Ga naar inhoud

Vraag vaccineren


Zilverspar

Aanbevolen berichten

Dag medeforummers,

Ik laat mijn nijnen 2 x per jaar enten. Deze omvat de VHD en de Myxomotose vaccinatie. Nu lees ik her en der dat de VHD vaccinatie een jaar geldig is. Mijn DA doet beide entingen 2 x per jaar.

Ik vraag mij af of dit dan wel noodzakelijk is en of ik niet kan volstaan met 1 x per jaar beide vaccinaties en 1 x per jaar alleen de Myxomotose vaccinatie? Hoe en wat doen jullie?

Mijn DA gaf aan dat ze dat wel zo wilde doen maar het was niet gebruikelijk. Ik ben niet zo voor die vaccinaties omdat ik er ook al eens een dier door verloren ben, maar de konijnen zijn wat kwetsbaarder hierin en die zou ik ook nooit tekort doen hierin.

mvg

Inge

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb eens gehoord dat het ervan afhangt welke entstof gebruikt wordt. dus dat er een entstof is die 1 jaar geldig is en een entstof die een half jaar geldig is, en die dan allebei enten tegen VHS/VHD. maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet meer weetvan wie ik het gehoord heb en wat dus de betrouwbaarheid is van die info hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lyomyxovax tegen myxomatose is eigenlijk zelfs maar 2 maanden werkzaam, maar omdat je anders constant met je konijn naar de dierenarts moet raden ze het aan om in ieder geval twee keer per jaar te laten enten: in april en in augustus, de periode waarin myxomatose het meeste voorkomt.

Cunical tegen RHD is geloof ik een jaar werkzaam en hoeft dan dus eenmaal per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs als je ze op tijd vaccineert kunnen ze myxomatose krijgen hoor. Het vaccin biedt geen volledige bescherming tegen de infectie. Het zorgt er alleen voor dat er mildere symptomen zijn dan bij de ziekte zonder vaccinatie. En een konijn in de incubatietijd mag je ook niet enten. De weerstand is dan al minder en dan kunnen ze er dus juist ziek van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs als je ze op tijd vaccineert kunnen ze myxomatose krijgen hoor. Het vaccin biedt geen volledige bescherming tegen de infectie. Het zorgt er alleen voor dat er mildere symptomen zijn dan bij de ziekte zonder vaccinatie. En een konijn in de incubatietijd mag je ook niet enten. De weerstand is dan al minder en dan kunnen ze er dus juist ziek van worden.

I know.....ik woon overigens in een risicovol gebied. Midden in het bos en onlangs zat er een wild konijntje met myxomotose op onze grond, die hebben we naar de dierenarts gebracht maar hij was al te ver heen helaas. We hebben hem in moeten laten slapen, zijn ogen zaten al helemaal dicht, evenals zijn luchtwegen.......

Overigens moet je nooit een dier enten die niet in orde is.......er wordt toch gif in een dier gespoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een enting is geen gif hoor, het is een verzwakte of dode variant van het virus waartegen geent wordt.

niet dat dat dan gezond is voor een dier dat niet in orde is, maar dat is omdat de weerstand dan te slecht is om zelfs een verzwakt virus tegen te gaan. dan wordt je dier dus ziek van de enting omdat de weerstand van je dier al te laag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu even meer tijd om te reageren hierop dat een vaccinatie geen gif zou bevatten.

Vaccinaties bestaan voor een deel uit Thimoresal, oftewel kwik, een erg gifitige stof.

Dus dat het enkele en alleen bestaat uit hetgeen hierboven is weergegeven is niet juist. Helaas wordt er wat schimmig gedaan over stoffen die in vaccinaties zitten.

Ik heb al eens een dier verloren door een vaccinatie en ben me er toen in gaan verdiepen, ook samenstellingen en wetenschappelijke onderbouwingen nageplozen.

Mijn andere dieren laat ik zo veel mogelijk gevrijwaard van de vaccinaties, ik heb al leergeld betaald......helaas.

mvg

Inge

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet zozeer de kwik is de boosdoener als wel dat de meeste entingen uit verzwakte levende virussen bestaan om zo de beste immuuniteit op te wekken.

Een enting is geen garantie dat het dier het niet krijgt, het biedt alleen extra bescherming.

Maar toegediend aan een verzwakt dier kan het ook dodelijk zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet zozeer de kwik is de boosdoener als wel dat de meeste entingen uit verzwakte levende virussen bestaan om zo de beste immuuniteit op te wekken.

Een enting is geen garantie dat het dier het niet krijgt, het biedt alleen extra bescherming.

Maar toegediend aan een verzwakt dier kan het ook dodelijk zijn

Mireille, kwik is niet best hoor om in je bloedbaan te krijgen het is een zeer giftige stof, daar zijn menig wetenschappelijke studies het wel over eens. Ik zag dat het je vakgebied is dus je bent vast op de hoogte van zaken die spelen en dat de wetenschap toch steeds terughoudender wordt.

Bij een dier wat minder gezond is is een vaccinatie ook dodelijk dat is bekend maar ook die vlieger gaat niet altijd op........helaas. Jarenlang enten heeft behoorlijk invloed op de gezondheid zowel van mens en dier. Bij dieren is bovendien minder zichtbaar dat hun gezondheid niet 100% is, ze kunnen het immers niet vertellen en zijn overgeleverd aan hun baas en de DA.

Tegenwoordig zijn er steeds meer dierenartsen die zich er van bewust zijn en enten niet meer jaarlijks (althans bij katten en honden), al heb ik dat bij konijnen nog niet kunnen ontdekken.

aangepast door Zilverspar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu even meer tijd om te reageren hierop dat een vaccinatie geen gif zou bevatten.

Vaccinaties bestaan voor een deel uit Thimoresal, oftewel kwik, een erg gifitige stof.

Dus dat het enkele en alleen bestaat uit hetgeen hierboven is weergegeven is niet juist. Helaas wordt er wat schimmig gedaan over stoffen die in vaccinaties zitten.

Ik heb al eens een dier verloren door een vaccinatie en ben me er toen in gaan verdiepen, ook samenstellingen en wetenschappelijke onderbouwingen nageplozen.

Mijn andere dieren laat ik zo veel mogelijk gevrijwaard van de vaccinaties, ik heb al leergeld betaald......helaas.

mvg

Inge

Dan heb je je volgens mij niet helemaal goed verdiept.

Zo uit mijn hoofd denk ik zelfs dat thimerosal enkel in dercunimix zit qua vaccinaties voor konijnen (ik heb niet de tijd om dat allemaal te gaan nakijken…maar dit is toch wat ik dacht).

Daarnaast bevat thimerosal niet gewoon kwik, maar ethylkwik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes ethylkwik (kon er niet opkomen want het is een kwikverbinding) waar autisme mee in verband wordt gebracht en die zwangere vrouwen ook niet toegediend mogen krijgen, althans dat wordt ten strengste afgeraden. Naar ik weet momenteel niet meer in vaccins voor mensenlijke doeleinden gebruikt maar nog wel voor dieren.

Hoe dan ook we kunnen wel stellen dat er in vaccins veel toxiologische toevoegingen zitten die schadelijk zijn. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik een vermijder ben van niet natuurlijke producten ter inname, zo gebruik ik geen fluor en geen producten met E-nummers en geef ik mijn dieren natuurlijk voer (dus geen brokken en dan alleen biologisch)........dus ik ben bang aangelegd voor gifstoffen...

Maar we gaan wel een beetje off-topic nu ben ik bang.

aangepast door Zilverspar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes ethylkwik (kon er niet opkomen want het is een kwikverbinding) waar autisme mee in verband wordt gebracht en die zwangere vrouwen ook niet toegediend mogen krijgen, althans dat wordt ten strengste afgeraden. Naar ik weet momenteel niet meer in vaccins voor mensenlijke doeleinden gebruikt maar nog wel voor dieren.

Hoe dan ook we kunnen wel stellen dat er in vaccins veel toxiologische toevoegingen zitten die schadelijk zijn. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik een vermijder ben van niet natuurlijke producten ter inname, zo gebruik ik geen fluor en geen producten met E-nummers en geef ik mijn dieren natuurlijk voer (dus geen brokken en dan alleen biologisch)........dus ik ben bang aangelegd voor gifstoffen...

Maar we gaan wel een beetje off-topic nu ben ik bang.

Het is je eigen topic toch?! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook in de dieren vaccinaties wordt de kwik verbinding waar je het over hebt nog nauwelijks gebruikt.

En dan nog al zit het er wel in, in goede verhouding is het niks voor het konijn.

Ja een niet gezond konijn kan dat kleine miniscule beetje al genoeg zijn, maar dan kom je weer op slecht immuunsysteem.

De reden dat er bij honden en katten minder wordt geent is doordat is gebleken dat entingen veel langer bescherming bieden dan in eerste instantie gedacht.

Het hangt dus van de entstof en de manier waarop je lichaam die afweer opslaat of je vaak moet enten of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag medeforummers,

Ik laat mijn nijnen 2 x per jaar enten. Deze omvat de VHD en de Myxomotose vaccinatie. Nu lees ik her en der dat de VHD vaccinatie een jaar geldig is. Mijn DA doet beide entingen 2 x per jaar.

Ik vraag mij af of dit dan wel noodzakelijk is en of ik niet kan volstaan met 1 x per jaar beide vaccinaties en 1 x per jaar alleen de Myxomotose vaccinatie? Hoe en wat doen jullie?

Mijn DA gaf aan dat ze dat wel zo wilde doen maar het was niet gebruikelijk. Ik ben niet zo voor die vaccinaties omdat ik er ook al eens een dier door verloren ben, maar de konijnen zijn wat kwetsbaarder hierin en die zou ik ook nooit tekort doen hierin.

mvg

Inge

Laat jij je konijnen normaal inenten met één vaccinatie die bescherming zou bieden tegen beide ziektes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, jij wel?

Anders zou ik toch ook niet apart kunnen kiezen voor de ene 2 x per jaar en de andere 1 x per jaar....

Dat klopt, maar zoals jij het er neer hebt gezet (Ik laat mijn konijnen twee keer per jaar enten, deze omvat myx en VHS..) zou je het inderdaad op kunnen vatten als dat het één entstof is.. Ik vind het een beetje een rare reactie, de vraag van Zwarte Panter was volgens mij écht niet als kritiek bedoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet zozeer de kwik is de boosdoener als wel dat de meeste entingen uit verzwakte levende virussen bestaan om zo de beste immuuniteit op te wekken.

Een enting is geen garantie dat het dier het niet krijgt, het biedt alleen extra bescherming.

Maar toegediend aan een verzwakt dier kan het ook dodelijk zijn

dat bedoel ik dus. de kwik ( je hebt gelijk Inge, dat is een giftige stof) is zelden tot nooit de boosdoener als een dier overlijd door een enting. En als ik mireille mag geloven zit er dus niet eens altijd kwik in. natuurlijk zitten er vast wel weer andere stoffen in die potentieel schadelijk zijn hoor, dat zal ik niet ontkennen. maar het is niet zo dat de werkzame stof van een enting iets chemisch of giftigs is, want dat is dus een verzwakt virus.

aangepast door Chani
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .