Ga naar inhoud

Hoeveel groen?


lindaatje9

Aanbevolen berichten

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Absoluut!

- radicchio --> Wat is dit?

- witlof

- wortelloof

- andijvie

- ruccola

- selder

- romeise sla

- knolselder --> En is dit ook echt de 'knol' van de knolselderij of bedoel je de groene bladeren? Want ik wist niet dat ze de knol ook mochten hebben.

- platte peterselie

- gekrulde peterselie

- basilicum

Dat ongeveer...ik zal nog wel wat vergeten zijn.

Verder ook een algemene vraag...waar halen jullie de kruiden zoals basilicum, tijm, munt etc? Want hier kan ik ze wel in de supermarkt halen, maar dan krijg ik zo'n lullig potje met wat stengeltjes erin. Met 6 konijnen heb ik eigenlijk 2 potjes per avond nodig van één kruidensoort om ze ook iets noemenswaardig voor te kunnen zetten. En dát zou veel geld gaan kosten. Dus vandaar dat ik eigenlijk nauwelijks kruiden geef, op peterselie en selderij (van de markt, in grotere bossen) na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radicchio is familie van de witlof en andijvie :mdr:

Ze zijn er hier dol op...

radicchio2.jpg

Van de knolselder eten ze idd ook gewoon de knol. Meestal verkopen ze hier ook enkel de knollen van de knolselder.

Met die kruiden werk ik meestal idd met van die kleine plantjes. Tenzij ik het anders kan kopen zoals peterselie en soms basilicum. Maar munt, tijm, citroenmelisse, rode basilicum,... koop ik idd in van die kleine stomme potjes. Gelukkig is dat met 2 konijnen nog wel te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radicchio is familie van de witlof en andijvie :mdr:

Ze zijn er hier dol op...

radicchio2.jpg

Van de knolselder eten ze idd ook gewoon de knol. Meestal verkopen ze hier ook enkel de knollen van de knolselder.

Met die kruiden werk ik meestal idd met van die kleine plantjes. Tenzij ik het anders kan kopen zoals peterselie en soms basilicum. Maar munt, tijm, citroenmelisse, rode basilicum,... koop ik idd in van die kleine stomme potjes. Gelukkig is dat met 2 konijnen nog wel te doen.

Is dat duur die groente? Dan zullen denk ik mijn cavia's & konijn het wel lekker vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

a391a.jpg

Dit is hier een vrij normale portie groenvoer.

Andijvie zorgt hier voor het meeste volume of wortelloof, maar dat is alleen als ik dat op de markt gekregen heb. (En dat is de laatste tijd zelden zo.)

Verder krijgen ze witlof, een stengel bleekselderij, wat peterselie, selderie en een stukje wortel. Radijsjes krijgen ze ook vrij regelmatig en ik heb de laatste tijd ook al een aantal keer knolselderij gekocht, waar ze erg dol op zijn.

Van de kruiden krijgen ze hier geen ladingen, ze krijgen het voor de variatie en verder moeten ze het doen met de goedkopere dingen zoals andijvie. Maar het is anders voor mij als student niet te betalen en ik vind het zo toch wel een fatsoenlijk menu wat ik ze voor zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke! Ik ga morgen sws naar de winkel, want groentjes zijn op en morgen krijg ik geen groentjes van mijn oma (kinderen zijn op vakantie, mijn oma geeft dat altijd aan hun :) ). Dan ga ik gelijk ff kijken in de winkel wat er allemaal ligt! Misschien dat ik ook wat geld geef aan mijn moeder, zodat ze woensdag op de markt kan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze met 2 (forse dwergjes) zo'n hondenetensbak goed vol met groenten.

Binnenkort ga ik nog een grotere schaal kopen, hier kan al teweinig in xD

Dingen die er heel regelmatig bij zitten: andijvie, witloof, paprika, wortel, peterselie, appel en wortelloof.

En ja ik weet het, wortel en appel zijn dikmakers maar ze doen het er goed op. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik radicchio nog nooit in de winkel hier zien liggen. Maar het is dus geen koolsoort? En hoe zit het eigenlijk met paksoi, is dat ook een koolsoort?

En als je de knol van de knolselderij geeft, haal je neem ik aan de vieze buitenkant eraf en geef je een stukje van dat witte spul? Ik heb gisteren erwtensoep gemaakt en moet toegeven dat de knolselderij schoonmaken, niet mijn favoriete baantje is :mdr:

Misschien ga ik dan ook eens wat meer varieren, en ook eens kijken of mijn nijntjes dingen als basilicum, tijm en munt lekker vinden. Uiteraard langzaam opbouwend :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder ook een algemene vraag...waar halen jullie de kruiden zoals basilicum, tijm, munt etc? Want hier kan ik ze wel in de supermarkt halen, maar dan krijg ik zo'n lullig potje met wat stengeltjes erin. Met 6 konijnen heb ik eigenlijk 2 potjes per avond nodig van één kruidensoort om ze ook iets noemenswaardig voor te kunnen zetten. En dát zou veel geld gaan kosten. Dus vandaar dat ik eigenlijk nauwelijks kruiden geef, op peterselie en selderij (van de markt, in grotere bossen) na.

Ik had van die potjes van de supermarkt, die plantjes, maar mijn moeder heeft ze dood laten gaan.. :P Maar ik geef dan eigenlijk maar een paar blaadjes van elk.. (Koriander, basilicum, peterselie..) Maar echt veel geven zou idd niet te doen zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer, ik had gehoopt dat iemand een secret source wist waar veel en goedkoop kruiden te halen viel :mdr: Peterselie en selderij haal ik zelf wel altijd op de markt, want daar krijg je vaak grote bossen voor ongeveer 1,25. Misschien ook eens kijken hoeveel ze voor andere kruiden vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar maken jullie dan elke dag een bakje vol met verschillende groeten/fruit klaar?

ik geef eigelijk nu nog niet veel groen :s

maar ik zal morgen wat witloof enz gaan kopen!

(ik heb mn konijntjes nog maar sinds gisteren dus het is niet zo dat ze hun hele leventje al alleen maar wat wortels gekregen hebben hoor :P

^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wel... Maar ik moet ook nog 11 andere cavia's voeren. Dus elke avond zit ik andijvie te wassen (voor de zekerheid, mijn oma vergeet wel eens wat modder er af te halen :P ) en dan heb ik een grote bak vol met allemaal groentes. Ik zal wel eens een foto maken hoeveel dat ong is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal idd, zoals Loes al zei, alles bij de turkse supermarkt.

Daar is de groente hee; goedkoop en krijg je grote bossen verse kruiden.

Ik betaal voor een dikke bos peterselie 50 tot 75 cent.

De turkse/platte peterselie, de munt en de koriander krijg je er ook in dikke verse bossen voor weinig.

Een plantje is hier echt niet toereikend.... ze eten per keer dat ik groente ongeveer 1 zo'n plantje wel op... in verhouding dan he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de zomer een mand gekocht en heb daarin 2 plantjes basilicum, 1 plantje selderij, 1 plantje peterselie en nog wat kruiden voor mezelf gezet. Met wat geduld is het nu een volle mand geworden waar B&B nog steeds van eten. Soms laat ik 1 plantje even met rust zodat het weer kan bijkomen. Ik denk dat ik voor nog geen

€ 5,- al maanden kruiden heb voor de konijnen. Ok, het zijn er maar 2 en ik geef het niet iedere dag, maar zo is het niet echt kostbaar. De plantjes gaan nu een beetje 'raar' doen dus de mand haal ik van de week naar binnen en zet hem koel in de hoop dat ik er nog even mee kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verbouw hier zelf bleekselderij, peterselie en koriander, gaat prima, heb er grote bossen van, waar ik elke dag genoeg van af kan knippen.

Het groeit hier (in Peru) erg hard, maar in nederland heb ik ook altijd kruiden en andijvie verbouwd voor mezelf en voor de konijnen van mijn huisgenote. Tegen de andijvie was echt niet op te eten, dat spoot de grond uit.

Je moet een stukje grond met goede aarde hebben, organische compost en zaadjes. Probeer het, het is leuk en niet moeilijk en het smaakt altijd beter uit eigen tuin (ook voor de nijnen)!! :yes: (Tot zover mijn doe-het-zelf-tuinier-campagne...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .