Ga naar inhoud

Goede verzorging? ik weet het niet..


Snowy&Witje

Aanbevolen berichten

  • Reacties 181
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het allerallerbest kun je beginnen met witlof, andijvie en peterselie. Als je dat kunt vinden zou het al fantastisch zijn.

Ik zou het een beetje verdelen over de dag, zodat ze de hele dag door wat te knabbelen hebben. Maar dat kan dus ook biks zijn, of hooi, als ze maar iets kunnen eten als ze trek hebben.

Lees anders ook dit artikel even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwi, zoals je misschien al had kunnen lezen hebben ze hier in Tunesië niet hooi, en eigenlijk ook geen vers gras. Kan ik daarvoor een ander plantensoort of kruid geven? ze hebben volgens mij wel hier vlakbij mijn huis graan..

En wat is het beste voor bedekking? ik heb nu zaagsel met een heel klein beetje stro. En dat zaagsel stoft niet wat ik zie .. het is mooi en schoon zaagsel.

Mijn mannetjes konijn heeft vaak zachte poep, hoe kan ik dat voorkomen?

Misschien komt het door het eten. Wat ik aan mijn voedster geef eet mijn mannetje automatisch ook op. En ze krijgen; Sla, wortel, loof...??

Wat kan ik het beste doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals je misschien al had kunnen lezen hebben ze hier in Tunesië geen hooi, en eigenlijk ook geen vers gras. Kan ik daarvoor een ander plantensoort of kruid geven? ze hebben volgens mij wel hier vlakbij mijn huis ''graan''..

En wat is het beste voor bedekking? ik heb nu zaagsel met een heel klein beetje stro. En dat zaagsel stoft niet wat ik zie .. het is mooi en schoon zaagsel.

Mijn mannetjes konijn heeft vaak zachte poep, hoe kan ik dat voorkomen?

Wat kan ik het beste doen?

En als ik hun kruiden ga geven, bv: mint, moet ik beginnen met 1 blaadje? en dan opbouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met groenvoer begint moet je inderdaad opbouwen; een stukje ter grootte van een postzegel, en als ze dan geen diarree krijgen kun je de volgende dag een stukje ter grootte van twee postzegels geven. Enzovoort.

Dat je konijn zachte poep heeft heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze geen hooi of gras eten en dus waarschijnlijk niet genoeg vezels binnenkrijgen. Dat is ook niet goed voor hun tanden, die slijten hierdoor misschien niet goed genoeg. Misschien kun je zelf een keer opsommen wat er allemaal wèl te koop is in Tunesië? Dat lijkt me makkelijker dan dat ik allemaal dingen blijf aandragen waar je toch niet aan kunt komen.

O ja, en zaagsel stoft altijd, of het schoon is of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat in Nederland is is er ook wel in Tunesië, dus wat je ook opnoemt, ik kom er wel uit..

Wat kan ik dan in plaats van hooi en gras geven? waar ook veel vezels in zit? waardoor mijn konijn geen zachte poep meer heeft?

Wat wel vreemd is is dat mijn voedster geen zachte poep heeft??

dan ligt het toch niet aan de vezels??

En wat heb jij als bodembedekking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zachte poep zou inderdaad door het gebrek aan vezels kunnen komen, maar ook door de groenten die je geeft (sla, toch?); bij mijn konijnen is een blaadje sla (of een stukje komkommer) een garrantie voor plakpoep. Dat hoeft niet bij elk konijn zo te zijn, er zijn genoeg konijnen gek op komkommer, maar bij die van jou misschien dus wel. Het ene konijn is er gevoeliger voor dan het andere.

Wat je kunt geven als vervanger van hooi, zijn gedroogde kruiden. Mijn konijnen eten ook geen hooi (niet omdat ik het niet geef, maar omdat ze gek zijn ;)) en die geef ik sinds kort gedroogde kruiden, zitten ook veel vezels in. Als jij nu eerst eens gaat kijken wat je aan (gedroogde) kruiden en groenten kunt krijgen, en dat hier post, zijn er vast wel mensen die weten of ze het mogen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, ik heb mijn konijnen vandaag ook geen sla gegeven, want ik hoorde dat ze gas ofzo konden krijgen, komkommer wou ik ook aan beginnen, alleen nu ik zo hoor denkik laatmaar.

Ik heb al beslist welke groenten ik ga geven: loof van wortel (dat is er soiezo) witlof,andijvie & peterselie. Ik weet niet of ze witlof en andijvie hebben alleen ik zal kijken.

Wat voor kruiden kun je geven in plaats van hooi. mint? ik heb zelf wel een klein mint plantje thuis. Is niet zo duur, alleen het heeft zo'n sterke geur, mogen ze dat wel? moet je mint ook eerst drogen? en mag je het gewoon direct van mijn plantje afplukken dat gewoon in modder staat?

Wat voor kruiden zijn er nog meer??

Ik heb ook nog een soort van citroengeur plantje, heeft kleine bladeren, als het groter wordt krijgt het grotere bladen.

Sinds kort zitten onder die bladen bloemknopjes, 2 zijn al uitgekomen, witte bloemen met een gele stamper volgens mij, heel klein..

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het even voor je opzoeken, ik heb de verpakkingen niet meer maar heb op de bakjes geschreven wat er in zit..

Okay, ik heb in ieder geval een mix met Luzerne en Smalle Weegbree.. Eentje die Bloemenweide heet (?) en nog een mix met luzerne, paardenbloem en appel.. Paardenbloem is qua vezels wel een goede hooivervanger, maar er zit teveel calcium is. Dat moet je echt met mate geven dus. Ik heb nog een mix maar toen was de stift leeg... Staat dus niet op het bakje. Maar er zijn vast nog veel meer kruidensoorten die ze mogen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is gedroogd ja. Als je het op een bepaalde manier droogt, lijkt me niet dat appel gaat rotten. Maar appel is geen goede hooi vervanger, ten eerste mist het de vezels en ten tweede is het een dikmakertje, er zit veel suiker in. Ik geef die mix dan ook alleen af en toe als 'snoepje'.

Paardenbloem kun je beter vers geven, ze mogen alles hebben behalve de steel van de bloem. De bloem zelf en de bladeren mogen ze wel hebben. Gedroogd zou het een goede hooivervanger zijn, alleen bevat het veel te veel calcium, dat is heel slecht voor o.a. de nieren en blaas van je konijntje (als ik mij niet vergis).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ik heb een lijst gevonden waar ik dingen uit haalde (de lijst gevonden op BB van gezonde kruiden en planten) maar ik had nog wat vragen:

Wat mag je geven van:

- Eikenboom

- Beukenboom

- Berkenboom

ik heb gelezen dat ik als hooi vervanger kan geven: akkerdistel, kale jonker, kamille, klein hoefblad, kruldistel, gras (gedroogd of vers)

Maar als ik het in plaats van hooi wil geven moet ik het dan perse drogen?

Kan ik het gewoon op dak leggen? en het is hier wel 35 graden of hoger, hoeveel dagen moet het dan nog drogen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet alles opbouwen. De munt kun je zo van het plantje afplukken (ze mogen ook de steeltjes, maar als je wilt dat je plantje verder groeit kun je beter alleen de blaadjes plukken). Maar misschien verkopen ze wel grote bossen munt op de markt? Van de paardenbloem mogen de ze hele bloem, dus inclusief stamper, meeldraad, bloemblaadjes, en de bladeren, alleen de steel van de bloem moet je mee oppassen.

Ik denk dat het voor de tanden van je konijnen beter is als je de kruiden eerst laat drogen. Ze kunnen het ook gewoon zo eten hoor, maar dan loop je weer het risico dat ze in verhouding teveel vochtige dingen binnenkrijgen. Als je het op het dak droogt in de zon gaat dat best snel denk ik. Je moet het zoveel mogelijk uitspreiden, en het regelmatig keren, zodat het niet van onderaf kan gaan schimmelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .