Ga naar inhoud

Hoeveel groen?


lindaatje9

Aanbevolen berichten

Snuf en snuit kregen elke dag een blaadje witlof,

nu is laatst snuf ziek geweest en zei de DA dat we veel meer groen mochten geven.

Ik geef:

Snuf ( 2,2 kg) s"morgens 25 gram SS

tussendoor blaadje witlof of peterselie/bleekselderij

s'avonds 10 gram SS

Snuit: ( 2,5kg) s'morgens 20 gram SS

Tussendoor blaadje witlof of peterselie/bleekselderij

s'avonds 5 gram SS

( snuit heeft een grote wam dus vandaar wat minder)

Onbeperkt; kruidenhooi!

Mijn vraag is eigelijk:

Kan ik ze een bak vol groen geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Konijnen moet gevarieerd eten. Ik ben het dus niet met de DA eens. Geef ze eens spitskool, een 1/8 appel of een blad andijvie.

??? van waar haal je deze info?

@Lindaatje9: Een konijn mag in principe zoveel groen als hij op kan zolang ze er geen diarree van krijgen. Je moet wel elke groentensoort die ze krijgen rustig opbouwen en bekijken of hij op de veilig lijst staat.

Goed opbouwen doe je door te beginnen met een stukje ter grote van een postzegel. Lukt dit goed en geen diarree dan kan je dat de volgende dag verdubbelen en zo een paar dagen door gaan. Als dat allemaal goed gaat, kan je de volgende soort toevoegen.

Mijn konijnen krijgen erg veel groen en variatie...gemiddeld zo'n 10 soorten per dag.

Hier is de lijst met veilige en niet-veilige groenten: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van groenvoer worden ze niet dik (enkel met wortel moet je oppassen, daar kunnen ze wel van aankomen), dus daar kan je erg veel van geven.

Als je soort per soort rustig opbouwt, kan je ze idd rustig een schaal geven hoor.

Ik heb wel ergens een foto van de bak van mijn nijnen... ik zal eens kijken of ik hem ergens ken vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier gaat er elke dag een flinke portie groen doorheen.

IN die bak zitten oa.

-witlof

-andijvi

-peterselie

-ruccola

-basillicum

-munt

-koriander

-turkse peterselie

-selderij

- beetje wortel

-wortelgroen.

Zoals zwarte panter al omschreef is het van belang dat je alle groen goed en langzaam opbouwd om diarree te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht ook dat koolsoorten niet goed waren.

Maar er was toch een soort streven naar hoeveel je ong kan geven? Per kilo 200 gram groente ofzo toch? Ik geef meestal wat ik heb, want ik moet 11 cavia's en 1 konijn voeren nu. Ik krijg gelukkig veel groentes van mijn oma, maar naar mijn idee kan ik niet genoeg geven dan wat ze horen te krijgen. Maar binnenkort wil ik een (digitale) weegschaal en ga ik wegen wat Draak elke dag nodig heeft en proberen daar zo veel mogelijk aan te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Per kilo 50 tot 100 gram zegt Wilhelmina kliniek geloof ik. Maar meer kan absoluut geen kwaad zolang ze maar netjes blijven hooi eten en blijven keutelen etc..

Meer dan 200 gram laten ze hier liggen, dan heb ik het over konijnen van 1500 gram. Maar als ik dan zie wat voor bergen groente die van Zwarte Panter naar binnenwerken.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké...om het wat 'tastbaarder' te maken even de beloofde foto.

Zo'n bak krijgen ze samen zeker 2 keer per dag, af en toe krijgen ze nog wel een extra handje ofzo of wordt het een beetje bijgevuld.

Oh ja, dit is voor 2 konijn die samen een goede 2.5 kg wegen.

Hypoliet zit ernaast en die woog op het moment van de foto zo'n 800 gram.

post-3021-1392287692444_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké...om het wat 'tastbaarder' te maken even de beloofde foto.

Zo'n bak krijgen ze samen zeker 2 keer per dag, af en toe krijgen ze nog wel een extra handje ofzo of wordt het een beetje bijgevuld.

Oh ja, dit is voor 2 konijn die samen een goede 2.5 kg wegen.

Hypoliet zit ernaast en die woog op het moment van de foto zo'n 800 gram.

Wat voor groenvoer zit daar allemaal in?

Maar dan voer ik geloof ik wel genoeg groentes per dag... Iets minder dan dan bakje en dan 1x.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Caroline ook!

Absoluut! Die was ik niet vergeten hoor ;)

Doelde meer op mensen met konijnen van hetzelfde formaat...haha

Caroline zal nog wel meer geven.

Wat voor groenvoer zit daar allemaal in?

Maar dan voer ik geloof ik wel genoeg groentes per dag... Iets minder dan dan bakje en dan 1x.

Wat er in zit?

Euhm...

- radicchio

- witlof

- wortelloof

- andijvie

- ruccola

- selder

- romeise sla

- knolselder

- platte peterselie

- gekrulde peterselie

- basilicum

Dat ongeveer...ik zal nog wel wat vergeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee konijnen; eentje 1,9 kilo en de andere 2,3 kilo en ze krijgen 2x per dag een hondenbak vol met groenvoer en dat komt meestal neer op 150 tot 200 gram groente per keer.

Hier zit dan; witlof, andijvie, wortel, peterselie, beetje appel, soms een mandarijntje en broccoli in...

En ze vliegen telkens op de groentebak af alsof ze nooit iets krijgen haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut! Die was ik niet vergeten hoor ;)

Doelde meer op mensen met konijnen van hetzelfde formaat...haha

Caroline zal nog wel meer geven.

Wat er in zit?

Euhm...

- radicchio

- witlof

- wortelloof

- andijvie

- ruccola

- selder

- romeise sla

- knolselder

- platte peterselie

- gekrulde peterselie

- basilicum

Dat ongeveer...ik zal nog wel wat vergeten zijn.

Koop je zelf peterselie of verbouw je dat zelf? Mijn vader heeft van de zomer een hoop peterselie zaadjes in de grond gezet, dus we hebben nu wel wat peterselie. Ik heb het niet zo vaak gepakt, omdat het anders zo weer op is. Maar Draak is er zo weg van (en de cavias ook), dus ik zou het liefst wel elke dag willen geven. Is peterselie duur/is verbouwen gemakkelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbouwen... euhm...haha.. dat valt hier niet bij te houden.

Heb het in het begin geprobeerd hoor...maar dan zou ik bijna de hele tuin moeten volzetten om aan hun behoefte te voldoen.

Ik koop het eigenlijk gewoon in de supermarkt.

Maar heb hier al vaker gelezen dat je het in turkse winkel heel goedkoop kan krijgen en dan krijg je ook reuze bussels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .