Ga naar inhoud

Snoep


Jorieke

Aanbevolen berichten

Sorry dat ik zoveel topics open met vragen, maar ik wil gewoon goed voor m'n beestjes zorgen... en niets fout doen...

Ik was vanmiddag in de dierenwinkel, waar ik vertelde over de kleine konijntjes. Het meisje in de dierenwinkel zei dat we de kleine konijntjes nu steeds moeten vasthouden en knuffelen, zodat ze tam worden.

Daarnaast gaf ze als "tip" om de snoepjes te kopen van Vitakraft, die drops.

517397.jpgIedereen kent ze wel. Je hebt ze in verschillende smaken, zijn gemaakt met yoghurt en schijnen "ontzettend gezond" te zijn. En volgens het meisje van de dierenwinkel helpen die snoepjes enorm goed om konijnen tam te maken.

Ik geloof er niet zo in, want als een wortel al teveel suiker bevat, wat moeten die snoepjes dan wel niet bevatten aan kleurstoffen en suikers?

Het meisje zei: "Maar je geeft je hond toch ook Frolic? Weet je hoe zout dat is en ongezond?"

Gelijk heeft ze, maar toch: honden zijn groter en sterker dan konijnen, vind ik dan weer. Konijntjes lijken zo iel, zo kwetsbaar.

Wat vinden jullie? Zijn die snoepjes van Vitakraft goed genoeg voor konijntjes? Mag je dat geven?

Ik geef overigens wel af en toe zo'n knabbelstokje van Vitakraft. Alleen aan het volwassenkonijn, trouwens. Niet aan de kleintjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bevat wel veel suiker idd. En kleurstoffen enz.

Ik vind dat het 1x geen kwaad kan, maar ze zijn wel sterk af te raden ja.

Ze zijn ook EGT NIET ontzettend gezond.

Zelf geef ik ze ook wel eens hoor.

Maar bij mij zit er een ander verhaal achter.

aangepast door Lauwtjee
Link naar reactie
Delen op andere sites

snoep=ongezond.

dat geldt voor mensen en ook voor dieren. moet je dan maar helemaal geen snoep geven? Tja....als mens kun je ook wel eens een snoepje eten.

maar ik zou mezelf wel afvragen wat je doel is. Waarom geef je het? Wil je je nijn verwennen? Dat doe je net zo goed met een lekker blaadje witlof of andijvie en dat is ook nog eens veel gezonder.

die yoghurtdingen zijn volgens mij behoorlijk ongezond, veel suiker, zout misschien en als het echt yoghurt bevat zit er ook lactose in, wat helemaal niet goed is en diarrhee kan geven. Maar van 1 snoepje zal je nijn echt niet meteen ziek worden. alleen waarom zou je je geld uitgeven aan zoiets als je nijn ook blij iets met iets goedkopers en gezonders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijnen worden echt niet tammer van dat soort snoepjes. Er zijn genoeg gezonde dingen die ze ook heel lekker vinden, als ik hier een stukje groente extra tussendoor geef moet ik soms oppassen dat mijn vingers niet ook worden opgegeten. En van gezonde dingen kan je meer geven, dat is ook nog veel handiger bij het tam maken. Het werkt veel beter tien stukjes groente te kunnen geven dan een keer een zo'n snoepje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, is inderdaad erg raar. Als ik hier met een extra bixje aan kom zetten vinden ze het al snoep! Gras gaat er ook altijd goed in, zo meteen zijn er weer volop paardenbloemen en die vinden ze hier ook zo lekker! En dan natuurlijk het stukje wortel of het loof ervan...dus tja. Waarom dure vitakraft snoepjes kopen als de supermarkt en zo meteen de weide vol staat met goedkope en zelfs gratis snoep! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik zoveel topics open met vragen, maar ik wil gewoon goed voor m'n beestjes zorgen... en niets fout doen...

Ik was vanmiddag in de dierenwinkel, waar ik vertelde over de kleine konijntjes. Het meisje in de dierenwinkel zei dat we de kleine konijntjes nu steeds moeten vasthouden en knuffelen, zodat ze tam worden.

Daarnaast gaf ze als "tip" om de snoepjes te kopen van Vitakraft, die drops.

517397.jpgIedereen kent ze wel. Je hebt ze in verschillende smaken, zijn gemaakt met yoghurt en schijnen "ontzettend gezond" te zijn. En volgens het meisje van de dierenwinkel helpen die snoepjes enorm goed om konijnen tam te maken.

Ik geloof er niet zo in, want als een wortel al teveel suiker bevat, wat moeten die snoepjes dan wel niet bevatten aan kleurstoffen en suikers?

Het meisje zei: "Maar je geeft je hond toch ook Frolic? Weet je hoe zout dat is en ongezond?"

Gelijk heeft ze, maar toch: honden zijn groter en sterker dan konijnen, vind ik dan weer. Konijntjes lijken zo iel, zo kwetsbaar.

Wat vinden jullie? Zijn die snoepjes van Vitakraft goed genoeg voor konijntjes? Mag je dat geven?

Ik geef overigens wel af en toe zo'n knabbelstokje van Vitakraft. Alleen aan het volwassenkonijn, trouwens. Niet aan de kleintjes.

Ik vind het trouwens behoorlijk onbeleefd van het winkelmeisje om zoiets te zeggen. Dat jij informatie vraagt over een product, oké, maar ze hoeft zich niet te bemoeien met wat al in jouw mandje ligt.

Als ik me zo tegen een klant zou gedragen zou ik meteen de laan uitvliegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik in korte tijd 2 konijnen ben verloren heb ik al die troep meteen weggegooid (niet dat het per se hier door kwam, maar ik wil nu het beste voor mn beestjes). Ik had ook van die yoghurtdrops en knaagstengels, knaagstenen enz. Tuurlijk vinden ze dat lekker, maar gezond...

Ze vinden trouwens de groenten en de SS vele malen lekkerder dan die snoepjes, ze worden helemaal wild als ik ermee aan kom. Dus als ik ze een keer wil verwennen krijgen ze een biksje, wat groenten, kabbelaren of speciaal kruidenhooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclusie: ik koop die dingen niet.

Ik snap sowieso niet waarom dit soort dingen dan op de markt zijn, als ze heel slecht zijn.

Mjah... een patatje met mayonaise kan je ook gewoon kopen en is ongezond. Dus...

Ik geef die kleine konijntjes nog niet zo veel groente. Ik weet niet zo goed wat ze precies mogen. Moeder konijn krijgt wel van alles, dat heb ik opgebouwd. Maar bij die kleintjes... daar zou ik echt bij moeten zitten en ze één voor één iets lekkers voeren. Nu leg ik wel een klein stukje wortel in de kooi en daar vallen ze echt direct op aan. Heerlijk vinden ze het. En ook dat is ongezond, ik weet het, maar vast niet zo ongezond als die snoepjes!

Zo'n knabbelstokje (die je moet ophangen / meestal ook van Vitakraft) is dus eigenlijk ook ongezond? Want die krijgt moeder Konijn 1 á 2 keer in de week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel die dingen die je moet ophangen, hè? Je hebt ook "knabbelstokjes" waarvan er meerdere in één doosje zitten. Wat ik bedoel, zijn 2 stokjes.

Ik heb ooit een keer gehad, dat ik zo'n doosje opende en toen zat het vol met maden!

Ik terug naar de dierenwinkel, zegt die man: "oh, dat is normaal. Het is warm buiten, je moet 'm even in de vriezer leggen, dan gaan ze dood en kan het gegeten worden."

Toen heb ik dus echt heel lang die stokjes niet meer gegeven. Walgelijk!

Mjah, misschien moet ik daar ook mee stoppen. Trouwens: ik gooi vaak een half opgevreten stokje weg. Annie wil het niet eens helemaal eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bah wat ee eactie ook van die vent! zo mag het helemaal niet verkocht worden! en wat heb je een verstandig konijn :)

Mijn schoonmoeder gaf ze ook altijd aan gijs die knaag crackers gevolg: gijs at mindr hooi waardoor zijn darmpjes niet goed werkten en hij verstopt raakte. die dingen bestaan uit 2 hoofdingredienten: graan en suiker, veeel heel veel suiker! Gijs werdt daar ook erg druk van en brak zn kooi dan af. Van mij mocht hij het dan ook niet hebben, maar dan gaf ze ze nog als ik er niet was

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze langzaam laten wennen aan groenten, veel konijnen vinden dat al een ontzettend feest. Ook kun je ze aan dingen laten wennen als fruit en wortel. Hier krijgen ze regelmatig een klein stukje fruit als traktatie, denk bijvoorbeeld aan (gedroogde) appel, sinasappel, manderijn, druif (pitloos), ananas en aardbei. Vinden ze vaak nog veel leuker om te krijgen en smaakt net zo lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het echt jammer dat mensen die in een dierenwinkel werken nog steeds zo slechte adviezen geven...

Ik wou ook tijdje terug zo,n zakje voor mn konijn meenemen, staat op de verpakking dat ze ook nog 1 tot 3 per dag mogen hebben. Ik hem misschien 2 snoepjes gegeven totdat ik op internet las dat het niet goed is..

Sindsdien geef ik ze gewoon wortel of een stukje appel, vinden ze net zo lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel die dingen die je moet ophangen, hè? Je hebt ook "knabbelstokjes" waarvan er meerdere in één doosje zitten. Wat ik bedoel, zijn 2 stokjes.

Ik heb ooit een keer gehad, dat ik zo'n doosje opende en toen zat het vol met maden!

Ik terug naar de dierenwinkel, zegt die man: "oh, dat is normaal. Het is warm buiten, je moet 'm even in de vriezer leggen, dan gaan ze dood en kan het gegeten worden."

Toen heb ik dus echt heel lang die stokjes niet meer gegeven. Walgelijk!

Mjah, misschien moet ik daar ook mee stoppen. Trouwens: ik gooi vaak een half opgevreten stokje weg. Annie wil het niet eens helemaal eten.

Ja die bedoel ik, die je moet ophangen. Bij mij was zo'n stokje binnen een paar uur op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de kleintjes wortel eten mogen /kunnen ze toch ook gewend worden aan andere groente lijkt me? Weliswaar langzaam maar toch. Just something that came to mind :) Ze zullen toch eens aan de groente moeten :)

Ja, dat krijgen ze inmiddels ook, beetje bij beetje.

Ik vraag me alleen af of ik niet te veel geef of juist te weinig. (Zowel de moeder als de kleintjes)

Wat ze nu aan eten krijgen:

Moeder Annie:

's morgens:

- half bakje biks (SS)

- halve wortel (peen)

- 2 blaadjes witlof

- klein beetje rucola

's middags / begin vd avond:

- half bakje biks (SS)

- 2 blaadjes witlof

- klein beetje rucola

- groente wat we die avond gegeten hebben, klein beetje (gister was dat boerenkool, vandaag pizza, maar dat heb ik niet gegeven, hoor. Vanavond kreeg ze een stukje appel > kwart)

Kleine konijntjes (let op: ze zijn met z'n viertjes)

's morgens:

- half bakje biks (SS)

- kwart wortel (peen)

- klein beetje rucola

's middags / begin vd avond:

- half bakje biks (SS)

- klein beetje rucola

- voor het eerst gister: een beetje boerenkool

- voor het eerst vandaag: een héél klein stukje appel

Uiteraard krijgen ze allemaal een grote berg hooi in het hok en vers water (kleine konijntjes hebben nog steeds een bakje, maar die wordt omgegooid óf gevuld met keutels, hooi en stro).

De halve bakjes biks doe ik, omdat ik bang ben dat ze anders te snel, te veel eten. Of is het juist beter om gewoon 's morgens een bak eten neer te zetten, zodat ze leren om het verspreid over de dag te nuttigen?

Keutels zien er elke ochtend mooi rond (en klein) uit. Ik heb gister wel wat plakkerige keuteltjes gevonden, maar geen verstopte kontjes (misschien waren het de darmkeutels?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel gram is een half bakje SS, Jorieke? Ik begrijp dat Annie jongen heeft, ze mag nu dus onbeperkt, maar straks is het 10 à 15 gram per kilo hè.. Twee keer een half bakje klinkt behoorlijk veel. Daarnaast zou ik persoonlijk er voor kiezen wel ALTIJD groente te geven (of NIET) ik begrijp dat je dat ook wel doet, maar stel dat je de ene week veel groenteafval hebt en de andere week niks, dan is het eigenlijk niet goed om de ene week wel veel groente te geven en de andere week niks.. Snappie wat ik heel omslachtig aan het omschrijven ben?

Het maakt in principe niks uit of je alles in één keer geeft of niet, ik geef tegenwoordig niet zo veel biks meer maar daarvoor gaf ik ook over twee keer verspreid.

En keutels horen eigenlijk niet klein te zijn, maar ik weet ook niet wat je met klein bedoelt natuurlijk. Hoe meer hooi ze eten, hoe groter de keutels, hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar ik heb het over de kleine konijntjes, hè? Die poepen gewoon nog niet groot.

Annie heeft wel normale (grotere) keutels.

Groente haal ik altijd. Niet eens zo zeer voor onszelf: ik denk dat er bij ons in de koelkast meer groente voor de konijnen ligt, dan voor onszelf. Dus het zal niet zo zijn, dat ze de ene week meer of minder krijgen.

Als ik boodschappen doe, loop ik altijd over de groenteafdeling en dan laad ik in: wortels, witlof, rucola, komkommer, appels. Het enige wat ik daarvan ook zelf eet, is komkommer. De rest is echt alleen voor de konijnen.

Wat betreft de biks. Een half bakje is nog geen volle hand. Hoeveel gram het is, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zal eens kijken of ik een keukenweegschaaltje heb.

Stom eigenlijk, wij doen alles op 'gevoel'. Ook met ons eigen eten, haha.

Maar een volle hand is een vol bakje biks. Een half volle hand, is een half bakje biks.

Daar komt het eigenlijk op neer.

Moeder eet ook niet alles op. De ochtend-bak is altijd leeg 's avonds. Van de avond bak blijft altijd wat over, dat gooi ik 's morgens dan weg en geef vers.

De kleine konijntjes eten wel alles op. Maar die zijn met z'n viertjes en delen dus dat halve bakje ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk mag je best wel van die snoepjes geven (2 a 3 x per week).

Het is niet zo gezond als hun normale eten, maar ze gaan er niet dood van ofzo, vroeger toen ik 6 was (ik wist toen nog niet beter) had ik een dierenwinkel konijn in z'n eentje in een klein hokje en gemengdvoer en snoepjes maar is toch 8 geworden.

en wij eten toch ook chocola en eten wel is een patatje? of dat zo gezond is?

Ik geef het niet omdat me konijnen het niet lusten, dus ik moest het pakje weggooien.

maarja fruit of een gedroogd korstje brood is natuurlijk altijd beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .