Ga naar inhoud

te weinig biks?


MCpaasei

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

Kan een konijn ook echt te weinig biks krijgen? Ik heb vandaag een keukenweegschaal gekocht en gewogen en hij krijgt zo'n 20 gram biks per dag en hij is rond de 1,6 kilo. Wel krijgt hij elke dag 2 blaadjes witlof en heel veel hooi (ook kruidenhooi).

Ik heb wel gelezen dat een konijn in principe alleen kan leven op hooi. Klopt dat? Nijn heeft veel last van zijn kiezen, dus de dierenarts zei dat het vooral belangrijk was dat hij hooi at.

Kan het kwaad? Wat is het gevolg van te weinig biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn minder of (te) weinig biks geeft moet hij wel meer dan twee blaadjes witlof eten. Hier krijgen mijn konijnen elke dag meer dan drie ons groenten en kruiden met z'n tweeën, en daarnaast ook nog biks (en natuurlijk altijd hooi).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas was ik bij de dierenarts en toen was hij iets te dun. Ik ging hem toen wel meer biks geven, maar daar heeft hij niet echt trek in en hij krijgt dat sneller last van kleinere keuteltjes enzo.

Geven jullie 2 x per dag biks of 1 x?

Ik zal hem dan wel langzaam wat meer biks geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen 3x per dag een volle bak biks.

Maar daar in tegen lopen ze wel los in de tuin voor een uur of 4.

Inpricipe kan een konijn alleen op gras leven.. ze leven ook niet voor niets in het wild.

Maar een huiskonijn is wel anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3x een volle bak?? Heb je het afgemeten op het aantal kilo konijn??

Wij geven het biks in 2 keer. Ze krijgen hier wel heel weinig biks, zodat ze lekker veel hooi eten. Maar ik geef er dan wel veel groenvoer bij. Wij geven voor een totaal van 3,8 kilo konijn, zo'n 35 gram biks op een dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet nog een hoop leren net als de tuigjes.....

Maar goed ik vind 20 gram erg weinig naast 2 blaadjes groen.

Zou je hem niet ss geven de brok zit meer vezels in.

Daar naast 20 gram bix heb je wel een soep bort groen er naast bij nodig.....

dus je voert hem veelste weinig.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de dierenarts zegt dat ik hem wel meer biks kan geven, maar dat ie dan dus weer minder hooi gaat eten, terwijl dat het belangrijkste is. En natuurlijk omdat ie last heeft van zn kiezen.

Ik geef Hope Farms Rabbit trio. Dat zijn best wel grote biks en daar krijgt ie een volle eetlepel van.

Moet ik hem nu langzaam meer gaan geven of kan dat in 1 keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb hem nu een halve eetlepel meer gegeven per dag en dat ga ik binnenkort nog meer opvoeren (naar 2 lepels) en ik heb het idee dat hij wat actiever is, maar misschien verzin ik dat?

Het lijkt wel of hij kleinere keutels heeft dan eerst.

Wat zijn de gevolgen van te weinig eten? Veel slapen enzo? Weinig actief?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kleinere keutels heeft naar mijn idee niks te maken met de hoeveelheid voer die hij krijgt, maar met de werking van de darmen. Kleinere keutels kan wijzen op een beginnende verstopping.

Hier krijgen ze ook een stuk minder biks dan eerst, maar ze eten veel meer hooi en breken nog altijd de tent af haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon meer groente geven en de biks zo houden? Twee blaadjes witlof vind ik wel heel weinig! Hier krijgen ze met z'n tweeën euh.. Hoe zeg je dat? Het is een bakje net iets groter dan een soepkom ;) maar minstens drie witlof in één week, een heleboel paardenbloembladeren want daar maak ik ze heel gelukkig mee haha, vaak ook nog andijvie en als ze geluk hebben óók nog wortelloof. Beetje varieren hè :he::P ze krijgen 20 gram gewone biks 's ochtends, tussen de middag 15 gram SS en 's avonds groente. Hooi eten ze niet, om dat te compenseren dus de SS en ook gedroogde kruiden. Alleen lusten ze dat ook niet zo heel graag :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook die hope farms nu.. bij mij krijgen ze 2 ijslepels biks per dag (iedere avond); dit komt overeen met 80 gram biks op 4,5 kilo konijn (1tje; 1,9 kilo en de ander 2,6 kilo) Daarnaast krijgen ze onbeperkt hooi en s'morgens een kom met groente; 1/2 witlof + 1/2 winterwortel en loof of kruiden.

Ik denk dat je hem best 2 eetlepels biks per dag mag geven! (ik meen te herrineren dat dit neer kwam op een 35 gram biks...) En wat meer witlof of .. misschien een paar plakjes winterwortel?? (is trouwens niet prijzig winterwortel! 1 kilo kost hier 1 euro!)

Ik ben juist gaan minderen met de biks.. eerst kregen ze 100 gram per dag met zijn tweetjes.. morgen ga ik ze wegen en kijken of ze wat afgevallen zijn.. 1tje is wat dikker dus.. maar beweegt genoeg en ziet er niet dik uit.. maar over week gaan ze naar de dierenarts voor hun inenting en dan hoor ik wel of hij ze te dik vind...)

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .