Ga naar inhoud

Indy blaas/nierproblemen?


Dollie

Aanbevolen berichten

Uhm, bereid je maar voor op een lang verhaal.. En meerdere probleempjes.. Ik zeg op voorhand al dat ik hier zeker mee naar de dierenarts ga, alleen wanneer is even de vraag. Als mijn ouders de noodzaak ervan inzien, dan misschien deze week nog. Als ze dat niet doen, zal ik zonder hen naar de DA moeten (en dat ga ik zeker doen) maar dan wel én op een dag dat mijn ouders beide werken, én dat ik mij goed voel. Helaas werkt mijn gezondheid niet zo mee en momenteel staat een ritje op de fiets met konijn naar de dierenarts ongeveer wel gelijk aan een triatlon ofzo.

Ik denk dat ik het maar even in drie dingen verdeel:

Probleem één: Indy heeft twee dagen geleden, mijn schuld, diarree gehad. Ik heb hem plots (hij was het gewend, maar ik had natuurlijk opnieuw op moeten bouwen) een handje haver gegeven. Kont vies.. Dus Indy in bad. Duurt écht lang voordat dat droog is, dus eergisteren gewassen en een paar uur in huis laten lopen, 's nachts in de garage met handdoeken en veel stro, de volgende dag weer in huis laten lopen. De keuteltjes van gisteren varieerden enorm van grootte en er zaten haren in. Buikje voelde wel normaal. Hij at nog goed, biks en groente ging er gewoon in. Heb hem niks afwijkends gegeven, zelfs heel saai, alleen SS Mature en andijvie en witlof en een beetje paardenbloem. Vanochtend lag er nog een beetje witlof, maar dat gebeurt vaker, en ook weer een beetje diarree/plakpoep.. Géén idee waarvan dat komt dus. Nou ja probleem één, de keuteltjes/diarree dus.

Probleem twee: Ik til meneer uit zijn bench, wil hem naar buiten zetten, maar zijn kont is kletsnat, van de urine wel te verstaan.. Dit gebeurt de laatste tijd steeds vaker en ik snap niet hoe het komt. Indy is in maart behandeld voor EC, omdat hij urinebrand had. Mijn DA ontkende het hele probleem dus ik heb het op eigen houtje geregelt, er is niet gekeken naar andere blaasproblemen maar de Panacur sloeg aan.. Behalve dan dat hij sindsdien vaak in zijn eigen urine blijft zitten. Hij plast niet over zichzelf denk ik, want de binnenkant van zijn pootjes zijn wel schoon (toen niet). Voor mij is dit eigenlijk het grootste probleem, het vies voor hem én voor mij en ik heb net voor m'n ontbijt alweer een konijn gewassen en dat vinden we allebei echt verschrikkelijk.

Probleem drie: Hij is 100 gram afgevallen. Hij eet nog hartstikke goed, alle biks gaat erin, dus ik denk niet dat het zijn tanden zijn, al heeft ie af en toe wel traanoogjes.

Lang verhaal, maar ik kom er niet helemaal meer uit.. Ik ga echt naar de DA, maar ik weet nog niet of die konijnkundig is (wel bekend met EC, maar of ie ook bekend is met EC zonder scheef koppie?) en vraag me af of iemand hier nog iets zinnigs te zeggen heeft..

Kleine toevoeging die ik tenminste altijd in mijn achterhoofd hou: Indy is nu zes, zes en half en krijgt sinds maart dit jaar SS (later SS Mature) maar hiervoor heeft hij altijd gemengd voer gehad. Dus veel calcium...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik vertel mijn moeder net mijn bevindingen, ze zei uitzichzelf al dat we daar dan even mee heen moeten. Ik ga nu bellen, waarschijnlijk kunnen we vandaag al heen (als het wat hun betreft kan dan hè) en anders wordt het wel volgende week want morgen heb ik al een veel te drukke dag. Echt balen, voel me net een oud vrouwtje, ik heb morgen een paar uur school als ik wil/volhou, een gesprek op school en m'n beste vriendin komt even langs. En dat is al too much. x'D

Had niet verwacht dat ze zo makkelijk zou zijn, wat een opluchting.. :$ Alleen zitten we hier ook nog met een (gal?)kotsende hond dus gaat lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij laat zijn urine niet zomaar lopen, dat was een aantal maanden geleden (in maart) zo. Hij had ook haakjes en daar is hij aan geholpen, maar mijn dierenarts vond het onzin dat er verdere problemen waren. Een paar maanden eerder is een van mijn andere konijnen overleden aan EC, besmettelijk.. En urinebrand is toch wel een symptoom van EC. Maar nee, zijn koppie stond niet scheef dus hij had geen EC. Duidelijk dat dit geen KK-DA is. Alleen verwacht je dan dat je een andere diagnose krijgt, maar nee hoor, dit konijn was kerngezond. (Wel oud x'D) Goed......... Dan ga ik zelf wel Panacur geven, in overleg met Loes (Zwarte Panter) in elk geval.

Zes weken later was meneer weer de oude. Geen problemen met urine meer. Tot hij in juni een verstopping had, hij heeft hele dagen in huis gelopen en 's nachts bij mij gewoont in de bench met een ren eraan. Heeft wel anderhalve week geduurt voor hij daar weer bovenop was, en toen direct het kleed waar hij veel op gelopen had de was in! Want die gebruikte hij als toilet; hij was zo goed als zindelijk. De eerst volgende keer dat hij in de kamer was, we hebben een houten vloer en een kleed in de woonkamer en dan leg ik zijn kleed op de vloer zodat hij daar kan plassen en keutelen en verder gewoon rondlopen waar ie wil, pieste hij opeens niet meer op dat kleed maar op ons vloerkleed.. En sindsdien zit hij regelmatig in zijn eigen urine. Hij plast niet over zichzelf heen, laat het ook niet lopen, want dan waren zijn pootjes wel vies aan de binnenkant, dat was toen ook zo. Hij blijft er gewoon in zitten. Vanochtend was het wel heel erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel!

Als er iemand thuis komt, zal ik even vragen of ie wil helpen met een foto. Wassen heeft natuurlijk weinig zin bij een wit konijn dat minimaal eens per week in z'n eigen urine blijft zitten, dus alles is nog geel. Denk dat je dan ook wel duidelijk kunt zien dat hij niet lekt ofzo. Dat zag er echt anders uit. Heb de foto's helaas niet bij deh and, al staan ze hier wel ergens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het punt, geen idee of het een konijnkundige DA is.. Hier ben ik met Evert geweest en hij gaf aan dat hij EC kent, maar kent hij het ook zoals Indy het heeft? Want dat was het punt bij mijn 'vorige' DA.. Erg lastig. Ik hoop dat ik vanavond thuis kom en heel blij ben met de DA (en de uitslag natuurlijk!)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja. Nou, ik hoop dan zeker dat het een konijnkundige DA is... :)

Overigens.. Je zou voor de zekerheid je hele verhaal ook even naar Utrecht kunnen mailen.. (precies zoals je het hier verteld hebt). Kijken wat zij denken en vinden, en dan zou je dat ook kunnen vergelijken met wat deze DA constateert en denkt.

Dan heb je in ieder geval 2 verhalen waar je wat mee kan doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .