Ga naar inhoud

Elke keer weer


MCpaasei

Aanbevolen berichten

Een overdosering is niet zo erg bij panacur hoor.

Dat ze nog ziek werd, kan ook te maken hebben met het feit dat je het gewoon niet lang genoeg hebt gegeven of dat er ook nog iets anders aan de hand is.

De 10% zit ook nog in zo'n fles, maar de kans dat je die hebt gekregen lijkt me erg klein. Die concentratie is nog hoger, dat je die aan geen enkele diersoort geeft met deze dosering.

Succes bij de andere DA.

Kaart EC daar ook nog eens aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 140
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nouja, ik ben benieuwd wat deze gaat zeggen. Ik ben wel een beetje zenuwachtig eigenlijk.

Ik vind het wel vaag dat de buik van het andere konijn nu ook rommelt af en toe?!

Ik vind het ook vaag dat ik de verkeerde dosering heb gekregen. Ik vind het gek voor mijn dierenarts, want hij staat echt goed aangeschreven, ook voor konijnen. Hij heeft zelf ook konijnen, maar wellicht zegt dat niet veel.

Iemand vertelde mij dat die wormen bij konijnen een obstructie vormen, dus dat ze ziek werd dat dat ook kan komen doordat het dode wormen waren die in de weg zaten.

Gisteren had ze wel langwerpige, zachte keutels. Ik zie dat als symptoom alleen bij gas voorkomen? De keutels die ze heeft zijn wel allemaal een rare vorm en groot... Maar dat kan zeker ook doordat de darmen niet erg optimaal werken?

Ik wil jullie wel echt heel erg bedanken voor het elke keer meedenken... anders vertrouw je blind op je DA. Maarja, nu ga ik overal aan twijfelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed,

Ik ben geweest bij die ander. Het hele verhaal gedaan. Konijn is opnieuw bekeken. Er zaten weer wat haakjes op de kiezen, die zijn geslepen, maar dat is waarschijnlijk de oorzaak niet. Ze heeft geluisterd (met een stethoscoop --> eerste keer dat ik dat iemand zie doen) en de darmgeluiden klonken goed. Ze voelde ook allemaal mooie keutels in de buik. Ze was wel wat mager, maar dat wist ik al.

Over de wormen wist ze niks. Ze gaat morgen bellen naar de faculteit in Utrecht. Zowel mijn dierenarts als deze dierenarts zijn niet kapot van Evert-Jan de Boer. Hij is gewoon dierenarts en verder niks bijzonders vinden zij. Ik vraag me nu dus even hardop af waarom jullie wel zo kapot van hem zijn? Morgen zou ze mij dus terug bellen over de wormen. Zij dacht nu ook dat de worm de klachten niet kan geven.

Het is nu de bedoeling dat we Ciseral en Primperan 3 x daags 0,8 ml geven en dat dan voor langere tijd. Ze zegt dat sommige konijnen langer nodig hebben om op gang te komen.

Ik wacht even af wat ze morgen gaat zeggen over die wormen denk ik? Ik heb hier in principe genoeg Panacur als ik maar 1,6 per konijn moet geven... mijn konijn is nu 1,65 . Ik heb een zakje dwangvoer meegenomen, in de hoop dat ze dan wat aankomt ook. ik ga proberen of ze dat gewoon van een bordje gaan eten...

Nouja, niet veel nieuws dus....?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, EC ben ik vergeten te vragen. Het was natuurlijk al een heel verhaal. Ik heb heel veel verteld, maar af en toe werd ik ook een soort van afgekapt geloof ik.. dat zal wel omdat je als leek dan allemaal dingen zelf aan het bedenken bent...

En als je niet kapot bent van Evert-Jan de Boer, wie vertelt jou dan over die wormen? Is er iemand waar je wel kapot van bent, die dat ook vindt? Ik geef dus nog even geen Panacur. Wormen komen blijkbaar in Delft niet zo veel voor... Klinkt het langere tijd geven van Primperan en Ciseral dan wel logisch, zodat ze weer op gang komt?

En misschien een domme vraag hoor maar hoe weet ik of er daadwerkelijk iets in mn spuitje zit?? Bij de Ciseral zit er altijd ook een luchtbelletje in, maar bij die Primperan zie ik niet of het ook in mn spuitje zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat het nu alleen maar slechter gaat :( Zn maag voelt weer opgezet en hij eet bijna niks. Hele kleine hapjes hooi neemt ie, maar bijna niks...Daarom kreeg ik eerst ook injecties mee, zodat niet alles in die maag zou komen. Nu heb ik van deze dierenarts alles vloeibaar gekregen, zodat het oraal kon.

Ik doe echt mn best en ik heb het idee dat het allemaal niks helpt en dat het alleen maar erger wordt...

Ik blijf huilen en dat helpt ook niet. Ik weet het gewoon niet meer :'(

Moet ik dan vanavond weer al die drankjes geven of toch maar gewoon weer zo'n injectie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, EC ben ik vergeten te vragen. Het was natuurlijk al een heel verhaal. Ik heb heel veel verteld, maar af en toe werd ik ook een soort van afgekapt geloof ik.. dat zal wel omdat je als leek dan allemaal dingen zelf aan het bedenken bent...

En als je niet kapot bent van Evert-Jan de Boer, wie vertelt jou dan over die wormen? Is er iemand waar je wel kapot van bent, die dat ook vindt? Ik geef dus nog even geen Panacur. Wormen komen blijkbaar in Delft niet zo veel voor... Klinkt het langere tijd geven van Primperan en Ciseral dan wel logisch, zodat ze weer op gang komt?

En misschien een domme vraag hoor maar hoe weet ik of er daadwerkelijk iets in mn spuitje zit?? Bij de Ciseral zit er altijd ook een luchtbelletje in, maar bij die Primperan zie ik niet of het ook in mn spuitje zit.

Wie mij vertelt over wormen?

Euhm… ik heb er zelf ervaring mee, ik lees veel over konijnen waaronder een hoop medische literatuur, ik heb contact met meerdere konijnkundige DA’en, met andere mensen met veel kennis over konijnen overleggen, deels mijn studie (diergeneeskunde),…

En er zijn meerdere DA die deze mening met mij delen.

Ik woon in BE en heb al erg veel DA’en gezien (Ook E.J. de Boer) en vind Inge Thas wel een super DA voor konijnen. En er zijn nog wel een paar DA’en die ik goed vind voor konijnen hoor.

Wormen komen in delft niet veel voor??? Dit klinkt wel héél raar.

Opzich kan je panacur gewoon met alles combineren hoor, dus dat is geen probleem.

Tja, een langere tijd geven van primperan en cisaral is symptoombehandeling ipv de oorzaak aan te pakken. Normaal sluit je eerst alles uit en als je echt, echt niets vind, wordt dat wel eens als optie gekozen om te proberen.

Hoe je weet dat er iets in je spuitje zit?

Als je je hoeveelheid hebt opgetrokken, steek je je spuitje in de lucht en trek je wat lucht op, zo kan je zien of en hoeveel er in zit.

Ik heb het idee dat het nu alleen maar slechter gaat :( Zn maag voelt weer opgezet en hij eet bijna niks. Hele kleine hapjes hooi neemt ie, maar bijna niks...Daarom kreeg ik eerst ook injecties mee, zodat niet alles in die maag zou komen. Nu heb ik van deze dierenarts alles vloeibaar gekregen, zodat het oraal kon.

Ik doe echt mn best en ik heb het idee dat het allemaal niks helpt en dat het alleen maar erger wordt...

Ik blijf huilen en dat helpt ook niet. Ik weet het gewoon niet meer :'(

Moet ik dan vanavond weer al die drankjes geven of toch maar gewoon weer zo'n injectie?

Dat het langs de maag komt is niet zo’n probleem hoor. Oraal werkt over het algemeen iets minder snel, maar voor de rest werken ze beiden wel hoor.

Je doet heel erg je best en je mag niet aan jezelf gaan twijfelen. Hoe moeilijk dat in zo’n situaties is.

Zou je haar eens kunnen masseren?

Houd haar goed in de gaten. Als ze te stil wordt, kan je eens achter haar oren in haar nekje voelen en als dat koud is, kan je haar een kruikje geven.

Normaal moet vloeibaar ook gewoon helpen. Maar als jij het niet vertrouwd en je beter voelt bij de injecties, dan doe je dat gewoon. Maar ga ze niet combineren.

Anders moet je een bloedtest voor EC nog eens met deze DA bespreken.

Héél veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje :) Ik kan er echt helemaal krankzinnig van worden. Ik heb ook vakantie nu, dus ik zit ook de hele dag naar die beesten te staren. Ik snap niet zo goed dat de DA'en dus allemaal zeggen dat de wormen geen invloed hebben. Ik hoor morgen dan wel wat de Universiteit Utrecht erover zegt en dan kijk ik wel. Waarschijnlijk ga ik gewoon 14 dagen geven, maar eerst even afwachten wat zij voor ideeen hebben. Inge Thas zegt ook 14 dagen Panacur geven tegen die wormen? En zij vindt ook dat deze klachten door de wormen kunnen komen?

Haha, dat wormen niet voorkomen in Delft heb ik natuurlijk zelf als slechte conclusie bedacht :) dat hebben zij niet gezegd hoor. Maar die indruk krijg ik dan een beetje zelf... Waarom weten ze niks van die wormen?

Sja, een echte oorzaak hebben ze me nog niet gegeven, behalve eerst de tanden en toen teveel haar opgelikt door de rui. Maar kan het niet zo zijn dat het daardoor stilgevallen is (of door de wormen) en dat het zo weer op gang gebracht kan worden? Ik roep ook maar wat hoor.

Ik zal straks eens kijken of dat lukt, dat lucht opzuigen. Ben benieuwd, want anders zit ik maar een beetje te gokken of ik het gegeven heb of niet.

En waarom moet ik denken aan EC? Vanwege stilliggende darmen? Eigenlijk zouden die wormen nog steeds de meest logische verklaring zijn toch aangezien ze die ook echt heeft?

Inmiddels gaat het beter met haar. Ze eet weer. Ze had allemaal kleine keutels en ook weer kettinkjes, dus ik denk dat dat allemaal behoorlijk dwars zat. Ik heb elke keer wat dwangvoer (Critical Care) op een bordje gelegd en dat eet ze wel op. Kan je daar teveel van geven ook? Zolang ze dat zelf op eet, is dat toch wel goed? Wordt ze daar dan uiteindelijk dikker van als ze daar lekker van eet?

En niet aan mezelf twijfelen is zo moeilijk! Naar wie moet ik luisteren, moet ik wel of niet naar een andere dierenarts gaan, moet ik wel of niet tegen het advies van de dierenartsen Panacur geven enz. enz. Doe ik het allemaal wel goed? Heeft ze er zelf niet teveel last van? Al dat soort vragen gaan de hele dag door mn hoofd. Hoe kan ik haar beter maken en wanneer is het weer paniek voor niks en wanneer is de paniek terecht? Ik ben zo blij met het forum ook. Mijn omgeving vindt mij volledig gestoord. De dierenartsen inmiddels ook denk ik. Misschien ben ik wel geobsedeerd door mn beesten, maar ik wil graag dat ze het fantastisch hebben hier! En ze vinden elkaar zo lief, ik wil dat ze nog lang van elkaar en mij kunnen genieten! Zo bedankt voor de reacties dus!

Ik ga dan toch maar even door met het oraal geven van beide drankjes. Heb ik een second opinion gevraagd en dan wil ik gelijk alweer niet luisteren. Dat lijkt me ook niet handig. Ik ga maar weer eens wat bolletjes dwangvoer op het bordje leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk hoor. Het is ook wel te begrijpen dat je een beetje gaat twijfelen, de ene DA zegt dit, de andere zegt dat en de derde zegt zus. Dan weet jij het ook even niet meer, want je vertrouwt toch op je DA in zo'n geval.

Gelukkig gaat het inmiddels weer iets beter, nu maar hopen dat het ook zo blijft doorgaan. De duimen draaien hier in ieder geval voor jullie:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ze zouden me vandaag bellen over de wormen, maar ik heb nog niks gehoord... wie weet gaat het nog komen?! Anders ga ik maar gewoon beginnen weer met de Panacur en dan 0,8 ml per kg konijn? Moet ik dit op een tijdstip beginnen dat ik het 14 dagen denk vol te kunnen houden dat tijdstip of maakt het niet zoveel uit? En is er dan nog een tijdstip dat konijnen het hardst slapen haha, ivm bijtgevaar van Mr Orange?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft toch nog gebeld gelukkig. In principe geven de wormen geen klachten, maar er is een enkel geval bekend waar het wel problemen gaf. Hij heeft geen dosering genoemd verder, maar ging ervan uit dat zijn collega dat goed had doorgegeven. Ik ga denk ik toch maar gewoon voor de zekerheid 14 dagen Panacur geven. Dinsdag moest ik deze dierenarts even bellen om te vertellen hoe het met het konijn ging met deze middelen. En als de klachten aanhielden, moest er wellicht een echo worden gemaakt. Dat klinkt al beter toch?

Hoeveel zal ik beide konijnen geven aan Panacur? Gisteren was Miss White 1,65 en Mr Orange is denk ik 1,9, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Allebei voor de zekerheid 1,6 geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1,6 voor beide is goed. Snowy heeft dus EC en weegt 2 KG dat zou dus uitkomen op 1,6 mL maar ik geeft voor de zekerheid toch 1,7-1,8 in het spuitje. ( Voor het kleine beetje wat in 't tuutje blijft hangen of wat ie nog morst). dus voor Mr Orange zou je 1,7 kunnen doen ( voor de zekerheid) , beter overdoseren dan onderdoseren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Crisis, wat een gedoe. Eerst had ik de brokjes erin gedaan, dat ging best wel hoor, even roeren met mn vinger. Daarna wilde ie het niet eten. Toen heb ik er Critical Care op gedaan en toen ging het nog niet van harte, maar ik heb m ermee achtervolgd en nu zijn eindelijk die dingen op... Goed idee dus..

In de handdoek blijft hij echt niet zitten. Hij heeft me verleden week gebeten en nu sprong hij ongeveer op naar mn keel. Eigenlijk heb ik geen idee of ik suspensie heb haha, in ieder geval een drankje, dat blijft dus niet zitten tussen de witlof...

Maar hoe weet ik nu of hij alles heeft binnen gekregen?

Is het ook zeker dat hij wormen heeft als zij ze heeft? Bij haar heb ik het in ieder geval met een spuitje naar binnen gekregen en zij is de zieke... Zielig, want nu krijgt ze 3 spuitjes achter elkaar (Primperid, Ciseral en Panacur...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens...wat een verhaal...en wat een oelewapper van een DA...

Wormen die sterven, geven als laatste verdediging toxines af. Die toxines kunnen je konijn (tijdelijk) ziek maken. Grote kans dus dat DAT de reden is waarom er na 3 dagen panacur een terugval was. Bovendien ben je in dat geval te snel gestopt met panacur.

De uitleg ivm wormen van je DA heeft een aantal haken ... bovendien sluit het vinden van 1 wormsoort, het aanwezig zijn van een 2e wormsoort niet uit. Afhankelijk van waar de wormen zich in het lichaam bevinden, tref je ze al dan niet in de keutels aan. Een onderzoek op de keutels zou zich moeten richten op sporen van die wormen, maar zekerheid heb je nooit, tenzij je ALLE keutels gedurende meerdere dagen opvangt. En dan nog is het afhankelijk van de levensfase waarin de wormen zich op dat moment bevinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello,

Nou, ik ga nu dus echt 14 dagen Panacur geven aan allebei (hopelijk in de goede dosering nu). Ik ga het voor Mr Orange vanavond met Critical Care mengen in de hoop dat ie dat opeet... En de zieke zelf krijgt het gewoon met een spuitje. Sinds ze de Ciseral en de Primperan krijgt, eet ze erg goed. Wel zie ik vaak nog kettingkeutels enzo. Critical Care vindt ze 's avond heerlijk van een bordje :) Dus ik hoop dat ze wat aankomt :) Mijn knappe dame :)

Maarre als die wormen dood gaan en ze nijn dus tijdelijk ziek maken, wordt dat dan nu ondervangen door de Primperan en Ciseral? Wat moet ik anders nog doen als ze er ziek van wordt? Heb ik dan ook kans dat Mr Orange ziek wordt? Of zou hij dat dan al geweest moeten zijn inmiddels? Ik heb wel steeds het idee dat ze zich niet helemaal optimaal voelen na de dosis Panacur... kan dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan.

Maar hiervoor moet geen medicatie gegeven worden, tenzij het echt uren aanhoudt. Ze voelen zich hierdoor gewoon niet goed, dat heeft geen rechtstreeks effekt op de darmmobiliteit.

Persoonlijk vind ik het onverantwoord, de manier waarop je met die medicatie omgaat. Je bent al zo ontzettend lang symptomen aan het bestrijden nu...en dan nog injekties geven...het zal niet eenvoudig zijn om alles weer normaal te laten verlopen nadien... Hoe goed ben je in het geven van massages? Ik denk dat die heel nuttig zullen zijn.

Ik stel me echt ernstige vragen bij jou DA. Ik las net ook dat hij niet wist dat konijnen de hik kunnen hebben bv... Dan zijn instelling mbt wormen, de verkeerde dosage, de verkeerde tijdspanne en het feit dat hij je zo lang die medicatie laat geven om symptomen te bekampen, maar zoals Loes al zei, niet echt met alternatieven komt.

Je weet nu dat je DA niet KK is...(en volgens mij hadden we dat al eerder vastgesteld?) ,het is jouw verantwoordelijkheid om een KK-DA te zoeken voor je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo onverantwoord hoe ik met die medicijnen omga? Met welke precies? Ik doe toch wat er gezegd wordt? Behalve dan met de Panacur. Dat doe ik nu zoals jullie het zeggen.

Alles is in overleg gegaan met de dierenarts. En er was niet eerder vastgesteld dat mijn DA niet KK was geloof ik hoor. En nu ben ik toch naar een ander gegaan?

Ik weet niet hoe goed ik ben in het geven van massages. Ik doe het wel eens, maar nu lijkt het allemaal beter te gaan.

En waarom is het moeilijk om alles weer op gang te krijgen nadien? Ik doe echt ontzettend mn best hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het onverantwoord van je DA dat hij je zolang symptomen laat bestrijden zonder oorzaak te kennen en ja, ik vind het onverantwoord dat je als leek injekties gaat geven van zodra je konijn niet lekker is...

Oefen maar op dat maseren, dat zal je nodig hebben. Zie het zoals mensen die steeds laxeermiddelen nemen bv...die wennen daar ook aan, net zoals de darmen van jou konijn eraan gewend zijn via medicijnen tot bewegen aangezet te worden. Het lichaam zal dat weer moeten overnemen...

Ik heb ook niet gezegd dat je niet je best deed hé...ik zeg alleen dat het volgens mij op de verkeerde manier is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .