Ga naar inhoud

inenten of wachten


Esjes

Aanbevolen berichten

Ik heb nu 4 konijntjes.

Kor, Nijntje en Merel zijn de laatste keer ingeënt geweest in oktober.

Yasmine is ingeënt geweest in Juli.

Bij Yasmine is de inenting dus 6 maanden geleden, en zij zou opnieuw ingeënt moeten worden.

Natuurlijk zou ik dan alle 4 de konijntjes samen laten enten, gemakkelijker naar de toekomst toe dat het allemaal samen gaat.

Is het nodig dat ik ze nu laat inenten, of wacht ik beter tot april? (ik dacht dat deze maand ideaal was tegen myx, en het is dan 6 maanden geleden voor de andere konijntjes).

Momenteel zitten ze allemaal in de garage, en pas in het voorjaar gaan ze naar buiten. Er kunnen nu dus geen wilde konijnen in de buurt komen.

Is het verstandig om nog even te wachten tot maart - april, of is het beter om nu te enten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je nu nog myx in je hok kan krijgen vooral niet omdat ie binnen staat en myx wordt over gedragen door muggen en vlooien die nu niet meer leven, ik heb katrien ook nog niet in geënt, ik doe ze alledrie in het voorjaar wel weer:yes:

Als ik dit helemaal fout heb word ik vast snel verbetert hier op het forum:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop zelf enorm achter met de entingen.. Geen idee of dat verstandig is.. :$ Maar Fred zou állang weer moeten, we hebben alleen besloten te wachten tot de hond en de kat aan de beurt waren (dat was december, de hond gaat vanavond, de kat volgende maand) maar ja, april is inderdaad een veel geschiktere maand, dat is veel nuttiger.. En ook omdat Indy al een hoop heeft gekost stellen we het nog even uit.. Bovendien wil ik Indy nu niet laten enten (dan ook niet, denk ik) maar kijk ik er dan misschien anders tegen aan.

Dus Fred gaat in april, terwijl hij maanden geleden al had gemoeten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent mijn konijnen alleen 1 keer per jaar tegen VHS. De enting tegen VHS is een jaar werkzaam. Als je het goed wilt doen moet je voor Myx elke maand enten. Deze enting is maar een maand werkzaam namelijk.

Dit is wat ik van de duitse hangoor fokster (Kim, ook BB-er) heb begrepen, zij is ook dierenarts assistente. Ik ga er vanuit dat zij het wel weet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze moeten nu enkel myx krijgen.

Yasmine komt wel van de opvang, en in het adoptieformulier staat dat ze om de 6 maanden myx moet krijgen (en natuurlijk om het jaar VHS)

Dat zou willen zeggen dat ik Yasmine nu zou moeten enten.

Kan ik nu enkel Yasmine laten enten, en in april alle 4 de konijntjes samen (dus ook Yasmine)? Dan kan ik naar de toekomst toe elke keer april & oktober aanhouden.

Maar is het niet slecht dat de inentingen van Yasmine dan plots zo kort op elkaar komen? Dus in januari én in April (tegen Myx dan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent mijn konijnen alleen 1 keer per jaar tegen VHS. De enting tegen VHS is een jaar werkzaam. Als je het goed wilt doen moet je voor Myx elke maand enten. Deze enting is maar een maand werkzaam namelijk.

Dit is wat ik van de duitse hangoor fokster (Kim, ook BB-er) heb begrepen, zij is ook dierenarts assistente. Ik ga er vanuit dat zij het wel weet!

Dan vraag ik me oprecht af met welke entstof jij laat enten...

Aangezien de meeste entstoffen tegen VHS ook maar 6 maanden werkzaam zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat helaas myx kort werkzaam is, maar het is wel gebleken dat konijnen die om het half jaar geent worden tegen myx en het wel krijgen een aantal maanden na de enting het vaker overleven dan konijnen die niet geent zijn.

Ik zou in dit geval tot april wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het boekje van Kor en Nijntje staat: (oktober 2009)

Myx + RHD

Cunical L352594 + Lyomyxovax L260353

Merel heeft deze dezelfde gehad ook in oktober, Yasmine heeft dezelfde gehad in juli

(ik weet dat dit dezelfde inentingen zijn omdat de opvang dezelfde DA heeft)

Dat wil dus zeggen dacht ik dat Yasmine in Januari opnieuw Myx moet krijgen, en Kor, Nijntje en Merel in april

Ik wacht idd tot april, wanneer de konijntjes terug naar buiten verhuizen!

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .