Ga naar inhoud

Keuze nieuw voer: Teurlings?


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Ik wil binnenkort over gaan stappen op ander voer. Ik voer nu al mijn konijnen ss. Ik heb twee Hollanders en een Franse Hangoor. Binnenkort heb ik twee Franse hangoren. De konijnen doen het allemaal erg goed op ss, maar ik wil graag voer wat goedkoper is.

In het verleden heb ik Teurlings 96 gevoerd aan mijn Hollander (ik had toen nog een konijn). Dit is voer met ac. Hij vond dit voer erg lekker en hij deed het er goed op.

De samenstelling van dit voer:

http://www.dekonijnenwinkel.nl/konijnen%20voer.html

http://www.teurlings.nl/media/Assortiment_konijnen-_en_knaagdierenvoeders.jpg

Dit voer ziet er over het algemeen goed uit. Veel vezels, geen calcium weinig vet. Het voer is niet duur en bij mij in de buurt goed te krijgen. Het enige is dat er wel een beetje veel eiwit in zit. 16,5% (in de versie zonder ac zit 16%). Volgens Bunny Bunch moet een goede korrel niet meer dan 14% eiwit bevatten.

Nu vroeg ik me af wat eiwit in het voer precies doet voor een konijn? Wat gebeurd er als een konijn te veel eiwit binnen krijgt? Is dit te veel aan eiwit te compenseren door bijvoorbeeld andere groentes te geven? (ik heb geen idee of er eiwit in groente zit hor)

Ik zou dit voer erg graag gaan voeren, maar natuurlijk alleen als het goed voer is. Dus jullie mening is meer dan welkom.

aangepast door Stéphanie87
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

voer met AC zou ik zowieso niet doen. een teveel aan eiwitten worden ze dacht ik te dik van. maar weet ik niet zeker, mar dat weet imand anders je vast te vertellen ;)

maar kun je hope frams supertrio niet krijgen? hier zijn veel bb-ers heel tevreden over

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat laatste is bij mij ook bekend. en lijkt mij ook logisch. Naar mijn weten is het een sort van AB wat debacterie die coc veroorzaakt dood. Ga je dat dus standaard geven, wordt de bacterie resistent en helpt het niet meer als ze het wel krijgen.

Dat is in iedergeval wat mij verteld is

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit topic http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/6038-preventief-behandelen-tegen-coccidiose.html gaat het erover dat het lichaam van het konijn niet meer goed reageert op de ac middelen. Vandaar dat ik zei dat het konijn volgens mij immuum wordt en niet de bacterie resistent. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar blijkbaar zegt de een dat de bacterie resistent wordt tegen ac en de ander dat het konijn immuum wordt tegen de ac.

Ik heb zelf nog niet echt ene voorkeur voor voer met of zonder ac. In eerste instantie gaat het mij nu om de samenstelling van het voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee toch een poging dan: coc wordt veroorzaakt door een batcterie die uitgeroeid wordt door het ac middel. echter zullen er een paar zijn die niet reageren op het middel doordat ze waarschijnlijk een bepaald gen bevatten die ervoor zorgt dat het middel ze niets doet, die blijven dus leven. deze bacterien vermeerderen zich en er ontstaan nieuwe bacterien met de zelfde eigenschap. degen zonder gaan weer dood door het middel. De bacterien met het gen dat ervoor zorgt dat ze blijven leven zijn dus de sterkste en het worden er steeds meer. Resultaat: het middel werkt niet meer.

Daarnaast werkt het middel op de bacterien en doet het verder niks met het konijn zelf. ook heb ik wel eens gehoord dat het middel ook andere bacterien in de darmen uit roeit die daar thuishoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je. Ik weet hoe het resistent worden van bacteriën werkt. Ik bedoelde alleen te zeggen dat er ook mensen zijn die zeggen dat het konijn immuun wordt. Ook dat kan. Als je maar lang genoeg een bepaald middel gebruikt kan je er immuun voor worden.

Aangezien er volgens mij nog niemand onderzoek naar gedaan heeft wat er nu precies gebeurd is er voor mij dus niks bewezen. De bacterie kan idd resistent worden, maar het konijn zou ook immuun kunnen worden. Biologisch gezien is dit allebei mogelijk.

Jij kan dus helemaal gelijk hebben, maar iemand die het andere zegt kan ook gelijk hebben. Als iemand mij bewijs kan leveren van een van deze twee theorieën dan ben ik overtuigd, maar zonder bewijs zijn het voor mij nog steeds twee theorieën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook gedacht van Hope Farms Supertrio?

Ik heb ook gelezen dat dit idd een goed voer is. De prijs is idd een stuk lager dan die van ss. Daarentegen zijn er veel soorten voer die per 25 kg gaan die nog goedkoper zijn en echt niet minder goed hoeven te zijn (ik zeg niet dat Teurlings dat is hor). Ik hou Hope Farms even goed in mijn gedachten, maar ik wil ook graag nog wat meer over andere voer te weten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar volgens mij kun je alleen imuun worden voor een ziekte (doordat je lichaam het herkent en antistoffen maakt waardoor het lichaam de ziektekiem bij de eerste aanval al kan uitschakelen en je dus niet ziek wordt.) (als dit niet zo is dan leren ze me onzin op school:p)

maar imuun en resistent wordt idd veel door elkaar gehaald

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gelezen dat dit idd een goed voer is. De prijs is idd een stuk lager dan die van ss. Daarentegen zijn er veel soorten voer die per 25 kg gaan die nog goedkoper zijn en echt niet minder goed hoeven te zijn (ik zeg niet dat Teurlings dat is hor). Ik hou Hope Farms even goed in mijn gedachten, maar ik wil ook graag nog wat meer over andere voer te weten komen.

Volgens mij voeren een aantal mensen hier op het forum kasper fauna food, daar zou je dan ook nog naar kunnen kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gelezen dat dit idd een goed voer is. De prijs is idd een stuk lager dan die van ss. Daarentegen zijn er veel soorten voer die per 25 kg gaan die nog goedkoper zijn en echt niet minder goed hoeven te zijn (ik zeg niet dat Teurlings dat is hor). Ik hou Hope Farms even goed in mijn gedachten, maar ik wil ook graag nog wat meer over andere voer te weten komen.

Eerlijk gezegt, valt dat voer altijd tegen als je de analyse goed bekijkt, zo ook dit voer (vind ik) ik zou het mijn konijnen niet geven. Serieus, de enige biks (naast SS) die in mijn ogen voldoet van alles wat ik bekeken heb, is Hope Farms. En ik heb de laatste tijd toch behoorlijk wat analyses bekeken.

Kasper Faunafood is ook niet geweldig volgens mij, beetje dezelfde strekking.

Iemand merkte al op dat hoewel het calciumgehalte niet op de verpakking staat, dat niet wil zeggen dat die er niet in zit. Dat lijkt me ook echt heel sterk. Voor mij zou dat wel één van de belangrijkste dingen zijn (zal vast ook te maken hebben met het feit dat mijn konijn een blaas vol calcium bleek te hebben) dus dat zou ik wel uitzoeken.

Mailtje naar de fabrikant helpt wellicht. (Niet altijd want ik wacht nu al heel lang op een antwoord van de fabrikant van het voer dat ze hier altijd kregen.. :whistle2:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn de meeste 25 kg zakken en beetje dezelfde strekking idd. Het viel me op dat sommige echt precies hetzelfde voedingsschema hebben zelfs. Nou goed. Ik ga zowieso niet overstappen als ik er niet echt heel zeker van ben. ik vind het toch wel een opgave om straks 4 konijnen over te laten stappen. Als ik er van overtuigd ben dat het voer goed is, wil ik best overstappen, maar ik wil natuurlijk niet ineens een hel stuk slechter gaan geven. Ik ga gewoon nog ff verder met voeren vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, misschien is Hope Farms een optie? Ik gaf ook een tijdje SS maar met 4 konijnen wordt dat gewoon te duur, en aangezien Hope Farms maar 15 euro is voor 15 kg ofzoiets is dat goed te doen! En het is bijna net zo goed als SS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom ook de naam Havens tegen. Weet iemand wat de samenstelling is van dat voer? Op hun site staat alleen dat het veel vezels bevat enzo, maar er staat geen duidelijke samenstelling.

Zou op de zak van Teurlings bijvoorbeeld wel staan wat de ingrediënten precies zijn? Dus of er calcium in zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .