Ga naar inhoud

Ligt het aan voeding of konijn?


Lauwtjee

Aanbevolen berichten

Mijn nijntje eet volgens mij niet zo heel veel biks. Ik weet best dat ze zonder kan, maar ze is al een beetje magertjes aan het worden... En nu eet ze er niet zo heel veel van.

Misschien eet ze meer hooi ofzo? (Volgens mij is dat het wel)

Maar zou dit aan de voeding of het nijntje liggen?

En kan een nijn lang zonder zijn normale hoeveelheid biks? Is biks echt nodig, of kan een nijn zonder?

Enne, wordt een nijn dik van Aardbeienbladeren? Brandnetelblad?

Welke kruiden van dierenkruiden/caviakruiden.nl vinden jullie nijn het lekkerst??

Zoveel vragen ;)

aangepast door Lauwtjee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel biks geef je normaal dan?

Konijnen eten meestal eerst de biks en dan pas hooi. Misschien heeft hij last van zijn gebit? Zeker als je merkt dat hij magerder wordt zou ik het gebit eens laten controleren bij de dierenarts.

Misschien je konijn ook eens wegen? Dan kun je het allemaal wat beter in de gaten houden.

Van de kruiden weet ik niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef haar 45 gram biks van SS. Tja, mijn moeder denk dat er niks aan de hand is want de ene keer is ze lekker aant smikkelen van hooi of wat dan ook, en de andere keer weer bijn aniet. Ik kan haar niet over halen om naar de dierenarts te gaan...:(

Ze is volgens mij 1,5 kilo. Vandaag gewogen maar zou niet op de weegschaal blijven staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef haar 45 gram biks van SS. Tja, mijn moeder denk dat er niks aan de hand is want de ene keer is ze lekker aant smikkelen van hooi of wat dan ook, en de andere keer weer bijn aniet. Ik kan haar niet over halen om naar de dierenarts te gaan...:(

Ze is volgens mij 1,5 kilo. Vandaag gewogen maar zou niet op de weegschaal blijven staan.

Eerst jezelf wegen op een personen weegschaal. Daarna met je konijn erop gaan staan en je hebt het gewicht ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat krijgt je nijntje allemaal aan eten? Hooi las ik al, maar ook groenvoer?

Weeg haar even regelmatig zodat je een beeld krijgt van haar gewicht en of ze nu nog afvalt. Hou ook eventjes een weekje bij hoeveel gram biks ze eet en wat je haar verder nog extra geeft.

Als je haar aait over haar rug, hoe voel je haar ribbetjes/ruggegraat dan? Niet = te dik, een beetje = goed gewicht, heel goed = ondergewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat krijgt je nijntje allemaal aan eten? Hooi las ik al, maar ook groenvoer?

Weeg haar even regelmatig zodat je een beeld krijgt van haar gewicht en of ze nu nog afvalt. Hou ook eventjes een weekje bij hoeveel gram biks ze eet en wat je haar verder nog extra geeft.

Als je haar aait over haar rug, hoe voel je haar ribbetjes/ruggegraat dan? Niet = te dik, een beetje = goed gewicht, heel goed = ondergewicht.

Em... Hooi natuurlijk, biks en savonds een portie groenvoer.

Ja, morgen ga ik weer wegen, al wil ze nooit stil staan op de weegschaal :he:.

Nou, ik voel het wel, maar er zit ookw el genoeg omheen opzich.

Maar haar heupen voel ik uitsteken, en daar tussen zit haar ruggengraad had ik duidelijk kunnen voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is ze pas op de helft, een konijn kan wel 10 jaar worden.

Misschien kun je ook op de site kijken van je dierenarts. Bij mijn DA staan wel prijzen, daar kost een consult 29 euro. Dit is een konijnkundige dierenarts en kleinschalig (er werkt maar 1 arts + aantal assistenten). Bij de praktijk waar ik eerst kwam kost het iets van 10 euro of zo (weet ik niet helemaal zeker).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb o.a. dezelfde DA gehad als Wupsie en ik zou zeggen dat een consult 14 euro is (uhmm, Lilian, wat heb jij gedaan? Wij moesten wel altijd gewoon betalen! :P) maar dat weet ik niet zeker meer. Bij DA 2 was een consult een stuk duurder, ongeveer 22 euro. Bij mijn huidige DA weet ik het niet.

Bij de DA van Wupsie, zijn Indy's haakjes verwijdert. Dat kostte zo'n 60 euro dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang hij nog goed keutelt en wel hooi eet is het nog geen spoedsituatie, maar je moet wel zorgen dat deze ook niet gaat ontstaan.

Dus hou het gewicht goed in de gaten, ga naar de DA als je merkt dat hij afvalt, als hij niet/nauwelijks keutelt, en als hij niks meer eet.

Ik zou wel nu al naar de DA gaan, maar dat moet ieder voor zich bepalen. En als een moeder het laatste woord heeft is altijd lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .