Ga naar inhoud

Hulp bij keuze voer


Joycie86

Aanbevolen berichten

Mijn nijnen krijgen nu nog gemengd voer maar wil binnenkort overstappen op Biks. Kan je Biks ook gewoon zo verkrijgen bij de dierenwinkel? Want gemengd voer zie je vaker. Is er een bepaald merk Biks dat ik moet ontwijken?

Ik weet dat een groot deel van jullie SS geeft... hier twijfel ik nog over. Het is niet dat ik ze niet het beste gun maar het is best prijzig. En volgens mij is gewoon biks geven toch ook niet verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks heb je in alle soorten en maten! De keuze welke je wilt voeren, is helemaal jouw eigen keuze. In de dierenwinkel/speciaalzaak hebben ze als het goed is ruime keuze in biks. Je hebt inderdaad SS, Cuni Complete, Hope Farms, Beaphar, enz.

SS is duur, maar wordt wel aanbevolen door dierenartsen. Dat was voor mij de doorslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS is inderdaad goed én duur, ik heb het er wel voor over, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Als je niet voor SS gaat, zou ik voor Hope Farms gaan. Dat is volgens mij de enige 'gewone' biks, die voldoet aan de eisen waar biks aan zouden moeten voldoen (zoek het lijstje zo even op). De meeste andere gewone biks niet. Ik weet niet hoeveel Hope Farms kost, maar is in elk geval een stuk goedkoper dan SS.

edit; Ik zeg nu wel vanalles over een eisenlijstje, maar ik kan 'm niet vinden.. Iemand anders misschien? :$ Ik bedoel gewoon de lijst met dingen waar biks aan moet voldoen qua samenstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer mijn konijnen een mix van hopefarms super trio en SS

Dat is natuurlijk ook een goede optie. Ik meng momenteel ook nog, maar mijn biks voldoet ook láng niet aan die eisen en het bevalt ook gewoon niet, dus ik ga stoppen met de gewone biks. Maar het scheelt wel een hoop geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS is inderdaad duur maar ik meng het altijd met biks. Zo doe je er toch iets langer mee en krijgen ze toch ook het goede van de ss binnen wat ik toch wel belangrijk vind. Gemengd voer vind ik zelf niet fijn. Ze eten alleen de lekker dingetjes eruit en ik heb dan toch het gevoel dat ze niet alle voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben. Ss zijn ze trouwens dol op. Eerst worden de ss brokjes opgegeten en als die op zijn beginnen ze aan de biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is niet per se nodig om SS te geven hoor. SS is ontwikkelt voor konijnen met gezondheidsproblemen, zoals darmproblemen of olifantstanden. Er zitten extra vezels in enzo, en konijnen die bijvoorbeeld weinig hooi eten of sowieso moeilijk eten hebben dat echt hard nodig. Daarnaast is het ook gewoon supergezond voor nijnen zonder gezonheidsproblemen, maar een gezond konijn kun je ook rustig andere biks geven. En dan is Hope Farms Supertrio een hele goede optie vind ik. Geef daar dan groenvoer en onbeperkt hooi bij en je nijn krijgt alles wat hij of zij nodig heeft. Ik heb zelf ook een tijdje Cuni Complete van Versele Laga gegeven, en dat is eigenlijk eenzelfde soort brokje als SS maar veeeeeel goedkoper. Alleen kan ik het hier maar bij 1 DW kopen en die zit niet bepaald naast de deur. En aangezien HF Supertrio voor mijn nijnen ook prima is, geef ik dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

edit; Ik zeg nu wel vanalles over een eisenlijstje, maar ik kan 'm niet vinden.. Iemand anders misschien? :$ Ik bedoel gewoon de lijst met dingen waar biks aan moet voldoen qua samenstelling.

Maaaaaarrrrrr nu heb ik 'm eindelijk gevonden!

Er zijn veel verschillende soorten en merken op de markt, maar als je let op de samenstelling kun je zelf makkelijk een goed konijnenvoer vinden. Dit is de beste samenstelling: Eiwit 13-14% per gram voer, ruwe vetten minder dan 3% per gram voer, vezels meer dan 14% per gram voer, anorganische stof minder dan 10% per gram voer calcium minder dan 1% per gram voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Las net in een ander topic ook over die Lepo Sensitive, maar 1 ding vraag ik me dan nog af. In al die biks van Lepo zitten de extra stoffen zink, manganese, carotene en ijzer. Deze zitten niet in HFS en SSS. Zijn deze 'extra' stoffen dan wel goed voor je konijntje?

Goede vraag, eigenlijk geen idee, ik kwam dit tegen op internet... Ik zal wel even kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .