Ga naar inhoud

Keuze nieuw voer: Teurlings?


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Weet iemand wat er gebeurd als je konijn te veel eiwit binnen krijgt? Als ik logisch zou nadenken dan zou ik zeggen dat hij dan moeilijker bdk opeet. Die zitte normaal vol met eiwit en moeten dus opgegeten worden. Een konijn dat te veel voer krijgt eet ze niet meer op. Te veel voer is natuurlijk ook te veel eiwit dus als er al te veel eiwit in het voer zit eet hij mss geen bdk meer?

Ik weet het niet hor, tis maar een theorie. Misschien dat iemand wel met zekerheid kan zeggen wat te veel eiwit in het voer doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je via internet wat webwinkels opgezocht waar je de hope farms kopen kan en die het goedkoopste zijn;

Chewies; http://winkel.chewies-online.nl/produkt_detail.asp?arintnum=31904&groepb_code=43&groepc=DROOGVOER%2FZADEN&merk=alle+merken&at=HOPE%20farms%20rabbit%20supertrio

3 kilo zak voor E 6,19 (je moet 3 zakken afnemen) -> (verzendkosten E 2,95)

Dierenwinkel XL; http://www.dierenwinkelxl.nl/product/447/knaagdieren/knaagdierenvoer/hope-farms/rabbit-super-trio

15 kilo zak voor E 13,95 (2,90 verzendkosten)

Dus dierenwinkel XL is het voordeligste!!!:):):)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even geïnformeerd bij iemand die Teurlingsvoer verkoopt. Diegene zegt dat er echt geen calcium in zit. Dat is wel een pluspunt.

Sorry, maar die gene kletst volgens mij dan echt uit zijn nek. Lijkt me echt heel erg sterk als er geen calcium in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm nu moet ik even in m'n documenten graven... Heb dit allemaal uitgezocht voor Indy...

Okay, Indy woog dus 1500 gram en had daardoor een 'minimale calciumbehoefte' van ongeveer 300 mg per dag. (Als je wil weten waar ik die informatie vandaan heb, moet ik nog dieper graven, maar ik heb dit toen met Loes uitgezocht.. 't Is dus 100 mg per halve kg.)

Indy kreeg 25 gram Science Selective Mature met een calcium gehalte van 0,6%* per dag, wat neerkomt op 150 mg calcium. Daarbij kreeg hij minimaal 200 gram (vaak veel meer) aan groente, ik heb van de groentes die ik geef uitgezocht hoeveel calcium ze bevatten. (Klik.) Ik heb van diverse dagen bij gehouden hoeveel calcium er in zijn groenten zat, en dit kwam eigenlijk altijd ergens tussen de 40 en 80 mg uit. Daarbij kreeg hij nog gedroogde kruiden, die over het algemeen wel vrij veel calcium bevatten, waardoor hij, denk ik, bijna precies op die 300 mg zat. En dit was dus géén aangepast dieet!

Het grootste deel van de calcium, kreeg hij dus binnen via zijn biks. Als je een biks zonder calcium zou geven aan een gezond konijn zou je een groot probleem hebben dus. Een te veel aan calcium is niet goed, een te kort is even slecht of misschien wel slechter.

Indy's blaasproblemen zijn natuurlijk ook niet veroorzaakt door zijn 'huidige' dieet, maar door wat hij altijd gekregen heeft, vijf jaar lang. Voer met veel te veel calcium. Knaagstenen heb ik nooit gekocht, het is echt puur dat voer.

* We hebben contact gehad met Supreme en dit bleek een gemiddelde te zijn. Het kan zijn dat er iets minder calcium in zit, maar het kan ook héél goed zijn dat er (veel) meer in zit. Ik veronderstel dat dit voor de meeste merken geldt. Alleen Oxbow (van Bunny Basic T) werkt met een minimum en maximum percentage. Dit betekend dus wel dat als er staat dat er 1% calcium in biks zit, dit ook wel véél hoger kan zijn, afhankelijk van het seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dat juist dat er zo min mogelijk calcium in voer moest zitten. Dus ik dacht dat helemaal niks dan ook het beste was. Ik weet niet of er op stond dat het er niet in zat. Diegene zei dat het er niet in zit.

Zelfs voor Indy zou het slecht zijn geweest om geen calcium binnen te krijgen. Bij 'normale' (dus hooietende) konijnen die blaaszand/gruis/stenen hebben, zet je ze tijdelijk op een dieet met weinig calcium (dus alleen hooi en groente) maar dat mag ook echt alleen tijdelijk.. Heb ik begrepen dan hoor.

Een gebrek aan calcium kan zorgen voor problemen met botten en gewrichten dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik dacht, nu wil ik ook weten ook of en hoeveel calcium er in zit.. :P Ben absoluut niet van plan ander voer te gaan geven (ja, misschien BBT van Oxbow, maar ik vind die brokjes (dus echt de vorm van de brok zelf hè de samenstelling is super) niks en SS is echt goed genoeg voor twee gezonde konijnen..) maar ben nu eenmaal erg nieuwsgierig...

Heb overigens een tijdje terug, naar de fabrikant van het voer dat ik eerst gaf, gemailt met dezelfde vraag en nooit wat terug gekregen.. Dus hoop dat dat nu anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hope Farms is echt niet zo veel slechter.. Ik snap dus eerlijk gezegt ook niet helemaal wat het probleem is, en vind het ook wel grappig, je zit nu tussen twee uitersten te twijfelen. (Heel duur en heel goed, en heel goedkoop en veel minder goed..) Als je HF kiest, ben je sowieso een stuk goedkoper uit. Nóg goedkoper gaat simpelweg ten koste van de kwaliteit..

Als je gewoon een gezond konijn hebt is Hope Farms prima.. En anders kun je er nog altijd voor kiezen te mengen? Deels HF/deels SS..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb antwoord.. Even lezen hoor :rofl: (ook slim om eerst dit topic te zoeken en dan het mailtje te openen......)

edit;

Geachte mevrouw (...),

Op Uw verzoek stuuren we hierbij U het antwoord op Uw vraag:

6642 95 TK 100 konijnenkorrels --> 1,217%

6639 Konijnekorrels sport fok 94 --> 1,26%

6640 Konijnenkorrels super met AC 96 --> 1%

We adviseren U de konijnenkorrels super met AC 96.

Met vriendelijke groet,

(...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb ook antwoord.

In de Teurlings konijnenvoer "Konijnekorrels sport fok 94 is 1,26 % calcium.

We hebben nog andere konijnenvoeren waar staat minder calcium:

6642 95 TK 100 konijnenkorrels --> 1,217%

6640 Konijnenkorrels super met AC 96 --> 1%

Met vriendelijke groet,

Eva Miklasová

Fijn om te weten dat Vlekkie niet extreem veel calcium heeft binnengekregen die anderhalf jaar. Hij kreeg namelijk nr.96 met ac. dus.

Ff op een rijtje:

Teurlings 96:

16,5 % vezels

16,6 % eitwit

3,0% vet

1% calcium

wel ac

Teurlings 94:

16,0% vezels

16,5 % eiwit

3,2% vet

1,26% calcium

geen ac.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium....zit ook veel in groen voer vergeet dit niet.

Bij SS zit 0,6 procent calcium er in per ? kg

Bij havens staat er niks van calcium op de zak......

Mireille heeft er meer verstand van en volgens mij moet je juist kijken naar de ruwe as.

zie toppic http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/26209-gemengd-voer.html

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .