Ga naar inhoud

Wat geven jullie je konijnen te eten????


nijntjes_gemma

Aanbevolen berichten

  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn twee konijnen, samen zo'n acht kilo, krijgen per dag onbeperkt hooi (diverse soorten) en twee keer per dag vers water, 's ochtend en 's avonds een wilgentak (van ongeveer 1,5 meter lengte), een klein kopje biks (Supreme Science Selective; dat is dan bijna 10 gram per kilo) en een grote bak groenvoer (minimaal 500-600gram) (meestal witlof, andijvie, bleekselderij, peterselie, paardenbloembladeren, selderij, spinazie, rucola, wortelloof en radijsloof, afwisselend aangevuld met radijs, wortel, paprika, basilicum, citroenmelisse, koriander, broccoli en (in de winter) boerenkool).

En inmiddels heb ik er nog twee bij. Die zijn alleen een stuk kleiner (samen nog geen drie kilo), dus die krijgen ook flink wat minder. Ze eten wel verschrikkelijk veel hooi, meer dan die twee lobbesen, maar dat lijkt me alleen maar goed. Verder krijgen ze iedere dag een klein stukje wilg (dat ben ik nog aan het opbouwen), een klein maatbekertje Science Selective en een klein maatbekertje overgangsvoer (en in zo'n maatbekertje past geloof ik 25ml ofzo, het is echt een ienieminibakje voor medicijnen) en groenten. Ook die groenten ben ik nog aan het opbouwen; ze krijgen nu samen ongeveer een ons per dag (ze eten inmiddels al zonder problemen witlof, andijvie, paardenbloemen, peterselie, wortelloof, munt, bleekselderij en selderij).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dupke (2 kilo) krijgt iedere dag;

s'morgens tussen 6.00-8.00u

- 1 eetlepel hope farms super trio biks= +/- 17 gram

- Bakje van 12 cm doorsnee gevuld met groenvoer; 1/4 witlof, 3 plakjes winterwortel, pluk

andijvie, kruiden (verschillend; dille, koriander, basilicum, selderie, munt of

peterselie) en af en toe wat fruit zoals een schijfje van een mandarijn, een aardbei, stukje appel of peer

- Vers hooi

- Schoon water

s'avonds tussen 17.30-19.30

- 2 eetlepels hope farms super trio biks= +/- 35 gram

- Nog wat groen'; 1/4 witlof met of een plakje wortel of kruiden

- Eventueel het hooi bijvullen (maar is meestal niet nodig)

Dupke kreeg eerst s'morgens een flinke bak met groenvoer; ongeveer een 200/250 gram.. maar ik merkte dat ze af en toe diarree had en ben overgestapt dus naar 2x per dag groenvoer en de biks ook te verdelen over 2x per dag, eerder kreeg ze alleen 40 gram biks s'avonds.

Ik hoef de biks trouwens niet altijd bij te vullen want de ene dag eet ze de biks op en de andere dag laat ze de helft liggen.

Nu heb ik nog 1 vraagje.. hoelang blijft de hope farms super trio goed als de zak geopend is? Want ik had een zak van 15 kilo gekocht maar toen ging er nog dik 80 gram biks per dag erdoorheen maar ik heb nu nog maar 1 konijn en het zal denk ik nog effkes duren eer deze zak leeg is... (ik wil straks maar gewoon de 3 kilo kopen voor haar of overstappen op SS.. even kijken wat ik doe, want kwa vezels meen ik dat bij beide voer er evenveel in zat)

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wipke & Knaagje die nu 12 weken zijn krijgen:

2x daags een grote pot groenvoer, oa. witloof, peterselie, sla(af en toe), wortelloof, spinazie

Tot nu toe hebben ze nog geen ander groenvoer gehad, maar vanaf volgende week probeer ik eens met komkommer, radijzen, broccoli en wat meer kruiden.

Ook geef ik elke dag een mengeling van gedroogde smalle weegbree en gedroogde paardenbloemen (zijn ze gek op!)

Af en toe een wortel, stukje appel, vanaf volgende week eens een stukje banaan,...

Gisteren kregen ze voor de eerste keer sla (2 kleine blaadjes) en ik merkte deze morgen dat de keuteltjes niet zo vast waren als voordien, zou dit aan de sla kunnen gelegen hebben?

Onbeperkt water en hooi krijgen ze natuurlijk ook. Ik geef geen biks op aanraden van de dierenarts, maar ik lees hier toch dat bijna alle nijnen biks krijgen ... Weet niet goed wat ik daarmee moet!

Denken jullie dat ik genoeg voer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla staat er inderdaad om bekend plakpoep of gas te kunnen veroorzaken. Ik geef het dan ook nooit. Er zijn een paar slasoorten die veilig zijn: rucola, Romaanse sla, frisee(krul)sla en eikenbladsla. De rest kun je beter niet geven.

Biks bevat allen benodigde voedingsstoffen. Een konijn kan inderdaad volledig op hooi en groenten leven, maar dan moeten de groenten die je geeft wel heel erg uitgekiend zijn qua voedingswaarde. Ik geef zelf heel veel groenten en kruiden aan mijn konijnen (6 ons per dag met z'n tweeën, bij de andere twee ben ik het nog aan het opbouwen), maar voor de zekerheid geef ik ze ook nog een heel klein beetje Science Selective elke dag. Ze krijgen daarvan 10 gram per kilo lichaamsgewicht, dat is dus echt niet veel, maar zo weet ik wel zeker dat ze in ieder geval niet zo snel een tekort van het een of ander zullen opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gecastreerde ram van bijna 3 kg, en mijn voedster van net 2 kg krijgen samen:

Ochtend om 07.00u SS brokken, ze delen een bijna halfvol bakje, en gaat ook in 1 keer op. Ook leg ik er wat groentes in (meestal 2 soorten per keer, en dan van elke soort bv. 4 blaadjes)

Hooi vul ik aan, en dat eten ze dus de hele dag als ik werk.

Water controleren en verversen.

Avond rond 18.00u krijgen ze weer samen een bijna halfvol bakje SS, en iets groentes of 2 uur na de SS een klein stukje fruit (dit gebeurd hooguit 2x per week)

'S avonds rond 10 uur krijgen ze nog een wilgentak, maar dit is niet elke dag, ze moeten genoeg hooi eten, en als ik teveel bijvoer zitten ze dus al vol en eten ze geen hooi meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenwinkeldwergje (ruime 1,5kg) en dwergje(kleine 1kilo) krijgen samen:

's middags: nieuw hooi&water

ze gaan nu in de ren(met toezicht dus) en kunnen dus gras eten tot ±21.00

late middag: groenvoer; wortel, komkommer, tomaat, paprika, broccoli, andijvie, gras, onkruid, rucola,basilicum. niet altijd alles; wat we in huis hebben gewoon en dan een normale hoeveelheid.

's middags: eten: bakje gemengd(ss+kenner biks+ kenner gemengd:$ +dobey biks + gedroogde vezel/gras rondjes + wat soorten pitten) nieuw hooi(ze smijten altijd alles op de grond en eten dan minder uit de hooibal;))

's avonds: krijgen ze 60 gram voer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .