Ga naar inhoud

myxomatose


Kimonoo

Aanbevolen berichten

Ik denk ook dat het myx is hoor. Ik snap dat je moeder hard werkt enzo, maar als jullie moeite hebben met betalen, moeten jullie gewoon geen dieren nemen.. Ik snap niet dat je het gewoon niet aanneemt dat je naar een andere dierenarts moet gaan..

maar btw, ik rijd ook paard:P ik heb eigen paardje, M1 dressuur en B springen (paard heeft nu peesblesuure en sprong daarvoor nooit op wedstrijd haha:P) Jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik denk ook dat het myx is hoor. Ik snap dat je moeder hard werkt enzo, maar als jullie moeite hebben met betalen, moeten jullie gewoon geen dieren nemen.. Ik snap niet dat je het gewoon niet aanneemt dat je naar een andere dierenarts moet gaan..

maar btw, ik rijd ook paard:P ik heb eigen paardje, M1 dressuur en B springen (paard heeft nu peesblesuure en sprong daarvoor nooit op wedstrijd haha:P) Jij?

Ow haha leuk! Ik heb een verzorgpaard, doe geen wedstrijden, of in elk geval nog niet. Hij is vorig jaar hoefbevangen geweest en ik rij er nu sinds april op dus ben bezig om hem weer een beetje in conditie te krijgen en af te laten vallen. En daarna zien we wel verder hoe het allemaal gaat :P

Maar moeite om te betalen valt echt wel mee, ik weet alleen zeker dat als ik zeg; ja mam mensen op internet zeiden dat onze DA niet goed is, misschien kunnen we beter naar een andere gaan die meer over konijnen weet? Dat ze me dan hard uitlacht, ze zit al zeker 20 jaar bij deze dierenarts en nooit problemen gehad of van iemand iets slechts over gehoord. Maar als het slecht gaat en we zien gewoon dat waar we nu mee bezig zijn niet helpt dan gaan we echt wel terug naar de DA. Mijn moeder zei zelf als hij niet beter word gaan we hem niet laten lijden dan word die gewoon ingeslapen. Iemand die het geld niet over heeft voor zijn konijn gaat niet naar de DA en laat hem al helemaal niet inslapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha okee leuk! Wel goed dat ie zo snel is genezen dan!

Maar heeft je moeder dan ooit echte problemen met konijnen gehad bij deze dierenarts? (ik bedoel problemen dat het echt afhangt qua leven en dood?) Je moet je moeder gewoon echt overtuigen! Vind het zowiezo een beetje raar van je moeder als ze dat dan gaat zeggen.. Je kan beter voor de zekerheid doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zeggen ook niet dat je een slechte dierenarts hebt. Ik wil best geloven dat hij heel goed is en veel verstand heeft van honden en katten, maar konijnen zijn (helaas) een vak apart. Ze zitten heel anders in elkaar en zijn veel gevoeliger. Ze kunnen bijvoorbeeld niet 24 uur zonder eten, dan zijn ze al vrijwel ten dode opgeschreven. Konijnen zijn prooidieren, in tegenstelling tot honden en katten (roofdieren). Een prooidier zal van nature pas heel laat laten zien dat het wat mankeert, want zodra je laat zien dat je ziek bent, is de kans veel groter dat je opgegeten wordt! Daarom is het zo belangrijk dat als je konijn minder eet, niet goed poept, ander gedrag (passief) vertoont o.i.d. meteen naar een dierenarts te gaan die veel verstand heeft van konijnen. Ik heb zelf van dierenartsen gehoord dat ze op de opleiding bijna niets over konijnen krijgen, de hoofdmoot is hond en kat. Hierdoor kunnen ze nog zulke goede bedoelingen hebben met konijnen, maar het toch verkeert doen. Daarom is het belangrijk om voor je konijnen een dierenarts te hebben die er veel verstand van heeft. Voor je hond kun je dan natuurlijk gewoon naar je oude dierenarts blijven gaan.

Neemt niet weg dat ik heel blij voor je ben dat je konijn aan de beterende hand is. Blijkbaar had ik ook niet goed lezen, want ik dacht dat je konijn helemaal niet at (minder eten is trouwens ook niet goed, ikzelf ga dan altijd bijdwangvoeren, en langs de DA). Ik hoop dat hij er snel weer helemaal bovenop is. En ik hoop dat je wat met ons advies zult doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan waarschijnlijk wel na de een andere DA. Nu nog niet, maar wel gewoon voor de konijnen. We willen niet dat ze nog een keer ziek worden, mijn DA zei ja ze hebben al hun inentingen gehad. Dus dan ga je er vanuit dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben, nu zei mijn moeder dus ik heb nog is in dat boekje gekeken, maar die konijnen krijgen maar een keer per jaar een inenting tegen myx. En zelfs mijn moeder wist dat dat niet klopte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het er net met mijn moeder nog even over gehad, ik moet vandaag werken, en ze zit zelf ook tot 6 uur op haar werk, maar morgen vroeg bellen we meteen de DA en dan gaan we nog een keer langs. En dan zeggen we gewoon dat we pijnstillers willen en die dwangvoeding (geen olvarit dus). Konijnen zijn toch nacht dieren? Hij heeft vannacht namelijk niks gegeten van zijn bix en alleen maar een heel klein stukje appel (heeft wel veel hooi op). Na zijn AB geef ik normaal 1 en soms 2 spuitjes water en net ging er maar een halve in. Gistere ging het echt stukken beter maar nu ligt die heel veel. Zijn ademhaling klinkt wel beter, en zijn ontlasting is ook weer normaal. hij heeft net wel nog 1/4 appel op en een stuk sla.

aangepast door Kimonoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla kan je beter niet geven dat is slecht, geef liever andijvie/witlof/peterselie/wortelloof etc. ook niet te veel fruit of wortel ivm de vele suikers.

Zou ja alsnog foto's van je konijn willen posten? Het kan myx zijn in een mild geval, omdat deze destijds wel geent is.

Verder alsnog naar een andere DA tjah ik snap wel als die het zo goed doet, dat je dat ook niet zomaar even gaat doen en zo slecht heeft hij je niet geholpen naar mijn idee, alleen wat betreft de dwangvoeding, maar als die nog zelf eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat sla niet goed is, en dat krijgt hij normaal ook bijna nooit maar dat eet hij wel heel goed dus dan krijgt die in elk geval iets binnen. Maar ik moet nou gaan werken, ik zal vanavond even kijken of ik foto's kan maken en dan zal ik ze plaatsen. Ik zag trouwens dat hij nu ook bultjes in zijn oren krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik toch andere sla pakken namelijk rucola, verder peterselie vaak pakken konijnen dat wel en wortelloof.

Dat die nu ook bultjes in zijn oren krijgt is een zeer slecht teken, ik zou dan toch alsnog inderdaad nu ook naar een KKA DA gaan en niet weer naar dezelfde terug.

Wat betreft de antibiotica ik hoop dat, dat Baytril of Enrofloxoral is daarnaast heeft die pijnstilling nodig, maar niet alleen pijnstilling ook ontstekingsremmer is dit, bij myx zijn er veel ontstekingsactiviteiten en die moeten afgeremd worden. Dit kan Metacam zijn of Carprofen drops.

Verder dus een oogzalfje wat je al hebt en het is aan te raden om af en toe een vitamine B-complex injectie te laten geven.

Meer informatie: http://www.konijnen.nl/ziekten/myxomatose_behandeling.htm

Ook deze link is informatief: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxziekte.html

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn moeder is net na de DA geweest en we hebben nu 60 gram critical care gekregen (dwangvoeding) en pijnstillers. Maar die dwangvoeding is echt een hel om een spuitje te krijgen alles zat hier onder! hij vond het gelukkig wel lekker dus ging zo naar binnen. Maar heeft iemand nog tips hoe je het makkelijk in het spuitje kan krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat balen dat het slechter met hem gaat. Zijn jullie nu naar een andere DA geweest?

Welke antibiotica en pijnstiller heb je meegekregen? Critical care is in ieder geval een goede dwangvoeding. Met een klein lepeltje kun je de dwangvoerspuit aan de achterkant vullen. Het blijft wel een beetje een gekluns, maar ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn moeder is net na de DA geweest en we hebben nu 60 gram critical care gekregen (dwangvoeding) en pijnstillers. Maar die dwangvoeding is echt een hel om een spuitje te krijgen alles zat hier onder! hij vond het gelukkig wel lekker dus ging zo naar binnen. Maar heeft iemand nog tips hoe je het makkelijk in het spuitje kan krijgen?

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt hoor, maar zat gisteravond wel even de gebruiksaanwijzing te lezen. Jullie halen toch wel de stamper van die spuit eruit he? :mdr: Verder zou ik nog kunnen bedenken om een kleine hoeveelheid in een plastic zakje te doen en daar een puntje in te knippen?

Of een trechtertje?

Op de verpakking zelf staat vullen met behulp van een klein lepeltje. Je hebt wel een spuit van 10 ml?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat onhandig dat je twee keer moet vullen want dan moet je ook twee keer je konijn in positie krijgen.

Het spuitmondje is toch wel breed genoeg voor die critical care?

nee niet echt, gister avond was ik bezig om het te geven maar er kwam echt niks uit. Dus toen heb ik het maar in een bakje gedaan en met een klein lepeltje gegeven dat ging wel goed want hij eet het wel gewoon. Die pijnstillers zijn alleen echt verschrikkelijk want die wil die echt niet nemen. Maar het moet dus dan maar even vechten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel geven jullie hem nu per keer aan dwangvoeding en hoe vaak? Kan je die pijnstiller niet op iets anders doen dat hij wil? En je moet altijd wel ook bix hebben klaar staan enzo voor het geval hij wel wil eten. Bij ons wilden ze wel eten, alleen bleven ze gewoon liggen terwijl als je eerst aan kwam ze allemaal voor je weg renden.. we zetten schoteltjes onder hun neus en zo begonnen ze gewoon te eten, als ze maar niet hoefden te lopen.. want dan aten ze echt niet, ze hadden zo een pijn..:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

na mijn idee niet zo heel goed, we zijn nog een keer naar de DA geweest want de pijnstillers waren op, en ik wou hem eigelijk in laten slapen. Het is zo zielig dat beest zit nou al een week lang ziek zijn. maar de DA zei ja het is inderdaad al een week, en de kans dat hij beter word is nu best groot. dus het zal wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .