (met haar kontje) en dan de boel los weken/halen met je vingers.. Eventueel kun je Lactacyd (andere dingen liever niet ivm pH waarde) gebruiken om het los te weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zorgen voor de science selective en dan zo geleidelijk het gemengd voer afbouwen.

De vrouw waar ik het konijntje had gehaald, zei dat ze meedoet aan soort van wedstrijden en dat ze dit konijntje weg deed omdat ze te lang haar had voor een NHD. Voor de rest ben ik hierin ook totaal geen expert.

Straks brengt mijn vriend zijn camera mee en dan maak ik direct een foto dan kan je zelf eens kijken.

Ik zal dat eens proberen ja! Hopelijk vind ze het niet té onaangenaam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk zullen ze het nooit vinden, mijn eigen konijntje moest regelmatig in bad vanwege zijn blaasproblemen en hij vond het niet zo heel erg, beter gezegt, hij vond het verschrikkelijk maar hij liet het toe. Een aantal weken geleden heb ik het konijntje van mijn nichtje in bad gedaan, dat konijntje is veel te dik en kan haar BDK daarom niet op eten, die waren in één grote klont aan de staart blijven hangen. Hoewel het konijntje bekend staat als enorm vals (ze heeft 'gewoon' hoknijd) en onhandelbaar, was het ook niet echt een probleem. Je moet gewoon vastbesloten zijn en je niks aantrekken van gespartel enzo, dan maar even in de houdgreep, dan is het ook sneller gebeurt. Succes!

Als de fokker van het konijntje mee deed aan wedstrijden (shows?) zal zij inderdaad wel raszuiver zijn, weet je toevallig of de moeder/vader ook tattoo's in hun oren hadden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals beloofd heb ik vandaag foto's gemaakt!

Ik heb het op mijn profiel bij fotoalbums gezet =)

Ik heb haar daar straks trouwens een beetje science selective gegeven om te proberen

en ze had het precies wel graag want dat was na een paar uren op :)

Kan ik dan gelijk stoppen met het gemengd voer of toch best afbouwen?

En hoeveel mag ze krijgen per dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk konijn! Een beetje mollig, of ze heeft een volumineus kapsel;)

Ik heb prima ervaringen met het ineens overstappen op Science Selective. Ook andere forumleden hebben dit probleemloos gedaan, maar het kan per konijn verschillend zijn hoe de darmen reageren. Je kunt ook stapsgewijs overstappen door elke dag een beetje meer Science te geven en steeds een beetje minder gemengd voer.

De richtlijn is 10-15 gram Science Selective per kilo volwassen konijn, naast hooi en groente/kruiden.

Als jij je konijn wilt laten afvallen, dan kun je misschien beginnen met 20-25 gram per dag, mits ze een goede hooi-eter is. Het beste is je konijn van tijd tot tijd te wegen om erachter te komen hoe veel ze nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook in 1 keer overgestapt van gemengd voer naar SS, met 4 konijnen, geen problemen gehad.

Het is belangrijk dat je het voer ook echt afweegt. In het begin is het verstandig om je konijn ook elke week te wegen, als je konijn aankomt, moet je minderen met de SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis echt een schatje ja!

ze lijkt idd wat mollig door dat haar ^^

De fokker had toch enkel NHDs, maar ze had idd te lang haar voor haar ras. Beetje een afwijking?

Ik zal haar 20gr geven per dag en hooi erbij dan

Hopelijk zal ze dan geen diarree meer krijgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij is ze wel raszuivere ndh, de verkoper heeft me dat niet echt uitdrukkelijk gezegd, maar zij had toch enkel dit soort konijnen dus

ik geef haar 's morgens en 's avonds een handje vol gemengd voer aangezien er altijd nog veel biks in haar kommetje ligt. En hooi is er ook.

Drinkt ze trouwens genoeg?

een konijnen zoals de jouwe zou zeker 300 ml per dag mogen drinken.....

ik vermoed gezien gewicht en foto dat we hier over een zwaar overgewicht praten

nhd.( twijfel over een kruizing met lion ivm met de omschreven lange haren.) ze eet haar blinde darm keutels niet op.

gemengd voer is mede de oorzaak daar ze juist de bixjes moet eten.

ik zou haar op 30 gram ss zetten en veel hooi voldoende water en minder groen.

ze is nu ook een potencieel slachtoffer voor maden namelijk dus actie is vereist.

in fruit zit veel suikers wat ook diaree veroorzaakt.

afvallen naar 2 kilo is geen overbodige luxe en gooi de gemengde korrels over boord.

een konijn vind oppakken nooit leuk.

heeft er iemand mss goede tips voor het wassen, want ik heb het daarnet nog even geprobeerd met een doekje maar ze begint te spartelen? Door haar lange haren plakt het zo?

Ik zie niet echt die blindedarmkeutels zitten, het is eigenlijk één smurrie?

Ik ga zeker op haar voeding letten en als het dan goed gaat eens wat groenten uitproberen

brc

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2,5Kg die ik vermeld had, heb ik wel niet expliciet gewogen, ik heb dat geschat.

Sorry voor het misverstand.

Ze zal wel zeker 2kg wegen. Op de foto's lijkt ze gewoon groot omwille van haar donzige haren.

Als ze wat nat wordt zie je pas haar echte grootte.

Ik stap inderdaad meteen af van het gemengd voer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat ik studeer in Leuven en dus enkel in het weekend thuis ben, waar het konijntje dus ook is.

En mijn moeder durft haar niet zo goed oppakken, misschien kan ik het vanavond nog eens vragen.

Anders laat ik het jullie zeker in het weekend weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .