Ga naar inhoud

Elke keer weer


MCpaasei

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb al vaker een topic gestart hierover. Mijn konijn is sinds 6 november ziek. Haar darmen werken blijkbaar niet goed en hierdoor heeft ze steeds een overvulde maag. Ik geef haar elke dag Ciseral Drops, maar ondanks dit drankje, heeft ze na 1,5 week steeds een overvulde maag en eet ze niet meer. Dan ga ik weer naar de dierenarts en dan krijgt ze een injectie met Primperid en dan gaat ze weer eten. Dan geef ik 3 dagen injecties en dan lijkt alles weer goed te gaan (met Ciseral wel nog steeds), maar dan gaat het weer mis.

De dierenarts zegt dat ze te vaak ziek is. En dat ik me wel ook geestelijk moest voorbereiden op inslapen als dit zo door gaat.

Zelf ben ik daar nog niet zo van overtuigd. In de tussenliggende periodes is ze gewoon blij. Ik denk dan zelf: kunnen we niet gewoon iedere keer dat Primperid blijven geven?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ze is nu 3x achter elkaar ziek geworden. Is dit inderdaad te veel? Komt dit vaker voor? Weet iemand hier iets van? Ik word er zo moedeloos van. Ik wil haar niet kwijt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 140
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ze weten de oorzaak niet. En ze krijgt nu voortdurend Ciseral ja. 2x per dag 1 ml. En dan toch stopt ze met eten en dan is de maag overvuld.

Aangezien ze met zn tweeen zitten, vind ik het ook heel moeilijk om te zien of ze dan keutelt tot die tijd. Ze eet in ieder geval wel de hele tijd door en dan ineens houdt t het op. En dan weer Primperid injecties en dan gaat het weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het borrelend geluid hoeft niet slecht te zijn. Dat kan nemijk ook betekenen dat de darmen op gang komen.

Hoelang krijgt ze nu al cisaral? Ik zou dat toch echt niet continue blijven geven...

Volgens mij is het idd een goed idee om eens langs een DA te gaan met nog meer verstand van konijnen.

Als haar maag 'overvuld' is... Hoe stelt de DA dat vast? Luistert hij dan ook met een stethoscoop naar haar darmen? Heeft hij ooit al vermeld hoe de darmen op dat moment zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt nu denk ik al een maand ofzo Ciseral. Waarom niet continu geven? Als ik dat niet continu geef, gaat ze straks dood. Het is toch alleen darmstimulerend?

En ze voelen aan haar buik en maag enzo. Ik heb het hier thuis ook wel verschil gevoeld met normaal. Dan voel je naast de ribben aan de linkerkant een hele grote bult en ik denk dat dat de maag is. En niet met een stethoscoop geluisterd nee... Als het goed is, is hij wel konijnkundig. Maar er hebben drie dierenartsen naar haar gekeken (ik had elke keer een ander), maar als het goed is, weten ze er alledrie evenveel van.

Ik heb inmiddels Wilhelminapark gemaild.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt nu denk ik al een maand ofzo Ciseral. Waarom niet continu geven? Als ik dat niet continu geef, gaat ze straks dood. Het is toch alleen darmstimulerend?

En ze voelen aan haar buik en maag enzo. Ik heb het hier thuis ook wel verschil gevoeld met normaal. Dan voel je naast de ribben aan de linkerkant een hele grote bult en ik denk dat dat de maag is. En niet met een stethoscoop geluisterd nee... Als het goed is, is hij wel konijnkundig. Maar er hebben drie dierenartsen naar haar gekeken (ik had elke keer een ander), maar als het goed is, weten ze er alledrie evenveel van.

Ik heb inmiddels Wilhelminapark gemaild.

Pff... af en toe stel ik mij toch serieuze vragen bij sommige DA'en...

Een stethoscoop is essentieel bij het stellen van een diagnose bij konijnen.

Ik ben nog NOOIT een konijnkundige DA tegen gekomen die niet met een stethoscoop naar de darmen luistert...

Ik vermoed (met de nadruk op vermoed, want ik heb je konijn niet gezien) dat die 'overvulde' maag een symptoom is, maar dat stasis (vertraagde darmwerking) de oorzaak is van dat symptoom. Dus doordat de darmen trager werken of stil liggen (en dat kun je dus horen met een stethoscoop) gaat de darminhoud niet meer verder en blijf je de maag vullen zonder dat het verder kan... resultaat: 'overvulde' maag.

Maar als je DA niet in staat is de oorzaak van die 'overvulde' maag te vinden, hoe kan hij dan een juiste diagnose stellen?

Cisaral is idd darmstimulerend, maar zo'n medicatie hoor je gewoon niet continue te geven. Je hebt gewoon nood aan een juiste diagnose én de daarbij horende passende behandeling. Zodat je konijn daarna gezond weer verder kan.

Is je konijn momenteel toevallig extreem aan het verharen?

Maar dan nog is 3 keer erg veel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je de oorzaak kunt achterhalen.

Wij hebben ook een konijntje met veel darmproblemen (Kobus), zijn darmen vielen steeds stil.

We hebben ook eerst een aantal dingen laten onderzoeken bijv. keutels en zelfs een echo laten maken waar jammer genoeg niks op te vinden was. 3 maanden panacur gegeven voor evt EC maar helaas is er uit dit alles niks gekomen.

Hij krijgt al sinds deze zomer medicijnen en blijft hier maar op, zelfs met de medicijnen heeft hij er al weer 1x last van gehad.

Wel belangrijk dus om eerst alle andere dingen uit te sluiten maar ja ik denk ook dat je er soms ook gewoon niet achter komt.

Ik zou ook zeker naar konijnkundige da gaan.

Veel succes met je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gijs heeft ook een aantal keren last gehad van een verstopping. De laatste keer had hij een "haarbal" in zijn maag. Ik heb toen laxapaste meegekregen van de DA. (volgens mij op basis van vaseline) De keer daarvoor had hij een verstopping in zn darmen en moest ik lactulose geven.

Over dit soort middeltjes lees in niks bij jou. Maar als er een dikke brok zit die de boel afsluit, dan kun je de darmpjes wel steeds prikkelen om op gang te komen, maar die brok zal er ook uit moeten. De lactulose trekt vocht aan in de darmpjes waardoor het zachter wordt en het makkelijker afgevoerd. De laxapaste zorgt voor een vettig laagje om de haren waardoor ze gladder worden en makkelijker vanuit de maag weggevoerd kunnen worden.

ik hoop dat je heir wat aan hebt. Als je DA je alleen maar ciseral heeft gegeven en verder ook niks onderneemt om verder achter de oorzaak te komen, zet ik er inderdaad ook mjn vraagtekens bij.

Succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Ik zet er inmiddels ook mijn vraagtekens bij. Ik kreeg dit terug uit Utrecht:

Eigenlijk is het probleem dus een stille darm als ik dit zo door lees.

Je denkt dan aan oorzaken als het gebit, mara dit is wel erg vaak voor ene gebitsprobleem. ook aan wormen moet je denken, vaak zie je dat er afwijkende keutels zijn : zie onze pagina hierover: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

En als je konijn een vrouwtje is en niet gesteriliseerd is dan moet je aan een baarmoeder probleem denken.

Dit zijn de eerste problemen die mij te binnen schieten, er is nog eenw aslijst aan andere problemen, maar sluit deze twee eerst uit.

Met vriendelijke groet

Evert-Jan de Boer

Maar nu is mijn vraag: moet ik nou wachten tot het weer mis gaat of moet ik voor de zekerheid maar ontwormen? Had ik nou ergens gelezen dat dat middel heel slecht was ofzo? Moet mijn andere konijn dan ook gelijk ontwormd worden of is het niet zo besmettelijk omdat ze het zelf weer opeten. Blindedarmkeutels vind ik niet van ze, dus dan zal het preventief moeten...

En die baarmoederproblemen? Kan dat al als ze 2,5 is? Moeten er dan niet meer klachten zijn?

Maar mijn dierenarts zegt ook dat konijnen in principe geen wormen hebben...

Waar kunnen ze zo'n infectie oplopen, want bij mij zitten ze wel alleen binnen?

Grtz!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Ik zet er inmiddels ook mijn vraagtekens bij. Ik kreeg dit terug uit Utrecht:

Eigenlijk is het probleem dus een stille darm als ik dit zo door lees.

Je denkt dan aan oorzaken als het gebit, mara dit is wel erg vaak voor ene gebitsprobleem. ook aan wormen moet je denken, vaak zie je dat er afwijkende keutels zijn : zie onze pagina hierover: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/wormen.html

En als je konijn een vrouwtje is en niet gesteriliseerd is dan moet je aan een baarmoeder probleem denken.

Dit zijn de eerste problemen die mij te binnen schieten, er is nog eenw aslijst aan andere problemen, maar sluit deze twee eerst uit.

Met vriendelijke groet

Evert-Jan de Boer

Maar nu is mijn vraag: moet ik nou wachten tot het weer mis gaat of moet ik voor de zekerheid maar ontwormen? Had ik nou ergens gelezen dat dat middel heel slecht was ofzo? Moet mijn andere konijn dan ook gelijk ontwormd worden of is het niet zo besmettelijk omdat ze het zelf weer opeten. Blindedarmkeutels vind ik niet van ze, dus dan zal het preventief moeten...

En die baarmoederproblemen? Kan dat al als ze 2,5 is? Moeten er dan niet meer klachten zijn?

Maar mijn dierenarts zegt ook dat konijnen in principe geen wormen hebben...

Waar kunnen ze zo'n infectie oplopen, want bij mij zitten ze wel alleen binnen?

Grtz!

Ik denk dat jij een andere DA moet gaan zoeken;)

Wat je terug hebt gekregen van Wilhelmina Park klinkt al logischer van wat je van jouw DA te horen hebt gekregen.

Ik zou haar gaan ontwormen, en naar een KK DA gaan, die kunnen je vertellen hoe haar baarmoeder er aan toe is.

Maar in ieder geval actie ondernemen, en niet gaan afwachten tot ze nog eens ziek wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij madammie.

Via groenten kunnen ze evengoed wormen krijgen.

Wormen komen bij konijnen veel vaker voor dan sommige DA denken.

Ik zou haar ook laten nakijken vóór ze terug ziek wordt.

Baarmoederproblemen kunnen idd ook al op die leeftijd, dus dat kan je best ook laten uitsluiten.

Ontwormen is sowieso geen slecht idee en dan beide konijnen.

Of 14 dagen aan een stuk of 5 dagen en na 10 dagen weer 5 dagen.

Hiervoor gebruik je panacur en dan best de pasta of suspensie vorm.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwarte panter, las ik nou in een ander topic ergens dat jij dierenarts assistente bent? Je geeft iig wel goed advies :)

Als je konijn voor een gewone check gaat en een prik, zou er dan ook een stethoscoop aan te pas moeten komen? Of is dat echt alleen bij specifieke klachten?

Ik denk namelijk dat mijn dierenarts heel konijnkundig is maar ze staan niet in het lijstje hier op bunnybunch. (Ik ga meteen eens kijken hoe toevoegingen eigenlijk gebeuren aan dat lijstje :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Ik heb net de dierenarts gebeld, omdat ik ook vaker langwerpige keutels vind zoals ook beschreven staat bij wilhelminapark. Ik heb het net allemaal aan de assistente uitgelegd. Ze gaat het bespreken (want het is momenteel erg druk) en dan belt ze me terug.

Hoe vaak zou dat Panacur per dag moeten? Dit konijn dat geven vind ik niet zo'n probleem, maar het andere konijn is niet vast te houden zowat, maar als het moet, dan moet het ben ik bang. Optillen gaat wel, maar zodra ik hem ergens neerzet, wordt ie gek. Zo heeft hij bij de dierenarts ook al de boel bij elkaar gegild, maargoed...

Ik heb net ook baarmoederproblemen geopperd. Weet je dan ook hoe dat vast te stellen is? De assistente had het over voelen of de baarmoeder verhard is... Deze dierenarts staat wel echt op het lijstje van konijnkundige dierenartsen...

Maar moet je bij baarmoederproblemen niet ook bloederige uitvloeiiing hebben enzo?

Is het een idee om haar eerst te ontwormen en dan te kijken of daar wat uitkomt?

Er zitten wel nog steeds ook haren in de keutels... Kan dat er ook mee te maken hebben of is dat een gevolg van dat traagwerkende darmstelsel?

Ik voel me wel bezwaard dat ik een andere dierenarts om advies heb gevraagd en ze dan weer ga bellen met wat Utrecht gezegd heeft... Of vinden jullie dat onzin? Ik durfde bijna niet te bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Ik heb net de dierenarts gebeld, omdat ik ook vaker langwerpige keutels vind zoals ook beschreven staat bij wilhelminapark. Ik heb het net allemaal aan de assistente uitgelegd. Ze gaat het bespreken (want het is momenteel erg druk) en dan belt ze me terug.

Hoe vaak zou dat Panacur per dag moeten? Dit konijn dat geven vind ik niet zo'n probleem, maar het andere konijn is niet vast te houden zowat, maar als het moet, dan moet het ben ik bang. Optillen gaat wel, maar zodra ik hem ergens neerzet, wordt ie gek. Zo heeft hij bij de dierenarts ook al de boel bij elkaar gegild, maargoed...

Ik heb net ook baarmoederproblemen geopperd. Weet je dan ook hoe dat vast te stellen is? De assistente had het over voelen of de baarmoeder verhard is... Deze dierenarts staat wel echt op het lijstje van konijnkundige dierenartsen...

Maar moet je bij baarmoederproblemen niet ook bloederige uitvloeiiing hebben enzo?

Is het een idee om haar eerst te ontwormen en dan te kijken of daar wat uitkomt?

Er zitten wel nog steeds ook haren in de keutels... Kan dat er ook mee te maken hebben of is dat een gevolg van dat traagwerkende darmstelsel?

Ik voel me wel bezwaard dat ik een andere dierenarts om advies heb gevraagd en ze dan weer ga bellen met wat Utrecht gezegd heeft... Of vinden jullie dat onzin? Ik durfde bijna niet te bellen.

Eigenlijk vind ik dat de dierenarts zelf had moeten bellen als hij een konijn in de behandelkamer krijgt en er zelf niet genoeg van weet. Je hebt eigenlijk gewoon zijn huiswerk gedaan hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur moet je één keer per dag geven.

Aangezien het pasta of suspensie is (deze vormen gebruikt je best bij konijnen, laat je neit afschepen met pillen) kan je het ook ergens op doen, bijvoorbeeld tss een paar blaadjes basilicum ofzo.

Palpatie (voelen) is niet voldoende om baarmoederproblemen uit te sluiten. Ik zou dan ook zeker een echo laten nemen.

Bloederige uitvloei is zeker niet noodzakelijk. Als er bloedige uitvloei is zijn de problemen meestal al heel erg ver gevorderd. En zelfs als het ver gevorderd is hoeft er geen bloederige uitvloei te zijn.

Je zou eerst kunnen ontwormen, maar dan ben je weer 2 weken verder...

Stel dat ze weer last krijgt ondertussen, is ze dan weer in een slechtere conditie moesten er andere problemen zijn.

Dus ik zou een echo toch echt al bespreken...

@Juffrouw Pluis: Geen DA assistente. Ik studeer diergeneeskunde en ben nogal geïnteresseerd in konijnen.

Over de stethoscoop...

Ik vind persoonlijk wel dat een DA altijd naar de darmen van een konijn hoort te luisteren, zelfs tijdens een gewone controle.

Maar een stethoscoop is gewoon absoluut noodzakelijk in geval van darm'problemen'.

(Ik heb er zelf ook eentje en dat geeft je echt inzicht als je konijn 'darmproblemen' heeft.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .