Ga naar inhoud

Aeropax, waarom niet?


Petradhd

Aanbevolen berichten

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zoals José, en ik trouwens ook, al hebben gezegd, stuur een mail naar de SKB, ook als je vind dat hun site niet in orde is. Tja het is geen hippe site, maar dat hoeft ook niet en Maryo past ook niet zomaar info aan, alleen als het onderbouwd kan worden of door ervaring oid. Voorzover bekend bij de SKB heb je nog nooit iets laten weten over het feit dat er onwaarheden verkondigd worden. Ik heb ook gevraagd waar je deze wetenschap hebt opgedaan want ik kan echt nergens iets vinden wat mij ervan overtuigd jou standpunt over te nemen.

Ik werk ook elke dag met konijnen, ben ik dan nu ook deskundig? ik dacht dat ik gewoon wat ervaring had nl, heb echt niet alle kennis in pacht.... ik heb geen archief waar ik alles op kan zoeken, houd niet alle Engelse en Amerikaanse onderzoeken bij, heb geen direkt lijntje Utrecht....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt net als ik lezen.....neem ik aan als er middelen verkondigd worden die beter enkel door een da in een bepaalde situatie gebruikt kunnen en of mogen worden....

Is het aan hun gezonde verstand het anders te melden op de site.....

Ik zie mij niet genoodzaakt hun te mailen....ze lezen toch ook hier op bb.

En ik heb het niet over een hippe site maar een veilige website met de juiste informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarop baseren jullie dat het niet veilig is? Ik snap het grote gasbel + bloath/voor de verstopping verhaaltje, alleen als ik het goed begrijp, zegt SKB dat dat verhaaltje gewoon niet klopt. Bedoel, het klinkt aannemelijk hoor, maar dat wil niet zeggen dat het ook perse zo is.. Is dat uit onderzoek gebleken ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Maryo lees niet op de BB, daar heeft ze geen tijd voor om alle forums te lezen. Heel soms leest ze mee op de konijnengroep of werkgroep. De informatie die op de site staat heeft al vele konijnenlevens gered. er zijn nog steeds dierenartsen die verkeerde middelen geven, zo werd ik gebeld door een mevrouw waarvan het konijntje gas had. de DA heeft laxeermiddel en een middeltje om de darmen te kalmeren meegegeven, de darmen moetsen rustig worden zo had hij gezegd. ze twijfelde aan dit advies omdat ze op mijn site iets anders had gelezen. Ik ben direct met pijnstilling infacol (antigas)en ciseral die kant opgegaan... konijntje was toen meer dood dan levend.... raad eens??? nu hupt ie weer vrolijk door de tuin... ze gaat nu naar dezelfde DA als ik! dit weekend zijn er mensne geweest die bij dezelfde DA zaten als deze mevrouw, hun konijntje heeft het niet gered en kwamen dus een nieuw maatje adopteren voor hun ram.... mijn info was voor hun te laat maar gaan nu ook naar een andere DA. Dat is de rede waarom de SKB dit soort info op de site heeft staan, er zijn nog vele ondeskundige DA's en dan i het fijn als je als konijneneigenaar niet klakkeloos het advies van zo'n prutser hoeft op te volgen! Het heeft vele konijnen het leven gered en ik sta er als een blok achter dat dit soort info gepubliceerd wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sta je er dan ook achter dat jan en alleman zonder overleg met een dierenarts met anti gas middelen aan de slag gaat met het gevaar dat het om gas in de maag gaat?

Het konijn van Caroline heeft eens gas in de maag gehad. De dierenarts heeft toen een rontgen foto genomen om te bepalen wáár het gas zich bevond en daar de behandeling op aan te passen.

Het gas bleek dus in de maag te zitten.

Vanuit de maag kan het geen kant op als het een grote bel word... met als gevolg dat de maag kan exploderen.

Niemand, buiten de goede dierenartsen om, zijn bekwaam genoeg om zo vanbuitenaf te bepalen waar dat gas zit.

Ik vind het dus gevaarlijk om bij ieder geval, dat lijkt op gas, met anti gasmiddelen aan de slag te gaan zonder precies te weten wát en wáár je nu aan t behandelen bent.

Dat anti gas niet werkt zeg ik niet,.. want ik hoor nu alleen maar mensen die de wérking van anti gas verdedigen.

Dát is het punt helemaal niet. Het punt is dat het niet geheel zonder gevaar is en het belangrijk is dat mensen ook daar op gewezen worden.

Zelfde verhaal met norit.

Norit bind schadelijke stoffen aan zich en zou dus goed kunnen zijn bij een vergiftiging. Máár..... een te hoge dosering norit kan dusdanig verstoppend zijn dat een konijntje hier ernstige problemen door kan krijgen.

Norit is dus óók een medicijn dat zeker zijn werking kan hebben maar ook iets dat door een DIERENARTS nauwkeurig gedoseerd moet worden.

Ik vind dat men voorzichtig moet zijn met zelf "dokteren" en het zelf gebruiken van medicijnen en allerlei middeltjes...

Het is idd goed dat de info er is, ben ik met je eens. Maar ik vind wel dat als je het goed wilt doen je het dan ook van twee kanten moet belichten.

je moet de mensen ook op de gevaren en de nauwkeurigheid in gebruik wijzen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat doen we allemaal, de SKB adviseerd ook om een goede dierenarts op te zoeken, maar het is wel heel handig als je goede kennis van zaken paraat hebt zodat je wanneer een DA fout adviseerd je dat weet en een andere kunt raadplegen of idd zelf een behandeling te kunnen starten, mits je weet wat je doet he! maar goed, er zijn zoveel da die gekke dingen zeggen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar er zijn ook helaas genoeg mensen die het advies van hier om naar een konijnkundige DA te gaan al niet serieus nemen, laat staan ehbo-spullen in huis hebben. Het is dus van belang dat dit in een goede combinatie gebeurd. Er zijn genoeg mensen op internet die amper verstand hebben van konijnen en medicatie, dus dan is het veel raadzamer om naar een kundige DA te gaan dan zelf maar wat aan te klooien met medicatie waarvan de werkzaamheid negatief kan zijn bij verkeerd gebruik of toedienen. Zolang je niet voldoende verstand hebt van zaken, zul je de experts in moeten schakelen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een discussie!

Ik denk dat je de info zeker moet publiceren als SKB of BB, je moet er inderdaad zeker goed bij vermelden dat mensen niet zelf aan moeten gaan rommelen met allerlij middeltjes als men er geen verstand van heeft.

Maar als ik als leek bij een niet KK DA kom en die geeft mij een verkeerd advies. Dan heb je wel kans dat ik zoals Haas&Ko al aangaf ga twijfelen en me bedenk dat ik ergens gelezen had hoe en wat.

Veel helaas veel te veel DA's zijn niet KK en geven totaal verkeerde adviezen. En hoezeer we ook pleiten dat mensen naar een KK DA gaan, niet iedereen gaat er heen helaas of niet iedereen heeft er eentje in de buurt.

Een bepaalde mate van zelfskennis over medicatie, symptomen etc is dan wel erg handig. Met het vrijgeven van informatie geef je niet het startschot dat mensen massaal zelf DA gaan spelen maar zorg je er denk ik voor dat mensen wat bewuster worden naar hun konijn en eventuele symptomen van ziektes bij het konijn maar ook een verkeerd advies van de DA in twijfel kunnen trekken. Dat is ook erg veel waard.

En ik moet bekennen dat ik tot mijn grote schaamte na herhaaldelijke goede voornemens nog steeds geen ehbo kist thuis heb. Behalve carfon drops denk ik dat ik niets in huis heb. Moet er nu toch eens echt werk van gaan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

norrit is een medicijn wat absoluut niet thuis hoort in je ehbo doos.

In een verkeerde dosis toegediend is dit dodelijk voor je konijn.

Dit alleen geven op advies en juiste dosis van de da en dan nog heb je het niet in je ehbo doos nodig want je da heeft dit echt zelf wel!!!

Ik ben het eens met kelly, een ehbo doos ok, maar veels te veel mensen gaan ook zelf dokteren.

En veel ste veel mensen die dat doen hebben er te weinig verstand van met alle gevolgen van dien.

Ik heb geen ehbo doos meer inmiddels.

Het enigste wat ik in huis heb is een pot antibiotica voor mijn kippen mochten ze weer eens niezen of iets dergelijks.

Voor de konijnen heb ik alleen sciense recovery dwangvoer in mijn kist zitten en reserve spuitjes.

Voor de rest niks, alles doe ik in overleg met de da.

Ik heb genoeg ervaring met konijnen om te weten wat ik doe, mijn communicatie met mijn da is goed en we werken samen voor een goed herstel van de dieren.

Een ehbo doos in huis is dan niet nodig.

Daarnaast probeer ik meer aan voorkoming dan oplossing te werken en als er iets opgelost moet worden met natuurlijke middelen te werken

De enigste ehbo doos hier in huis is voor mensen waar verband in zit wat bij nood ook voor dieren gebruikt kan worden maar mocht het zo ver komen sta ik waarschijnlijk al lang bij de da op de stoep

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .