Ga naar inhoud

Indy blaas/nierproblemen?


Dollie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

EC kan altijd terugkomen... Het kan ook 'restlestsels' geven, maar dan hoort het idd niet te verergeren.

Je zou ook gewoon zijn urine al eens kunnen laten nakijken. Dus als het je lukt vandaag nog wat 'opvangen' en dan kan je het vanavond al meenemen.

De DA moet ook sowieso even goed zijn buik voelen ivm de keuteltjes. En desnoods die bekijken onder een microscoop.

Tanden nakijken lijkt me ook geen slecht idee...maar ik denk dat jij dat standaard wel laat doen als je met hem langs de DA moet.

Dat afvallen klopt niet en hoort niet... zeker niet als hij nog wel gewoon dezelfde hoeveelheden opeet.

Tja...als hij echt niets kan vinden...zou je kunnen bespreken om zijn nierwaarden in zijn bloed te laten controleren.

Alvast heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het hele verhaal naar Wilhelmina gestuurd! Ben benieuwd.

Niet slecht bedoeld... maar neem hun antwoord een beetje met een korrel zout (hmm..zo bedoel ik het niet helemaal...). Ik bedoel.. vergeet niet dat zij je konijn niet hebben gezien.

Ik heb ze ooit ook een mailtje gestuurd en vermeld dat het idd ging over een konijn met mogelijk EC verleden. En het antwoord dat ik kreeg was dat het dan zeker weer EC zou zijn. En dat was het toen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak zo even aantekeningen, dankjewel! Zal ik ook wat keuteltjes meenemen? Hij poept nu weer goed gelukkig!! (Nou ja niet want nu moet ik het opruimen.. :P Met alle liefde.)

Urine opvangen, dat wordt wat. Maakt het uit of het 'oude' urine is? Dwz, van vannacht of vanochtend? Mijn vader heeft geen kranten in de bench gedaan, alleen stro, was alleen te moe om ze er alsnog in te doen. Kans is dus dat ik daar nog wel een plasje vind.. Hier plast hij meestal op het kleed. (Gelukkig heeft Barber vandaag al op het kleed gekotst dus daar was mama niet boos over.. :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet slecht bedoeld... maar neem hun antwoord een beetje met een korrel zout (hmm..zo bedoel ik het niet helemaal...). Ik bedoel.. vergeet niet dat zij je konijn niet hebben gezien.

Ik heb ze ooit ook een mailtje gestuurd en vermeld dat het idd ging over een konijn met mogelijk EC verleden. En het antwoord dat ik kreeg was dat het dan zeker weer EC zou zijn. En dat was het toen niet.

Okay :yes: Heb er wel dit bijgezegt:

Omdat ik er dus niet zeker van ben dat deze DA me een juiste diagnose gaat geven, ben ik heel benieuwd naar uw mening over dit alles. Ik snap dat u het konijn niet gezien heeft, maar denkt u hierbij ook aan EC? En zou dat nu terug kunnen zijn? Of zou het kunnen dat hij in combinatie met de EC, ook andere blaasproblemen heeft? Hij heeft wel vijf jaar lang gemengd voer gehad.. Ik heb me laten vertellen dat daar veel te veel calcium in zit.

Als ze werkelijk een uitgebreide reactie geven op mijn mailtje zullen ze dus het calcium deel moeten weerleggen als ze er zeker van zijn dat het EC is.. Of erkennen dat het een optie is.. Lijkt mij. Maar zal er inderdaad niet té veel waarde aan hechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay :yes: Heb er wel dit bijgezegt:

Als ze werkelijk een uitgebreide reactie geven op mijn mailtje zullen ze dus het calcium deel moeten weerleggen als ze er zeker van zijn dat het EC is.. Of erkennen dat het een optie is.. Lijkt mij. Maar zal er inderdaad niet té veel waarde aan hechten.

Ik ben benieuwd!

Als ze het andere weerleggen is het idd makkelijk.

Je mag ook wel waarde aan hun reactie hechten hoor... Ik bedoel meer dat je met een antwoord als 'het zal idd weer EC zijn, geef je konijn x aantal weken panacur' niet echt veel meer bent.

Ik kan eigenlijk niet zo goed uitleggen wat ik nu bedoel :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, urine verzamelen, keuteltjes.. De scans zijn nu aan het printen.. En aantekeningen van je berichtje net maken.

Als die DA zinnige dingen zegt ga ik gewoon uit van wat hij vindt en hoop dat Wilhelmina dat bevestigt. Zegt hij dingen waarvan ik weet dat ze niet kloppen, tsja.. Dan hebben we een probleem :he: hoop zo dat deze wel KK is..

En ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. :P alleen kan ik het ook niet uitleggen :rofl:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel, ik ben weer terug.. Pff, lastig hoor!

Indy keutelde ook wat slecht vandaag, maar dat was mijn probleem niet maar moest ik natuurlijk wel vermelden. Dus eerst dacht ie dat het daar om ging. Ik dus uitleggen.. Duidelijk vertelt van de haakjes/EC van maart en dat het sinds de verstopping van juni wat slechter ging. Maar mijn EC verhaal vond hij blijkbaar niet relevant? Kreeg er nauwelijks een reactie op, had haast het idee dat hij het eens was met de vorige DA.. (Zucht..)

In elk geval.. Indy's tandjes.. Helaas zit er op de rechterkies weer een beginnende haak, maar die heeft nog geen wondjes veroorzaakt en is ook geen groot probleem nu, zeker nu Indy nog gewoon eet maar het verder toch niet helemaal goed gaat wou hij niet al met narcoses beginnen. Wel iets om in de gaten te houden.

Indy was ook een beetje tegen het uitdrogen aan en zijn gewicht was ook op het randje, maar Indy was dus ook afgevallen. Woog nu 1360, de weegschaal van de DA is natuurlijk wat preciezer dan die van mij.. Normaal is dat 1500 en dat leek de DA wel een goed gewicht voor hem. Ik vroeg dat omdat ik, als het meer dan 1500 moet zijn, ook meer moet voeren. Toen zei hij dat ik nu even onbeperkt moet voeren en straks kan het weer gewoon. Nou ja dat deed ik al een beetje dus dan gaan we gewoon zo door.

Wat betreft de urine: Hij denkt aan een blaasontsteking en heeft ook een spuit met AB gegeven, morgen moet ik met een kuurtje Baytril (zo uit m'n hoofd) beginnen en even urine brengen. Pff, 15 euro om even urine na te kijken.. We hebben net even stickjes opgehaalt bij m'n moeders werk waarmee je ook urine na kunt kijken, m'n moeder zag dat ze daar praktisch dezelfde hadden, we hebben zelf alvast even een testje gedaan. Weet alleen nog niet wat de uitkomst is. :P

Blaaszand/gruis was wel een mogelijkheid.. Nierproblemen eventueel ook.. Maar op dit moment dus een blaasontsteking. O, dokter mama komt net binnen: Indy heeft inderdaad een blaasontsteking. Eh, wat moeten we nu? Alsnog morgen urine brengen terwijl we al weten dat het een blaasontsteking is? (Wat ons dus 15 euro kost..) Is het heel raar om te bellen en te zeggen dat we die test al zelf gedaan hebben? Wat zouden jullie doen? Mijn moeder schrijft even op wat de test precies zegt, als er iemand is die dat wat zegt (Loes? :P) zal ik het wel even overtypen..

Echt lastig hoor, al stelt het me wel gerust dathij inderdaad een blaasontsteking heeft. (Eh niet dat ik daar blij mee ben.) Maar het zit me niet lekker dat de DA mijn e. cuniculi verhaal gewoon links laat liggen.. Wat denken jullie? Aan de ene kant, als het inderdaad 'gewoon' een blaasontsteking is.. Pff!

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, en hij maakte een opmerking over Indy's leeftijd, dat die al wat ouder was oid. Ik heb maar geantwoord met 'Nou, hij is zes', in elk geval niet bevestigend want 'wat ouder' is Indy misschien wel, maar oud zeker niet..

Ik hoop alleen dat mijn ouders hier aan willen beginnen, als het meer dan een blaasontsteking is gaat het nog wel wat DA bezoekjes kosten en dat hebben ze eigenlijk niet voor een konijn over tenminste, dat hadden ze nooit. Maar misschien dat dat inmiddels ook veranderd is. Ik zal straks eens voorzichtig vragen hoe het met zijn tanden moet.. (Hij zou één keer geholpen worden aan zijn tanden, en dan niet meer.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder schrijft even op wat de test precies zegt, als er iemand is die dat wat zegt (Loes? :P) zal ik het wel even overtypen..

Als je wilt, geen probleem hoor.

Ik moet er dan wel enkele boeken op na slaan.

Het kan dat het gewoon een blaasontsteking is hoor. Maar dan moet je na het kuurtje AB wel verbetering zien natuurlijk.

Alleen vrees ik dat ik toch moet zeggen dat je je KKDA nog niet helemaal gevonden hebt... sorry.

En dan ga ik niet enkel af op wat hij heeft gezegd hoor, maar ook zijn medicatiekeuze.

Maar hier wordt natuurlijk wel héél erg geduimd voor Indy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees ook niet dat hij 'de ware' is. De blaasontsteking test zegt bij nader inzien niet zo veel.. Denk ook niet echt dat het de moeite waard is boeken er op na te slaan, dit heeft m'n moeder opgeschreven:

Nitriet +

Eiwit +

Spoortje bloed

Ik ga morgen even bellen (als ik durf haha) want het is belachelijk om 15 euro te betalen voor iets dat je al weet.. Hopelijk doen ze niet moeilijk. Ik weet nl. niet hoe lang ik het kuurtje moet geven.

En heb dus nog steeds geen geschikte DA :bounce: in wat voor zin is de medicatiekeuze niet zo goed? Wel zo goed dat het doeltreffend gaat zijn bij een blaasontsteking? Kan Indy wel AB gaan geven maar als die nauwelijks nuttig is? Oh, wat is dit toch lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is idd een makkelijke :P

Er mag totaal geen bloed inzitten en volgens mij maar een spoortje eiwit. Dus het klopt idd niet.

Hoe het met de nitriet zit bij konijnen weet ik vanbuiten niet meer zo zeker... bij mensen duid dat op een bacteriële blaasontsteking.

Dus dat zal ik nog wel even nakijken.

Euhm... medicatiekeuze.

Een doorsnee DA die wel iets weet over konijnen, zal als hij AB moet geven bijna bij alles Baytril geven. Aangezien dit een breedspectrum AB is dat in het algemeen zeer goed (bijna als beste) bij konijnen wordt verdragen.

Alleen is de AB van eerste keuze bij een blaasontsteking bij konijnen meestal een trimethoprim-sulfa.

Maar Baytril is in het algemeen wel een erg goed AB hoor. Het kan natuurlijk ook dat deze DA wel heel kundig is en met redenen heeft besloten om Baytril te geven.

Ik heb Indy niet gezien en ik ben geen DA, en kan enkel zeggen wat ik weet door wat ik in medische literatuur ed. heb gelezen.

Wat je bij een blaasontsteking wel best doet, is na de kuur AB nog eens testen. Als je aan die sticks kan komen lijkt me dat voor jou niet zo'n probleem ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een keer testen doen we zeker, zal er eentje opzij leggen. (Heb hier een hele pot dus als iemand zijn urine nog wil testen..)

De baytril gaat dus wel effect hebben? Daar gaat het nu om natuurlijk. Morgen bel ik naar de DA, hoop dat ze niet lastig doen over de urinetest...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nu bellen over het nakijken van de urine, ben benieuwd..

Gelukkig dat dit AB ook goed is, ik ga Indy geen medicatie geven waarvan ik weet dat die niet echt doeltreffend is, ik bedoel, AB is ook niet helemaal zonder nadelen lijkt me? In de zin van, ach, doe maar even een kuurtje.. En als het niet werkt doen we wel een andere.. Maar wat ik dan moest doen om aan de juiste AB te komen, geen idee.. :$

Ik hoop het ook Daniëlle! Is natuurlijk een fijner idee dan blijvende nierbeschadigingen ofzo.. Overigens heeft de DA wel gezegt, geloof ik, dat de blaasontsteking ook veroorzaakt (?) zou kunnen worden door blaasgruis, en dat er ook nog nierproblemen achter weg zouden kunnen komen. Geloof ik. Was een beetje veel info. In elk geval, de volgende stap zou wel zijn het maken van een foto en het controleren van nierwaardes. Stel dat EC zijn nieren dusdanig aangetast heeft, dan komt dat dan toch gewoon naar voren en dan maakt het weinig uit of EC de oorzaak is, zolang we maar weten dat er iets met de nieren is?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, het was helemaal geen probleem, waar maak ik me druk om :P 10 dagen AB, dan moet het over zijn. Dan zien we wel weer.

We moeten toch nog terug komen over een tijdje... Zijn tanden... Bah! Baal daar zo van. Was maar een klein haakje die nog niet voor problemen zorgde, maar toch... Hij is nu ook niet gezond genoeg om onder narcose te gaan, in aanmerking genomen dat hij nog gewoon eet en er dus weinig last van heeft. Als hij niet meer kon eten moet het er natuurlijk direct uit, maar omdat zijn conditie toch niet geweldig is leek het de DA (en mij natuurlijk ook) beter om nog even te wachten. Ik hoop dat dat 'even' nog een paar maand is maar dat zal wel niet.. Denk nl. dat eens in het jaar nog acceptabel is voor mijn ouders.

Nou ja hij is nu sowieso niet fit genoeg voor narcose, alleen als het echt zou moeten. Hij ziet er ook beroerd uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .