Ga naar inhoud

HELP, Moon eet nog steeds niet!!


FemkeS

Aanbevolen berichten

Zo te horen/ lezen heeft ze een flinke darm verstopping.

Dan is het belangerijk dat ze alleen groen voer eet en of wortel hapje....

geen bix dwang voeren.

Dan vraag ik mij toch af hoe jij weet dat het hier om een darmverstopping gaat?

Dit konijn is recent gecastreerd en dan is het niet vreemd dat de darmen een tijdje stilliggen. Het is dan de bedoeling ze mede door dwangvoer weer op gang te krijgen.

Ik zou in dit geval dus ook zeker geen wortel hapje geven! Bij een vertraagde darmwerking kan dit voor gas zorgen door de suikers die erin zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 169
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Altijd handig als men het niet met elkaar eens is...

Anyway, Ik zal 3 keer daags pijnstilling geven. Wortelhapje heb ik zowiezo niet (hier in de supermarkt verkopen ze die niet (alleen die waar ook aardappel in zit). Ik dwangvoer ook geen bix, maar dwangvoer van de DA, critical care. Waar veel vezels in zitten. Moon heeft daarnet wel zelf een paar hapjes eten genomen en dat waren allemaal gedroogde kruiden uit het hooi (het gras zelf moet ze niet) en een stukje bast van een wilgentakje. Het lijkt erop dat ze zelf er ook voor kiest om vezels te eten (ook al waren het hooguit 10 mini hapjes)?

Ik zal ook laxatract geven mocht er wel een verstopping zijn. Ik heb namelijk alweer een tijdje geen keutels gezien (die om 13.00 was de laatste). De keutels die er zijn gekomen lijken wel erg op de foto van BRC. Tijdens de buikmassages voel ik wel harde stukken darm zitten en die probeer ik extra goed te masseren. Haar buik gaat ook allerlei geluiden maken tijdens zo'n massage. Dat lijkt me een goed teken?

Verder is Moon nog redelijk levendig. Ze wast zich nog steeds en probeert weg te komen als ik ga dwangvoeren e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, het was net weer tijd voor dwangvoer en medicijnen. En wat zie ik tot mijn grote verbasing... aan d'r kont zaten een 8-tal keutels geplakt. Allemaal met een rare vorm en allemaal kleiner dan haar normale keutels. De laatste stak nog half uit haar anus en toen ik die eruit trok zat er een draadje bruin slijm aan. Blijkbaar heeft die buikmassage van 2 uur geleden die losgemaakt! Dus nu heb ik weer even goed gemasseerd (wel lastig met die wond) na het geven van de medicijnen en dwangvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo veel slijm als op de foto van jou heeft ze niet hoor. Het was een dun draadje aan de laatste keutel. De rest van de keutels was nu dus weer klein (veel kleiner dan normaal).

Ik zou met alle liefde haar groen voeren, maar dat eet ze niet. Het ligt allemaal voor d'r neus (witlof, brocoli, peterselie, boerenkool, appel, komkommer, en wilg, kruidenhooi, brood). Ik ververs het natuurlijk geregeld. Heel af en toe eet ze daar dus wat van en dan kiest ze iedere keer wat anders. Ook apart is dat iedere keer dat ze wat zelf heeft gegeten dat dat 's avonds en 's nachts was.

Dus, hoe moet ik er voor zorgen dat ze zo veel groen binnen krijgt???

aangepast door FemkeS
Link naar reactie
Delen op andere sites

het heeft met het soort groen te maken......wat ze wel of niet eet.

Peterselie at ze wel naast de verhoogde pijnstilling....

boeren kool is slecht kan gas geven alle kool soorten.icl brocoli.

appel zitten suikers in niet echt aan te raden.

wilgen takken en de blaadjes zijn prima voor haar en de darmen en de omschreven groentens die ik heb gegeven.

brood zou ik zeker niet geven dat kan ook stoppend werken.

het slijm heb je in meer en mindere mate duid op de darm vlies onsteking door de verstopping.

hier zie het slijm beetje nog net op de keutel dit kan een draad trekken.

Foto-CCNYL4M7.jpg

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je doet het makkelijker voorkomen dan het is... Ja, ze heeft gisteravond peterselie gegeten. Nu wil ze daar helemaal niets meer van weten. Als ik het lang genoeg voor haar neus hou gaat ze op een gegeven moment als ze het helemaal zat is het wel van me afpakken, bijt het stuk en gooit het weg. Ik heb dus geen idee hoe ik er groen in moet krijgen als ze dat niet wil.

Ik bedoel het is anders dan dwangvoeren, dat spuit ik in d'r bek en moet ze het haast wel doorslikken (hoewel ze dat ook probeert uit te spugen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

door de pijnstilling zal ze wel weer willen eten en hoef je dan niet te dwang voeren.

Dat is de bedoeling.

Het dwang voer wat je geeft is goed en ruikt heerlijk alleen is het ook een soort bix....je moet het aan mengen met vocht anders is het droge stof.

Zo bedoelde ik het.

Ik denk er wat makkelijker over omdat ik meer konijnen die ook eigenwijs zijn die dit hebben gehad en ik er toch door getrokken heb....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat ook geprobeert Manon. En weet je wat mevrouw dan doet? Ze bijt het steeltje doormidden en gooit het losse eind weg. Slimme meid :s

Vannacht is er trouwens wel weer een paar keer een lading poep (kleine keutels in klontjes met bruin slijm ertussen) uit gekomen. Dus daar ben ik erg blij om. Ik heb haar ook iedere paar uur zo ver gekregen om een blaadje witlof zelf te eten! Net zat ze even tussen het hooi te neuzen, maar at uiteindelijk niks. Ik hoop dat het nu langzaam weer de goede kant uit gaat.

Ik ga zo even naar de supermarkt om de groenten te kopen die BRC aangaf (ruccola, wortelloof (ik eet blijkbaar worteltjes vanavond ;)), krussla, nog meer witlof en nog maar een bakje peterselie (aangezien die die ik nu nog heb al wat wat slapjes is geworden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mijn DA soms wel schieten trouwens. Ik heb vanochtend om 9.00 weer gebeld. Krijg ik natuurlijk een assistente aan de lijn. Ik uitleggen dat Moon nog steeds niet normaal eet en dat ik graag even telefonisch wil overleggen met de DA (aangezien ik zaterdag niet bij mijn eigen DA ben geweest, wou ik even weten hoe de mijne er over dacht). Wordt ik ff in de wacht gezet. Komt ze weer terug met de mededeling dat de DA het te druk heeft om mij te spreken en ook om zelf later even terug te bellen. Maw ik moet moet terugbellen op het telefonisch spreekuur om tussen 16.00 en 16.30. Grrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit heb ik met gijsje ook gehad. ondanks de pijnstilling toch nog knarsetanden. peterselie is volgens mij ook eetlustopwekkend, dus als ze dat wil eten zal dat mooi zijn. kun je daar ook geen thee van maken en dat als vocht geven?? (ik bedenk ook maar wat hoor:P) Gijs is weer gaan eten door vers gras en ss brokjes(die kreeg hij eerder niet. op naraden van de DA overgestapt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

FemkeS, ik zou een andere konijnkundige DA nu gaan bellen en het verhaal uitleggen... want nog langer wachten lijkt mij niet echt verstandig nu! Vooral als ze nogsteeds amper eet en duidelijk pijn heeft, echt actie ondernemen en je niet laten afschepen tot 4 uur vanmiddag.

Dat ze nog niet keutelt kan kloppen, het kan even duren tot het weer op gang is gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lianne, ik heb je advies opgevolgd. Ik heb naar Utrecht (Wilhelmina kliniek) gebeld. Nadat ik mijn verhaal had uitgelegd aan de assistente kreeg ik meteen een DA aan de lijn. Dat vond ik meteen al erg netjes!

Zij stellen weer net iets anders voor dan dat ik al deed:

- Dwangvoeren ipv 6 keer daags 10 ml, 3 keer daags 30 ml. Dit om ervoor te zorgen dat ze zelf meer hongergevoel krijgt en tussendoor meer zelf eet.

- Ipv carprofen weer terug naar metacam en die veel hoger doseren dan ik in eerste instantie mocht van mijn eigen DA, namelijk 2 keer daags 0,6 ml ipv 0,3 ml.

- Metocloral gewoon 4 keer daags 1,5 ml blijven geven.

- Ook cisaral gaan geven (dat is idd voor het achterste darm gedeelte en metocloral voor het voorste) 3 keer daags 1,5 ml

- Laxatract verhogen van 2 keer daags 0,5 ml naar 2 ml

Verder kon ik nog Ranitidine gaan geven dat is voor mensen verkrijgbaar onder de naam Zantac. Ik moet mijn eigen DA vragen of ze het hebben voor dieren, want die pilletjes voor mensen bevatten natuurlijk veel te veel werkzame stof.

Ik wacht dus nog wel even tot 16.00 en bel dan mijn eigen DA op haar telefonisch spreekuur. Vertel wat ze in Utrecht voorstellen en of ik dat allemaal kan op komen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Ipv carprofen weer terug naar metacam en die veel hoger doseren dan ik in eerste instantie mocht van mijn eigen DA, namelijk 2 keer daags 0,6 ml ipv 0,3 ml.

Fijn dat zij dat in ieder geval ook hebben gezegd, ik denk (en hoop!) dat dat echt scheelt... Het is gewoon het dubbele aan wat ze in het begin kreeg.

Maar wat een gedoe zeg.. Ze houdt je wel bezig... Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je nu voelt... Ik ben zelf laatst 2 konijntjes verloren aan een fikse verstopping, waarvan één van de dames ook net gecastreerd was en daar dus een verstopping overheen kreeg. Het is echt onwijs pittig, maar je wilt alles doen wat je kunt... Zo te horen heb jij in ieder geval de 'mazzel' dat Moon wel aardig mee werkt, dan heb je ook wat meer kans dat ze er weer helemaal boven op komt. Ze geeft zelf ook nog duidelijk de wil aan, doordat ze zelf steeds kleine beetjes eet... Die van mij at echt helemaal niets, en toen had ik haar eindelijk door de verstopping getrokken en begon ze weer te eten, werd ze weer opnieuw ziek... Kreeg er gelijk een nieuwe fikse verstopping overheen en dat heeft ze niet overleefd...

Het is heel hard en pittig, maar je bent super voor haar bezig! Ik hoop heel erg dat je haar er door heen kunt trekken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je gebeld hebt hoor :) Een DA met een beetje kennis zou moeten weten dat een verstopping bij een konijn erg gevaarlijk kan zijn en zou je nooit zomaar een paar uur moeten laten wachten, dat kan gewoon niet. Laat je dus ook niet zomaar afschepen straks als je hem/haar dit voorlegt en verteld dat je contact hebt gehad met een andere DA. Je doet het allemaal voor Moon en dat mag echt wel duidelijk zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop ook dat het me lukt. In mei is ze ook zo ziek geweest (E cuniculi gevolgd door gas) en toen ben ik ook weken met haar in de weer geweest. Maar toen was het iets minder zwaar voor me, omdat mijn vriend en ik de taken verdeelden. Helaas gaat het nu niet echt goed tussen ons en wonen we niet meer samen, dus nu moet ik alles alleen op knappen. Ik ben iemand die normaal gesproken veel slaap nodig heeft en al dat midden in de nacht opstaan begint me op te breken. Nog even en ik wordt zelf ziek ben ik bang. Gek, hè, ondanks dat ik het zelf haast niet aan kan, is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er mee op te houden. Ik heb echt alles voor mijn beestjes over :)

Ik heb op het werk gemeld dat ik voorlopig thuis werk (niet dat daar erg veel van terecht komt, maar ik doe wel wat) Daar zullen ze me wel voor gek verklaren. Maar ja, ze vonden het ook al raar dat ik haar uberhaupt liet castreren.

Gelukkig vinden mijn ouders het niet erg dat ik een paar keer per dag aan de telefoon hang om te vertellen hoe het nu gaat!

aangepast door FemkeS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .