Ga naar inhoud

Extreem grote krop


sanne-89

Aanbevolen berichten

Mijn konijn, een franse hangoor voedster, is erg groot. Iets was natuurlijk hoort bij haar soort maar ze zit wel echt aan het maximale gewicht. Ze weegt zo'n 6 kilo! Nou is dat niet het geen waar ik mee zit, ze beweegt zich lekker in het buitenhok en krijgt vooral hooi te eten.

Máár waar ik me wel een beetje zorgen over maak is haar krop (onder haar kin). Deze is namelijk echt extreem groot en soms heb ik zelfs het idee dat dit haar in de weg zit bij bijvoorbeeld het wassen van haar kop. Bij eten hangt het altijd in de bak. En bij buiten graven hangt het bijna altijd op de grond....

Iemand ervaring en/of adviezen? Maak ik me gewoon een beetje zorgen of zit het er echt in de weg? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je de wam ipv krop bedoelt. Hoewel sommige voedsters dit ook krijgen zonder dat er sprake is van overgewicht, is het vaak wel een geval van te dik zijn. Is dat bij jou ook het geval? Anders zou je kunnen proberen je nijn wat te laten afvallen, maar ik weet dus niet of de wam dan ook kleiner wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat idd al te twijfelen wat nou de correcte naam was aangezien dit per diersoort wat wil verschillen. Mijn dame (Truffel) is al een tijdje op dieet geweest en krijgt nu veel minder brokjes en meer hooi. Helaas neemt de omvang van de wam niet af. Ik heb ook ergens een keer gehoort dat dit met een schijn zwangerschap te maken kan hebben. Weet iemand of dit het geval kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

een krop hahahah this geen duif:D

kan idd zijn dat je te veel voerd vooral oudere voedster kunnen een wam krijgen

een wam kan ook een ervelijke aandoening zijn

met schijnzwanger heeft het niks te maken lijkt me

ik heb nog nooit op een show een franse hangoor ram met een wam gezien:D

volgens mij licht het aan de manier van voeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

een krop hahahah this geen duif:D

kan idd zijn dat je te veel voerd vooral oudere voedster kunnen een wam krijgen

een wam kan ook een ervelijke aandoening zijn

met schijnzwanger heeft het niks te maken lijkt me

ik heb nog nooit op een show een franse hangoor ram met een wam gezien:D

volgens mij licht het aan de manier van voeren

Hoezo... hahahah...

Je gaat me toch niet vertellen dat je de topiceigenaar uitlacht? :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Franse Hangoren hebben dit bijna altijd ook al zijn ze niet te dik, dus laat je daar alsjeblieft niet door leiden, want Franse Hangoren zijn hier erg gevoelig voor.

@ wenerlover

Je zegt nu inderdaad een ram, maar rammen hebben sowieso bijna nooit een wam, het zijn vaak de dames en vooral Franse Hangoor dames. Ik kon niet eens voorkomen dat ze het kregen het zit er zo in bij ze. Voldoende beweging en een goed uitgebalanceerd rantsoen kan deels oplossing bieden als het dier nog jong is, maar weg krijg je het nooit meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ja oke het was een tikje dom ;) zat al over de diersoort verschillen te twijfelen maar kan het helaas niet meer veranderen.

Truffel is nu 3 jaar. Ik zal proberen om een foto van haar te plaatsen maar het is echt vele malen groter dan het (hele mooie) konijn op de foto. Ze krijgt vooral hooi en een gepaste hoeveelheid bix.

Maar denken jullie dat ze er echt last van heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen hebben geen wam en kunnen hun oren ook niet altijd goed te pakken krijgen hoor, dan schiet ie toch weer los als ze net met likken bezig zijn hihi.

trouwens, ik wil voor die wedstrijd wel maten weten he!! dus hoe lang is het konijn, hoe lang, breed en diep is de wam, en wat is de wam tot lichaam ratio :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

hhaha nou zal eens kijken of ik dr op kan meten :P Weet alleen niet of ze het zo'n leuk idee vindt! haha! Vooral de wam-lichaamsration lijkt me een goed beoordelingspunt.

Nee maar wel fijn om te horen dat andere konijnen ook zo'n grote wam hebben! Hoef ik me daar ook geen zorgen meer over te maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de wam haar niet belemmerd is het niet zo erg. alleen kunnen ze vaak niet meer hun BK eten, iets wat natuurlijk ook heel belangrij is. Een konijn met overgewicht herken je buite de wam ook aan de flanken, die moeten zichtbaar zijn, maar net als bij mensen is het zo als ze overgewicht hebben gehad dat ze dan wat los vel overhouden en dat ze op bepaalde plekken niet afvallen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Haas&ko: Dat hebben mijn konijnen (rammetjes) ook, die hebben nooit een wam gehad hoor, weet zelfs niet echt of ze beenwammen gehad hebben, maar dat losse vel hebben ze wel (een beetje), je ziet het niet eens heel goed maar je voelt het wel.. Maar vind het daardoor wel lastig te beoordelen of ze nu op gewicht zijn of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn franse hangoor woog 6,2 kilo en had ook zo´n ongelofelijke grote kraag, het zag er niet echt uit zo´n groot iets. De rammen die ik ken hebben zoiets niet van de FH.

Voedsters krijgen zowieso zo´n kraag de 1 groter dan de ander.

Mijn fokker ging een franse hangoor voedster verkopen, die vrouw en die man zagen zo´n kraag en vroeg of dat hoort, de fokker zei ja, toen wilde ze het konijn niet meer, toen vroeg die man en die vrouw of er andere konijnen zijn die dat niet hebben of bijna niet, toen zei mijn fokker ja een ram heeft het minder of soms helemaal niet. En dus namen ze maar een ram.

Vond het zo nergens op slaan om een voedster af te wijzen door zo´n kraag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vond het zo nergens op slaan om een voedster af te wijzen door zo´n kraag..

Tsja, het is voor mij de reden geen FH voedster te nemen. Jaaaa, dan wijs ik zo'n beestje af vanwege haar uiterlijk.. Maar laten we wel wezen, haar uiterlijk, is in de eerste plaats ook waarom ik graag een FH wou. Prachtige beesten vind ik het. Stond er een FH voor mijn deur met een enorme wam was ze er niet minder welkom door, maar als ik speciaal naar een fokker ga omdat ik zo'n konijn in zo'n kleur wil, dan is een wam voor mij wel een reden om het niet te doen.

Oppervlakkig misschien, maar oppervlakkig ben je sowieso al, als je vanwege het uiterlijk voor een bepaald ras of zelfs maar voor een bepaald konijn kiest..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie, de vraag was of het erg is wanneer een konijn zo'n grote wam heeft en verder is het konijn niet te dik, dus wanneer een konijn en geen flanken heeft en een grote wam dan is een dieet wel een goede optie, wanneer een konijn afvalt zie je vaak dat ze wat vel over houden, dan zijn ze niet te dik, maar zitten los in hun vel zeg maar... Als jou konijnen (NHD's hebben dat bv ook vaak) wat beenwammen hebben maar ze hebben wel mooie flanken en je ziet nog dat ze een nek hebben dan is het goed, maar als je konijn een rond bolletje is.... hoewel dat bij de rassen met een gedrongen bouw weer allemaal wat lastiger is... maar dan nog moet je zijn flanken kunnen zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het ook zo dat alleen voedsters een wam krijgen.

Allebei mijn voedsters hebben er een, en als het er eenmaal is gaat het niet meer weg. Dieet zal dus niet heppelen;)P

Mijn nijnen zijn verder zeker niet te dik, je kunt er weinig aan doen.

Al eens met je konijn gesproken over plastische Chirurgie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .