Ga naar inhoud

groenten


tamara29

Aanbevolen berichten

hoi

ik heb een vraag.

hoe houd je groenten het langst goed voor mijn konijnen?

in de koelkast blijft het niet zo lang goed vind ik zelf bepaalde dingen moet je in 1 dag geven want de volgende dag kun je het weg gooien.

ik heb nog een vraag.

eucalyptusboom bladeren zijn die nou giftig voor een konijn of niet.

ik heb er 2 in mijn tuin staan al 10 jaar. maar sta op het punt om ze om te hakken. ik ben nu dagelijks 30 minuten bezig om eerst het konijnenplein eucalyptusblad vrij te maken en vervolgens ben ik daar mee bezig tot de konijnen weer in hun hok gaan want door de wind waaien er steeds nieuwe bladeren in en omdat ik ergens gelezen had dat ze giftig zijn voor konijnen wil ik ze om hakken. maar ik lees ook dat het weer niet giftig is dus ik weet het even niet meer vandaar dat ik het even vraag want misschien hak ik ze wel voor niks om.

groetjes tamara.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt? Gesneden andijvie wordt, als je de zak eenmaal open hebt, wel gauw prut, mijn moeder koopt altijd een grote zak als ze zelf andijvie eten en daar gebruikt ze dan de helft van, anders heb ik gewone andijvie en die bewaar ik zelfs in de kelder.. Niet dat het daar warm is, maar wel warmer dan in de koelkast. Blijft echt wel een week goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal altijd zo'n krop andijvie, heb hem vorige week vrijdag gekocht en kon vandaag een stukje weggooien en is hij opgegaan, heb dus een week ermee gedaan maar had hem nog best 2 dgn kunnen bewaren. Ook de witlof heb ik vorige week vrijdag gekocht en heb nu nog een beetje liggen wat ook goed is. Overigens doe ik het wel in een zak die ik zo luchtdicht mogelijk dichtmaak en dan in de koelkast.

Rucolla heb ik bijna 2 weken in de koelkast gehad en was nog goed..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van die goed afsluitbare bakjes gekocht voor al het groente.

Witlof snij ik alvast in stukjes, gooi ze in zo'n bakje en dat gaat wel een paar dagen mee.

Als het evengoed toch nog verkleurd, geef ik het niet meer.

Rucola bewaar ik ook in een tupperware bakje, maar daar eten ze zoveel van, dat is altijd binnen 2 dagen op!

Overige groente bewaar ik in bakjes of boterhamzakjes. En alles in de koelkast. Ik kan bijna een aparte koelkast aan gaan schaffen voor groente van de konijnen :P

Maar het blijft redelijk lang goed, als je het maar goed verpakt.

wat betreft je andere vraag... ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of dat giftig is of niet. Daar kan ik je dus niet mee helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van die goed afsluitbare bakjes gekocht voor al het groente.

Witlof snij ik alvast in stukjes, gooi ze in zo'n bakje en dat gaat wel een paar dagen mee.

Als het evengoed toch nog verkleurd, geef ik het niet meer.

Rucola bewaar ik ook in een tupperware bakje, maar daar eten ze zoveel van, dat is altijd binnen 2 dagen op!

Overige groente bewaar ik in bakjes of boterhamzakjes. En alles in de koelkast. Ik kan bijna een aparte koelkast aan gaan schaffen voor groente van de konijnen :P

Maar het blijft redelijk lang goed, als je het maar goed verpakt.

wat betreft je andere vraag... ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of dat giftig is of niet. Daar kan ik je dus niet mee helpen.

Ook als het iets verkleurd is kun je het nog geven hoor.... Mensen eten het alleen niet meer omdat het er niet lekker uit ziet... Ze krijgen hier ook wel eens witlof dat er al een klein beetje bruin aan zit, maar daar worden ze echt niet ziek van....

Natuurlijk moet je het niet meer geven als het helemaal verkleurd en vies prut is geworden.... Maar een klein beetje bruin (zeker witlof word snel bruin als het gekneusd is) is echt niet erg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook als het iets verkleurd is kun je het nog geven hoor.... Mensen eten het alleen niet meer omdat het er niet lekker uit ziet... Ze krijgen hier ook wel eens witlof dat er al een klein beetje bruin aan zit, maar daar worden ze echt niet ziek van....

Natuurlijk moet je het niet meer geven als het helemaal verkleurd en vies prut is geworden.... Maar een klein beetje bruin (zeker witlof word snel bruin als het gekneusd is) is echt niet erg!

Oké, dank je wel. Dat scheelt een heleboel eten weggooien!

Ik weet overigens van honden en katten, dat zij dingen die niet goed meer zijn niet eten. Als ik bijvoorbeeld worst in de koelkast heb liggen, waarvan ik twijfel of het nog goed is... geef ik een stukje aan de honden en dan merk je of het nog goed is: een hond zal het niet eten, als het 'overdatum' is.

Geldt dat voor konijnen ook?

Stel dat ik ze groente geef dat eigenlijk overdatum is (maar ik weet dat niet, omdat ze op een komkommer geen houdbaarheidsdatum zetten)

Eten ze het dan automatisch ook niet op? Of vreten konijnen gewoon alles, ondanks het feit dat het misschien te oud is om te eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij kan het op zich ook niet snel bederven met 11 konijnen.

maar ik vroeg het me gewoon af zodat ik meer kan inslaan inplaats telkens kleine beetjes.

ik heb een vraag.

waar kun je het beste wilgen takken vandaan halen?

kun je die gewoon overal plukken waar een wilgenboom staat?

of moet je wel kijken waar je ze plukt ivm ziektes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mogen het ook gewoon takken van een treurwilg zijn?

het maakt dus niet uit waar je ze plukt als het maar niet langs de weg is waar auto's rijden?

en uit een wandelpark kan dat ivm konijnen ziektes en omdat daar veel konijnen rond lopen?

het zijn veel vragen maar ik ben ook een beetje bang om nog meer konijnen te verliezen door ziekte of wat dan ook.

ik ben vorig jaar in een korte tijd 5 konijnen verloren door ziekte en 1 gestolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgends mij maakt het opzich niet zoveel uit van welke soort wilg de takken komen, dat zou dus betekenen dat treurwilg gewoon kan. Opzich kun je de takken wel gewoon uit een wandelpad halen waar veel andere konijnen lopen, ik zou het zelf dan wel even goed schoonmaken en dus niet meteen geven.

Hier bewaarde ik de meeste groente in een mandje op het aanrecht of in de (koele) kelder. Vooral de kruiden(munt, dille etc), maar ook andijvie en rucola.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is waar het nut van? Invriezen of takjes bij de dierenwinkel? Invriezen blijft het langer goed lijkt me en niet iedereen heeft wilgenbomen natuurlijk.. Of mensen weten niet dat ze het zelf kunnen knippen en dat is kassa voor de dierenwinkels natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .