Ga naar inhoud

is dit goed voer ?


vinnie

Aanbevolen berichten

Konijnen in het wild eten ook geen SS, uiteindelijk is biks bedacht voor konijnen in laboratoria vanwege het gemak en het snelle vetmesten bijv.

Dit biks is uiteindelijk vanwege het gemak naar de consument gegaan, maar er zijn veel alternatieven hoor ;-p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

10 à 15 gram is het advies dat hier op BB meestal gegeven wordt.. Dus beide goed! Ligt net aan je konijn. Hier krijgen ze beide 25 gram, de één weegt 1500 en de ander 1650.. Dus reken maar uit..

En wie weet heeft je konijn wel 20 gram nodig. Of is 10 al te veel. Je moet je echt niet blind staren op regeltjes, staar je dan liever (bijv. wekelijks) blind op de weegschaal en nog beter, op je konijn zelf. Valt hij/zij niet af, zit ie goed in z'n vacht, niet te dik, niet te dun.. Goed doorvoed.. Niks aan de hand. Of je nu meer of minder dan 15 gram geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, misschien een beetje offtopic, maar lees hier ook een richtlijn voor hoeveelheid groente per kg gewicht en vraag me af of je daarmee kunt compenseren als je konijn dus echt geen hooi wil eten (wacht ff mijn bestelling van hay exp. af maar weet het niet)!

Ook mijn konijn krijgt (vooral daarom) SS maar vroeg het me ineens af, of zal ik daar een topic over openen (heb al veel geprobeerd wat ik hier had gelezen maar nog steeds:( )?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een eigen topic openen is geen slecht idee, maar ik zit in hetzelfde schuitje, dus ik kan hier ook wel even antwoord geven:

Mijn konijn weigert ook hooi te eten, heb ALLES geprobeert maar nee, meneer ziet het niet als eten. Inmiddels is hij zes jaar en ja, dan begint het op te breken. Haakjes op de kiezen.. Toen ben ik overgestapt op SS (later SS Mature met nog meer vezels) en dat helpt enigzins: De haakjes zijn in maart weggehaalt, er zit nu weer een haakje maar die veroorzaakt nog geen problemen. Maar dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag.

Ik geef Indy gewoon 25 gram, biks is echt krachtvoer en anders wordt hij te dik. Daarnaast geef ik hem gedroogde kruiden waar ook veel vezels in zitten, maar daar is hij ook niet zo dol op, hij eet maar een handje per dag ongeveer. En ja, dat zet ook niet echt zoden aan de dijk, want wat nu zo geweldig is aan dat hooi.. Ze kauwen er de hele dag op.. Je kunt altijd proberen kruiden te gaan geven, misschien dat jouw konijn ze wel graag lust. Maar het probleem met kruiden is weer, dat ze veel meer voedingsstoffen bevatten dan hooi. Meer calcium etc. En te veel daarvan, is niet goed. Alle beetjes helpen dus zelfs een handje kruiden per dag heeft wel een beetje zin denk ik, maar helaas zijn kruiden ook niet dé vervangers van hooi.

Daarnaast krijgt Indy nog een behoorlijke portie groen elke dag, niet eens zozeer voor zijn tanden, mijn andere konijn krijgt ook zo'n portie, maar toch.

Even op een rijtje, Indy weegt 1500 gram en krijgt per dag:

25 gram Science Mature (speciaal voor oudere konijnen, 22% vezels)

Een handje gedroogde kruiden (luzerne, smalle weegbree, peterselie, paardenbloemblad, aardbeienblad, brandnetelblad, tijm, zo uit m'n hoofd)

Minimaal 200 gram groenten (andijvie, witlof, wortelloof, bloemkoolblad, boerenkool, broccoli, spinazie, wortel, spruitjes, komkommer, paksoi, allerlei kruiden)

Liefst meer groente, maar omdat Indy's darmen van slag waren door de combinatie van een antibiotica kuur en het gebrek aan vezels, krijgt hij wat minder dan normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie

Dus als ik het goed begrijp is hooi zo goed omdat ze dan veel kauwen?

Ik dacht dat het om vezels ging vandaar mijn vraag of dat met groentes te compenseren is.

Groente eet hij ook best veel (weet niet hoeveel gram maar een flinke bak gemengd) gedroogde peterselie lust hij in ieder geval wel. Ook zie ik hem vaak gras eten (weet niet of dat met hooi te vergelijken is.

Ik heb nu in Engeland een proefpakket met verschillende soorten hooi besteld. Ik hoop dat hij daarvan wel iets lust ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is inderdaad belangrijk vanwege de vezels hoor, daar heb je helemaal gelijk in. Ze moeten daar op een bepaalde manier op kauwen (is goed voor de kiezen, doen ze dat niet dan heb je grote kans op haken die door een DA weggehaalt moeten worden onder narcose) en vervolgens komt het (duh) in de darmen waar het ook hartstikke goed voor is inderdaad. Het is belangrijk voor beide. Mijn konijn heeft dan ook problemen met beide, zijn darmen kunnen weinig hebben en herstellen langzaam (een AB kuurtje betekend dat hij de maand daarna nog diarree heeft) en zijn kiezen moeten waarschijnlijk elk jaar gedaan worden.

Gras eten is super, eigenlijk net zo goed als hooi! Konijnen zijn gewoon echt gemaakt om gras (of hooi) te eten. Dus dat hij dat lust is echt goed.

En als het aan de naam ligt verander ik die vandaag nog! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

uhmm ik was even wat topics aan het bekijken.. en heb al op de site van hope farms gekeken maar kan het niet terug vinden..;

- Ik zag dat de gewone SS 19 % vezels bevat..

- Maar hoeveel % vezels bevat de hope farms super trio...

Ik geef de HF nu.. maar mijn nijnen zijn beide ziek.. en heb 1,5 kilo SS gehaald want dacht eerst.. ze zijn misschien uitgekeken op de HF.. dus ik twijfel wat ik nu echt wil gaan even.. (want heb nog een hele nieuwe zak HF staan van 15 kilo...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha,

ik laat ze niet ineens overstappen..

was ook niet meteen vanplan dit te doen ivm het prijsverschil..

heb alleen de 1,5 kilo staan en denk dat ik hier ene paar staafjes ervan door de brokken doe

(ik had die gekocth omdat ze sinds zaterdag niet meer aten en dacht misschien lgit het aan het voer.. maar dat was het probleem niet)

Maar was benieuwd wat het verschil kwa vezels was bij het voer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .