Ga naar inhoud

moet je steriliseren


Christel00

Aanbevolen berichten

het hoeft niet perse, de meningen zijn op dit forum nogal verdeeld over wel of niet castreren van de voedster. Ik zit er zelf ook nogal mee in mijn maag. Mijn ram is ook gecastreerd en ik vind het eigenlijk best een risico om te nemen, het gaat natuurlijk vaak genoeg goed...maar straks ben ik net die ene waarbij het niet goed gaat.Aan de andere kant verminder je wel de kans op baarmoederproblemen. Ik neem nog maar even geen beslissing. Het gaat wel om mijn meisje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

welja..inderdaad, ze kan niet zwanger worden, da's een feit:mdr:

maar ik dacht ook in het kader van baarmoederproblemen misschien..?

ik heb een voedster van 1 jaar op het oog, maar die heeft tandproblemen en de voorste tanden moeten al getrokken worden

da's een dure ingreep, en als ik daar ook een sterilisatie moet bijtellen

dan wordt dat een dure maand:bounce:

als het echt moet , dan kan het later natuurlijk ook nog

..maar het is en blijft ook een risico natuurlijk...

als het niet hoeft

dan doe ik het niet hoor

groetjes

christel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet niet, maar het neemt de kans op problemen in de baarmoeder wel weg. Veel voedster krijgen op latere leeftijd last van tumoren en ontstekingen in de baarmoeder.

De belangrijkste reden voor mij om onze voedster te laten castreren was ongeveer elke maand schijnzwanger was. Dit is voor een voedster behoorlijk intensief. Daarbij schijnt het dat als ze vaak schijnzwanger zijn, dit het risico op ontstekingen en tumoren in de baarmoeder verhoogd.

Daarnaast besproeide ze onze ram altijd, dit doet ze nu ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben sowieso voorstander van castratie bij voedster. Allevier mijn voedsters zijn gecastreerd.

Ik wil voorkomen dat ze baarmoederontstekingen of baarmoederkanker krijgen, iets wat vrij veel voorkomt (voornamelijk baarmoedernontstekingen) en waar ze heel ziek van kunnen worden en zelfs aan dood kunnen gaan. Liever voorkomen dus...

Overigens is schijnzwangerschap inderdaad ook een goede reden. Als een konijn vaak schijnzwanger is, neemt het risico op baarmoederproblemen ook toe. En daarnaast is het natuurlijk ontzettend vervelend voor het konijn om steeds schijnzwanger te zijn.

Eén van mijn dames had trouwens op 2jarige leeftijd (toen werd ze gecastreerd) al een baarmoeder die er niet meer zo mooi uit zag, en later problemen had kunnen gaan opleveren. Heb hier meer verhalen voorbij zien komen van voedstertjes die al aangetaste baarmoeders hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg mij eigenlijk af wat is nu beter? Het castreren van de ram of het steriliseren van de voester?

Wat als ik dus alleen de voedster zou sterilliseren en dan met een niet gecastreerde ram koppel? Er wordt bij koppelen namelijk vaak gesproken over een gecatreerde ram bij de voester dan een gesterilliseerde voester bij een ram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ongecastreerde ram zal de voedster nauwelijks rust gunnen, dus voor een prettige relatie moet de ram sowieso gecastreerd worden, of de voedster nu wel of niet ook gecastreerd is. (Het is namelijk strikt genomen ook bij een voedster castratie, dat verschil heeft namelijk niks met mannelijk/vrouwlijk te maken, maar met wat ze doen bij de ingreep.)

aangepast door Lirazel
Link naar reactie
Delen op andere sites

pff mij zijn alle voordelen verteld door de DA van een sterilisatie van een voedster! Klonk heel aannemelijk en ook echt wel goede redenen, maar nu mijn maar

Het kost 140 euries!!!

Ja uhm en dan krijgen voedsters vaak na hun 5e jaar de baarmoederproblemen...

sorry ik hou veel van mijn dieren, maar als mijn konijn de operatie niet overleefd door narcose of slechte genezing ofzo...nee ik neem het risico niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja het kost veel geld

mij maakt dat geld niet uit, al zou het 500 euro kosten...maar ik ben echt gewoon bang men meisje te verliezen:$

mocht ik het toch doen, dan ga ik niet naar de dierenarts waar ik normaal gesproken heen ga maar een waarvan ik weet dat die konijnkundig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kost inderdaad veel geld. Maar, als je voedster steeds niet bevrucht wordt, kunnen zich er kwaadaardige cellen gaan vormen, onder invloed van hormonen.

En dan...kost het je nog veel meer geld. En pijn. En moeite. En onrust. (Moet ik nog even doorgaan haha...?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA zei dat ze het liefst zo jong mogelijk (niet voor de 3 maanden) de sterilisatie doet. Omdat Liza nu 10 maanden is en buiten woont kan ik beter wachten tot het voorjaar. Dan is ze wel iets ouder dan 1 jaar maar het kan geen kwaad.

Ik heb een heel goede konijnkundige DA waarvan ik eigenlijk wil dat ze hier op de lijst komt...

Ik ga het niet doen ondanks dat we genoeg geld hebben (we hebben een eigen bedrijf dus financieel zou het makkelijk kunnen).

Mijn man is het er zoiezo absoluut niet mee eens als ik zoveel geld uit ga geven aan een konijn. Hij zegt dat we eerst maar eens moeten zien of het konijn wel ouder dan 3 jaar word....ja ik hoop natuurlijk veel ouder!!!!

Maar goed als ze later problemen zou krijgen dan ben ik natuurlijk zeker bereid om daarvoor te betalen als ze geholpen kan worden!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk je eigen keuze, en het is inderdaad duur. Alleen het risico van de operatie vind ik persoonlijk niet zo'n goede reden.. Met een konijnkundige dierenarts die een goede narcose gebruikt zal een gezond konijn echt niet zomaar overlijden. Het is heel jammer dat er zo weinig cijfers (over Nederland) bekend zijn wat betreft baarmoederproblemen/kanker en konijnen die tijdens een castratie overlijden.. Je zou je af kunnen vragen welk risico nu groter is, het risico op overlijden tijdens de ingreep of het risico op baarmoederproblemen...

En waarom het risico van de narcose (in mijn ogen) helemaal een slechte reden is: Op het moment dat je konijntje, niet gecastreerd, inderdaad een tumor heeft of een ontsteking, zal haar baarmoeder er waarschijnlijk ook uitmoeten. Alleen voordat jij door hebt dat er iets mis is.. Waarschijnlijk is ze dan al ernstig verzwakt, konijnen zullen nooit zomaar laten zien dat ze pijn hebben. En dan zijn narcose en zo'n zware ingreep opeens een enorm risico..

Ik heb nu geen voedsters, maar zodra ik die wel heb gaan ze zeker onder het mes. Eigenlijk zie ik geen echte nadelen, behalve dat je een gezond diertje een toch wel heftige operatie aan doet.. Maar ik denk dat ze dat een paar weken later allang weer vergeten is en dan hoef ik me haar hele leven geen zorgen meer te maken om nare ziektes of vervelende dingen als schijnzwangerschappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja ik begrijp ook heel goed jouw standpunt hoor!

voor mij is het alleen al heel wat dat er hier 2 konijnen zijn gekomen!! mijn man stond er helemaal niet achter!! Hij vond 1 al niks!!

Ik laat ze wel inenten en ze krijgen een check up maar zelfs dat vind mijn man al te veel geld voor een konijntje!! (je hebt voor 10 euro een nieuwe als hij dood gaat zegt ie dan)

Mijn keuze heeft dus niet alleen met risico van narcose en geld te maken maar ook met een partner enz.

Hoewel ik heel veel van mijn dieren hou en ze met alle liefde zo goed mogelijk verzorg, weet ik niet of mijn konijnen wel zo oud zullen worden als dat ze kunnen worden...

Pfff lastige discussie dit....maar ik blijf wel bij mijn beslissing.

alle mensen die het wel doen: super goed van jullie dat je het allemaal over hebt voor je konijn!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik heel veel van mijn dieren hou en ze met alle liefde zo goed mogelijk verzorg, weet ik niet of mijn konijnen wel zo oud zullen worden als dat ze kunnen worden...

Waarom weet je dat niet? Natuurlijk weet niemand van te voren hoe oud z'n konijnen zullen worden, maar bij jou lijkt het erop dat je denkt dat ze bij jou iig minder oud worden. Waarom denk je dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .