Ga naar inhoud

Sterilisatie Izzie


xxxmarjoleintjuh

Aanbevolen berichten

Nou, ik heb een besluit genomen!

Vanochtend heeft Izzie een uur achter Guus aan gerend en Guus vond het helemaal niks... Izzie reed zelfs op zijn neus!

Dus volgende week (7 mei) wordt ze gecastreerd. We zaten er al langer over te denken ivm baarmoederkanker en nu hebben we dit besluit genomen.

Hebben jullie nog tips voor na de operatie? Heb gebeld en de vragen gesteld zoals: Welke narcose? Steriliseren jullie vaak voedsters? Hoe vaak gaat het fout? Enzovoorts.

Alles lijkt me in orde en ik ben nu al zenuwachtig :$

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 144
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik was ook erg zenuwachtig toen onze Zara werd geholpen die was elke week schijnzwanger zo zielig!!

Als jij er een goed gevoel bij heb, en voor haar is het zoiezo beter dat van baarmoederhalskanker was voor ons het belangrijkste dat we haar hebben laten helpen!

Zara is erg goed uit de narcose gekomen is daarna thuis ook gelijk gaan drinken en eten. Ik maakte me bij Zara alleen zorgen over de wond, daar zat ze steeds aan en ze heeft zelfs 1 hechting losgekregen!gek beest de da had er nog nooit van gehoord!!

dus ja dat raad ik je aan eten en drinken en de wond goed in de gaten houden.

succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat spannend dat je Izzie laat castreren!

Denk erom dat je de DA vraagt om ook de baarmoeder te verwijderen. Dit doet niet iedere DA standaard.

Die vragen stellen is een goed idee. Ben je nog niet bekend met deze DA?

Tips voor na de castratie:

- leg handdoeken in de kooi, zo ligt Izzie lekker zacht.

- Als Izzie wat kouder is dan normaal, kun je een kruik in haar kooi leggen

- Zet haar eten/drinken lekker dichtbij. Zo hoeft ze zichzelf er niet naartoe te 'slepen'.

- Let op dat ze niet teveel pijn heeft. Een castratie van een voedster is best ingrijpend. Zorg daarom dat je pijnstilling meekrijgt van je DA!

- Je kunt Izzie in principe gewoon bij Guus in de kooi laten. Vaak zegt de DA van niet, maar dit kan echt helpen bij het herstel. Ze wil natuurlijk gewoon haar vriendje om zich heen! Let dan wel op dat Guus niet te veel op Izzie gaat rijden. Hij zal dit waarschijnlijk wel even proberen, omdat ze nu kwetsbaar is. Maar ze moet er geen last van krijgen.

- Let op dat ze weer gaat eten. Er is momenteel een topic over een voedster die net gecastreerd is, Belle. Ik ga hem even voor je opzoeken, dan lees je wat je ongeveer kunt verwachten!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk erom dat je de DA vraagt om ook de baarmoeder te verwijderen. Dit doet niet iedere DA standaard.

Bedankt, maar de receptioniste gaf al aan dat die er ook mee uit gehaald wordt (heb ik gevraagd).

Verder vroeg ik me nog af: Ik moet werken, en dat is nog niet zo lang nadat Izzie thuis is. Ze is maar 4 uurtjes alleen, maar ik denk dat ik in die tijd even wacht met Guus en Izzie bij elkaar zetten. Of zeggen jullie: Zet ze maar meteen bij elkaar?

De receptioniste gaf trouwens aan dat ze geen medicijnen meegeven. Maar aangezien ik die zelf wel in huis wil hebben, ga ik ze zelf wel halen. Ook regel ik Sicience Recovery en een potje babyvoeding (wortel) en een rompertje en een kruik.

Is het trouwens een idee om een gat in het rompertje te knippen, zodat ze het niet helemaal onder plast en keutelt?

Groetjes

aangepast door xxxmarjoleintjuh
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad aan je DA vragen of je wat carprofen mee kan krijgen! Dit horen ze sowieso mee te geven hoor! Beetje gek..

Euhm... Wat betreft het gaan werken... Kan er iemand anders op Izzie letten?

Het zal vast wel goed gaan, maar als ik terugdenk aan de castratie van Josje, had ik niet met een gerust hart weggegaan! Als je niemand kunt vinden die bij haar kan blijven, zou ik haar persoonlijk wel even apart zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, net mijn vriend maar naar de dierenarts laten bellen (ik had al twee keer gebeld en wil natuurlijk niet als stalker overkomen ;)). Als ik Izzie op kan halen, gaan we bespreken hoe het gaat en naar aanleiding daar van krijg ik bepaalde pijnstillers mee.

Pff... Ben nu wel gerust gesteld.

Over het werken maak ik me (nog) geen zorgen. Ik denk dat de eerste paar uur rustig thuis zijn wat fijner voor Izzie is. De rest van het weekend ben ik gewoon thuis.

En nu nog een week wachten tot het zover is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Je DA heeft alles wat je nodig hebt voor nazorg. Zorg dat je haar favoriete groenvoer vers in huis hebt, dit zal het eerste zijn wat ze wil gaan eten.

Ook kun je hooithee maken, door water te koken en dit in bijv. een maatbeker te doen met een flinke hand hooi erin. Tijdens de paar uur dat je dit laat trekken koelt meteen het water af. Dan het hooi eruit halen en het hooiwater in een bakje doen en voor haar neusje zetten. Veel nijnen vinden dit heerlijk!

Veel succes, het komt vast goed! Je bereid je prima voor.

De paar uurtjes die ze alleen moet blijven omdat je moet werken, daar zou ik toch even voor kijken inderdaad dat er toch iemand bij haar is. Je weet maar nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maar 3 dagen!

Waarschijnlijk blijft mijn vriend thuis (en vertrekt hij pas op vrijdagochtend) en anders komt mijn moeder hier 'oppassen'.

Gisteren weer even gedacht: "Waarom doe ik mijzelf en het konijntje dit aan??!!"

Nog geen twee seconden later begon ze weer te rijden: "Daarom dus..."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maar 3 dagen!

Gisteren weer even gedacht: "Waarom doe ik mijzelf en het konijntje dit aan??!!"

Pff, dat denk ik ook dikwijls. 'k Ga morgen een afspraak maken voor 12 mei. Probleem is dat ze hier haar mannetje wel lastig valt maar niet zo héél veel. Maar ja, ze zoemt, rijdt, sproeit, .. Zal toch maar eens doorzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knoop doorhakken. Ik vond (en vind) het ook erg moeilijk hoor. Maar elke twee weken haar zien lijden onder die schijnzwangerschappen vind ik nog moeilijker. Mede daarom heb ik de knoop doorgehakt. Ineens gebeld en ineens een afspraak...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht het met viera nog even af. Ze is niet overdreven gemeen tegen Bailey en riijd ook niet op hem, en pas 2 keer schijnzwanger geweest. Ze heeft nog steeds kale plekken en een kale buik van vorige keer.

De volgende schijnzwangerschap bel ik ook voor een afspraak.

Ik hou dit topic ook zeker in de gaten.

Veel succes en sterkte Marjolein en Karina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is afgelopen vrijdag mijn dame ook gecastreerd.. Ze kwam erg snel weer bij, maar haar eierstokken zagen er niet goed uit en waren moeilijk te verwijderen waardoor haar wond groter is dan normaal..

Drinken ging thuis direct goed.. eten minder.. ik heb carprofen mee gekregen.. de eerste dagen was dat echt wel nodig.. mopper, mopper deed mevrouw de hele tijd.. en dat spul wilde ook erg graag hebben.. heb een zoete variant mee gekregen.. die nemen ze liever aan..

Wat eten betreft moest ze binnen een halve dag weer gaan eten.. en dat langzaam opbouwen.. ze is zelf begonnen met gras.. biksjes heeft zeker een hele dag geduurd voordat ze daar weer aan ging.. gisteren is ze daar weer echt van gaan eten.. maar dat was geen probleem.. Ik kreeg trouwens van de DA ook Fibreplex mee.. om de darmen te stimuleren.. niet naar binnen te krijgen dat spul.. maar stelde me opzich wel gerust dat ik het had.. gezien ze maar niet aan de biks wilde..

Ze mocht niet te veel bewegen van de DA omdat het een operatie via de buik is en ze die spieren daar dus niet te veel mag bewegen.. ik heb het geprobeert.. de eerste dagen wilde ze niet eens bewegen.. maar nu zit ze echt niet meer stil.. dus heb het hok maar open gegooid..

Ik moet volgende week terug komen ter controle en moet direct bellen als ze stopt met eten of als ze te veel aan de wond zit of die er anders uit gaat zien.. wonder boven wonder ziet dat er prachtig uit.. is ook van binnen uit gehecht..

Hoe dan ook.. was van de voren superbang.. en toen er maar niet gebeld werd was ik helemaal zenuwachtig.. toen ik wel werd gebeld maar gezegd dat de eierstokken er slecht uitzagen trok ik het helemaal niet meer.. maar nu na een paar dagen gaat het zo goed, dat alle zorgen een beetje voor niets waren.. ik zou je dus niet te druk maken als je gewoon een goede DA hebt.. ennuh.. zorgen dat ze rust heeft na de operatie en eten en drinken in de buurt zoals de rest al zei.. iets zachts om op te liggen en niet teveel beweging!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat het niet geloven, maar madame Viera loopt net met stro in haar bekkie door het hok te rennen op zoek naar een plekje.

Het huisje maar meteen tevoorschijn gehaald zodat ze daar haar nestje in kan maken.

En daar ging ze meteen heen, aangezien ze geen bodembedekking hebben heb ik haar flinke plukken stro gegeven zodat ze hopelijk haar hele buik niet kaal trekt.

Dit is de derde keer 3 in 6 weken, keurig netjes iedere 2 weken. Dus zit niets anders op dan morgen de dierenarts te bellen voor een afspraak voor castratie.

Bailey is inmiddels haar nestje aan het opeten want hij vind stro zo lekker.

Ik had zelfs hout aangeraakt toen ik mijn berichtje vanmiddag tiepte, maar mocht niet baten.

aangepast door Laura82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je zenuwachtig bent. Had ik ook. Ik voelde me vreselijk toen ik s'middags bij de dierenarts bij haar ging kijken. Ze mocht nog niet mee naar huis omdat ze nog niks gegeten had. Ze zat daar als een hoopje ellende en ik vroeg me gelijk af waarom ik haar dit had aangedaan. Tja, om haar te behoeden voor baarmoederkanker en schijnzwangerschappen en ze had last van haar hormonen waardoor ze me beet als ik aan haar voerbak kwam. Francientje heeft het wel wat moeilijk gehad vlak naar de operatie maar ja, het is ook een buikwond. Niet niks eigenlijk. Nu ben ik heel blij dat ik het heb laten doen. Ze is er enorm van opgeknapt. Niet meer bijten en ze is ook rustiger geworden. Echt een knuffelbeertje. Laat ik zo zeggen, ik vond de beslissing ook heel moeilijk maar ben achteraf heel blij dat ik het heb laten doen. Succes ermee,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje. Ik heb Nijn om 9.00 uur gebracht. Ze zal nu dus wel op de operatietafel liggen. Haar baarmoeder wordt ook verwijderd. Ze krijgt een sneetje van ongeveer 2-3 cm. Ze is maar klein, dus hij probeert het litteken ook zo klein mogelijk te houden. Laat in de middag mag ik haar weer ophalen. Ik moest haar favoriete hooi en wat biks meenemen, zij zorgen ervoor dat ze haar eerste sprietjes hooi weer gaat opeten. Ik kijk vanuit mijn huis zo op de praktijk. Dichterbij haar kan ik nu niet zijn he ;) Ik laat het weten zodra ze weer thuis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .