Ga naar inhoud

Castreren in de winter


chan

Aanbevolen berichten

Mijn 2e rammetje Snuf is nu bijna 6 maanden oud en heeft nog steeds geen ingedaalde balletjes. Weet iemand hoelang dit nog kan gaan duren maximaal? De DA zei 2 maanden geleden dat het wel 1 tot 2 maanden kon duren, maar dat is nu toch wel bijna voorbij.

Wat gebeurt er als ze nooit indalen?

Hem koppelen aan een geholpen voedster of moet zijn buik open gesneden worden?

En als ze straks indalen is het winter.... Dan moet ik hem binnen houden, maar het is een buitenkonijn. Hij kan toch niet een paar dagen binnen en dan weer naar buiten?! Heb wel een grote schuur waar hij in kan, maar daar is het veel warmer dan buiten.

Veel vragen heb ik, hopelijk heeft er iemand een paar antwoorden op :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen antwoord op die ingedaalde balletjes.

En ik denk dat het bijv nu of over een maand of wat later kan gebeuren, bij elk konijn verschilt dat.

Dat 2de dat kan allebij, het is wat het slimst en het beste is natuurlijk.

Over dat binnen houden.

Je kan je konijn bijv 2 dagen binnen houden zodat je gewoon 2 dagen echt goed in de gaten kan houden. Dan kan je hem nog ongv 5 daagjes in de schuur houden en daarna gewoon in zijn eigen buitenhok. Geen probleem hoor. Wel die 7 dagen op een handdoek zonder stroo en hooi gewoon in een ruifje.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je konijn niet midden in de winter een aantal dagen binnen houden. Het verschil in temperatuur is dan veel te groot.

Onze ram Nijn is afgelopen december gecastreerd, wij hebben hem toen 3 dagen in onze garage gelaten. Daar is het maar iets warmer dan buiten.

Is het op de een of andere manier mogelijk om het in jullie schuur flink te laten afkoelen? Bijv. door ramen open te zetten ofzo? Op die manier zou je het verschil met de buitentemperatuur misschien een stuk minder groot kunen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ramen kunnen niet open in de schuur, maar ik kan natuurlijk wel de schuurdeur een stukje open laten staan, dan koelt het af, hij zit toch nooit op slot. Dan zet ik hem wel in een kooi met kranten/doeken.

Niemand weet zeker echt hoe lang het maximaal kan duren voordat zijn zaakje ingedaald is? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

soms trekken ze de balletjes ook extra op als je wil controleren.dan vind je niks. heeft de DA al gecontroleerd?

een ongecastreerde ram (ook al zijn zijn balletjes niet ingedaald) oppelen aan een geholpen voedster zal ik niet adviseren, de ram wil dan 24/7 voortplanten... arme voedster!

wanneer een ram onder narscose is kunnen ze idd de balletjes ook via de buik weghalen, of beter gezegd, ze zitten in de liezen. is wat meer werk maar niet onmogelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ondertussen al bij 2 verschillende DA's geweest. Was er laatste keer voor wat anders, maar heb gevraagd of hij ook even daar naar wilde kijken.

Okee ik zal hem dan niet koppelen aan een geholpen voedster, maar laat hem anders wel opereren als ze echt niet komen. Wil hem zo graag weer met andere konijntjes hebben ipv alleen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij vroor het rond oud en nieuw.. En dan haal jij ze naar binnen? Misschien lijkt het alsof dat niet zo'n probleem is, maar die beestjes zullen het bloedheet gehad hebben.. Ik zou dat écht niet zomaar doen hoor Laura. Zeker als je leest hoe makkelijk konijntjes oververhit kunnen raken. (Lijkt me dat van -5 naar 20 graden, niet veel anders is dan 35 graden in de zomer...) Vind het eigenlijk ook een beetje zielig.

Wat vervelend dat z'n balletjes maar niet willen komen Chan.. Als je hem nog laat castreren zou ik dat nu doen, midden in de winter lijkt me niet zo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .