Ga naar inhoud

Konijn met scheef kopje


*Snoopy*

Aanbevolen berichten

Gisteren avond laat ging ik nog slaapwel zeggen aan mijn konijn. Toen ik hem in zijn kooi zag zitten, merkte ik meteen dat er iets mis was. Hij hield zijn kopje helemaal scheef naar rechts. Als ik hem op de grond zette, liep hij snel weg maar hij viel telkens om op zijn rechterzij.

Deze morgen heb ik hem uit zijn kooi gehaald en hij liep rond op de mat, maar hij hangt nog steed naar rechts, vooral zijn hoofd. Hij staat ook niet zo stabiel op zijn pootjes want hij wankelt altijd naar rechts, alsof hij gaat vallen. Hij is niet verlamd want hij loopt op zijn 4 pootjes. Nu loopt hij af en toe rond en voor de rest kruip hij in zijn schuilhokje (dat doet hij wel vaker, hij rust daar graag in uit).

Kan iemand mij zeggen wat er met mijn konijn scheelt? Gaat het nog verbeteren of blijft hij voor altijd zo? Wat moet ik doen??

Ps: mijn konijn is 6 jaar maar nog in topconditie (voor gisteren toch). ik heb nog 2 andere konijnen van 7 en 8 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

NU nog naar de dierenarts! NIET wachten tot morgen..

Waarschijnlijk is dit E. cuniculi óf een middenoorontsteking. Het is heel belangrijk dat je Panacur krijgt (dit zes weken geven) en AB! Een dierenarts die niet konijnkundig is, geeft je waarschijnlijk alleen AB mee maar alsjeblieft, sta er op dat je ook Panacur mee krijgt. Ik zoek zo even wat informatie over EC voor je op en even kijken welke AB je mee zou moeten/kunnen krijgen, EC in het kort:

EC (E. cuniculi) is een parasiet in de hersenen van het konijn, veel konijnen dragen deze parasiet bij zich zonder daar last van te hebben, tót ze (ernstig) verzwakken door bijv. ziekte of een operatie, maar ook een verminderde weerstand door de winter zou de oorzaak kunnen zijn, dan wordt de parasiet 'actief' en kan dan neurologische problemen (torticollis inderdaad, een scheef koppie), nierproblemen (urinebrand; het konijn plast zichzelf onder waardoor de huid stuk gaat) en problemen met de achterhand (verlamde achterpootjes/verminderde kracht in de achterpootjes) veroorzaken. (Ook andere symptomen hoor, maar deze drie komen volgens mij het meest voor.)

Belangrijk is écht dat je snel behandeld, hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat je konijntje het niet haalt. Ik ben zelf een konijn verloren hieraan, ik kwam bij een dierenarts terecht die niet konijnkundig is en dus alleen voor een middenoorontsteking behandelde. Een paar dagen later kwam ik er (op dit forum) achter dat het ook EC kon zijn en toen heb ik nóg een paar dagen gewacht met Panacur. Dat was héél dom, want Joy is uiteindelijk overleden, een maand later.

Eén van mijn andere konijnen vertoonde later ook symptomen (urinebrand) en wederom dacht de dierenarts niet aan EC (ik wel) ik heb toen gewoon gedaan wat ik zelf dacht en zes weken later ging het weer prima met mijn konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me alleen maar aansluiten bij dollie.

AB staat trouwens voor antibiotica!

Kijk even op deze lijst voor een goede dierenarts bij je in de buurt.

Goede dieren artsen hebben altijd een weekeind dienst lopen!

Vertel dat je denkt aan EC en dat je snel langs wilt komen.

Hou ons op de hoogte hoor!

Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed dat je naar de DA gaat. Wat Dollie zegt, dat het torticollis is en kan wijzen op EC of een middenoorontsteking, klopt helemaal. Ik zou sowieso niet weggaan bij die dierenarts zonder antibiotica als ik eerlijk ben. Neem anders het stukje uit de link die dollie geeft mee naar de DA. Niet alle dierenartsen zijn namelijk oged op de hoogte wat betreft konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel belangrijk wat ik nu ga zeggen, want dat scheve hoofd heeft Pluisje ook gehad (E. Cuniculi) Meteen beginnen met Panacur. Dat heeft bij Pluisje heel goed gewerkt. Verder kreeg ze nog wat antibiotica, maar dat heeft geen effect op de ziekte. PANACUR is echt het allerbelangrijkste!!!!

Bij Pluisje is het nu ongeveer 1/2 jaar geleden, we waren er nog op tijd bij. Maar het kopje blijft waarschijnlijk altijd iets scheef staan. Konijntje past zich zelf aan de handicap aan.

Veel succes en beterschap!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoebel, je kunt nooit zeker weten dat het E. cuniculi is. Ja, AB heeft géén effect op EC, maar wél op een middenoorontsteking. Ja, als ze geen Panacur krijgt, kan het konijntje overlijden (aan EC). Maar krijgt ze geen AB, kan het konijntje overlijden aan een middenoorontsteking.

Ik weet niet of je het ook zo bedoelde, maar AB is in zo'n geval écht nodig. Een konijnkundige DA zal in zo'n geval ook altijd voor beide behandelen. Ik geloof namelijk niet dat één van beiden zo maar uit te sluiten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts was op de hoogte van de 2 ziekten en hij heeft EC uitgesloten. Het is dus een middenoorontsteking en ik heb medicatie gekregen die ik dagelijks moet inspuiten. Ik heb ook een oorreiniger meegekregen met antibiotica in.

Binnen de week zou er verbetering moeten zijn. Ik hoop dat zijn hoofdje niet altijd zo scheef blijft, ik vind het toch maar een beetje zielig voor mijn lieve Snoopy!

Heel erg bedankt allemaal!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts was op de hoogte van de 2 ziekten en hij heeft EC uitgesloten. Het is dus een middenoorontsteking en ik heb medicatie gekregen die ik dagelijks moet inspuiten. Ik heb ook een oorreiniger meegekregen met antibiotica in.

Binnen de week zou er verbetering moeten zijn. Ik hoop dat zijn hoofdje niet altijd zo scheef blijft, ik vind het toch maar een beetje zielig voor mijn lieve Snoopy!

Heel erg bedankt allemaal!!

Als in..een spuit geven? Heb je daar ervaring mee? Dat kan een DA toch niet zomaar adviseren, of bedoeld hij/zij dat je het in je nijns mondje moet doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .