Ga naar inhoud

Snoep


Jorieke

Aanbevolen berichten

Eigenlijk mag je best wel van die snoepjes geven (2 a 3 x per week).

Het is niet zo gezond als hun normale eten, maar ze gaan er niet dood van ofzo, vroeger toen ik 6 was (ik wist toen nog niet beter) had ik een dierenwinkel konijn in z'n eentje in een klein hokje en gemengdvoer en snoepjes maar is toch 8 geworden.

en wij eten toch ook chocola en eten wel is een patatje? of dat zo gezond is?

Ik geef het niet omdat me konijnen het niet lusten, dus ik moest het pakje weggooien.

maarja fruit of een gedroogd korstje brood is natuurlijk altijd beter.

Waarom zou je juist die drops geven? Er zit yoghurt (lactose) in wat konijnen niet meer kunnen verteren als ze niet meer drinken bij hun moeder en daarbij ook nog veel suiker. Ga dan voor een alternatief als gedroogd fruit, veel beter.

"Mijn"* vorige konijn is ook 10 geworden ondanks dat hij alleen zat, geen hooi kreeg, iedere dag een volle bak gemengd voer en aardappelschillen. Maar of hij gelukkig was, dat denk ik niet.

*Het desbetreffende konijn is op mijn 2e levensjaar door mijn ouders aangeschaft, "leuk voor onze dochter".

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de vergelijking met mensen ook een beetje raar.

Konijnen kunnen inderdaad niet tegen lactose, dus kan je het beter niet geven. Je geeft iemand met een koemelk allergie, toch ook geen melk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben twee konijnen buiten zitten en die verslinden echt alles, de ene is al 8 en de andere is bijna twee jaar oud. Ik heb Cupcake binnen zitten en die loopt los rond, in het begin heb ik haar ook van die drops gegeven, ik wist niet eens dat ze slecht waren, maar het werkte wel want nu loopt ze altijd achter me aan en rent ze rondjes om mij heen. Ik geef haar geen groente, want hier kunnen haar darmpjes niet zo goed tegen. Ik heb gisteren gedroogd fruit uit de dierenwinkel voor haar gekocht en dit vindt ze erg lekker! Ik was hier op het forum opzoek of dit goed voor haar was, maar ik heb het nog niet kunnen vinden...

Weet iemand of dit gezond is voor haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze langzaam laten wennen aan groenten, veel konijnen vinden dat al een ontzettend feest. Ook kun je ze aan dingen laten wennen als fruit en wortel. Hier krijgen ze regelmatig een klein stukje fruit als traktatie, denk bijvoorbeeld aan (gedroogde) appel, sinasappel, manderijn, druif (pitloos), ananas en aardbei. Vinden ze vaak nog veel leuker om te krijgen en smaakt net zo lekker.

Gedroogde appel?

Ik snij zelf gewoon een appel in 4 stukken.

De moeder krijgt een kwart appel (1 stuk) en voor de kleine konijntjes snij ik zo'n kwart weer in 2 kleinere stukjes. Zij krijgen dus -zeg maar- een achtste deel van een appel.

Maar ik laat de appel eigenlijk niet uitdrogen. Ze krijgen hem dus gewoon puur, vochtig, rauw. Hoe noem je dat? In ieder geval: zoals wij een appel ook eten: niet gedroogd.

Kan dat kwaad?

Ze zijn er in ieder geval helemaal gek op!

Moeder Annie rukt zo'n appel direct uit mijn hand en ook de kleintjes vallen meteen aan.

Maar doe ik het dan nu niet goed? Moet ik een appel een nachtje laten liggen ofzo?

Keutels zien er overigens wel helemaal perfect uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha kleine vorm van miscommunicatie. Ik haal hier zo nu en dan een zakje gedroogde appelschijfjes bij de biologische winkel. Die kun je normaal gebruiken voor gebak, maar de konijntjes vinden het ook prima om te eten. Ik ben zelf niet echt dol op appels, en dit bederft niet :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, dat is wel slim Lianne.. Ik geef nu gewoon een stuk schil als ik een appeltaart maak (dan krijgen ze het ook niet te vaak) want een hele appel voor ze aansnijdne terwijl ze maar zo'n klein stukje krijgen vind ik echt zonde..

Al zou het wel zo gezond zijn om 'm zelf op te eten :rofl:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg de rest van de appel in aluminiumfolie in de koelkast en dan krijgen ze na 2 á 3 dagen nog een stukje. De randjes snij ik er dan wel vanaf, omdat dat dan al aan het verkleuren is. Maar de rest van de appel is dan nog wel goed.

Ze krijgen het niet dagelijks, alleen zo om de 2 á 3 dagen een klein stukje. En ze zijn er echt dol op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .