Ga naar inhoud

Mag je een konijn ook caviavoer geven??


suzanne24

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik was zaterdag bij de dierenwinkel om konijnenvoer te halen van hopefarms(supertrio). Maar deze hadden ze niet meer en toen zei de medewerkster dat ik ook het caviavoer kon nemen zit alleen extra vitamine c in maar is niet schadelijk voor het konijn, klopt dit?

Ze hadden nog wel kleine zakjes dus heb voor de zekerheid een klein zakje meegenomen, dacht vraag het eerst eens hier na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of die toegevoegde vitamine C in caviavoer schadelijk is voor konijnen.Mensen zouden die gewoon weer uit plassen, en misschien geldt voor konijnen wel hetzelfde? Waar je wel voor op moet passen is dat caviavoer vaak energierijker is en minder vezels bevat (caviavoer bevat iets van 1,5 keer zoveel eiwit, een derde meer vet en maar de helft of driekwart van de vezels t.o.v. konijnenvoer). De eiwit-vet-vezels van caviavoer is dus niet echt geschikt voor konijnen.

Daarnaast moet je elke keer dat je naar een ander voer overschakelt eigenlijk langzaam af- en opbouwen, ik denk dat je dat nu ook niet gedaan hebt, dus dan liggen darmproblemen op de loer.

Een volgende keer dus zorgen dat je op tijd nieuw voer haalt, zodat je in ieder geval nooit zonder zit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caviavoer is niet geschikt voor konijnen.

Op lange termijn is de extra vitamine C gewoonweg schadelijk. Van een klein zakje zal dat als nood nog wel even meevallen, maar dan nog zit je misschien met diaree door een omschakeling van voeding... ik zou het zelf niet geven dus.

Daarbij zit er in caviavoer ook te veel energie voor een konijn, eigenlijk wordt een konijn er dus gewoonweg dik van.

Als je konijnen en cavia's samenhoud, waar ik al geen voorstander van ben, dan moet je ze dus ook konijnenvoer geven, en geen caviavoer! De cavia's moet je dan bijvoeren met of groenvoer wat veel vitamine C bevat, of van die vitamine C tabletjes. Maar wel zo, dat de konijnen dat dus niet binnen krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik dan liever een dag geen voer zou geven dan in 1 keer een heel ander soort. Ze kunnen genoeg andere dingen eten, dus ze zullen niet verhongeren die ene dag, en je weet nu eenmaal nooit hoe je konijnen op ander voer zullen reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen cavia voer gehaald:bounce: Ik heb een klein zakje konijnenvoer gehaald aangezien de grote zakken op waren.

En dacht doe eerst navraag op het forum over het caviavoer dus ben nu blij dat ik dat niet gehaald heb:whistle2::P

Ik weet niet of die toegevoegde vitamine C in caviavoer schadelijk is voor konijnen.Mensen zouden die gewoon weer uit plassen, en misschien geldt voor konijnen wel hetzelfde? Waar je wel voor op moet passen is dat caviavoer vaak energierijker is en minder vezels bevat (caviavoer bevat iets van 1,5 keer zoveel eiwit, een derde meer vet en maar de helft of driekwart van de vezels t.o.v. konijnenvoer). De eiwit-vet-vezels van caviavoer is dus niet echt geschikt voor konijnen.

Daarnaast moet je elke keer dat je naar een ander voer overschakelt eigenlijk langzaam af- en opbouwen, ik denk dat je dat nu ook niet gedaan hebt, dus dan liggen darmproblemen op de loer.

Een volgende keer dus zorgen dat je op tijd nieuw voer haalt, zodat je in ieder geval nooit zonder zit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zit net mijn topic te lezen en het staat inderdaad niet zo handig beschreven.

Maar inderdaad niets aan de hand :)

Ah, dat had ik dan verkeerd begrepen, ik dacht dat je een klein zakje caviavoer had gehaald. Nou, dan is er niks aan de hand, gelukkig maar! :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

bij ons in de winkel werd eerst (nu inmiddels 3 jaar terug) ook gemengd knaagdiervoer gegeven ( zoals in veel dierenwinkels) omdat er meerdere knaagdieren zitten. Tot we een andere bedrijfleider kregen en die zich ging verdiepen in de beestjes waarom ze zo vaak diaree hadden. Toen bleek dit te komen van het voer.

Een cavia moet vitamine C hebben maar een konijn kan er niet altijd goed tegen. Ze kunnen er flink van aan de diaree raken. sindsdien geven we ze biks en hebben we eigenlijk nooit geen zieke diertjes meer gehad.

het is dus beter om je konijn gewoon konijnenbiks te geven en geen caviavoer. Ze zullen er niet dood aan gaan maar het is wel beter voor ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het volledig met Wupsie eens, ze kunnen diarrhee krijgen van teveel vitamine c. en daar kunnen ze trouwens wel dood aan gaan, maar dan moeten ze er wel zoveel van binnenkrijgen dat ze bij wijze van spreken 3 kilo per dag van het voer zouden eten. je hebt alleen wel meer kans op uitdroging vanwege de diarrhee en bovendien wil je toch helemaal niet dat je konijntje dat heeft.

konijnen maken zelf vit C aan, in tegenstelling tot mensen en cavia's, en hebben dus geen extra vit C nodig. als een mens een overdosis vit C krijgt plast hij het wel uit, maar zelfs bij mensen kun je er dunne ontlasting van krijgen. en bij konijnen is dat helemaal het geval. als je voer op is en je moet het een dagje uitzingen, dan kun je volgens mij beter extra veel hooi geven, en extra groenvoer (als het daar aan gewend is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .