Ga naar inhoud

Wat geven jullie je konijnen te eten????


nijntjes_gemma

Aanbevolen berichten

Jean, opzich kun je hem nog wel wat langer onbeperkt geven (zolang hij goed hooi eet en zijn BDK natuurlijk) want Woezl is nog lang niet uitgegroeit. Als je hem over een paar weken op de weegschaal zet en hij weegt (bijv!) één kilo, betekend dat niet dat je hem 25 gram biks moet geven. Hij mag 25 gram biks per kg volwassen lichaams gewicht hebben, dus je moet uitgaan van het gewicht dat hij over een jaar zal hebben. (Misschien dat je dat al wist, maar niet dat ie straks te weinig krijgt.. Kan ik het beter nog even zeggen..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi bedankt voor je snelle reactie, hij weegt nog niet zo heel veel mijn weegschaal doet nog niets als ik hem er op zet heb ik nog eens even weer uit geprobeerd haha, en de keukenweegschaal is te klein daar springt ie zo weer uit!!

Ik zal je raad opvolgen ik las dat je tot 12 weken onbeperkt moest doen hier ergens! Ik ga gewoon nog even door moet ik de groentes wel al verhogen dan ik doe nu van alles een takje en een stukje??

Hooi eet ie heel goed dat wou mijn andere konijn nooit hebben maar goed hij is er wel oud om geworden.

Ik heb ook geen stro moet ie dan ook stro hebben om op te knabbelen??

Hij heeft een wilgen trapje die die helemaal kaal heeft gemaakt.

Gr jean

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro hoeft hij niet te hebben, hooi wel maar dat heeft hij lees ik. Je kunt rustig doorgaan met groentes opbouwen, ze mogen heel wat groentes hebben op een dag. Groente en hooi zijn belangrijker dan biks.

Wat voor soort konijntje heb je? Je kunt nl. niet onbeperkt blijven voeren tot hij één jaar is, maar je moet ook niet te weinig geven. Als je een raskonijntje hebt is het nu al wel duidelijk hoeveel hij gaat wegen ongeveer, dan kun je hem naar dat gewicht voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi het is een voskonijntje!! Een erg mooi diertje met zijn lange kuif!! Ik heb geen idee hoe ik een foto hier op kan krijgen knippen en plakken lukt niet !!

Worden voskonijnen in het algemeen groot, hiervoor heb ik een dwerg konijn gehad helemaal zwart!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, voskonijntjes zoals jij die bedoelt, bestaan niet. Het ras voskonijn bestaat wel maar lijkt eigenlijk in de verste verte niet op een lief pluizig konijntje met een leuke kuif. Jij hebt gewoon een rasloos konijntje (ook superleuk natuurlijk!). (Als je wil weten hoe een echt voskonijn eruit ziet, moet je even 'voskonijn' intypen op Google.)

De meeste rasloze konijntjes wegen tussen de 1 en de 4 kilo denk ik, gemiddeld zo'n 2 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oohh ja is dat zo nou ja ik vind hem wel leuk in ieder geval!!

Ik las las net op een ander forum over dat het zielig is om 1 konijn te hebben, ik voel me nu helemaal schuldig dat ik alleen woezeltje heb, ik heb ook geen hok voor 2 konijnen eigenlijk.

Mijn hok buiten is mooi ruim voor 1 konijn, dan word het je nog bijna kwalijk genomen ook he!!

Ik ga even kijken op google!!

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt inderdaad dat konijnen een soortgenootje nodig hebben. Ik denk dat Woezel liever de ruimte die hij heeft deelt dan dat hij er maar in zijn eentje zit. En ikzelf vind altijd dat een hok dat te klein is voor twee konijnen, eigenlijk ook te klein is voor één. Zoveel extra ruimte neemt een tweede konijn niet in. En ik weet niet wat voor hok je hebt, maar je zou er misschien nog een ren aan vast kunnen maken?

Ik zou écht serieus over een maatje na denken in elk geval. Dat is zo belangrijk voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen geef ik per dag 35 gram biks(van dat speciale uit een gele zak weet eff niet hoe dat heet)per konijn.

verder onbeperkt hooi en water. DIt geef ik dagelijks. De dierenarts heeft dit mijn ma voorgeschreven toen 1 van onze konijnen steeds niet wilde eten(maar dat konijn krijgt nu van dat selective. de andere niet dat is te duur, en het is niet verplicht bij hun.)

En een paar keer per week geef ik ze een kwart appeltje, worteltjes, gras, en soms nog wat ofs.

eerst gaf ik ze nog wel eens sla,, maar ik heb gehoord dat dat niet erg goed voor ze is? klopt dat?

Zou ik hier nog wat aan moeten passen of is dit gewoon goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jean; ik heb een tip voor je om je konijn te wegen op de keukenweegschaal! Zet hem eerst uit, zet er dan ook grote (afwas)bak op waar je konijntje goed in past, zet hem dan aan (Dan telt hij het gewicht van de bak niet mee.) en zet daar dan je konijntje in ;)

Ik ben zelf ook erg voor uit gegaan met voeren! Ik heb deze week nieuw: Basilicum & Peterselie (vandaag gekocht) en radijsjes, en ik heb ze ook weer eens wilgentakken laten eten, en geen snoepjes alleen biksjes tussendoor. Het gaat de goede kant op ! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand het verschil tussen SS en Care+? (behalve dan dat Care+ duurder is)

Hier op het forum zie ik veel SS voorbijkomen, maar wij gebruiken al vanaf het begin Care+. Dat kregen we mee van de dierenwinkel en we hebben hem daar op gehouden.

Maar nu krijgt Guus binnenkort een vriendinnetje en dan is het toch een voordeel dat SS wat goedkoper is en dat je dat ook in grotere verpakkingen hebt. Is SS even goed voor het konijn als Care+. En kan je vanaf Care+ makkelijk overstappen op SS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Babbel en Sage (samen 4.5 kilo) krijgen 45 gram Sience Selective, sommige dagen, als ze wat minder groen krijgen maak ik er 50 gram van. Melvin en Rose (samen ongeveer 4 kilo) krijgen samen 40 gram Sience Selective en zij krijgen 45 gram als het groen wat minder is.

Verder krijgen ze verschillende soorten hooi, zoals munt of brandnetel, ze willen sinds ze dat gehad hebben geen "normaal" hooi meer eten haha.

En ze krijgen hier andijvie, verschillende soorten kruiden (wissel ik af), rucola, witlof, romana sla (niet teveel), af en toe spinazie, wortelloof en zo nu en dan stukjes wortel, winterpeen of appel. Heb alleen het gevoel alsof ik wat dingen vergeet haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kyro krijgt 15 gram SS per dag (dit verdeel ik in twee porties en dit krijgt hij dan in de morgen en in de middag)

onbeperkt hooi in verschilende smaken

een a twee handjes gedroogde kruiden

om de dag een tarwe-aren

2 a 3 x per week een rozijntje

2 a 3 x per week een paar stukje wortel en fruit

elke dag verse groentes en kruiden (ongeveer 4a5 verschillende soorten, in iedergeval witlof,andijvie, een cherrytomaatje en wilg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kyro krijgt 15 gram SS per dag (dit verdeel ik in twee porties en dit krijgt hij dan in de morgen en in de middag)

onbeperkt hooi in verschilende smaken

een a twee handjes gedroogde kruiden

om de dag een tarwe-aren

2 a 3 x per week een rozijntje

2 a 3 x per week een paar stukje wortel en fruit

elke dag verse groentes en kruiden (ongeveer 4a5 verschillende soorten, in iedergeval witlof,andijvie, een cherrytomaatje en wilg)

Wat voor kruiden dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

van de gedroogde kruiden krijgt Kyro paardenbloem, peterselie, rozenblaadjes, brandnetel, kamille, pepermunt, zonnebloem, bramenstruik + soms wat gedroogde bramen en groene haver. Ik mix verschillende soorten bijelkaar. Meestel 3 verschillende.

Van de verse kruiden krijgt hij peterselie, rucola en basilicum. Ik ben het nog uit aan het breiden maar dat is wat er nu in de winkerl te krijgen is als plantje.

paardebloem vers eet Kyro niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks is zeker geen biks, er zitten grote verschillen tussen de diverse soorten en merken! Biks is over het algemeen beter dan gemengd voer. Op deze pagina (en dan voeding > voeranalyse) staat waar je op moet letten.

Twee merken die als beste bekend staan zijn Supreme Science Selective Hope Farms Supertrio. Science Selective is wel iets duurder dan Hope Farms, maar je hoeft er ook minder van te geven, en het bevat het grootste percentage vezels van alle algemeen verkrijgbare soorten biks. Let er vooral op dat er geen anti-coccidiosemiddel aan het voer is toegevoegd (zie de link die ik net gaf voor meer uitleg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .