Ga naar inhoud

Onbeperkt biks blijven geven ?


Bee77

Aanbevolen berichten

Hallo,

Je leest hier op het forum dat jonge konijntjes onbeperkt biks mogen krijgen. Nu heeft mijn konijntje bij 4 maanden al z'n volwassen gewicht bereikt. Moet ik dan al gaan afbouwen of tot 6 maanden onbeperkt blijven geven?

Alvast bedankt voor het advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat een NHD ongeveer 1,5 kilo zou moeten wegen (met een bepaalde marge..dat begrijp ik...) en ik mijn nijn elke week in de keukenweegschaal zet om te kijken of hij in gewicht toeneemt...

Denk je dat hij zwaarder moet worden omdat hij pas 4 maanden is? Ik heb nl het idee dat ik hem vet mest ;-) !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt niet zo dat wanneer een NHD 1,5 kilo is dat het zijn ideale gewicht is. Elk konijn heeft zijn eigen gewicht net als elk ander individu pin je niet vast op tabelletje met gewichten. Het kan voor het zelfde geld ook een non-dwerg zijn en die worden weer groter en zwaarder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden waarom ik dit vroeg was omdat ik ook in de veronderstelling was dat ik een NHD had gekocht. Hij is nu 13 weken en weegt 1160 gram. Dus ik denk dat die van mij iets hoger dan 1500 gram gaat uitkomen. Daarom vroeg ik of hij van een professionele fokker kwam. Met vier maanden is hij 1500 gram?

Ik denk dat Joekel ook ongeveer zo uitkomt, maar dan zal hij nog ietsjes groter worden. Ik heb gehoord dat hij met zeven maanden helemaal uitgegroeid is, maar dat hij op het laatst niet veel meer groeit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat valt volgens jou onder onbeperkt? Elke dag een hele bak vol voer? Twee bakken voer? Want dat is wel erg veel, dan zou ik wel gaan afbouwen. Met die hoeveelheden heb je namelijk vaak ook het probleem dat ze blinde darmkeutels niet opeten.

Ik zou eigenlijk gaan afbouwen al, maar voorlopig wel tot een hoeveelheid die wat hoger ligt dan wat jij denkt dat hij gaat wegen. Ga uit van een 2 - 2,5 kilo konijntje wat de brokjes aan gaat voorlopig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, bedankt!

Ik geef hem nu 2 keer (soms wel 3 keer per dag) zo'n 40 tot 50 gram biks, maar ik begin (grmbl...net nadat ik besloot deze vraag maar's op dit forum te stellen :yes:....) deze week ook wel te merken dat hij uit zich zelf al wat mindert, hij eet niet meer zo snel z'n bakje leeg als voorheen! Ook geef ik elke dag een verse groente, maar nog steeds maar kleine hoeveelheden eigenlijk, ik weet ook niet zo goed hoeveel zo'n klein konijn aan verse groenten mag hebben...? Ik probeer het wel op te bouwen maar ik merk dat hij zelf ook stopt na 1 kleine wortel of 1 blaadje witlof...Ik denk dan dat hij blijkbaar genoeg heeft gehad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon langzaam aan wat brokjes minderen en wat meer groenvoer gaan geven :) Ik zou het tot 50-60 gram brokjes per dag gaan afbouwen op dit moment.

Overigens is wortel een dikmaker, meer dan een klein worteltje of een dun plakje wortel moet je ook niet geven. Je kunt beter voor witlof, andijvie, wortelloof en andere makkelijke groentes gaan in het begin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .