Ga naar inhoud

konijn mee naar de camping?


frankie lover

Aanbevolen berichten

vanaf begin april tot begin juli zullen wij bijna alle weekenden naar de camping gaan. Nou was mijn idee om daar in de voortent (die we voorzien van vlonders en een kacheltje) een extra hok voor frank neer te zetten.

Ik wil frank dan vervoeren in een katten reis mandje met de auto en hem zoveel mogelijk mee nemen zodat hij niet elk weekend alleen zit.

Het is ongeveer een uur rijden.

Is dit een goed idee of doe ik hem dan teveel stress aan?

Ik hoor wel meer mensen die hun konijn of cavia regelmatig vervoeren met vakanties, maar wil toch graag weten of het wel slim is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat het wel moet kunnen als het maar een uur reizen is en als je een konijn hebt dat rustig is en niet in de stress schiet maar ik geloof niet dat dit een probleem moet zijn hoor als het maar een uurtje is.

aangepast door Shadena
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn broertje heeft ook een konijn en als hij voor langere tijd bij mn ouders op de camping is gaat Herman ook gewoon mee. Er zijn daar ook meerdere mensen die de konijnen gewoon meenemen en er een heel hok+ren hebben staan voor de konijnen.

Let wel op het weer, ik heb ook een paar keer meegemaakt dat er zelfs in april nog behoorlijk veel sneeuw viel en het in de tent niet te doen was, dus ook voor het konijn niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn went snel aan 2 eigen hokken.

Mijn vriendin is gescheiden en haar dochter gaat elk weekend bij haar vader logeren met haar fransoos.....

Daar heeft ze een zelfde hok staan en geen problemen.

stampy gaat zelf in het vervoersmandje en weet dat ze weer op stap gaan.

Dit geld ookvoor mijn dieren die naar de keuringen gaan weinig stress aanwezig.

Indien je het een paar keerd doet word het een gewoonte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee naar de camping vind ik best kunnen, hebben wij ook wel eens gedaan, maar elk weekend twee uur rijden is wel veel.. Ik zou het zelf niet doen, alleen als ik er bijv. twee weken achter elkaar blijf. Maar ik denk dat het opzich best kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan alleen naar de camping als het weer goed genoeg is want ik hou zelf ook niet zo van regen en kou!!! hihi Kou zal hij dus niet vatten. Omdat hij thuis binnen zit wil ik hem in de voortent laten zitten in zijn 2e hok. Heb ook wel aan een ren gedacht maar i.v.m. veel wilde konijnen daar en honden toch maar niet.

Kan ik in zo'n katten reis mandje dan gewoon stro doen voor de reis of is dat niet nodig? En moet er voer in voor onderweg of is eenbeetje hooi genoeg (denk alleen hooi)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je beter een (oude) handdoek of kleedje in z'n reismandje doen, of ie voer moet hebben weet ik niet, water denk ik sowieso wel. Wij gaan inprinciepe alleen naar de dierenarts met de konijnen, dus ik weet het verder niet, wat betreft het voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan alleen naar de camping als het weer goed genoeg is want ik hou zelf ook niet zo van regen en kou!!! hihi Kou zal hij dus niet vatten. Omdat hij thuis binnen zit wil ik hem in de voortent laten zitten in zijn 2e hok. Heb ook wel aan een ren gedacht maar i.v.m. veel wilde konijnen daar en honden toch maar niet.

Kan ik in zo'n katten reis mandje dan gewoon stro doen voor de reis of is dat niet nodig? En moet er voer in voor onderweg of is eenbeetje hooi genoeg (denk alleen hooi)

Doe wat hooi in het mandje en neem eventueel een paar plakjes komkommer mee, daar zit ook vocht in.

Je kan het reismandje gewoon in je kamer neerzetten als Frank losloopt, leg er eens een handdoek of oude deken in en laat hem zo een beetje wennen aan het mandje zodat hij er geen aversie tegen ontwikkeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zou wel in de caravan kunnen loslopen hoor! Dat is ook wel mijn bedoeling omdat ik die ook af kan sluiten zodat hij niet weg kan lopen. Het hok in de caravan word een beetje krap, maar de tent word lekker verwarmd en ik wil zijn hok zowiezo van de grond af zetten om tocht van buiten te voorkomen.

Ik ga volgende week al een katten mandje kopen en zal die dan af en toe op de grond zetten! Slim idee!!

Ook heeft hij nu al een oude handdoek (die in het mandje kan) waarmee hij vaak bij mijn zoontje op schoot zit, dus die geur kent hij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is vroeger het konijntje van mijn zusje om het leven gekomen.

Op de camping. Er liep een hond achter mijn moeder aan vanaf de boot over de steigers naar de caravan. Het konijn stond daar in de voortent.

Het ging toen heel snel. Het beestje schrok van de hond, ontsnapte op een vreemde manier en rende weg. De hond erachter aan, een heeft het beestje dood gebeten.

Mijn moeder schrok ontzettend, logisch! Er gingen nooit geen dieren mee...

Zelf was ik klein, maar vond het erg traumatisch :(

Mijn zusje is nu al een aantal jaren in het bezit van Degoes.

Ze wilde ze toch een keertje meenemen naar de camping.(Oké dan...) Even later was er eentje weg. Hoe dat is gebeurd weten we niet, hetzelfde als met het konijn.

Ik heb zoiets van; je konijntje kan kou vatten, gepakt worden door honden of een wilde kat (In sommige gebieden bijv. marters, vossen etc.) er kan van alles gebeuren.

Ik denk eigenlijk dat het leuker voor jou zal zijn dan voor je nijn. Je weet het gewoon niet. Als je langer weggaat zou het wel een optie zijn, maar elk weekend?

Ik wil geen zeikerd zijn, maar er zitten gewoon risico's aan verbonden. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja triest verhaal van jullie konijn teddy lot! Dat is geen leuke manier om aan je eind te komen! Ik ben me wel degelijk bewust van de risico's en vandaar dat ik de vraag hier heb geplaatst!

Er komt wel een soort afgesloten hok op de camping in de voortent. Misschien ken je de hokken wel van sommige dierenwinkels? het is een bak met zo'n plastic deel erboven en dan bovenop "tralies"

De enige ander optie is om Frank bijna elk weekend alleen thuis te laten....of ik daar dan wel goed aan doe?? Ik vind het erg moeilijk om te beslissen!! heb gelukkig nog ruim een maand om na te denken en tips van iedereen te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens andersmand konijn gevonden in onze vouwagen. Op een Franse camping... lijkt me ook riskant, aangezien die Fransen alles als maaltje zien. :he: Ik naar de receptie, op mijn beste-boeren-frans:

"J'ai trouvé un lapin." Haha, de receptionist dacht volgens mij "Daar is weer zo'n stomme Hollander die z'n Franse idioom helemaal door elkaar haalt."

Ik denk dat je er echt heel zeker van moet zijn dat je konijn niet kan ontsnappen. Eventueel kun je met een stukje ijzerdraad het hok extra dicht maken.

Je merkt denk ik pas hoe je konijn reageert op het reizen, als je het probeert. Het ene konijn is het andere niet. Als je ziet dat het veel stress veroorzaakt, zul je op zoek moeten naar een oplossing om het in de weekenden thuis te laten.

Ik zou een konijn dat alleen zit, liever niet hele weekenden alleen laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe merk ik dat hij stress heeft van het reizen? behalve dan aan de ontlasting (las ik ergens hier)

Het hok kan ik helemaal afsluiten en er kan ook een klamboe over voor muggen.

En denken jullie dat ik hem eerst moet laten inenten? Hier bij de dierenwinkel raden ze het af omdat hij nog jong is???? En een vriendin die al jaren konijnen heeft (ook buiten) laat haar nijnen nooit inenten.....Ik twijfel omdat je ook verhalen hoort dat ze na een enting juist ziek worden!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je konijn absoluut laten inenten! Er zijn op de camping waarschijnlijk wilde konijnen in de buurt, dus is de kans daar groter dat je nijn ziek wordt! Besmetting kan overgebracht worden door insecten, maar ook door andere dieren. (Bijvoorbeeld een hond die in het bos met een ziek konijn in aanraking is gekomen en daarna bij jouw konijn in de buurt komt - vlooien!)

Konijnen worden ingeent tegen myxomatose en VHD. Die laatste inenting kan pas na 12 weken gegeven worden. Omdat beide spuitjes meestal tegelijk gegeven worden, moet je dus wachten tot je konijn 12 weken is.

Als je konijn myxomatose of VHD krijgt, is geen behandeling meer mogelijk. De kans dat je konijn overlijdt is dan heel groot. Met name myxomatose is een langdurige lijdensweg voor je konijn, waardoor je vaak geen optie hebt dan je konijn in te laten slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, je vroeg ook nog naar de reis-stress. (Ik ben helemaal vol van die inenting. Echt doen hoor! Lees anders ook even het algemene inentingtopic.)

Je kunt tijdens maar ook na de reis zien hoe je konijn reageert. Jij kent jouw konijn, dus je weet wat normaal gedrag is.

Tijdens de reis zal je konijn zich waarschijnlijk wel wat anders gedragen, zeker de eerste paar keer. Hij zit bijvoorbeeld in elkaar en ademt snel. Hij is niet te verleiden om iets lekkers te eten. Misschien zit hij te stampen.

Na de reis moet hij snel weer op zijn gemak zijn. Dat kun je zien aan gedrag als rustig liggen (niet in elkaar gedoken), op zijn achterpootjes staan en rondkijken, eten, wassen. De eerste keer moet hij natuurlijk wennen aan de nieuwe kooi. Maar als hij eenmaal in een kooi zit waar hij gewend is, moet z'n gedrag eigenlijk gelijk naar de reis hetzelfde zijn als daarvoor.

Als je merkt dat het konijn na twee of drie keer toch ander gedrag blijft vertonen, is hij dus gevoelig voor de stress van het reizen. Dan zou ik het niet blijven doen. Maar dan moet er dus wel oppas gezocht worden voor de weekenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het inenten zal ik inderdaad nog even wachten omdat hij hu waarschijnlijk net 11 weken is. Ondertussen kan ik een goede DA gaan zoeken in de buurt. Er zijn daar namelijk inderdaad erg veel wilde konijnen (veluwe)

Ik zal hem met reizen en daarna goed in de gaten houden. Probeer het dan 3 keer en als hij het niks vind kan hij evnetueel naar die vriendin die ook zelf konijnen buiten heeft. Maarja dan moet hij ook elk weekend een stukje in de auto. Is wel dichterbij (10 min.) en kan hij in zijn eigen hok blijven. Als het echt niet anders kan wil zij het wel doen, maar zolang het niet nodig is neem ik hem lekker mee naar de camping!

We gaan in elk gevall eerst voor de inenting en een katten reismandje om voor te bereiden......op hoop van zegen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben het vroeger met mijn vorige konijn wel gedaan maar nu zou ik het nooit meer doen!!

Het reizen ging goed en hij mocht lekker veel in een ren op het gras wat hij heerlijk vond maar op een gegeven moment gingen wij boodschappen doen en we waren bang dat het zou gaan regenen dus hebben we hem in de caravan in de kooi moeten doen.

Toen we terug kwamen was de zon weer doorgebroken en was het intussen bloedheet geworden in de caravan met als gevolg dat het konijn op apengapen lag. We hebben hem meteen buiten op het koude gras gezet onder de parasol. Dit was zijn redding! Als we nog maar iets later waren geweest dan was het waarschijnlijk te laat geweest...

Nu wil ik je beslist niet bang maken hoor maar het is wel iets om aan te denken... Dat konijn was een huiskonijn en had dus ook een binnenhok.... een buitenkonijn in een buitenhok is natuurlijk wel iets anders....!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .