Ga naar inhoud

Van gemengd naar gewoon..


Dollie

Aanbevolen berichten

Na de laatste ruzie met mijn ouders heb ik het opgegeven, geen biks voor mijn konijntjes.. Zeg ik vanochtend tegen m'n moeder dat het voer ook bijna op is, vraagt ze of ik nou biks wou geven of niet? Biks natuurlijk!!

Alleen heb ik echt enorm kieskeurige konijntjes... Hooi gaat er maar nauwelijks in en zelfs allerlei soorten kruiden(hooi) vinden ze niks. Dat de aanhouder wint blijkt wel weer, zelfs Indy is begonnen met kruiden eten, met lange tanden, dat wel. SS wou hij eerst ook niet aanraken, zeker toen hij het als enige voer kreeg, maar nu lijkt hij het zelfs met smaak te eten. Vorig jaar, toen ik voor het eerst op BunnyBunch kwam, heb ik ook geprobeert alleen biks te geven. De konijntjes weigerden het te eten en mijn ouders waren er niet blij mee. Alles met alles heb ik veel te snel weer opgegeven, daarom wil ik het nu wel een nieuwe kans geven.

Maar mijn vraag dus, hoe kan ik het beste overgaan op biks? Voor Indy, die momenteel alleen 25 gram SS krijgt, had ik al wel wat in gedachten. Omdat ik alleen SS eigenlijk niet kan betalen, maar ik wel wil voorkomen dat zijn haakjes terug komen, was ik van plan zo'n 15 gram SS te geven en dan de rest aan te vullen met biks. (Moet ik dan ook 10/15 gram biks geven of meer? Kan me voorstellen dat SS toch voedzamer is?) Hij krijgt nu 's ochtends zijn hele portie SS en 's avonds zijn portie groenten. 's Ochtends valt hij echt op het eten aan, ik had gedacht 's ochtends dan de (minder lekkere) biks te geven en 's middags SS?

Fred krijgt echter alleen gemengd voer.. Hij eet uiteindelijk alles wat hij krijgt wel op maar de gekleurde dingetjes zijn toch véél lekkerder.. Zoals ik het normaal gesproken met niet/minder kieskeurige konijnen zou doen, steeds meer mengen, weet ik niet of dat 'm gaat worden. In één keer overgaan (heb ik vorig jaar ook gedaan, wist niet beter) is ook wel een beetje 'gemeen', bovendien ben ik veel te bang dat ze het niet eten.. :$ Als het met Indy wel lukt, via SS (gedeeltelijk) over te gaan op gewone biks, kan ik dat met Fred ook wel proberen?

Sorry voor het lange verhaal, maar was benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken en of jullie nog tips hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst gemengt voer. Toen het op was heb ik gewoon biks gekocht en ik vulde het bakje pas waneer het echt op was anders ook niet. En mijn konijnen krijgen wel hooi maar ze hebben liever gewoon gras.

Of als een konijn alleen het lekkers eruit haalt gaan de mensen het meestal weer bij vullen, dan moet je eigenlijk gewoon wachten tot hij alles op heeft en dan pas bij vullen.

Een konijn eet echter wel als ie honger heeft hoor.

p.s. wat is SS? (hier hebben ze ook echt allemaal van die woorden afkortingen die ik niet eens ken haha. Loop een beetje achter "Oepss".

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Volgens mij heb jij een jong konijntje, Laura? Tenminste, meen dat ik dat ergens las? Mijn heren zijn vijf en zes en niks anders gewend, daarnaast dus echt kieskeurig.. Misschien dat dat toch nog verschil maakt. Ze aten het nl. niet (vorig jaar), heb het twee dagen volgehouden.. Was nog niet echt op de hoogte van de werking van de spijsvertering van het konijn toen.. Dat durf ik nu dus eigenlijk niet aan. En SS is Science Selective, een soort biks haha :P had ik in het begin ook, maar dan met DA, ik dacht wat moeten die mensen toch aldoor bij een drogist... :$;)

Overigens lees ik dat veel mensen 25 gr of zelfs meer per kg geven, is dat niet wat veel of geef ik veel te weinig? En geldt dit alleen voor de SS dan? Ik moet er ook bij zeggen dat ik eerst meer SS gaf, nadat Indy's haakjes weggehaalt zijn, en dat ik hem nu (veel) te dik vind. Ik zal even een foto zoeken, hij lijkt echt 'vetkwabjes' te hebben.

edit; Op deze foto is het heel duidelijk te zien.

IMG_3444.jpg?t=1240684495

Voor de haakjes had hij dit ook een beetje, toen zat ik al te twijfelen. Toen is hij veel afgevallen, zijn de haakjes weggehaalt en ben ik SS gaan geven. Te veel dus, denk ik zelf.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn mag 25 gram biks per dag per kilo lichaamsgewicht. Biks moet je niet zien als hoofdvoeding, maar is wel onmisbaar. Het is voor ons niet mogelijk om uit hooi en groenvoer een volledige voeding samen te stellen zonder dat je konijn te kort komt. Door toch een basishoeveelheid biks te geven elke dag weet je zeker dat je konijn alle voedingsstoffen binnen krijgt. De basishoeveelheid die wij hier voor aanhouden is 25 gram per kilo lichaamsgewicht. Hierbij moet je wel uit gaan van het normale volwassen gewicht van jouw konijn. Als je konijn dus 3 kilo hoort te wegen als volwassen konijn, mag hij 75 gram per dag hebben. Jonge konijnen mogen meer eten, omdat ze in de groei zijn. Tot de leeftijd van 4 maanden mogen ze eigenlijk onbeperkt eten. Vanaf 4 maanden moet je dus gaan afbouwen en van onbeperkt naar de hoeveelheid biks gaan voor het normale volwassen gewicht van het dier. Onbeperkt houd overigens niet in dat je bakken vol voer moet zetten: probeer een evenwicht te vinden tussen dat je konijntje genoeg eet maar wel haar blinde darm keutels opeet!

Dit is wat er op bunnybunch staat. 25 gram per kilo lichaamsgewicht. En deze hoeveelheid vind ik op veel sites terug. Vandaar dat ik dit dan maar aan houd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind je 25 gram per kilo konijn te veel? Ik zie het hier amper liggen :he:

Maar mijn konijntje is nog klein, dus hij krijgt 2 x 25gram per dag. 1 keer 's morgens en 1 x 's avonds.

Als je konijnen wat ouder zijn is het idd lastiger om over te gaan op ander voer. Mijn oude konijn at ook altijd gemengd en wou ook geen biks eten. Verwend ofzo :whistle2: Maar toen deed ik idd van de een op de andere dag ander voer in z'n bakje, wist ook niet beter ;)

Maar ik zou het proberen te mengen met ander voer. Eerst 1/3, dan 2/3 en dan helemaal, ofzo? Ik zeg ook maar wat heur, heb er zelf geen ervaring mee maar dat is hoe ik het zou aanpakken :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ja, ik vind het nogal veel.. En hij is begonnen met het eten van kruiden toen ik begonnen ben met 25 gram..

Wat ik met Fred ga doen ben ik nog niet uit, maar Indy krijgt: 25 gram gewone biks 's ochtends, 15 gram SS als ik terug kom uit school. Altijd kruiden en hooi natuurlijk, en z'n portie groenten 's avonds. Tenzij jullie dat een heel slecht idee lijkt begin ik daar morgen mee. Ik heb op een Ikea bekertje afgetekend hoeveel 25 gram van de biks is, en 50 voor Fred straks, zodat mijn broertje ook precies genoeg geeft. De SS moet ik nog even opnieuw wegen om te kijken hoeveel 15 gram is, een handvol was nl. ongeveer 25 gram maar ik wil niet téveel op de tast gaan doen..

Ik denk dat ik eerst veel te veel eten gaf, zo'n Ikea bekertje vol gemengd. Daar deden ze dan wel wat langer dan een dag over, maar toch..

Ik snap het trouwens wel als ze niet willen, ik vind de SS er echt beter uitzien, ruiken en voelen dan de gewone biks :$

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooh super zeg dat Indy zn ss eet!! :D

Hier moest Snuf er wel aan wennen (had gemend voer) en ik deed het echt stap voor stap overgaan.. en toen at ie het of ie 2 weken niet gegeten heeft (en dat is elke ochtend he :D)

En Lily kreeg hope farms bij de opvang... en kreeg een zakje vol met die biks mee van de opvang (echt superlief!) en dacht hup gaan we ook gewoon mengen..

Nou mevrouw wil nu de HF dus niet meer whahah en alleen de SS :D

Nou zegt genoeg toch :D

Wel had ik het eerst gemengd ermee maar dat bleef de halve dag liggen.. en dan uiteindelijk eten...

Dus ik geef nu alleen maar SS en het zakje met HF zal ik ff mailen of ze het terug wilt :D ja of dat ik het nu weggooi of teruggeef :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle biks is op gegaan! :party: met Indy komt dat dus wel goed. Ik heb nog zoveel gemengd voer (ik zag de bodem heel vluchtig, bleek dat het aan de kant geschoven was) dat ik het met Fred nog even uitstel, na 5 jaar maakt een maandje meer of minder ook niet uit.. Denk dat ik maar gewoon ga mengen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .