Ga naar inhoud

laten inslapen of niet?


elnienkjo

Aanbevolen berichten

Ruim twee weken geleden is mijn 8 jarige konijntje raar uit haar hok gesprongen en op haar zij terecht gekomen. Een aantal dagen daarna merkte ik dat ze haar achterlichaam niet meer gebruikte. Ik ben direct naar een konijnkundige dierenarts gegaan. Daar heb ik een ontstekingsremmer gekregen, met de mededeling dat als het niet hielp dat ze dan zo zou blijven.

De ontstekingsremmer heeft het achteruitgangsproces gestopt, maar niet gekeerd. Haar pootjes zijn niet verlamd, ze kan ze bewegen en heeft er gevoel in, maar geen kracht meer. Het konijntje ligt nu in haar hokje, en kan zich niet meer verplaatsen. Ze lijkt er weinig last van te hebben, is allert, eet, drinkt en poept. Ze laat zich aaien en is rustig.

Moet ik haar nu in laten slapen met alle stress van de reismand, auto, wachtkamer ed.? Of haar zo laten tot ze zelf besluit dat het klaar is?

Nienke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk nog niet voor inslapen kiezen. Je zegt dat ze nog wel gevoel heeft in haar pootjes, maar geen kracht meer, dit kan je mogelijk met fysiotherapie nog weer een stuk beter krijgen. Volgens mij heeft EliseD daar ervaring mee, misschien kan je haar een berichtje sturen over hoe je dat kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat zielig..

Heeft de dierenarts gezegd wat je konijn mankeert? Als je niets doet (behalve de ontstekingsremmer geven 100 procent uitgesloten is?

Daar ging iets mis met typen..

Wat mankeert je konijn?

Als je niets doet (behalve de ontstekingsremmer), gaat ze dan sowieso dood of blijft ze in leven?

Sluit de dierenarts uit dat er verbetering mogelijk is met behulp van fysiotherapie bijvoorbeeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelf niet doen (gebaseerd op jouw verhaal, ik zie het konijntje natuurlijk niet), ik zou in elk geval een second opinion bij een andere DA vragen en kijken naar de mogelijkheden wat betreft fysio enzo. Als ze geen pijn heeft en 'gewoon' hiermee kan leven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ze precies heeft zei de dierenarts niet. Toen ik bij de dierenarts kwam was ze wel beter dan ze nu is. Toen kon ze nog op de pootjes staan, dat kon ze de dag erna niet meer. Maar toen de ontstekingsremmers aansloegen is ze niet meer echt achteruit gegaan.

Fysiotherapie lijkt me niet haalbaar. Het blijft toch een 8-jarig konijn en sinds een jaar begint ze langzamerhand oud te worden met kwaaltjes.

Ik denk wel dat ze nu op het einde van haar mooie leventje zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor een second opinion gaan. Misschien dat het met fysio weer beter gaat/goed komt.

Misschien dat het tijdelijk is.

Er zijn toch ook van die mooie karretjes waar je een konijn in kan zitten, als ze haar achterpoten helemaal niet meer gebruikt of een beetje, zodat ze wel kan bewegen e.d. en dat je ernaast nog fysio kan geven of zit ik nou belachelijk te denken?

Ik weet ook niet hoe het voor zo'n konijn is natuurlijk en het is ook niet goedkoop..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruim twee weken geleden is mijn 8 jarige konijntje raar uit haar hok gesprongen en op haar zij terecht gekomen. Een aantal dagen daarna merkte ik dat ze haar achterlichaam niet meer gebruikte. Ik ben direct naar een konijnkundige dierenarts gegaan. Daar heb ik een ontstekingsremmer gekregen, met de mededeling dat als het niet hielp dat ze dan zo zou blijven.

De ontstekingsremmer heeft het achteruitgangsproces gestopt, maar niet gekeerd. Haar pootjes zijn niet verlamd, ze kan ze bewegen en heeft er gevoel in, maar geen kracht meer. Het konijntje ligt nu in haar hokje, en kan zich niet meer verplaatsen. Ze lijkt er weinig last van te hebben, is allert, eet, drinkt en poept. Ze laat zich aaien en is rustig.

Moet ik haar nu in laten slapen met alle stress van de reismand, auto, wachtkamer ed.? Of haar zo laten tot ze zelf besluit dat het klaar is?

Nienke

Hoi,

Ik zou haar laten inslapen dan heeft ze zelf minder pijn.

Maareeuuh jammer joh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch ook wel voor een tweede opinie gaan. Zeker eventjes de moeite doen om te kijken of Fysiotherapie helpt. Oefeningen die je perfect zelf kan doen met je konijntje. Merk je dat er geen beterschap is en dat ze op die manier niet volwaardig en gelukkig kan leven, zou ik pas de moeilijke beslissing nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ze precies heeft zei de dierenarts niet. Toen ik bij de dierenarts kwam was ze wel beter dan ze nu is. Toen kon ze nog op de pootjes staan, dat kon ze de dag erna niet meer. Maar toen de ontstekingsremmers aansloegen is ze niet meer echt achteruit gegaan.

Fysiotherapie lijkt me niet haalbaar. Het blijft toch een 8-jarig konijn en sinds een jaar begint ze langzamerhand oud te worden met kwaaltjes.

Ik denk wel dat ze nu op het einde van haar mooie leventje zit.

Hoe oud denk je dat een konijn kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze heeft een chronisch ontstoken traanbuis aan een oog, en kiesten of kleine tumoren onder haar tepels. Aan beide kan niets meer gedaan worden. Ik weet wel dat konijnen ouder kunnen worden dan 8. Ik heb haar ooit in een dierenwinkel gehaald en wie weet wat voor achtergrond en genetische afwijkingen ze heeft. Nu weet ik wel beter en bij een nieuw nijntje zal ik dat niet meer doen.

Maar als ik eerlijk ben naar mezelf toe en naar mijn nijntje denk ik dat in laten slapen misschien het beste is. Dichterbij mijn huis is ook een kleine dierenartspraktijk die elke dag een uur open is, waar ik wel heen ga met de poes, maar niet met het konijn. Als ik daar heen ga bespaar ik haar de ellende van de auto.

zucht...

aangepast door elnienkjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk weet jij het beste wat je moet doen. Jij kent je konijn al 8 jaar en weet in wat voor staat ze is.

Zijn die tumoren o.i.d. al eens onderzocht?

Persoonlijk zou ik gewoon doorgaan zolang ze er niet onder lijd, dus ook nog laten controleren door een ander praktijk. Als nou die tumoren goedaardig zijn of dat ze hiermee geen problemen krijgt, heb je nog maar 2 problemen.

En misschien dat het met haar achterhand nog goed kan komen met behulp van wat rek en strek oefeningen of watertherapie wil ook vaak helpen.

Kijk, dan heb je uiteindelijk nog maar 1 probleem waar je gewoon aan vast zit.

Maar nogmaals.. jij kent je diertje het best en je moet doen wat jij denkt dat op dit moment het beste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, hier even de reactie van een BB-er die zelf ruim drie weken tegen een konijn aan zat te hikken met een verlamde achterhand.

Het was dan niet een sprong, maar E. cuniculi. Desalniettemin, was ze verlamd. Ondertussen zijn we anderhalve maand bezig geweest met fysio en panacur (voor de parasiet) en ze loopt nu weer op 80% en het gaat nog steeds beter.

Je zegt dat er nog gevoel zit in de poten? dat betekend dat het waarschijnlijk geen gebroken rug of verschoven wervel is. Ik zou bij een DA een injectie vragen met vitamine B (helpt zenuwbanen herstellen) en fysio toepassen.

Ik vindt twee weken erg kort om nu al te zeggen dat het niet goed meer komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een voedster gehad, die eigenlijk nooit goed heeft kunnen lopen. Haar voorpootjes waren misvormd en zo dun, dat ze er nooit op heeft kunnen staan. Dus ja, ze kon hooguit kruipen, kon zichzelf niet wassen, had dus ook problemen met haar bdk (ze kon er gewoon niet bij om het op te eten) en had mede door gebrek aan beweging een zwaar overgewicht.

Evengoed is ze maar 2 keer naar de dierenarts geweest omdat ze afgezien van haar gewicht en pootjes nooit ziek is geweest. Ja, haar overgewicht heeft haar uiteindelijk de das om gedaan (ze is rustig ingeslapen in mijn handen) maar ze is evengoed bijna 7 jaar geworden.

En haar bijnaam was pretoog, omdat ze altijd vrolijk was en iedereen sabbelde, die haar aandacht gaf. Ongelukkig is ze er nooit om geweest, wel had ze extra verzorging nodig. Maar dat vind ik eerlijk gezegd nog geen reden voor euthanasie.

Zolang jouw nijntje er geen pijn van heeft zal ze waarschijnlijk wel leren omgaan met haar handicap. Je zou voor haar de keuze kunnen maken, om euthanasie te plegen op het moment, dat zij het aangeeft... Bijvoorbeeld als ze aangeeft pijn te hebben of als ze stopt met goed eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als echt haar achterhkant verlamd is en ze dus niet eens fatsoenlijk kan bewegen(en ze ook niet beter wordt)....hoe konijnwaardig is dan haar leven nog?

Maar als er nog gevoel in de poten zit, kan dat toch nog beter worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als ik eerlijk ben naar mezelf toe en naar mijn nijntje denk ik dat in laten slapen misschien het beste is...

Alleen jij kan deze keuze maken & weet wat het beste is voor je konijn.

Zo te lezen heb je zelf onbewust de keuze al gemaakt.

Een maand geleden stond ik voor dezelfde keuze als jou & dit is echt verschrikkelijk idd!

*Pumbaa* heb ik uiteindelijk in laten slapen.

Hij zou niet meer beter worden & uiteindelijk zou hij er allemaal maar verder op achteruitgaan.

Hij at, dronk & keutelde nog goed, maar ik wilde hem de lijdensweg besparen.

Achteraf was dit een moeilijke & pijnlijk keuze en heb er veel verdiet van gehad, maar voor *Pumbaa* was dit het beste.

Heel veel sterkte, welke keuze je ook maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond is het zover, het gaat gebeuren. Aan de ene kant vind ik het heel moeilijk. Frodo is acht jaar bij me geweest, was erbij toen ik op mijn zelf ging wonen. Ik had de hoop dat ik het nog even uit kon stellen. Maar vandaag is ze erg achteruit gegaan. Ze is niet meer allert, eet en drinkt nog wel, maar valt steeds weg. Haar poep is nu een brei en volgens mij zag ik beetjes bloed erbij. Het is echt over.

Rust zacht lieve Frodo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .