Ga naar inhoud

Ze eten alles: Hooi, stro en plastic


vanderheide

Aanbevolen berichten

Onze twee konijnen (hollanders) staan buiten in een ruim hok en overleven de winter goed.Sterker nog, ze worden zelfs dikker en groter.

Ze krijgen hun normale bakje eten per dag en af en toe een extraatje (wortel, droog brood, appelschil) en genoeg water.

Toch eten ze ook nog haast al het hooi op, wat ze warm moet houden. Dus ben ik overgegaan op stro. Eten ze in 1 nacht helemaal weg.

Ze hebben zelfs hun twee plastic konijnentoiletten voor de helft opgegeten. De eerste dag dat ik die ververs, sleuren ze die heel ruw door het hok heen en daarna gebruiken ze hem netjes.

Moet ik ze meer eten geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk vind ik het niet zo verwonderlijk dat deze konijnen dik zijn. Om even wat uit je bericht te halen:

'Ze krijgen hun normale bakje eten per dag'

Hoeveel zit er precies in dat bakje dan? (In grammen.. Geen handjes ofzo..) En hoeveel wegen de konijnen zelf? Wat voor voer krijgen ze? (Welk merk, en wel of niet gemengd?)

'en af en toe een extraatje (wortel, droog brood, appelschil) en genoeg water.'

Dát zijn nu precies drie enorme dikmakers. Wortel en appel echt matig geven, brood liefst helemaal niet eigenlijk.

'Toch eten ze ook nog haast al het hooi op, wat ze warm moet houden.'

Ik denk dat je één belangrijk regeltje hebt gemist: Hooi is om te happen, stro is om te stappen. Een buitenkonijn zou beide moeten hebben. Hooi is essentieel voor konijnen. Ze moeten dat onbeperkt kunnen eten. Het bevat veel vezels en dieh eeft je konijn nodig om zijn tanden en kiezen goed te laten slijten en om de darmen goed te laten werken. Als ik het goed begrijp, hebben jouw konijnen nu geen hooi meer. Dat is níet goed. Dat ze al hun hooi opeten, is wél goed.

Ik heb zelf een konijn dat weigert hooi te eten. Zijn kiezen zijn een ramp en zijn darmen nog erger. Het kan echt rampzalige gevolgen hebben als een konijn geen hooi krijgt/eet. Al zitten er in stro ook wel vezels gelukkig, verder alleen geen voedingsstoffen.

Hooi moet dus altijd beschikbaar zijn, staat op nummer één, twee en drie als het om de voeding van een konijn gaat. Daarna komt groente, een konijn zou eigenlijk gewoon een lekker bord vol groente moeten krijgen. Dán komt pas biks, 25 gram per kg konijn. En daarna volgen extra'tjes, helemaal onderaan.

Wat zijn de geslachten, gewichten en leeftijd van deze konijnen? Zijn het raszuivere Hollanders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk heeft Dollie alles al duidelijk uitgelegd.

In het nachthok voldoende stro om hun warm te houden, dan nog onbeperkt hooi om te eten.

Ik vond het dierenwinkelhooi ook duur (zeker met 4 konijnen :P) en ik haal nu een hele baal hooi bij de boer voor €2,50 Daar kom ik bijna een maand mee toe denk ik (weet het eigenlijk niet zeker, zal de datums eens moeten bijhouden :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .