Ga naar inhoud

HELP, Moon eet nog steeds niet!!


FemkeS

Aanbevolen berichten

:party:wat goed dat ze weer hele bergen produceerd :) (wat kun je toch blij zijn met een hoop stront:P <sorry voor de verwoording >)

maar misschien is ze wel te zindelijk:P ze kan het gewoon niet op een handoek, alleen op houtkorrel en zaagsel :) maar de keutels zien er idd netjes uit. gefeliciteerd moon!!!! goed gedaan daar kun je best trots op wezen:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 169
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

:party:wat goed dat ze weer hele bergen produceerd :)(wat kun je toch blij zijn met een hoop stront:P <sorry voor de verwoording >)

maar misschien is ze wel te zindelijk:P ze kan het gewoon niet op een handoek, alleen op houtkorrel en zaagsel :) maar de keutels zien er idd netjes uit. gefeliciteerd moon!!!! goed gedaan daar kun je best trots op wezen:lol:

*Pakt ondertussen nog een chipje*

Super fijn nieuws :D!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat haar keutels testen op cocidiose ( dit heeft een hele rare geur)

Ze kan dit door alles gekregen hebben nu!!

Voor een konijn in deze conditie kan dit dodelijk zijn.

Ik zal zaterdag wat keutels meenemen naar de DA. Wat zijn verder de symptomen van cocidiose? De geur is echt heel ranzig en ik ging net bijna over mijn nek toen ik met mijn neus boven d'r hing tijdens dwangvoeren. Ik was dus na mijn laatste bericht even een paar uur gaan slapen en ben er nu weer uit gekomen. Heb haar gewoon gedwangvoerd en pijnstilling, metocloral en cisaral gegeven. Ik heb de laxatrct maar even achterwege gelaten, omdat ze daar van aan de dunne kon raken als alles eenmaal opgang was.

Er zijn in die paar uur dat ik heb geslapen nog meer keutels geproduceerd en ja...ik ben zelden zo blij bergen keutels te zien ;) Ik ga er maar vanuit dat het toeval is dat ze weer is gaan keutelen toen ik haar op normaal strooisel heb gezet. Ik hoop wel dat ze nog zindelijk is, want er gaan net zoveel plasjes en keutels naast als in het toilet :s. Ze zit nu alweer lekker aan het hooi te knabbelen en ze heeft zelfs een paar bixjes gegeten (letterlijk 2, want ik had er 20 in haar bakje zitten en nu zijn er nog maar 18). Ik zal nog even het groenvoer aanvullen (alles is op behalve de witlof) en dan lekker met een gerust hart gaan slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:party:Het gaat weer goed met Moon. Ze is nog steeds aan het keutelen en eet weer; vooral hooi en af en toe een hapje groenvoer. De biksjes hoeft ze nog niet echt. Ze is ook een stuk actiever geworden. Mevrouw heeft uitgevogeld hoe ze het deurtje van de ren kan open maken en hupst flink in het rond. De eerste binkie heb ik al gesignaleerd.

Helaas kan ze nog niet echt samen met Sprokkel. Ze gaan de hele tijd ruzie maken. Sprokkel gromt en valt haar aan en Moon reageerd daar dan weer op: gevolg rondjes draaiende en happende nijnen. Dus ik heb Sprokkel maar even bovenin het hok gezet en Moon heeft nu het onderste gedeelte en de kamer tot haar beschikking.

Hoe lang denken jullie dat ik moet wachten voordat ik ze weer samen laat en net zolang wacht tot ze de rangorde weer bepaald hebben? Ik wil haar namelijk niet meteen te veel stress bezorgen door het nu al te doen.

O ja, ik heb Sprokkels wondje bekeken en die ziet er ook goed uit. Het is nog bruin van de betadine en er zit een korstje op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou Moon eerst echt weer helemaal beter laten worden en goed aan laten sterken, voor je uberhaupt aan koppelen denkt. Het levert inderdaad veel stress op, en dat kan ze nu echt niet gebruiken, en zou haar zelfs juist weer ziek kunnen maken.

Wat fijn dat het beter met haar gaat! Ik ben echt heel blij om dat te horen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zaterdag wat keutels meenemen naar de DA. Wat zijn verder de symptomen van cocidiose? De geur is echt heel ranzig en ik ging net bijna over mijn nek toen ik met mijn neus boven d'r hing tijdens dwangvoeren. Ik was dus na mijn laatste bericht even een paar uur gaan slapen en ben er nu weer uit gekomen. Heb haar gewoon gedwangvoerd en pijnstilling, metocloral en cisaral gegeven. Ik heb de laxatrct maar even achterwege gelaten, omdat ze daar van aan de dunne kon raken als alles eenmaal opgang was.

Er zijn in die paar uur dat ik heb geslapen nog meer keutels geproduceerd en ja...ik ben zelden zo blij bergen keutels te zien ;) Ik ga er maar vanuit dat het toeval is dat ze weer is gaan keutelen toen ik haar op normaal strooisel heb gezet. Ik hoop wel dat ze nog zindelijk is, want er gaan net zoveel plasjes en keutels naast als in het toilet :s. Ze zit nu alweer lekker aan het hooi te knabbelen en ze heeft zelfs een paar bixjes gegeten (letterlijk 2, want ik had er 20 in haar bakje zitten en nu zijn er nog maar 18). Ik zal nog even het groenvoer aanvullen (alles is op behalve de witlof) en dan lekker met een gerust hart gaan slapen.

symptomen van cocidiose....stinkende ontlasting mager worden en stoppen met eten soms plak poep tot water aan toe.....konijnen gaan snel dood door uitdroging.

Dus neem vette ontlasting mee ik zelf had geen dag meer gewacht daar mee......succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Resii, ja we hebben zeker veel meegemaakt. Ik ben blij dat het nu weer de goede kant op gaat, want ik zag het gister allemaal niet meer zitten.

@ BRC, waarom ik niet meteen weer met Moon naar de dierenarts vlieg. Haar keutels stinken enorm, maar daarom zou ze nog geen coc hebben. Als ik je opsomming van symptomen zo zie, dan heeft ze daar geen last van. De keutels zien er allemaal weer mooi uit, ze drinkt, ze eet weer redelijk en het feit dat ze gewicht is verloren lijkt me niet zo raar aangezien ze 8 dagen niets gegeten heeft behalve dwangvoer en af en toe een hapje groen. Dus behalve dat haar ontlasting erg vreemd ruikt, is er niet echt meer iets aan de hand. Ze is nu echt herstellende. Natuurlijk blijf ik wel de metocloral en cisaral als ondersteuning voor de darmen geven en ze krijgt ook nog metacam (de pijnstilling injecties heb ik vandaag niet meer gegeven). Daarnaast werkt de DA die verstand heeft van konijnen niet op vrijdag en ik wil niet weer het debakel van afgelopen zaterdag. Morgen heeft mijn DA dienst en hebben we al een afspraak staan (10.10), ik zal dan wat ontlasting meenemen, dus dat lijkt me nu voldoende.

Nog even over Sprokkel. Het wondje ziet er goed uit, maar ik wil de DA er morgen toch voor de zekerheid ook even naar laten kijken. Nu is het probleem dat ik maar 1 reismand heb, waar ze normaal gesproken gezellig met z'n tweeën in gaan. Dus ik vrees dat de her-koppeling er toch snel aan komt... :s Of zal ik nog even wachten met Sprokkel? Maandag moeten zowiezo Moons krammetjes eruit en zou Sprokkel al mee om naar zijn gebit te laten kijken.

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze echt niet samen laten, het koppelen van deze 2 konijnen gaat vast te veel stress opleveren, en dat kan Moon nu echt niet hebben.

Heb je niet een doosje of kan je niet ergens een vervoersmandje lenen?

Neem inderdaad maar zeker ontlasting mee, en laat dat onderzoeken op coccidiose. Als het toch wel coc blijkt te zijn, kun je dat in ieder geval ook direct gaan behandelen!

(het is niet zo gek hoor, als ze coc zou hebben. Ieder konijn draagt dat namelijk bij zich, en het kan tot uiting komen als ze stress hebben/verhuizen/ziek worden etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet Sprokkel maar even tot maandag wachten. Het wondje ziet er toch rustig uit. Ik neem aan dat ze in het weekend wel weer vriendjes worden. Het is tenslotte niet zo dat ze mekaar helemaal niet hebben gezien. Er zat alleen de hele tijd een hekje tussen en Sprokkel was volgens mij nogal jaloers op al dat eten. Aan Moon zal het niet liggen, die stelt zich rustig op naar Sprokkel door te gaan liggen enzo.

Ik lees trouwens net op konijnen.nl dat als er een paar coccidien in de ontlasting zitten dat dit niet betekend dat het konijn er ook ziek is en behandeld moet worden. Pas als er grote aantallen aanwezig zijn en er strake is van diarree en/of sterke vermagering wordt er een behandeling ingezet. Ik neem morgen hoe dan ook wat keutels mee, en dan zien we wel verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ze ook niet nu al proberen te koppelen. Misschien zondag als Moon weer echt helemaal goed eet. Als dat niet zo is, dan moet ik maar even van iemand een mandje lenen zodat ze maandag wel tegelijk naar de DA kunnen.

Sprokkel kan eigenlijk vrij weinig bij d'r uithalen. Hij hapte vanochtend wel naar haar, maar hij heeft geen voortanden, dus daar voelt ze niets van. Ik ben er eerder bang voor dat zij dat zat wordt en hem een flinke knauw geeft. Hij heeft ook nog nooit op haar gereden (ook niet tijdens de eerste koppeling). Volgens mij weet hij niet eens dat zoiets kan ;), dus daar ben ik niet bang voor. Moon was juist de laatste weken op hem aan het rijden en dat liet hij over zich heen komen (totdat het echt te lang duurde [10 - 15 min] dan hapte hij naar haar).

Moon is nu echt een schatje naar mij toe. Ze is de hele tijd mijn slof aan het likken. En dat terwijl ze me nog nooit eerder heeft gelikt! En van aaien krijgt ze ook haast geen genoeg. Ze mist dus volgens mij wel een beetje de aandacht die ze normaal van Sprokkel krijgt. Ik hoop dat ze snel weer helemaal de oude is, zodat zij en Sprokkel weer maatjes kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog even wachten met koppelen todat Moon weer helemaal goed is (wanneer ik dus met alle medicatie en dwangvoer kan stoppen). Moon mist hem wel denk ik, want ze is super aanhankelijk naar mij, en dat is ze normaal gesproken niet, dus ze mist duidelijk aandacht. Sprokkel trouwens ook, hij breekt af en toe zo wat het hok af als Moon losloopt en hij opgesloten zit.

Maar ik ben dus vanochtend met Moon naar de DA geweest. Die was ook erg blij dat het nu echt beter gaat met haar. En ik kreeg complimenten dat ik me zo hard had ingezet. Vond ik een beetje raar, omdat ik het normaal vind om te doen, maar ok, wel fijn om te horen. Ik moet de metocloral, cisaral en metacam nog een paar dagen doorgeven (wat ik ook al dacht) en ook nog een paar keer per dag dwangvoeren, omdat ze zelf nog niet heel veel eet (ze eet vooral hooi, en af en toe wat groen of een biksje). De krammetjes zijn vanochtend ook al uit de "wond" gehaald. Ze was heel stoer en gaf geen kik ;)

Dus dat lost mijn probleem voor maandag helemaal op. Moon hoeft dus niet naar de DA, dus gebruik ik die afspraak voor Sprokkel. Zijn kiezen worden weer bekeken en hoogstwaarschijnlijk zitten daar wel weer haakjes op die ze er dan afvijlen. Ook zal de DA even naar dat wondje kijken. Ik heb nu te horen gekregen dat ik het weer open moet maken (korstje eraf peuteren) en weer heel goed schoonmaken en er betadine op doen. Het moet een paar daagjes open blijven zodat alle troep er goed uit kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd dwangvoer ik heel erg schoon. :P Het is bij mij een groen prutje en ik maak het behoorlijk dik. Ik kan het dan ook niet het spuitje inzuigen, maar prop hem van de achterkant vol. En door het met kleine beetjes tegelijkertijd aan Moon te geven gaat het er prima in. Toen ik haar terug kreeg van de DA, na de operatie, hadden ze haar ook een keer gedwangvoerd. Duidelijk met een veel dunner bijna waterig prutje, want ze zat er echt heeeeelemaal onder. D'r hele bek en borst (ze heeft een witte borst) waren groen. Ik heb het ergste toen weggehaald en de rest heeft ze zelf weggepoetst. Ze is zich gelukkig de hele tijd blijven wassen, dus als we toch iets hadden gemorst poetste ze het wel weg. Nu is dat ook het eerste wat ze doet na dwangvoeren, wassen! Niet alleen haar bekkie, maar d'r hele lijf. Baasjes geur moet er heeeelemaal vanaf, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het beter gaat!

Hier kan ik de dwangvoer en wortelhapje (indien nodig maar hoop voorlopig niet meer!) gewoon op een schoteltje doen en meneer likt het eraf....in het begin niet en deden we het steeds op ons vinger en op een gegeven moment had hij door dat hij het eraf moest likken;Ollie dacht elke keer dat hij moest bijten ipv likken (auw)maar uiteindelijk kreeg hij het door en was het makkelijker dan met de spuit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lukt hier helaas niet. Ze vind het echt niet lekker genoeg (Sprokkel wel, die komt de restjes altijd van de spuit likken). Ze stribbelt ook flink tegen tijdens het dwangvoeren. Ze is er erg handig in geworden om d'r voorpootje achter mijn hand te haken en zo mij en dus de spuit weg te duwen. Maar ja... ik ben toch slimmer en sterker dus de hele spuit inhoud verdwijnt in haar :P.

Het gaat nu gelukkig weer helemaal goed met haar. Ze eet lekker hooi en eet weer normale hoeveelheden biks (in hetzelfde tergent trage tempo als hiervoor). Ze moet alleen weer leren om uit de fles te drinken. Uit een baje is natuurlijk veel makkelijker...maar dat wordt een enorm zooitje in het hok, al helemaal als ze straks weer samen is met Sprokkel (de kleine druktemaker). Dus ze zit nu al een paar uur zonder haar bakje. Ik neem aan dat ze wel weer uit de fles gaat drinken als ze dorst heeft. Mocht ze eind van de middag nog niet uit de fles gedronken hebben, dan mag ze even uit een bakje drinken (wil natuurlijk niet dat ze uitdroogd), maar daarna gaat het bakje weer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, ik wou jullie allemaal nog pb'en maar dat werd wel erg veel gedoe. Dus bij deze, bedankt voor alle info en steun die jullie hebben gegeven!!!!!

Zonder jullie was ik zelf al veel eerder ingestort. Ik heb niemand om me heen die veel van konijnen weet en begrijpt wat ik voor mijn beestjes voel. Mijn ouders heb ik wel helemaal plat gebeld, maar ik hoorde ze na een paar dagen al merkbaar zuchten als ze de telefoon opnamen...zo van, daar heb je d'r weer... En die vonden het maar onzin om zo veel geld bij de DA uit te geven. Ik denk dat in het halfjaar dat ik Moon nu heb, ze al ergens tussen de 500 en 1000 euro heeft gekost, maar ja, ik kan haar toch niet zomaar en hoekje op laten gaan? Maar ze zijn nu ook wel blij dat Moon het heeft gered.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .