Ga naar inhoud

lekker, maar ongezond


happy211

Aanbevolen berichten

heej,

ik vroeg me een beetje iets af. waarom vinden konijnen dingen die niet zo goed voor ze zijn zo lekker? bijv. brood of gemengd voer? bij mensen is dat eigenlijk ook, wie houdt er nou niet van een lekkere grote zak chips? toch eten we het, ookal is het niet goed voor ons. zouden we dan onze konijnen ook niet af en toe moeten verwennen met iets wat niet zo goed voor ze is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen iedere dag een mini stukje wortel tussen hun groenvoer. Ik vul het bakje met witlof, rucola, komkommer, tomaat en ja, iedere dag een heel piepklein stukje wortel er bij. (Per konijn komt dat neer op een klein stukje van nog geen halve cm groot).

En het maffe is: ze eten de wortel niet eens als eerste op.

Daarnaast krijgen ze ongeveer 2x per week een klein stukje appel erbij.

Ik geef liever iets 'ongezonds' in de vorm van groente of fruit, omdat dat naar mijn idee nog altijd beter is dan van die knabbelstokjes of yoghurtsnoepjes.

En ze laten een knabbelstokje überhaupt altijd voor de helft hangen (in het verleden vaak zo'n stokje opgehangen, maar kon altijd de helft weggooien. Nadat ik actief werd op dit forum, ben ik met die stokjes gestopt). Dus mijn konijnen zijn blijer met een stukje appel of wortel, dan met snoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben een veel gevoeliger darmstelsel dan mensen. Hun darmen raken eerder van slag. Gemiddeld genomen dan, he. Er zijn natuurlijk ook mensen met heel gevoelige darmen.

Laatst gaf ik mijn nijn een klein stukje uitgedroogd brood, zoals veel mensen hun konijnen als lekkernij geven.. mevrouw was meteen aan de diarree. Nu is zij een extreem geval, maar toch.. vliegen in de zomer.. ze krijgt het niet meer!

Gelukkig zijn er veel gezonde verwennerijen. Je kunt je konijn ook verwennen met extra lekkere hooisoort en met verse kruiden? Verse kruiden vinden ze hier superlekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad verse kruiden, wilgentakken, gras ze eten het allemaal.

Hier kregen ze, toen ik nog niet beter wist, 1 keer per week een knabbelstengel. Die was dan ook zo op. Maar nu zijn ze net zo blij met een biksje SS of groenten.

Mijn konijnen eten sowieso alles, gezond of ongezond ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik had gisteren mijn achternichtje en neefje op visite, mijn moeder was jarig. We hebben de konijntjes eerst SSjes (van hun dagelijkse portie, ik geef dat elke dag uit de hand) gevoert en toen waren die op.. Omdat er iemand jarig was, mochten ze wortelchips, heb ik ze (nichtje en neefje) uitgelegt, maar alleen als er iemand jarig is, want anders worden ze te dik! Ze begrepen het helemaal haha, want zij mochten ook alleen maar soms chips.

Ze zijn hierh elemaal niet blijer met iets ongezonds. Sowieso geef ik ze geen dingen die ik echt ongezond vind, maar gisteren hadden ze dus veel liever de SS dan wde wortelchips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand heeft mij ooit wijsgemaakt dat brood wel goed is voor konijntjes. Ik geef het bijna nooit, gelukkig want hier lees ik dat het helemaal niet zo goed blijkt te zijn!

Nou geloof ik dus niet meer iedereen die me iets vertelt.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze als snoepgoed 'mini-alfalfa' snoepjes. Een soort harde kussentjes. Ik hoop dat het goed is voor ze; ze vinden het in ieder geval allemaal lekker.

Daarnaast witlof, tomaat, komkommer, kruiden en rucola en binnen ook nog een stuk broccoli (viel bij de buitenheren niet goed dus maar mee gestopt buiten).

Toen we net uitbreiding hadden gekregen en van twee naar zes konijnen waren gegaan, was mijn man jarig. Kwam iedereen natuurlijk aanzetten met al dat foute snoep..... Weet nog niet wat ik er mee ga doen. Af en toe houd ik ze (binnen) zo'n knabbelstok voor en mogen ze er even van knabbelen. Maar: muffins? yoghurtsnoepjes? Liever niet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier wel af en toe een stuk brood, hebben ze nog nooit last van gehad. Als ik ze iets lekkers wil geven krijgen ze gewoon groente, of eens een andere hooisoort, maar echt ongezonde dingen krijgen ze niet. Knabbelstokjes heb ik ook wel eens gehad, die hebben ze wel zo op overigens:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .