Ga naar inhoud

Indy blaas/nierproblemen?


Dollie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ow Iris dat is echt niet leuk!

Ik ga vandaag ook weer naar de DA met Guus en Babs omdat Babs zo veel drinkt en plast! Ik ben ook bang voor nier problemen!

Het is zo erg dat alles onder de urine zit... Guus heeft er een hele vieze kont van! Net of hij zelf urinebrand heeft... maar dat is dus niet zo...

Voel je niet te schuldig hoor! Je doet al zo goed je best voor je beestjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo Iris, ik heb je hele topic bijgelezen nu!

Ideaal dat je moeder zelf die urinetesten kan doen.

Ik liet mijn konijn ook niet meer testen, nu je de uitslag al weet.

Wat ze je DA hierop?

AB zijn nooit zonder risico's & vormen een aanslag op de weerstand.

Heel goed dat je heel alert bent op wat voor medicijnen je Indy geeft.

Pumbaa & Zazou worden begin volgend jaar beide 6.

Het zijn niet meer de jongste, dat klopt, maar om ze nou hoogbejaard te noemen, nee ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ze je DA hierop?

Pumbaa & Zazou worden begin volgend jaar beide 6.

Het zijn niet meer de jongste, dat klopt, maar om ze nou hoogbejaard te noemen, nee ;)

Ze vonden het geen probleem, ik heb gewoon uitgelegt dat mijn moeder dagelijks urinetesten deed en dat ze Indy's urine dus ook even na had gekeken en dat hieruit bleek dat hij inderdaad een blaasontsteking had. Heb daarna gewoon gevraagd of ik nog urine moest brengen, dat heeft zij nagevraagd, toen moest ze weten wat mijn moeder gezien had (de nitriet etc) en toen was het opgelost.. Ik weet niet wat zo'n stickje kost, maar 't zal niet veel zijn. Geen 15 euro. Maw, misgelopen inkomsten voor ze, mijn vorige DA deed daar zóó moeilijk over.. Ookal ben je de vorige dag nog met konijn geweest, als je de dag daarna bijv. extra pijnstilling, die konijn duidelijk nodig had, wil, moet je weer op consult komen = heel goed voor je portomonnee en vooral ook voor je konijn... Dus had me al schrap gezet.

En de jongste is hij niet meer maar bejaard? Laat me niet lachen.. Gelukkig zei de DA dat ook niet. :P Natuurlijk voelt Indy zich nu wat minder, maar normaal gesproken is het hem echt niet af te zien hoor, en Fred zeker niet, die wordt begin volgend jaar ook zes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heel voorzichtig aan mijn vader gevraagd of ze Indy weer wouden laten helpen (aan zijn haakjes dus) als het zo ver is.. Nou ja, dat zien we dan wel weer zei m'n vader. Dus toen zei ik, ja nou ja, omdat dat niet de afspraak was, als het weer terug kwam.. Ach nou ja, zegt ie, dat is nu wel anders. Hij vond het niet zo erg omdat het een hele tijd weg is gebleven.

De afspraak was toen één keer weg laten halen en anders... Vul maar in wat je uiteindelijk zult moeten doen als je er niet voor kiest ze weg te laten halen. Maar de DA ging er ook van uit dat mijn oude konijn de narcose niet zou overleven en dat ie anders elke maand zo'n beetje opnieuw onder narcose moest. Niet dus.. Eind maart zijn de haakjes weggehaalt, we zijn acht maanden verder geloof ik? Iets minder. En ze hoeven/kunnen nog niet direct weggehaalt worden ook.. Dus waarschijnlijk wordt het eens in het jaar bijvijlen. En dat vinden mijn ouders prima.

Echt een opluchting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er hier één van 7jr rond huppelen, en die is misschien nog wel het meest bijdehand van alle 8 de nijnen, en ook nog zèèr levenslustig.. Je zou niet zeggen dat hij 7 is (hij is natuurlijk ook echt een knapperd).

Het scheelt ook zo per konijn... Het ene konijn van 7 is echt al oud om te zien en in z'n doen en laten, en die van mij is nog net een jonkie. Hopelijk mag hij echt bejaard worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me echt zorgen, hij zat zostraks echt alweer onder de urine.. Zal misschien ook komen doordat hij in de bench met alleen stro (en datn eemt natuurlijk geen vocht op) zat, ik heb het idee dat hij niet onder controle heeft waar hij plast, of niet heel erg, dus hij zal ook wel niet één hoekje gekozen hebben en dan zit alles er gauw onder natuurlijk. Beetje mijn schuld dus.. Maar zijn huid is ook geirriteerd, zag ik nu pas..

En ik moet me helemaal geen zorgen maken want daar heb ik geen energie voor. Ik vermoed ook dat mijn moeder daarom direct met hem naar de DA wou..

Maar goed, eerst 10 dagen AB. Meer kan ik even niet doen. Gelukkig gaat dat prima, wat betreft medicatie toedienen zijn we echt een team haha, hij vindt het prima. Evert was zo'n ramp..... (Toevallig het laatste konijn dat ik medicijnen heb gegeven.. Ook wel de grootste ramp trouwens, want Joy deed helemaal nooit moeilijk en Fred ook niet echt. Zal toch ook een kwestie van vertrouwen zijn.)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Indy liet de laatste tijd regelmatig wat groente liggen, een paar blaadjes witlof bijv. echt niet veel maar toch een beetje.. Maar gisteren hadden ze nog een flinke portie ook want toevallig hebben we veel groente in huis die zij ook mogen, en hij heeft alles op gegeten.

Ik zit er wel even mee, hij was alweer enorm vies, hoe zinvol is het om hem te wassen? Want we vinden het beide niet leuk... En dan moet ie weer een nacht in de bench én een tijd in huis lopen en dat mag niet meer van m'n vader omdat ie het kleed onder piest.. Maar nu blijft die urine zitten e ndat is ook niet goed, zijn huid is echt geirriteerd. Toch maar wassen hè.. Dan zie ik ook pas verschil natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij gaat zo weer in bad, dan bekijk ik daarna zijn huid even goed, anders ook maar een laag vaseline.

Pff, net (nou ja paar uur geleden intussen) heftig gesprek met m'n moeder, niet in de zin van ruzie hoor, maar heftig onderwerp.. Ze zijn omgeslagen als een blad aan een boom, waar Indy's haakjes eerst niet eens weggehaalt willen worden, zijn ze nu bereid heel ver met hem te gaan, maar ze zei dus tegen mij.. Stel dat er wel wat met zijn nieren is etc, hoe ver wil ik dan gaan? Wat moet ik hem nog aandoen.. Vlak daarvoor hadden we het op de één of andere manier over Joy en dat ik er moeite mee had zijn laatste filmpje te bekijken omdat hij daar zó slecht is, en ik weet dat mijn ouders toen al hem in wouden laten slapen maar ik niet. Als hij dat weekend niet was overleden hadden we 'm in de week daarna wel in laten slapen, dat wel, maar dat filmpje was een week eerder en toen al was het niks meer.. Mijn moeder was bang dat het met Indy ook zo gaat straks, of nog erger, want ik was gek op Joy hoor, maar Indy is echt mijn konijntje, mijn mannetje. Tsja ik vind het heel lastig, sowieso omdat je pas kunt beoordelen wat je gaat doen als je precies weet wat de problemen zijn, wat zijn kansen zijn, wat de behandeling is.. En op dit moment is het misschien niet eensm eer dan een blaasontsteking.

Maar goed, dat is sowieso geen fijn onderwerp, maar opeens zegt ze iets in de trant van: Ik heb het hier ook nog niet met papa over gehad, maar er zou van mij nog wel weer een konijntje bij mogen zoals jij dat wilt.. Ik weet echt niet wat ik daar van moet vinden, Indy's dood zou een vriendinnetje voor Fred betekenen dus? En net alsof Indy te vervangen is, alsof ik eerder in zou stemmen met een spuitje als ik een nieuwe krijg.. Ze bedoelde het echt goed maar ze begrijpt het ook niet..

Maar goed op dit moment is dat nog allemaal niet aan de orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff ik ben niet erg blij met mijn moeder, ondanks dat het juist positief is dat ze heel ver willen gaan met Indy, ben ik nu nog veel banger voor een negatieve uitslag..

Vraag me ook af, wat ik lees bij andere konijnen die blaasgruis oid hebben, dat de calciuminname beperkt moet worden. Biks is het eerste dat dan geschrapt wordt, logisch.. Maar dat zijn hooietende konijnen, hoe moet dat met Indy? Die zou alleen maar groente eten dan.. Krijgt hij dan wel alles binnen? En zijn tanden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor Iris!!

Wel fijn dat je ouders achter de behandeling staan!

Een beetje menig ouder kennende (tenminste zo zijn de mijne) willen ze hun dochter het makkelijker maken als die het moeilijk heeft... Jij hebt natuurlijk zelf ook de nodige problemen momenteel en daarom willen ze je helpen met de konijnen!

Ze bedoelen het echt goed maar dat weet je wel!

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb even je topic weer bijgelezen, wat een vragen spelen er door jou hoofd en wat een zorgen meid! Je moeder bedoelt het vast allemaal goed, maar zij zullen nooit precies snappen hoe en wat jij voor Indy voelt en wat Indy voor jou betekent, al leg je ze dat 10 keer uit. Een vriendinnetje voor Fred zal nooit een vervangster voor Indy betekenen, het ene individu kun je niet laten vervangen door een ander individu.

Je doet het hartstikke goed en je doet heel hard je best voor Indy, ondanks je eigen problemen en de weinige energie die je hebt. Super meid!

Heel veel succes en sterkte met Indy, hier wordt voor je geduimd:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal maar eens een update geven, morgen is de laatste dag AB, gelukkig, want hij heeft echt te vaak diarree. (Aan de voeding kan het echt niet liggen.. Dit wil normaal prima. Hooguit teveel biks..)

Komen we op punt twee, ik moet onbeperkt biks geven om hem op gewicht te krijgen. Nou ja dan eet hij z'n BDK niet én laat z'n groente deels staan en dat is niet de bedoeling, dus ik geef wel (veel) meer biks maar niet onbeperkt. Alleen hij is dus niet aangekomen... Had al zo'n vermoeden, hij is nog steeds zo dun, maar ja. Na meer dan een week extra voeren zou je toch denken... Zeker gezien we deze week eens een keer wortel gegeten hebben (doen we echt nooit, dus de konijnen ook niet, want ik ga geen hele wortels voor ze kopen) en hij dus elke dag wortel heeft gehad deze week. (En vervolgens weer een hele tijd zonder mag.)

Hij eet gelukkig wel goed, nog geen last van z'n kiezen dus. Hij zal ook eerst wel op gewicht moeten komen wil hij die weg hebben, zo laat ik 'm niet onder narcose gaan.

Verder gaat het ook heel goed, hij is al een week schoon (niet in z'n plas blijven zitten dus) en plast ook niet echt buiten de bench meer, en ook niet door de hele bench maar in één hoek. Daarnaast is ie echt weer heerlijk brutaal en eigenwijs en heel knuffelig en vrolijk, weer helemaal zichzelf dus. Alleen zijn gewicht... Kan dat ook komen door de diarree? En het regelmatig laten liggen van z'n BDK? (Even de link met mezelf leggende, mijn darmen nemen geen of niet genoeg voedingsstoffen op waardoor ik ook afval.. Zijn darmen zullen wel niet ontstoken zijn maar toch.)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste dag alweer, dat gaat hard zeg. Hopen dat dan de diarree ook snel stopt. Een van de bijwerkingen neem ik aan? Helaas.

Als hij alles laat leggen als je hem onbeperkt biks geeft, dan zou ik dat inderdaad niet doen. Er zal ook wat groente in moeten.

Heeft Indy nog haakjes op zijn kiezen of zijn die al weggehaald?

Oh, niet goed gelezen, nog niet dus.

Het zou natuurlijk van de diarree kunnen zijn dat hij niet aankomt, dan zal je toch even moeten wachten tot de AB kuur klaar is en dan kijken of hij aankomt.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie,

ik lees dat je Indy elke dag wortel geeft. Dit is niet zo goed voor konijntjes, omdat er veel suiker in zit. Ze krijgen er snel diarree van, voor zover ik weet (dit is ook mijn eigen ervaring). Als Indy vaak diarreklachten heeft en afvalt, zou ik niet wortel geven maar andere groenten...Groenten met weinig calcium zijn bijv. tomaat, komkommer (allebei wel veel vocht, opletten met diarree), rucola, witlof (onder Voeding staat een vrij recent topic 'help, mijn konijn eet geen groenten o.i.d., die ik zelf heb aangemaakt en in dit topic geeft iemand een lijst met calciumarme groenten...).

Verder snap ik dat ze biks moet eten om aan te komen, maar biks zorgt juist weer voor de meeste calcium in de voeding van een konijn, en dat kan dus zorgen voor blaasgruis/blaasstenen. Omdat jouw nijn dit misschien heeft volgens je DA zou ik hier toch voorzichtig mee zijn en in ieder geval biks geven met weinig calcium (je gaf SS toch? Die schijnt idd weinig calcium te bevatten. Moet in ieder geval minder dan 1% per 100 gr. bevatten - dit staat op de verpakking). Waarom eet je konijntje geen hooi? Dit is goed voor het slijten van haar tanden en goed tegen diarree en verstopping.

Ik heb volgens mij ook recent ergens gelezen, dat iemand zijn nijn bijvoedde met brinta ofzo, maar weet hier niet meer het fijne van, dus dit zou je eerst even moet navragen!

Veel succes met je konijntje! Je moeder heeft denk ik een goed advies gegeven...op een gegeven moment moet je doen wat het beste is voor de konijntje en dat kan ook betekenen, dat je haar niet meer behandeld, maar voorlopig is dit gelukkig nog niet aan de orde! Hopelijk voel je je zelf ook snel weer wat beter! Ik sluit me aan bij iedereen die het zo goed van je vindt, dat je toch aandacht en tijd blijft geven aan je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat je het echt al tig keer hebt geprobeerd...Maar wat mij hier opvalt, is dat alle zes mijn konijnen, echt op hooi aanvallen als ze honger hebben. Zoals je misschien wel weet, heb ik ook blaasproblemen met Raffi en daarom krijgt hij (en zijn vriendinnetje) absoluut geen biks meer. Als ik 's ochtends hooi in zijn kooi leg, ipv biks, dan eet hij écht wel hooi. Gewoon omdat hij honger heeft op zijn vaste voermoment en dan is hooi ineens wel aantrekkelijk. Daarnaast krijgt hij uiteraard ook 2x een flinke portie groente per dag, maar zelfs daarnaast, eet hij veel meer hooi dan voorheen. En ik heb eergisteren uitgevonden, dat dat ook voor de andere koppeltjes geldt: 's ochtends geen biks, dan eten ze maar al te graag hooi. Misschien dat je dat eens uit kunt proberen, mits je dat nog niet gedaan hebt.

Verder klinkt jouw situatie ook super tegenstrijding wat het erg ingewikkeld maakt. Indy moet aankomen waardoor je hem veel biks geeft, wat tegelijkertijd weer slecht is vanwege de hoeveelheid calcium en juist hij heeft weer blaasproblemen wat om zo min mogelijk calcium vraagt...Heel veel succes, ik hoop dat alles goed komt met je ventje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zelf al de urine van Indy getest, maar voor iedereen die niet zo'n handig moeder heeft hier een zinnetje van de site van dierenkliniek wilhelminapark: Als u met een konijn met blaasproblemen naar ons toekomt, probeer dan zo vers mogelijke urine mee te nemen. Misschien is het een beetje off-topic, maar hoe kom je aan een redelijke hoeveelheid verse urine van je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha Faith, heel erg bedankt voor je tips, maar dat weet ik zelf allemaal ook wel :P geloof zelfs dat ík je die link over de calciumarme groente gegeven heb. :P Indy krijgt hier dagelijks zo'n 200 à 300 gram groente (andijvie, witlof, paksoi, komkommer en broccoli stond deze week voornamelijk op het menu), deze week toevallig één schijfje wortel erbij dagelijks, en de komende maanden ziet meneer geen wortel meer, omdat wij het nooit eten en ik het niet koop voor de konijnen omdat het, jawel, zoveel suiker bevat. Wortel heeft bij Indy nog nooit voor diarree gezorgt. Hij krijgt echter AB die direct voor klachten zorgde. Een bekende bijwerking van AB is ook diarree..

Aangezien eigenlijk alle klachten (waarvoor we naar de DA zijn gegaan) over zijn, verwacht ik dat een blaasontsteking het probleem was. Kan me vergissen maar ik geloof niet dat dat wat te maken heeft met calcium? In elk geval, ik kan nu gewoon echt niet stoppen met het geven van biks want hij zal binnen afzienbare tijd onder narcose moeten en zoals hij nu is wil dat niet.

Daarnaast heb ik de afgelopen jaren écht alles geprobeert met hooi. Waarom hij het niet eet, geen idee, maar het gaat gewoon niet. Toen ik nog niet beter wist heb ik 'm zelfs dagenlang niks anders dan hooi gegeven en hij heeft NIKS gegeten. (Eh, ja, je wordt vanzelf zo wanhopig dat je elke keer sprietjes gaat tellen.. :$) Dus ook hooi voeren op honger momenten gaat niet op, honger heeft hij toen écht wel gehad, het is volgens mij een klein wondertje dat niet alles stil is gevallen. Verder heb ik bijna alle verschillende hooimerken geprobeert, alle mogelijke smaakjes.. Niks.. Ik denk dat het dus ook vrij zinloos is om nog door te gaan over hooi want dat gaat 'm gewoon niet worden met Indy. Helaas.

Indy is gewoon een heel apart konijntje met een eigen gebruiksaanwijzing. Standaard dingen die je doet bij konijnen met blaasproblemen kun je daarom ook simpelweg niet op hem toepassen.. Ik geef vanavond de laatste dosis AB en ik hoop dat dat een groot deel van de problemen oplost of beter gezegt weer wegneemt, dat hij nu eindelijk aan gaat komen. Zodra hij weer op gewicht is gaat hij terug naar een afgewogen hoeveelheid biks (moet ik even kijken of ik ook echt weer terug ga naar 25 gram, misschien is iets meer niet onverstandig) zodat hij ook geen BDK meer laat liggen.. En z'n groente goed eet. Want dat doet ie nu ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zelf al de urine van Indy getest, maar voor iedereen die niet zo'n handig moeder heeft hier een zinnetje van de site van dierenkliniek wilhelminapark: Als u met een konijn met blaasproblemen naar ons toekomt, probeer dan zo vers mogelijke urine mee te nemen. Misschien is het een beetje off-topic, maar hoe kom je aan een redelijke hoeveelheid verse urine van je konijn?

Laat haar een tijdje in een kooi zonder bodembedekking of een kamer met een gladde ondergrond oid lopen.. Zodat je met een spuitje de urine zo op kunt zuigen. Was hier geen enkel probleem, had zelfs stro in de kooi liggen (alleen niks absorberends) zodat hij niet in een kale kooi zat. Mijn DA zei dat hij 2 ml nodig had, meer is altijd beter natuurlijk, maar 2 ml stelt niet zoveel voor, ik had van één plasje al bijna 4.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .