Ga naar inhoud

Goede verzorging? ik weet het niet..


Snowy&Witje

Aanbevolen berichten

Hoi, ik woon in Tunesië, ligt in Noord-Afrika (erg heet xD)en ik woon hier sinds juli 2008, ik heb 2 héele lieve konijnen,:love: een mannetje en een vrouwtje, ik heb ze net 2 maanden :yes: en ze zijn allebei ong. 3maanden oud. Ik geef ze 's ochtends 1 blad sla (krop sla), allebei krijgen ze een klein worteltje en 4 steeltjes van het loof van de wortel. Verder hebben ze de hele dag biks in voorraad (een hele bak, kunnen ze wel 4 dagen mee doen) en ze hebben natuurlijk altijd vers water wat is 'sochtends en 'savonds ververs en af en toe rond 2 uur. ( ze drinken nog al veel, het is hier overdag wel 35 graden en in de zomer kan het oplopen tot de 40 à 45 graden.) ik verschoon ze om de 2 dagen.:he:

Doe ik iets fouts? of heb je tips? want ik weet nog niet alles, (ben nog maar 13 :bounce:) Maar heb je tips ? dan zou ik die graag willen weten. :penguin::P

BEDANKT!! :love::party::whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 181
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zo, da's een eind hier vandaan!

Wat betreft voeding: Een konijn heeft niet zoveel biks nodig. Per konijn hebben ze ongeveer 20 tot 25 gram per kilo lichaamsgewicht nodig.

Sla is niet zo heel erg veilig, omdat ze er gasbelletjes in de darmen van kunnen krijgen. Ook worteltjes kun je het beste met mate geven, omdat ze er makkelijk dik van kunnen worden.

Konijntjes hebben altijd hooi nodig, dat is de belangrijkste voeding. Dus zorg ervoor dat ze altijd hooi tot hun beschikking hebben.

Daarnaast... Jouw konijntjes zijn een mannetje en een vrouwtje. Over een maandje zal het vrouwtje vruchtbaar zijn en zal het mannetje haar gaan bevruchten. Dan krijg je kleine konijntjes en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ook is het vrouwtje nog véél te jong om kindjes te krijgen, dus het beste kun je je mannetje binnen een week of twee laten castreren, dan hoeven je nijntjes niet uit elkaar en loop je geen risico op een ongepland nestje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus wat ik begrijp is dat ze te jong zijn, ik wil wel kindjes. Mijn hok, is super groot, en het heeft 2 aparte verdiepingen, ik zet het mannetje gewoon onder, hoe oud moet het dan zijn om kindjes te kunnen krijgen?

En wat zou ik ze beter kunnen geven dan wortel en sla??

Perzik? of peer? appel? En ik geef eten uit de koelkast ik las dat dat niet goed, kan ik het beter eerst laten afkoelen? zodat het voer een beetje op tempratuur komt? (dat is zomaar warm, het is hier bloedheet :P

Ik zag mijn mannetje gister al achter het vrouwtje aan rennen. misschien zijn mijn konijntjes ook al iets ouder, ik had niet naar de geboortedatum gevraagd. Het kan best zijn dat ze al 3,5 maanden oud zijn, *i dont know* :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit; zie dat je me voor bent geweest.

Zijn er in Tunesie veel dierenartsen met verstand van konijnen? Dat de dierenartsen daar honden en katten goed behandelen twijfel ik niet aan, maar konijnen??? Zou daar wel op letten voordat je het mannetje laat castreren.

Persoonlijk zou ik vanaf ong 3 maanden de konijntjes tijdelijk apart zetten totdat ze 6 maanden zijn en hem dan pas castreren, maar da's een persoonlijke keuze.

aangepast door Luna Meneer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vrouwtje is sowieso veel te jong om nu al kindjes te krijgen, daar kan ze zelf dood aan gaan! Misschien moet je dit artikel even lezen, daarin staat waarom je beter niet met konijnen kunt fokken. We zijn er hier op dit forum dan ook erg op tegen.

Perzik, peer en appel bevatten ook teveel suikers. Wat voor groenten zijn er bij jullie allemaal nog meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet geen kleintjes nemen met je konijntjes; de reden is heel simpel. Je weet niets van de achtergrond van je konijntjes en wat voor erfelijke gebreken zij eventueel bij zich dragen, deze geven de konijnen door aan hun jonkies. Straks heb je dus hele zieke jonkies, en ik neem aan dat je dat niet wilt.

Wij zijn hier op BB sowieso tegen het nemen van nestjes zonder dat je erkend fokker bent.

ALs je niet precies weet hoe oud ze zijn, moet je ze nu meteen uit elkaar halen (als ze eerder vruchtbaar zijn ben je sowieso de pineut, het vrouwtje is veel te jong om uberhaupt kleintjes te krijgen) en het rammetje zo snel mogelijk laten castreren. Dan kunnen ze weer gezellig samen wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook maar naar mijn avatar (linkse->die beige-> is het vrouwtje en rechts ->die zwart met witte het mannetje)

Wat kan ik verder nog doen om het zo koel mogelijk voor hun te houden?

Mijn hok is wit geverft, tegen de zon, dat helpt echt, overdag is het bloedheet alleen het dakje van het hok is koel. van binnen is het ook koel.

Soms gaan mijn konijnen ook liggen, dan dieuwen ze al het stro met hun voorpoten aan de kant en dan gaan ze op het ijzer liggen, vinden ze dit fijn?

Soms aai ik mijn konijn en dan gaat die met zijn neus ophoog (dan dieuwt zij mijn hand naar boven) betekent dit dat ze dit lekker vinden of juist niet??

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Tunesië gebruiken ze konijnen niet voor huisdieren, ze houden ze wel, alleen proppen ze vol met voer en komen ze daarna in de pan. BIJ ONS NIET HOOR.

Maar ik heb een vraag:

De voedster moet in goede conditie zijn om kindjes te krijgen. Ze moet voldoende tepels hebben minimaal 8. Kun je die tepeltjes nu al zien?

En heeft mijn konijn dat ook?

En Laat je konijn niet voor de leeftijd van 9 maanden dekken.

Heel dom hoor: maar hoe dek je een konijn? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

jaa.. ik zal ze ook zo gauw mogelijk apart doen. Alleen als ik echt baby konijntjes wil, vanaf welke leeftijd kan ik dat dan het beste doen? en mijn vader die heeft ook verstand van konijnen want hij had er vroeger meer dan 50.

En als ik het mannetje castreer moet het vrouwtje dan ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen inderdaad kinderen krijgen, maar je kan niet zomaar een nestje nemen met konijnen omdat je het leuk vind! Er komt ontzettend veel kijken bij het goed fokken van konijnen, iets wat je doet met echte raskonijnen die een tattoe hebben, konijnen waarvan je de vorige generaties kent enz enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beloof dat ik geen kindjes neem alleen wanneer mogen ze dan kinderen? 2 jaar?

Niet dat ze dat vol houden, konijnen gaan in de zomer hier vaak dood, door de hitte.

En misschien overleven mijne het ook niet..

Wie weet?

dat klinkt echt zo verkeerd -.- als je konijntjes in huis haalt doe je er toch alles aan om ze zo lang mogelijk in leven te houden. Maar t klinkt niet alsof je er echt mee begaan bent. Vooral als je nagaat dat konijntjes toch tot rond de 10 jaar of zelfs ouder kunnen worden. En normaal mogen konijntjes kindjes maken vanaf de voedster volgroeid is, maar dan nog is het zeker geen goed idee als je zelf nix van fokken afweet of nix van je konijntjes hun ouders of grootouders enzo weet. niet aan beginnen dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je, dat je je hebt aangemeld heb je ervoor akkoord gegeven dat je op de hoogte bent dat er op deze site niet gefokt word met dieren.

Waarom kom je dan op deze site daar toch vragen over stellen?

Waar we je wel op willen wijzen, is dat het gevaarlijk is om je konijn nu of over een half jaar kindjes te laten krijgen. Dat kan ze nog helemaal niet aan... ze weet dan nog niet eens dat ze ervoor moet zorgen en zal ze dus ook niet willen voeden. Haar melkproductie is nog niet optimaal.

Bedenk dus wel dat als je ze op een "veilige" manier kindjes wil laten krijgen, dat je ze echt super lang uit elkaar moet houden.. en dat ze apart gescheiden zijn. Vind je dat niet zielig, dat je ze nu bij elkaar hebt, en dat je ze dan voor zo'n lange tijd uit elkaar moet halen?

Weet jij ook de achtergrond van je konijntjes? Zijn ze van een bepaald ras? Wat weet je van de voorouders van de konijntjes? De medische geschiedenis? De reden dat ik dit vraag, is dat het met grote regelmaat gebeurd dat er konijntjes geboren worden met olifantstanden, gespleten geslachtsdelen etc. De kans is heel groot dat je misvormde dieren gaat krijgen. Ook kan het zo zijn dat er baby na baby na baby dood kan gaan in zo'n nestje, omdat de genen niet sterk zijn.

Stel je daar dus dan bij voor dat je al die tijd helemaal begaan bent met je nestje, en dat er dan eerst 2 dode liggen, een week later gaat er weer 1 dood. Dan gaat het een tijdje goed en overlijden er weer 3.. dat is toch vreselijk om te moeten zien? Oh, en waar je dan ook nog moet voor oppassen is dat moeder konijn de dode baby's opeet (met alle gevolgen van dien).

Direct na zo'n bevalling is je vrouwtje weer vruchtbaar.. als je hier niet op tijd (en dit gaat heel snel) bij bent, hebben ze sex boven het pasgeboren nestje. De babys worden dus platgewalst als het ware. En bovendien vermoord vader konijn de babys.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer ze oook in leven te houden alleen wie weet?

De meeste gaan dood, ik heb ook al Héel veel informatie verzamelt over verzorging in de zomer. En konijnen houden het hiet niet 10 jaar uit, elke jaar is de zomer heter, dus elk moment kunnen ze dood gaan niet dat ik dat wil , alleen het is zo.

Ik wil alleen weten hoe oud ze moet zijn als ze baby's krijgen, wanneer is een voedster volgroeid?

Ik weet niks van fokken af, alleen mijn vader die weet dat wel, hij had vroeger meer dan 50 konijnen -.-''

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .