Ga naar inhoud

Voedster ineens magerder?


Mariellexxx

Aanbevolen berichten

Mijn 2,5 jarige voedster Gamble is de afgelopen 3 weken bijna gehalveerd in haar gewicht! Ze woog altijd netjes rond de 2 kg (soms er net iets boven, soms er net iets onder), altijd prima in conditie, heel vrolijk, alert, glanzende zachte vacht en ondeugend.

Ze weegt nu net iets boven de 1 kg, en haar ruggengraat en botten kan ik nu te duidelijk voelen!

De afgelopen 3 weken heeft mijn vriend ze gevoerd want ik was 3 weken helemaal weg van huis dus ook geen zicht erop, duidelijk minder verstand van konijnen, maar toch een goede hoeveelheid SS brokken, groen en hooi.

Haar keuteltjes zijn voor haar doen normaal, ze is nog steeds vrolijk, alert etc.

Ze eet wel veel langzamer dan haar vriendje, dus ze krijgt nu apart eten, en meerdere keren op de dag kleine porties.

Wat kan ik hieraan doen?

Ik dacht misschien heeft ze iets van wormen ofzo, maar ze is verder heel gezond, geen rare keutels, dan misschien nog haakjes op de kiezen?

Ik bel vanmiddag de DA om te overleggen hoe nu verder, maar vroeg me af of iemand al iets weet? Of iemand dit ook heeft meegemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wormen, haakjes, dat kan volgens mij allemaal. Als ze opeens langzamer eet dan haar vriendje denk ik aan haakjes, of een ander probleem in de bek. Ik zou in ieder geval even met haar naar de DA gaan. Wel fijn dat ze nog steeds actief is en goed keutelt. Maar als ze zo is afgevallen is er duidelijk iets aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ga vanmiddag naar mijn dierenarts, om 4 uur is er spreekuur.

Ik hoop zo dat er niks geks aan de hand is, maar aangezien ik ook totaal geen controle had over de voeding van 3 weken, kan ik niet met zekerheid zeggen dat mijn vriend ze net zo goed heeft gevoerd als dat ik altijd deed haha!

Ik neem het nu weer volledig over, en ga haar heel erg in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, haar vriendje de gecastreerde ram Gizmo is echt een vreetzak hoor! Hij eet ook heel snel, en soms krijgt Gamble niet eens de kans om ook genoeg tot zich te nemen.

Ik voer ze dus nu apart, Gizmo krijgt ietsje minder om te voorkomen dat hij ooit te dik wordt.

Hier even een voor en na foto:

100509151500.jpg

Voor

120209124438.jpg

Na

Je ziet ook echt dat ze ingevallen is bij haar heupen en haar rug, volgensmij moet het van deze foto's ook voor jullie heel goed te zien zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op het spreekuur bij de DA geweest, en ze heeft ze daar nogmaals gewogen, en idd, 1 kilo nog maar!!!

Ook even in haar mondje gekeken, maar slecht te kijken, iig geen kapotte wangwand.

Ze willen haar toch onder narcose brengen als het lukt a.s Vrijdag en dan haar mondje iig goed bekijken.

Daarvoor moet ze wel eerst heel wat aankomen in een zéér korte tijd, ze heeft haar een spuit metacam gegeven toch als pijnstilling voor het geval dat, ze hebben een spuitje en recovery meegegeven die heb ik er vanavond ingekregen, de helft heeft ze zelf opgegeten van het bordje en de andere helft moest ik er wel inproppen met het spuitje, maar ze at het wel echt zelf.

Ik mag haar zoveel suikerbevattende dingen geven die ze opkan (ze heeft naast de recovery een voor haar doen flink stuk appel op, ging er zéér gulzig in), maar ook de recovery zelf dat ze van het bordje at, ze leek net een uitgehongerde hond die niet slikt.

Terwijl als ze buiten eet, eet ze heel traag ... dus ik snap er niks meer van? Net als ze alleen op haar gemak kan eten als haar vriendje er niet bijzit?

Die kaapt namelijk wel alles voor haar neus weg, kan zijn dat ze daarom zo mager is, of toch die haakjes of iets anders?

Bij de DA voelde haar buik helemaal leeg aan, terwijl ze daarvoor 3x ss brokken opheeft, bijelkaar een half bakje!!!!!!!!

Dus vreemd allemaal!

Ze is wel helemaal zichzelf nog steeds, en de DA zei ook dat ze verder heeeeel goed in conditie is, qua vacht dan.

Op de 2e foto kan je duidelijk die lijn van haar heup? bot volgen, daar zit ook alleen wat vacht en huid overheen, je kan het bot zo vastpakken, net als haar ribben en ruggengraat :(

Trouwens, net om 8 uur de laatste restjes recovery erin, en haar weer gewogen, er is toch bijelkaar 100 gram bijgekomen! natuurlijk gaat er wat vanaf omdat ze actief is en poept en plast, maar ik hoop toch wel dat er minimaal 50 gram blijft zitten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien vindt ze Olvarit wortelhapje ook lekker ,zit wel een hoop suiker in maar het is wel extra gewicht zeg maar...

Ollie luste het eerst niet ,toen hebben we het steeds met een vinger voor zijn neus gehouden en in zijn mondje gestopt (voorzichtig he...het kan zijn dat ze denkt dat het een wortel is hoor..:yes:.) en uiteindelijk slurpt meneer het hier van een schoteltje....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, olvarit heb ik eens in huis gehad toen ze lichtelijk verstopt zat, maar dat at ze amper. De suikers houd ik erg goed in de gaten!

Ik voer haar nu alsnog naast de recovery apart SS brokken, en groentes (want die ram kaapt zelfs dat weg haha, de stofzuiger!)

Ik ben als de dood dat ze te licht is voor de narcose, ik heb danwel een Konijnkundige DA, dus die zal wel weten wat ze doet, en ze moet sowieso onder narcose om uberhaupt goed te kijken.

Ze is niet ontwormd, maar daar zal ik het morgen even over hebben met de DA, of ik dat niet moet gaan doen voortaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer 3 kwart van het zakje recovery erin gekregen, gaat al iets moeizamer maar ze eet het nog wel redelijk zelf.

De keuken zat ook helemaal onder, want ik heb een rotspuit meegekregen die steeds vastzit en vacuüm zuigt, dus dan moet ik ineens heel veel kracht zetten, en dan zitten de keukenkastjes er weer onder haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indy's haakjes zijn ook weggehaalt toen hij behoorlijk wat lichter was (én EC had), als 2 kg Gamble's normale gewicht is en ze nu 1 kg weegt, is het verschil wel wat groter (Indy woog ook ongeveer één kg, maar weegt normaal zo'n 1500 gram) maar toch. Bij Indy is dus alles goed gegaan..

Ik hoop dat je er nog gauw wat bij op krijgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer 3 kwart van het zakje recovery erin gekregen, gaat al iets moeizamer maar ze eet het nog wel redelijk zelf.

De keuken zat ook helemaal onder, want ik heb een rotspuit meegekregen die steeds vastzit en vacuüm zuigt, dus dan moet ik ineens heel veel kracht zetten, en dan zitten de keukenkastjes er weer onder haha!

Misschien kan je het wat dunner maken;een beetje extra water erbij?

Ging hier toen ook beter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dun ik het ook maak ik krijg het amper door die spuit, en het is een redelijk grote spuit hoor!

Heb al 1 zakje verknoeid om te proberen hoe dik of dun ik het moest hebben om door de spuit te krijgen.

Gamble is nu iets lustelozer, ze zit maar steeds in het nachthok, en zit wat inelkaar gedoken.

Als ik haar laat lopen buiten de ren wordt ze wel iets actiever, maar haad houding en oortjes blijven neerslachtig.

Als dit zo blijft sta ik straks weer op de stoep van de DA, want dan gaat het wel heel hard ineens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een grote spuit, en er inderdaad vanmorgen een stukje (van het tuutje) afgeknipt, omdattie steeds daar verstopt komt te zitten in het smalste deel.

Gaat wel al beter, maar ik moet toch een andere hebben die ik straks denk ik even ophaal.

Met Gamble gaat het hetzelfde, haar houding valt me zo erg op, ze zit meer inelkaar gedoken en haar oortjes nog steeds plat op de rug.

Ze spendeert veel tijd in het geïsoleerde nachthok, maar ze heeft geen koude oren en voelt warm genoeg aan.

Ik heb haar net groenvoer, een heel klein stukje wortel en nog wat Ss brokjes aangeboden, ze heeft alleen wat Ss brokjes op, toch iets gelukkig!

Vanavond weer de recovery erin, misschien kan m'n vriend me helpen want ik voel dat ik ziek wordt :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .